borrelioosin oireista kenellään tietoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "niin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"niin"

Vieras
kenellä tietoa mitä oireita borrelioosissa kun hoito pitkittynyt?
minulla oli kasvohalvaus 3v sitten. syyksi paljastui borrelioosi, diagnoosi oli: myöhäisvaiheen borrelioosi. antibiootti tiputuksessa olin 3 viikkoa. kasvohalvaus parantui myös.

reilu vuosi sitten lähti jalat alta, siitä sairaalaan ja myöhemmin tutkimuksiin. diagnoosi oli välilevyn pullistuma. minut leikattiin vuosi sitten, kivut jäi. minulla krooninen selkäkipu joka säteilee pahana molempiin jalkoihin, jolle lääkärit ei osaa sanoa syytä. minua syytetään vain huonokuntoiseksi. nyt ollut myös polvet todella kipeät, rappujen kävely vihloo järkyttävästi. niitä en ole edes lääkärille valittanut kun syy laitetaan selästä johtuvaksi.

viime keväästä asti oireillut oikea lapa, mangneettikuvvaus viikon päästä. vasen ranne ollut kipeä keväästä asti, se kuvattu ja mitään ei ole löytynyt.

voiko kaikki kivut johtua kuitenkin borrelioosista vaikka se hoidettu 3v sitten? miten lähteä selvittämään asiaa?

Miten se välilevyn pullistuma todettiin? Kuvaamalla vai päättelemällä oireista? Mä uskon, että oireet voi aiheuttaa borrelioosi. Mutta mitenkäs sen todistat.. Ja eihän siitä voi varma olla. Joku hyvä lääkäri sun pitäisi löytää. Ootko kysyny sieltä borrelioosiyhdistyksestä?

Miten se välilevyn pullistuma todettiin? Kuvaamalla vai päättelemällä oireista? Mä uskon, että oireet voi aiheuttaa borrelioosi. Mutta mitenkäs sen todistat.. Ja eihän siitä voi varma olla. Joku hyvä lääkäri sun pitäisi löytää. Ootko kysyny sieltä borrelioosiyhdistyksestä?

mangneettikuvauksella todettu. ja leikattukin jo. nyt syksyllää alkanut polvet oireilla, liikunta tuntuu vain pahentavan kipuja entisestään. en ole borrelioosiyhdistykseen ollut yhteydessä.

Jep,yhdyn 123:sen kommenttiin.
Kesällä tuli ohjelma borrelioosista jenkkilässä ja se myöhäisvaiheen hoito kesti useita vuosia...
Siellähän kiellettiin jyrkästi koko borrelioosi ja ne ainoat yksityislääkärit jotka uskalsivat antaa hoitoa borrelioosipotilaille laitettiin boikottiin...
Eräskin yksityislääkäri menetti koko praktiikkansa ja joutui makasmaan vielä törkeät korvaukset päälle vaikka hänen terveeksi hoitamiaan potilaitakin oli varsin sata siellä oikeudenkäynnissä häntä tukemassa...

Toivottavasti löydät hyvän lääkärin ja saat apua.

Itse sairastin borrelioosin vuonna 1995 ja sain antibiootit + voidekuurin koiven renkulaan joka tosin haalistui lopullisesti vasta n.3 vuoden päästä sairastumisestani ja lääkkeistä...

Tuttavan koiralla keksittiin syytä selvittämättömään kovaan kuumeeseen ja velttoon oloon etsiä borrelioosista, kun se alkoi aristella jalkojaan. Eli nimenomaan jalka-/nivelkivut olivat se oire, josta asiantunteva lääkäri osasi ryhtyä borrelioosia epäilemään, ja borrelioosiksi se sairaus sitten vahvistuikin.

Ei nyt ehkä suoraan ihmiseen yhdistettävissä, mutta selviä yhtäläisyyksiä kuitenkin löytyy.

Toivottavasti sinä ap löydät hyvän ja asiantuntevan lääkärin ja saat apua vaivoihisi! :hug:

[QUOTE="a p";22658482]mutta mistä löytää lääkärin joka alkais edes kuunnella asiaa, saati tutkimaan?[/QUOTE]

Olisiko tuo lääkäri Jarmo Oksi ollut se jolla näistä Suomessa suurinpiirtein eniten tietoja. Turussa.

Joo, on matkaa sitten, mutta onkohan lääkäreillä mitään puhelinkonsultointia, hyvin kyllä mahdollista, jos ottaa yksityiselläkin vastaan kuten J.O.

Ehkä yrittäisit tuota selvittää, hän taitaa olla se johtava ekspertti maassamme tosiaan, eli saattaisit saadat "pienimmällä mahdollisimmalla vaivalla suurimman edistysaskeleen" asiassasi. Ajattelin siis, että sieltä voisi herua vinkkiä jatkohoitoon - mutta miten onnistuu jokin puhelin- tms. konsultointi, on kyllä maallikolle ihan hepreaa, eli tämä nyt oli vain tällainen hullu idea.

Alkuperäinen kirjoittaja borre myös;22659340:
Joo, on matkaa sitten, mutta onkohan lääkäreillä mitään puhelinkonsultointia, hyvin kyllä mahdollista, jos ottaa yksityiselläkin vastaan kuten J.O.

