Bulimia, kokemuksia neuvoja ym.. lahduttamiseen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SairastelevaÄiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

SairastelevaÄiti

Vieras
Olen 26-vuotias neljän lapsen äiti, sairastanut bulimiaa 13 vuotiaasta .. erona se että aina ei tätä ahmimista ole ollut vaan oon oksenutanut ihan normaalin/pienenkin annoksen. Raskausajat on menneet ihan ok.. mutta aina kun tää laihduttaminen ym on tullut kuvioihin raskauksien jälkeen niin oon alkanut taas oksentamaan. Nyt oon aika hyvin pystynyt olemaan viimiset puoli vuotta, suunnilleen 10kertaa oon oksenatnut puolen vuoden aikana. oon 171cm pitkä paino on noussut oksentamisen lopettamisen myötä 86 kiloon.

Kysyisinkin nyt onko kellään kokemusta.. Miten tästä nyt aletaan tiputtamaan sitä painoa. eli en nyt toki ole mikään hirveän iso mutta kyllä mulla huomattavasti parempi olo oli n. 70-75 kiloisena. mulle vaan aina se laihdutus on ollut sitä sormet kurkkuun ja paino tippuu.. Miten saan itseni nyt aloittamaan painon pudottamisen terveellisesti..

Ihan ensimmäiseksi pyydät neuvolasta lähetteen (neuvola)psykologille. Tarvittaessa ravitsemusterapeutille. Yksin ei kannata tuolla taustalla jäädä laihduttamaan.

Ehkä sun ei ole järkevää omin neuvoin alkaa pudottamaan painoa. Sä tarviit jotain apua tuohon sun sairauteen, mutta mikä mahtaisi olla oikea paikka hakea sitä, mtt ehkäpä.

sekä psykologin kanssa että ravitsemusterapeutin. Tosin en kovin montaa kertaa mutta kuitenkin.. ruokaympyrää tms.. mikä se nyt on niin tarjosivat.. mut jotenkin jonkun täytys tehdä mulle joku ohjelma missä olis määrät ja mitä syöt/ miten liikut..

Rohkeasti vaan :) Onko sulla ahmiminen, mikä laukaisee oksentelun, vaiko ihan "normaali" (ylen)syöminen, mikä inhottaa ja sitten pitää oksentaa?

Lapsille pitäs kuitenkin tarjota terve malli ruokailuun, joten oksenteleva äiti ei oikein siihen kuvioon istu. Ja ethän sä sitä itsekään halua.

Kirjaudu johonkin kalorilaskuriin, ja miinusta -500kcal päivän tarvittavaan kalorimäärään. Sitten alat elämään sen kanssa, ilman mitään hössötyksiä. Rennosti vaan.

Mikä mua itteäni autto, oli ajatus siitä, että niinä hetkinä kun en viikon laihduttelun jälkeen ollut laihtunut, tai laihtunut tosi vähän, niin ajattelin, että AINAKAAN EN ENÄÄ LIHO. Kehitys on pysäytetty ja hyvään suuntaan ollaan menossa. Ja naisella kuukauden aika saattaa yhtäkkiä pamauttaa +2kg ja sitten se lähtee korkojen kera pois yhtäkkiä. Niin monta kertaa masennuin ennen kuukautisia ja heitin koko homman läskiksi, ennen kuin opin. Lisäksi kuukautisten aikana peruskulutus on vähän korkeampi, niin yleensä kun jaksaa sinnitellä niiden turvotuskilojen yli, niin paino putoo ihan rutkasti ja sit onkin tosi kevyt olo :)

Tsemppiä, ilolla ja rennolla otteella vaan!

mun oman kokemuksen mukaan se pari kertaa terapeutilla käynti ei riitä. ja en tajua mitä ne sitä ruokaympyrää siellä tuputtaa, eiköhän me kaikki osata se jo ulkoa.

sulla on ollu tuo ongelma aika monta vuotta ja joku sanoi että puolet siitä ajasta menee tervehtymiseen. tai tervehtymiseen ja tervehtymiseen, ei siitä oikeen koskaan tervehdy. oppii kuitenkin elämään.

mut jos nyt ensin hoitaisit tuon bulimian ja laihdutat vasta sitten? tai jos se painonpudotus tulis siinä samalla :) tsemppiä!
itsellä jo kahdeksas vuosi menossa siitä kun pyysin ja sain apua.

Itsellä tuota taustaa myös nuorempana. Enää ei moniin vuosiin. Mulla auttoi se että alkoi vaan syömään säännöllisesti. Mulla ton ainakin laukaisi se että oli nälkä ja oli pitkään dieetillä niin sitten meni överiksi. Nyt syön säännöllisesti (ja ruokaa ei välipaloja) kellon mukaan. Painokin putoaa paremmin kun syö tarpeeksi eikä tule niin pitkiä välejä.
Mulla auttoi se kun mietin mitä se tekee hampaille jne.

yleensä lähtee siitä että yritän olla mahdollisimmat paljon/kauan syömättä ja sit kun siihen ei tietenkään pysty ja repee syömään niin sitten antaa mennä ku tietää kuitenkin oksentavansa.. yleensä istun vessan pöntöllä syömässä et voi sit nopeesti oksentaa kaiken pois.. :(

Yhteistyössä