Burana ja raskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja plussalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

plussalainen

Vieras
Mites se meni, saiko buranaa ottaa ensimmäisen kolmanneksen aikana muttei sen jälkeen vai päinvastoin? Äsken vasta plussasin ja kauhia päänsärky koko ajan (näin ne ekat kuukaudet meni viimeksikin)... Panadoli ei tunnu auttavan yhtään! :(

Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Lue siitä pakkauksesta tai soita apteekkiin. Ei täältä tollasiin tuu luotettavia vastauksia.

Mun vastaus oli suoraan lääkelaitoksen sivuilta.
Tiedättekö, että kaikkien lääkkeiden käyttöselosteet löytyy nimellä googlettamalla :)
laakeinfo.fi

Mulle naistentautien ja synnytystenlääkäri sanoi ettei missään vaiheessa raskautta buranaa !
Oltiin siis koeputkihedelmöityksessä ja solujen keräyksen jälkeen sai ottaa buranaa mutta ei enää sen jälkeen kun alkio oli istutettu kohtuun.

parempi kai olisi olla koko ajan käyttämättä, niin ei tartte miettiä erikseen. Jos tosi paha kohtaus on, soita neuvolaan tai tänään kun et sinne pääse, vaikka päivystykseen tai äitiyspolille. kyllä tollasen asian neuvovat vähän varmemmin tiedoin kuin täällä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulle naistentautien ja synnytystenlääkäri sanoi ettei missään vaiheessa raskautta buranaa !
Oltiin siis koeputkihedelmöityksessä ja solujen keräyksen jälkeen sai ottaa buranaa mutta ei enää sen jälkeen kun alkio oli istutettu kohtuun.

Ennen Burana mainosti, että ei raskaana oleville. Nykyään Burana mainostaa, että ei raskauden viimeisellä kolmanneksella.

Sehän on kyllä niin et kerta-annoksina sillon tällön otettuna siitä ei ole haittaa.
Mutta kannattaapi kuitenkin käyttää sitä panadolia jatkossa,ja ottaa sitä sellanen määrä et kipu lähtee.

Alkuperäinen kirjoittaja mulle:
Kyllä mulle sanottiin lääkärin suusta vuonna 2007 raskaanaollessani, että EI Buranaa, vaan Panadolia.

Yllättävän vähän ne lääkärit valitettavasti tietää lääkkeistä, että saako vai eikö niitä saa käyttää raskaus- tai imetysaikana, kun toista tietoa kuitenkin saa teratologisesta numerosta.

Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Lue siitä pakkauksesta tai soita apteekkiin. Ei täältä tollasiin tuu luotettavia vastauksia.

Miistä löydät luotettavan neurologisen vastauksen?
http://www.bmj.com/cgi/content/extract/328/7447/1083

Löysin tämmösen vanhan ketjun ja ajattelin laittaa kysymykseni tähän. Eli mua hirveesti kiinnostais tietää MIKSI buranaa ei saa käyttää erityisesti viimeisellä kolmanneksella. Mitä se siis aiheuttaa sikiölle? Mistään en ole tätä tietoa löytänyt.

Buranaa ei saa ottta viimeisellä kolmanneksella koska se sulkee vauvan sydämestä jonkun reikäpaikan jonka sulkeutuminen kertoo taas äidin elimistölle että synnytys voisi käynnistyä. Ja johtaisi siis ennenaikaiseen synnytykseen. Näinkertoi minun lääkäri (tosin oli sillä ihan tarkat nimet ton sydämen osille ja äidin hormonitoiinnan käynnistyiselle ym) joka sanoi että rv26 jälkeen ei saa enää missään tapauksessa,mutta siihen saakka aivan turvallista. Itsekään en tosin enää muista että oliko hänenkin suositus että ennen rv12 ei otettaisi vai olenko päästäni keksinyt.

ja jep itselläkin migreeni johon ei panadolit eikä itseasiassa panacoditkaan tehoa (yliannostuksetkn on kokeiltu), mutta burana kyllä. Ja kipu on kyllä sellainen ettei sen kanssa voi kärvistellä koska kohtaus voimistuu niin nopeasti että alle vuorokaudessa menee taju jos ei sihen mennessä ole onnistunut sitävoittamaan. Kolmesti olen ollut tajuttomana keskussairaalassa, että ei ole kiva juttu se. Ja siinä vaiheessa annetaan jo lääkkeitä jotka voi olla vauvalle haitaksi, muttei todennäköisesti ole. eli burana on paaaljon pienepi paha.