Ehkä yrittäisit tuota selvittää, hän taitaa olla se johtava ekspertti maassamme tosiaan, eli saattaisit saadat "pienimmällä mahdollisimmalla vaivalla suurimman edistysaskeleen" asiassasi. Ajattelin siis, että sieltä voisi herua vinkkiä jatkohoitoon - mutta miten onnistuu jokin puhelin- tms. konsultointi, on kyllä maallikolle ihan hepreaa, eli tämä nyt oli vain tällainen hullu idea.

en tuosta tiedä. mietin pitäskö vaan kokeilla kepillä jäätä ja varata yksityiselle aika. neurologille vai yleislääkärille?

en ossoo sannoo...tuo on niin vaikea tauti, kun siinä on se viruksen piilonmeno ym. ja tutkimusta siitä kyllä on mutta...taudin kuva on niin vaihteleva, moni-ilmeinen jne.

Siksi siinä ne ekspertit on oikeastaan parhaiten "jyvällä", missä juuri mennään tutkimuksessa maailmalla. Pitäisi keksiä, ketkä muut noita eksperttejä ovat alalla, se melkein vaatii sen.

Eli jos yleislääkäri osaisi sitten nimiä pudotella, ja tietää parhaan ekspertin paikkakunnalla...

Tuo sairaala- ja lääketiedebyrokratia on itselleni niin vaikeaa, että miten nuo hommat menee.

Mutta toisaalta, soitat mihin vaan vaihteeseen, ysit. tai kunnan terv.hoito, niin sieltä kyllä pitäisi tulla tähän vastaus, kun esität tämän ongelman.....?

Onko sulla otettu borrelioosin vasta-aineita hoidon jälkeen? Tai selkäytimestä? Itse söin viime kesänä antibioottikuurin ja kun oireet ei lakanneet niin pääsin heti uudestaan vasta-ainetesteihin, jotka olivat kuitenkin puhtaat. En tiedä johtuivatko oireet jostain muusta, mutta hövinneet nyt ovat toistaiseksi. Kyllä nuo sun oireet vaikuttaa siltä että borre jyllää edelleen, myöhäisvaiheen hoitohan ei läheskään kaikilla tehoa, kun bakteeri voi mennä lepomuotoon eikä siihen silloin antibiootit pure, sitten tauti voi herätä henkiin uudelleen :(

[QUOTE="vieras";22659668]Onko sulla otettu borrelioosin vasta-aineita hoidon jälkeen? Tai selkäytimestä? Itse söin viime kesänä antibioottikuurin ja kun oireet ei lakanneet niin pääsin heti uudestaan vasta-ainetesteihin, jotka olivat kuitenkin puhtaat. En tiedä johtuivatko oireet jostain muusta, mutta hövinneet nyt ovat toistaiseksi. Kyllä nuo sun oireet vaikuttaa siltä että borre jyllää edelleen, myöhäisvaiheen hoitohan ei läheskään kaikilla tehoa, kun bakteeri voi mennä lepomuotoon eikä siihen silloin antibiootit pure, sitten tauti voi herätä henkiin uudelleen :([/QUOTE]

ei ole katsottu vasta-aineita uudestaan. ei sellaista kukaan koskaan ole edes ehdottanut =O

[QUOTE="a p";22659873]ei ole katsottu vasta-aineita uudestaan. ei sellaista kukaan koskaan ole edes ehdottanut =O[/QUOTE]

Ei ole mitään järkeä antibiottien jälkeen katsoa vasta-aineita kun ne harvoin näkyy. Eikä ne välttämättä näy ilman niitäkään. Ja bakteeri voi uudelleenaktivoitua, eikä tosiaan tavallissa testeissä välttämättä näy. Lääkärit ei tiedä pöpöstä juuri mitään, joten ehdottomasti kysyt ensin borrelioosiyhdistykseltä lähimmän aiheeseen perehtyneen neurologin. Jos valkkaat vaan sokkona jonkun tai terveyskeskukseen soitat, on iso riski mennä perse edellä puuhun, saada paha mieli ja lähete psykiatriselle. Kaikkein parasta hoitoa saa saksasta, jos Suomen tipat ei tahdo tehota.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22660219:
Ei ole mitään järkeä antibiottien jälkeen katsoa vasta-aineita kun ne harvoin näkyy. Eikä ne välttämättä näy ilman niitäkään. Ja bakteeri voi uudelleenaktivoitua, eikä tosiaan tavallissa testeissä välttämättä näy. Lääkärit ei tiedä pöpöstä juuri mitään, joten ehdottomasti kysyt ensin borrelioosiyhdistykseltä lähimmän aiheeseen perehtyneen neurologin. Jos valkkaat vaan sokkona jonkun tai terveyskeskukseen soitat, on iso riski mennä perse edellä puuhun, saada paha mieli ja lähete psykiatriselle. Kaikkein parasta hoitoa saa saksasta, jos Suomen tipat ei tahdo tehota.

no psykiatriselle ei enää lähetettä tarvii, masennus uusi. tämä jatkuva taistelu loputtomia kipuja vastaan uuvuttavaa.
onko borrelioosiyhdistykseen jotain sähköpostiosotetta mistä noita lääkäreitä kysellä.
en kyllä mitenkään mihinkään etemmäs pääse lääkäriin täältä, raha tilanne rajoittaa sekin.

