Borkku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saga79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

saga79

Aktiivinen jäsen
17.06.2005
1 045
0
36
teinpä nyt uuden aloituksen. Kävin nyt ajatuksen kanssa lukemassa tosta sun koirarodusta ja kuulosti kyllä hyvältä. Kerro vähän millanen se on luonteeltaan, pitääkö noi rotumääritelmät paikkansa teidän hauvan kohdalla? Oliko helppo kouluttaa?

Cleo on vast 7kk ikänen eli koulutus vasta alkaa. Aika itsekäs toi on yksilönä ei kovinkaan kova vaan sellanen sopivan pehmeä mun mielestä, hyvin avoin toi on et se on positiivinen asia mitä tossa rodussa ei kyllä kauheesti mun mielestä oo.
Taistelutahto on suhteellisen kova mikä ei oo välttämättä aina suotavaa, mut toivon et itelläni on kokemusta riittävästi et se pysyy hanskassa hyvin.
Puolustusviettiä löytyy sopivasti, eikä oo jäljelle jäävää hyökkäyshalua ainakaan vielä ja toivottavasti sitä ei tulekaan.

Mitä haluisit vielä tietää?

Alkuperäinen kirjoittaja saga79:
Siinä on niin paljon samoja luonteenpiirteitä kun AB:ssa. Jos se puolustusvietti on vahva, miten sen kanssa toimitaan?

Puolustusviettiä mä en ainakaan lähtis vahvistaan tällä rodulla ettei pauku sit yli.
Pyrin olemaan levollinen tilanteessa jossa koira menee puolustusvietille, enkä siis reagoi siihen oikeastaan mitenkään, koska käyttäytymällä joko puolesta tai vastaan saattaa koira provosoitua kuitenkin asiaan.

Jos koira on suojelukoulutuksessa on asia aivan eri, mut sillon koiran hermorakenne tulee olla todella vahva ja tottelevaisuus mahtavaa, et puolustusviettiä rohkastaan.

AB=?

AmerikanBulldoggi, mikä meille tulee ensi kesänä.
Eikös tuo sinunkin koira ole aktiivista sorttia? Harrastatko, tai meinaatko alottaa sen kanssa jotain? Vai riittääkö vain päivittäiset lenkit?

AmerikanBulldoggi, mikä meille tulee ensi kesänä.
Eikös tuo sinunkin koira ole aktiivista sorttia? Harrastatko, tai meinaatko alottaa sen kanssa jotain? Vai riittääkö vain päivittäiset lenkit?

Mä oon jälkeä ottanu nyt on paussia kelien vuoks ja meinaan hakua myös treenata ja sit mennään raunioille, mut suojelua en tän rodun kans harrastamaan ala, vaikka vuosien kokemus tosta mulla onki dobbereitteni kans.
Todella aktiivinen pakkaus on mulla, eli pakko tehdä jotain ettei koiran pää pala kiinni.

minkä ikäisenä olisi se otollisin aika viedä koiraa ihan perus tottis koulutukseen? Kun meillä on koulutukset toisella puolella kaupunkia ja autoa ei ole, niin pennun kanssa ei kai voi lähtä kävelemään 4km suunta?

minkä ikäisenä olisi se otollisin aika viedä koiraa ihan perus tottis koulutukseen? Kun meillä on koulutukset toisella puolella kaupunkia ja autoa ei ole, niin pennun kanssa ei kai voi lähtä kävelemään 4km suunta?

Et sä tartte mitään tollasta koulutusta ku jokainen ulkoilukerta on sitä oikeeta ja parasta koulutusta ja opettamista tavoille.
Pennun koulutus ei sais kestää kerralla enempää ku 10 min tehokasta tekemistä.
Seuraamista ei tarvita ekana vuonna lainkaan.
Tärkeintä on et koira oppii oman nimensä ja tulee kutsusta luokse, sit on istuminen eli odottaminen mm. ruoan ja ovesta kulkemisen ja pysähtyminen, sit tulee se et kävellään kytkettynä vetämättä, tähän kuuluu myös sekä ihmisten että toisten koirien ohittaminen rauhallisesti.

