Booty tai joku muu ompelija! Olisi kysyttävää joustonauhan tarpeellisuudesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Teen tunikaa tuommoisesta velourtyyppisestä kankaasta. En ihan tarkalleen tiedä mitä se on, mutta siis tuollaista vähän joustavaa, nukkapintaista. Joustofroteeta, velouria tms.

Ohjeessa lukee, että mun tulisi ommella joustonauhaa pääntielle, olkasaumoihin ja mekon "frilloihin". Eli ikäänkuin vähän joka puolelle mekkoa.

Onko tuo pakollista? Kun mua nyt ompeluttais, muttei mulla ole joustonauhaa. En edes tiedä mitä se on. Ja kangaskaupat on kiinni.

Jos se on ihan välttämätöntä niin toki sitten tänään vaan leikkaan ja siirrän ompelemisen huomiselle kun olen saanut sitä joustonauhaa. Mutta jos sitä ei ole pakko käyttää, ompelen jo tänään :)

Voit siitä samasta kankaasta leikata kaitaleet jotka ompelet pääntielle...olkasaumoihin taas se johtuu siitä, että ei olka veny. Itse en juuri niitä käytä tosin : / Ainoastaan jos haluan, että se pysyy kuosissaan. Mutta pääntielle ja kädenteihin teen melkein aina kun kääntämiset on vaivalloisia.

Joustonauha on varmaan helpoin vaihtoehto. Voithan kokeilla tilkuillamilliasta jälkeä tulee vinokantilla, kääntämällä, sisävaralla jne. Voi olla, että ommel ole kovin siistiä.

Esimerkiksi tässä yöpuvussa on käytetty reunoihin nauhaa

DSC_0001.JPG

Se oikea joustonauha on sitten tämmöistä

framilon-joustonauha_5_mm_ja_8_mm.jpg

Tätä näkee paljon kaupanvaatteissa ja se jää sinne nurjallepuolelle piiloon.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: chef
Tuommoista "läpinäkyvää" tosiaan näkyy monasti niissä kaupan vaatteissa!

Ottobre 1/1012 kannessa olevaa tunikaa ajattelin kokeilla. Ohjeet ovat varmasti hyvin yksinkertaiset, mutten niitä ymmärrä. En käsitä mihin se joustonauha tulee. Tuossa siis sanotaan näin:

Aputikkaa joustonauhapalat takakappaleen olkasaumojen op:lle saumavaran osuudelle. Ompele olkasaumat.

Tiedän mikä on takakappale ja mikä on olkasauma. Mutta mikä ihmeen saumavaran osuus? Jos sen sinne olkasauman reunaan ompelen ja sitten hurautan saumurilla etukappaleen ja takakappaleen olkasaumat yhteen, niin sehän jää sinne saumurin ompeleen sisälle...miten se sieltä mihkään joustaa? Vai joustaako muka? Ja eikö se saumurin ommel jousta riittävästi?

Tai jos ompelukoneella ompelee kaksoisneulalla, niin eikö se riitä tuoaan joustoa?

Mun pitää varmaan kokeilla sekä sillä joustonauhalla, että ilman. Niin sitten näen eron. Kun ihan en sitä näin muutoin käsitä.

Kanttinauha on mulla vähän hankala. Saan siitä aina sellaisen tönkön...en siis kauniisti asettuvaa. Vika ehkä nauhassakin, mutta varmasti myös tekijässä.

Mutta eiköhän tää tästä vielä suttaannu. Iso kiitos selostukisista :)

[QUOTE="Vieras";26743211]Joustonauha on varmaan helpoin vaihtoehto. Voithan kokeilla tilkuillamilliasta jälkeä tulee vinokantilla, kääntämällä, sisävaralla jne. Voi olla, että ommel ole kovin siistiä.[/QUOTE]

Sisävara?