[QUOTE="a p";22660272]no psykiatriselle ei enää lähetettä tarvii, masennus uusi. tämä jatkuva taistelu loputtomia kipuja vastaan uuvuttavaa.
onko borrelioosiyhdistykseen jotain sähköpostiosotetta mistä noita lääkäreitä kysellä.
en kyllä mitenkään mihinkään etemmäs pääse lääkäriin täältä, raha tilanne rajoittaa sekin.[/QUOTE]
Löytyiskö niiden sivuilta yhteystietoja? Ymmärrän hyvin että uuvuttaa. Mut lähetti ehkä maan k-päisin lääkäri psykiatrille kun testit näytti negaa ja se oli sitä mieltä että mä hyperventiloin. Eikai kukaan hyperventiloi tauotta kotona sohvalla istuessaan ja niin että jalat ei toimi ja kädet ja takaraivo puutuu aina välillä. Siihen se ukko ei ottanut kantaa että mun kädet ei heti tiputuksen jälkeen toimineet oikein. Ei niissä muuta vikaa ollut kuin että kesti muutaman viikon lääkkeiden jälkeen että tokenivat.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22660346:
Löytyiskö niiden sivuilta yhteystietoja? Ymmärrän hyvin että uuvuttaa. Mut lähetti ehkä maan k-päisin lääkäri psykiatrille kun testit näytti negaa ja se oli sitä mieltä että mä hyperventiloin. Eikai kukaan hyperventiloi tauotta kotona sohvalla istuessaan ja niin että jalat ei toimi ja kädet ja takaraivo puutuu aina välillä. Siihen se ukko ei ottanut kantaa että mun kädet ei heti tiputuksen jälkeen toimineet oikein. Ei niissä muuta vikaa ollut kuin että kesti muutaman viikon lääkkeiden jälkeen että tokenivat.

joo löyty tuolta joku sähköposti. nakkasin sinne viestiä.

Onko sulta testattu koskaan keliakiaa tai muita autoimmuunisairauksia? Esim hoitamaton keliakia aiheuttaa nivelkipuja ja muitakin särkyjä ja masennusta.

keliakia mulla on ja se puoli on hoidossa. muita autoimmuunisairauksia( ??) mitään muuta ei ole tutkittu, lääkärit vaan sitä mieltä että kivut johtuu huonosta selästä. kipujen syytä ei tutkita. rintaranka kuvataan ahtauman epäilyn takia, sitä en tiedä mitä tekevät jos ei mitään löydy.

borrelioosi yhdistykseltä en saanut mitään listaa. pitäs liittyä jäseneks et pääsis keskustelupalstalle jonne listattu hoitopaikkoja.

Jep,yhdyn 123:sen kommenttiin.
Kesällä tuli ohjelma borrelioosista jenkkilässä ja se myöhäisvaiheen hoito kesti useita vuosia...
Siellähän kiellettiin jyrkästi koko borrelioosi ja ne ainoat yksityislääkärit jotka uskalsivat antaa hoitoa borrelioosipotilaille laitettiin boikottiin...
Eräskin yksityislääkäri menetti koko praktiikkansa ja joutui makasmaan vielä törkeät korvaukset päälle vaikka hänen terveeksi hoitamiaan potilaitakin oli varsin sata siellä oikeudenkäynnissä häntä tukemassa...

Toivottavasti löydät hyvän lääkärin ja saat apua.

Itse sairastin borrelioosin vuonna 1995 ja sain antibiootit + voidekuurin koiven renkulaan joka tosin haalistui lopullisesti vasta n.3 vuoden päästä sairastumisestani ja lääkkeistä...

Katsoin myös tuon jenkkiohjelman. Siinä yksi potilas kertoi, että hänen oireensa helpottivat vasta kolmen vuoden rankan antibioottihoidon jälkeen. Virallisesti tällaista hoitoa ei anneta, koska sen tehon myöntäminen tulisi liian kalliiksi. Siksi monet potilaat maksavat hoidon omasta pussistaan näille 'vaihtoehtolääkäreille'. Ja saavat avun.

Toinen ohjelma oli vastaava, mutta suomalainen versio. Täällä taudista ja sen hoidosta tiedettiin vielä vähemmän. Ruotsissa on enemmän tietoutta asiasta ja sieltä potilaat kävivät omakustanteisesti jossakin muussa maassa hoidossa. Olisikohan ollut saksa tai tanska?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22660346:

Jenkkiohjelmassa kävi ilmi, että borrelioosibakteeri ei aina näy testeissä, vaan se voi olla pitkiäkin aikoja piiloutuneena jonnekin elimisöön.

joo tuli lopulta vastaus lääkäreistä jotka jotain tietää borrelioosista. kaks turussa. siinä kaikki mitä on. et kai se vaan varattava aika yksityiselle ja koetettava miten käy.