Duodecimin lääketietokannat sisältävät mm. tiedot lääkkeiden käytöstä raskauden ja imetyksen aikana. Toinen käyttämäni lähde on Terveysportin sisällään pitämä Pharmaca Fennica.

Nämä tietokannat kertovat Buranan / ibuprofeenin käytöstä seuraavaa (olen editoinut tekstiä
jättämällä siitä osia pois, mutta muuten sanavalinnat ovat suoraan tietokannoista):

Säännöllistä ibuprofeenin käyttöä on suositeltavaa välttää ensimmäisen
raskauskolmanneksen ja erityisesti loppuraskauden aikana, mikäli mahdollista.
Satunnaisesta ibuprofeenin käytöstä raskauden aikana ei todennäköisesti ole haittaa.
Raskauden aikana suositeltavin kipu- ja kuumelääke on parasetamoli.

Raskauden ensimmäisen ja toisen kolmanneksen aikana ibuprofeenia ei pitäisi
käyttää ellei ehdottoman välttämätöntä. Jos raskautta yrittävä tai ensimmäisellä/toisella raskauskolmanneksella oleva nainen käyttää ibuprofeenia, tulisi käyttää mahdollisimman pientä annosta ja mahdollisimman lyhytkestoisesti.

Tulehduskipulääkkeet (nonsteroidal anti-inflammatory drugs, NSAIDs) NSAID-lääkkeiden
käyttö voi vaikeuttaa hedelmöittymistä ja alkuraskauden aikana lisätä keskenmenon riskiä.

Toivottavasti tämä tieto helpottaa, kun mietitte buranan ottamista.

Buranaa ei saa ottta viimeisellä kolmanneksella koska se sulkee vauvan sydämestä jonkun reikäpaikan jonka sulkeutuminen kertoo taas äidin elimistölle että synnytys voisi käynnistyä. Ja johtaisi siis ennenaikaiseen synnytykseen. Näinkertoi minun lääkäri (tosin oli sillä ihan tarkat nimet ton sydämen osille ja äidin hormonitoiinnan käynnistyiselle ym) joka sanoi että rv26 jälkeen ei saa enää missään tapauksessa,mutta siihen saakka aivan turvallista. Itsekään en tosin enää muista että oliko hänenkin suositus että ennen rv12 ei otettaisi vai olenko päästäni keksinyt.

ja jep itselläkin migreeni johon ei panadolit eikä itseasiassa panacoditkaan tehoa (yliannostuksetkn on kokeiltu), mutta burana kyllä. Ja kipu on kyllä sellainen ettei sen kanssa voi kärvistellä koska kohtaus voimistuu niin nopeasti että alle vuorokaudessa menee taju jos ei sihen mennessä ole onnistunut sitävoittamaan. Kolmesti olen ollut tajuttomana keskussairaalassa, että ei ole kiva juttu se. Ja siinä vaiheessa annetaan jo lääkkeitä jotka voi olla vauvalle haitaksi, muttei todennäköisesti ole. eli burana on paaaljon pienepi paha.

Voi sulkea sikiön ductuksen (eli siis se "sydämen reikäpaikka"), joka normaalisti sulkeutuu syntymän jälkeen ja verenkierto ohjautuu kohdunulkopuoliseen elämään sopivaksi.
Ductuksen sulkeutuminen sikiöaikana johtaa sikiön kohdunsisäiseen kuolemaan, samoin kun sen sulkeutumattomuus syntymän jälkeen (keskosillaa yleinen) ilman lääkehoitoa/leikkausta.
Siksi siis ei buranaa (tai muita ibuprofein valmisteita raskauden viimeisen kolmenneksen aikana)

Ja huom. siis VOI!! eli varmaan tulee vastauksia, että söin buranaa päivää ennen vauvan syntymää ja terve lapsi, onni matkassa...olen itse ollut hoitamassa synnytystä, jossa sikiö kuoli kohtuun, syynä ductuksen sulkeutuminen ja äiti oli ottanut buranaa

Uusimmat

Yhteistyössä