Toi olis se eka vuos.

Ja koulutuksen eli opettamisen voit aloittaa heti ekana päivänä ku pentu on teile tullu.

Koiran kouluttaminen ja lapsen kasvatus kulkee käsikädessä, vaikka tätä ei moni myönnäkään :D

Sä oot varmaan eka ihminen joka noin sanoo! Kaikki vouhkaa et kyllä pitää viedä peruskoulutuskurssille.
Noi sun mainitsemat asiat oliki just niitä mitä itsekkin pidän tärkeenä. Ihan eka se et sosiaalistais koiraa heti (onneks täälä asuu paljon koiria) ja ettei vedä hihnassa, ohittamiset ja luokse tulo.
Vaikutat ihan siltä kun jotain koirista tietäisit :D

Sä oot varmaan eka ihminen joka noin sanoo! Kaikki vouhkaa et kyllä pitää viedä peruskoulutuskurssille.
Noi sun mainitsemat asiat oliki just niitä mitä itsekkin pidän tärkeenä. Ihan eka se et sosiaalistais koiraa heti (onneks täälä asuu paljon koiria) ja ettei vedä hihnassa, ohittamiset ja luokse tulo.
Vaikutat ihan siltä kun jotain koirista tietäisit :D

Kyllä mä niistä jotain tiedänki.
Mut sen sanon et älä kytkettynä päästä koiraas nuuskimaan ja tervehtimään aina toisia koiria, koska tästä saattaa tulla koiralle tapa ja se haluu tehdä sen aina ja jokaista vastaantulevaa koiraa kohtaan ja sitä sä et taatusti halua sen tekevän.
Älä myöskään anna isompien tai vanhempien koirien turhaan höykyttää sitä pentuna se ei tee hyvää nupille tulevaisuutta ajatellen.
Isot aitaukset tai kivat pellot on mukavia paikkoja usealleki koiralle saada temmeltää valtoimenaan.

Joo, meillä oli jonkun aikaa miehen siskon koira hoidossa ja se oli oikeasti tuskaa käydä lenkillä sen hurtan kanssa, kun KAIKKI vastaantulijat ois pitäny päästä haistelee. Silloin kyllä vakaasti päätin että se ohittaminen kuuluu niihin ykkös oppeihin. Haluan nauttia lenkeistä.
Meillä alkaakin tosta takapihalta pelto jossa paljon käy koiria ni on tosi jees.
Sulta voi sitten varmaan jatkossakin kysellä jos jotain tulee? Ja mulle kaikki neuvot ja niksit on enempi ku tervetulleita, kaikki!! :)

Joo, meillä oli jonkun aikaa miehen siskon koira hoidossa ja se oli oikeasti tuskaa käydä lenkillä sen hurtan kanssa, kun KAIKKI vastaantulijat ois pitäny päästä haistelee. Silloin kyllä vakaasti päätin että se ohittaminen kuuluu niihin ykkös oppeihin. Haluan nauttia lenkeistä.
Meillä alkaakin tosta takapihalta pelto jossa paljon käy koiria ni on tosi jees.
Sulta voi sitten varmaan jatkossakin kysellä jos jotain tulee? Ja mulle kaikki neuvot ja niksit on enempi ku tervetulleita, kaikki!! :)

Kysyä voi ilmanmuuta, mut muista aina kaikissa neuvoissa et vaikka ne olis toiminu jonkin koiran kans ne ei välttämättä sovi sun koiralle samalla tavalla. :)
Koulutus tapoja ku on mielinmäärin eli aina löytyy myös se sille yksilölle sopiva tapa.
Mä oon nyt tän uuden kans opetellu käyttämän naksutinta ja se toimii ainaki tällä hyvin ja tuntuu myös mun mielestä mukavalle eli suosittelen opettelemista sulleki jo ennen ku koira tulee teille. Tutustu ainaki tohon.

Yhteistyössä