Brexit, miten menee

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
vierailija
Mikä epäonnistuminen? Ja mikä talousromahdus? Tulevaisuus näyttää romahtaako Iso-Britannian talous jotenkin poikkeuksellisesti, mutta jos ei romahda poikkeuksellisesti ei brexit ole sen romahduksen syy.
 
vierailija
Minä luulen, että homma jatkuu kuten ennenkin. Ne jotka ovat olleet Land Roveria ostamassa ostavat jatkossakin. Ja Englannissa myydään mersuja ja ranskalaista muotia kuten ennenkin.
 
Deleted member 149094
Ne lähti tuosta vähän turhan paljon liputellen, väittäisin.
Nopeasti unohtui helpotukset, jotka tullijärjestelmä toi. Keskitytään vaan pikkumaiseen asenteeseen, et me ei leikitä teidän kaa, kun meillä on oma hiekkalaatikko!
 
Deleted member 149094
EU: jos ette ole meidän puolella, olette meitä vastaan.
Kylhän britit ja usa on. Se on ihan luonnollista kauppasodankäyntiä. Halutaan junailla parhaat sopimukset.

Mut jos ajatellaan Suomen kannalta, on kauppaliitto parempi, kuin yksittäiset sopimukset. Meillä ei ole sellaista kilpailuvalttia, mitä joku toinen ei tekisi halvemmalla. Siitä sitten vaan luopumaan elintasosta.
 
Deleted member 149094
Huonosti menee briteillä ulkomaankaupan parissa.

Puolet tavarasta EUn alueelle?! Tota mä en tiennyt. Nyt mua vähän noi britit ihmetyttää. Mä luulin, et prossat olis olleet paljon pienemmät.
Millä ihmeen logiikalla ne on vetäneet tota hommaa, et kannattaa maksaa puolesta viennistä isommat tullittullit ja hankaloittaa myyntiä? Onhan tos nyt pakko joku järki olla?
 
Deleted member 149094
EU:lla on valtava paine vierittää epäonnistumisen syy Britannian vastuulle ja selittää aikanaan talousromahdus koronaviruksen sijaan brexitillä.
Jos ei haeta syyllistä, niin miltä toi tilanne sun mielestä muuten näyttää? Puhuit jo talousromahduksesta. Onko se sun mielestä todennäköinen skenaario?

Se, et kuinka paljon koronavirus tulee vaikuttaan, on varmaankin vielä kesken, sillä viirus pyörii vielä.
Jos toi talous on pyöriny niin, et puolet viennistä tulee EU maihin, niin siihen osaanhan toi brexit tulee vaikuttaan.
 
vierailija
EU:lla on valtava paine vierittää epäonnistumisen syy Britannian vastuulle ja selittää aikanaan talousromahdus koronaviruksen sijaan brexitillä.
No sanotaanko näin, että olen koronan aikana tilannut tavaraa ulkomailta, jopa Yhdysvalloista, ja toimitukset ovat olleet nopeita. vaikka ennakkoon esimerkiksi joulun aikaan varoiteltiin, että tavara ei ehkä ehdi jouluksi perille, mutta tuli kuitenkin.

Britannian tilauksissa on sen sijaan ollut suuria vaikeuksia, monet ihmiset eivät ole edes saaneet tilauksiaan, kun uudet tullimenettelyt ovat aiheuttaneet siellä hankaluuksia. Joten ei todellakaan voi koronan piikkiin laittaa kaikkea.
 
vierailija
Puolet tavarasta EUn alueelle?! Tota mä en tiennyt. Nyt mua vähän noi britit ihmetyttää. Mä luulin, et prossat olis olleet paljon pienemmät.
Millä ihmeen logiikalla ne on vetäneet tota hommaa, et kannattaa maksaa puolesta viennistä isommat tullittullit ja hankaloittaa myyntiä? Onhan tos nyt pakko joku järki olla?
Joo, todella iso määrä. Kallis hinta erosta myös.

 
vierailija
Joo, todella iso määrä. Kallis hinta erosta myös.

"Talouslehti Business Insiderin laskelmien mukaan brexit on maksanut Britannialle tämän vuoden vuoden loppuun mennessä yli 200 miljardia puntaa.
Tämä on liki yhtä paljon kuin maan koko 47-vuotisen EU-jäsenyyden aikana maksamat maksut. Vuoden 2016 kansanäänestyksessä brexitiä ajaneet poliitikot nostivat EU-maksut yhdeksi pääargumentikseen erolle, mutta nyt EU-ero on osoittautumassa jäsenyyttä kalliimmaksi ratkaisuksi."
 
TERO PEKKA SUVAKKI
Juu mutta tärkeintä on vapaus. Kyllä kannatti.

Aidosti säälin brittejä. Venäläisten tukemalla propagandalla saatiin maa ulos EU:sta ja nyt maksavat kovaa hintaa. Ja tietysti tuo oli kova isku myös EU:lle. Kaiken kaikkiaan kovin ikävä juttu.
 
vierailija
Ei briteillä ole mitään hätää. Aina systeemimuutoksessa talous kohtaa pienen shokin. Viron itsenäistyminen Neuvostoliitosta ja Saksojen yhdistyminen esimerkiksi aiheuttivat heti tapahduttuaan ongelmia juuri noista samoista syistä. Ei tiedetty millä säännöillä mennään ja mitä tullia maksetaan ja kuka vastaa mistäkin byrokratiasta. Kukaan tuskin on kuitenkaan sitä mieltä, että Viron olisi kannattanut pysyä Neuvostoliitossa ja Itä-Saksan itsenäisenä valtiona taloudellisista syistä.

Kuten tuossa yllä todettua, EU:ssa tullaan jatkossakin ajamaan Land Rovereilla ja UK:ssa mersuilla. Suomessa autot ovat kalliimpia kuin muissa maissa ja silti täällä ostetaan aina välillä uusia autojakin. Tullit ja verot muuttavat tietenkin kauppaa ja voi olla, että jossain tilanteessa muutokset ovat suuriakin. Suomessa ei esim. myydä nikotiinia sisältäviä sähkötupakkanesteitä. Kyseessä on puhtaasti poliittinen päätös, jota ei sovelleta muissa maissa. Sähkötupakkakauppiailla menee siis Suomessa huonosti ja jollain muulla marginaalialalla voi mennä tulevaisuudessa huonosti Iso-Britanniassa.

Kuinka esim. suomalaisten kiukaiden kauppa käy, jos niihin tulee joku tulli? Mutta kaataako se kiuaskauppa maan talouden tai loppuuko peseytyminen saarivaltiossa kuin seinään? Ei tietenkään, vaan tarvittaessa ne kiukaat tehdään vaikka Bristolissa. Se vain ottaa enemmän aikaa kuin pari kuukautta, että nähdään mitä ja miten muuttuu.
 

Yhteistyössä