Siis tuota joustonauhaahan käytetään juuri siksi, ettei pääse venymään liikaa, vaan pitää vaatteen kuosissa. Ei sitä ole tarkoitettu joustoa tuomaan, paremminkin vähentämään sitä. Joustaa jonkin verran eli ei tee niin jäykkää rakennetta, kuin jotain joustamatonta nauhaa käytettäessä.

[QUOTE="vieras";26743306]Siis tuota joustonauhaahan käytetään juuri siksi, ettei pääse venymään liikaa, vaan pitää vaatteen kuosissa. Ei sitä ole tarkoitettu joustoa tuomaan, paremminkin vähentämään sitä. Joustaa jonkin verran eli ei tee niin jäykkää rakennetta, kuin jotain joustamatonta nauhaa käytettäessä.[/QUOTE]

Ai...no siinä tapauksessa :D :D :D

Mä kun ajattelin, että joustonauhan kuuluu joustaa.

Tosin tässä ohjeessakin lukee näin:

Kaikkien helmakappaleiden yläreunat poimutetaan joustonauhan avulla, jotta saumoista saadaan joustavat ja leikinkestävät.

?!?

Ai...no siinä tapauksessa :D :D :D

Mä kun ajattelin, että joustonauhan kuuluu joustaa.

Tosin tässä ohjeessakin lukee näin:

Kaikkien helmakappaleiden yläreunat poimutetaan joustonauhan avulla, jotta saumoista saadaan joustavat ja leikinkestävät.

?!?

Joustaa kun hiukan venytät ommellessasi. Ei kuitenkaan ihan krynttyyn kun sitten ei välttämättä mene päälle enää. Ihan vähän siis vain.

Joustaa kun hiukan venytät ommellessasi. Ei kuitenkaan ihan krynttyyn kun sitten ei välttämättä mene päälle enää. Ihan vähän siis vain.

Tämä on nyt ehkä tosi tyhmä kysymys...mutta eikö kuminauha voisi sitten noissa kohdin korvata tuota? Siis niissä kohdin kun joustoa pitää vähän olla?

Tosin tuo tunika on sellainen A-linjainen...en ymmärrä miksi niissä kohdin joustoa pitää olla, koska se ei vaikuta pukemiseen.

Tämä on nyt ehkä tosi tyhmä kysymys...mutta eikö kuminauha voisi sitten noissa kohdin korvata tuota? Siis niissä kohdin kun joustoa pitää vähän olla?

Tosin tuo tunika on sellainen A-linjainen...en ymmärrä miksi niissä kohdin joustoa pitää olla, koska se ei vaikuta pukemiseen.

Kuminauha on paksua ja kovaa. Kun sitä laittaa olkaan tai kaula aukolle niin se krahnuttaa ja tulee minulle ainakin ihottumaa kun on niin kovaa. toinen vaihtoehto on mielyttävää, ohutta ja sitä ei edes huomaa olevan siinä. Esimerkiksi jos laitat helmaan sitä pelkkää kuminauhaa niin se tulee aika tönköksi ja se tuntuu ikävältä pakaroiden alla. Voit tuon tehdä siitä kankaastakin leikkaamalla suirot. Nuo helpottaa ompelua ja pitää sen puvun paremman näköisenä pidempään ja käyttöikä pitenee.

Kuminauha on paksua ja kovaa. Kun sitä laittaa olkaan tai kaula aukolle niin se krahnuttaa ja tulee minulle ainakin ihottumaa kun on niin kovaa. toinen vaihtoehto on mielyttävää, ohutta ja sitä ei edes huomaa olevan siinä. Esimerkiksi jos laitat helmaan sitä pelkkää kuminauhaa niin se tulee aika tönköksi ja se tuntuu ikävältä pakaroiden alla. Voit tuon tehdä siitä kankaastakin leikkaamalla suirot. Nuo helpottaa ompelua ja pitää sen puvun paremman näköisenä pidempään ja käyttöikä pitenee.

Ok, kiitos taas selvennyksestä :)

Yhteistyössä