Blogin pitämisen vaarat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mietin tässä, että uskaltaisiko aloittaa blogia.

Kertokaas onko teidän mielestä blogin pitäminen vaarallista tai mitä riskejä siihen liittyy?

Haluaisin kertoa ihan meidän perhe-elämästä kuvin ja sanoin.

Itse pidän blogia, jossa kerron elämästämme, omista jutuistani ja kiinnostuksen kohteistani. Siellä on kuvia lapsistanikin. Vaaroja en ole vielä niin huomannut, samanlaiset vaarathan voi olla jos facebookkii laittaa kuvia ?? :D

Mä en ole alottanut blogia sen takia, että jossakin vaiheessa mua kuitenkin alkaisi kaduttaa. Enkä varmaan haluaisi julkista blogia pitääkkään. Ja en jaksa värkätä ainaisia postauksia ja kuvien kanssa peuhata vaikka kuvia kiva ottaa onkin. Ja ittestäni en todellakaan haluis blogia. Jos tekisin, niin lemmikistä, mutta enpä ole jaksanut värkätä sellasta ja kuten sanoin, niin vois alkaa kaduttamaan. Ja vaaranahan olisi, että kuvat leviäisivät internetissä...

Niin no en mä aattelekaan, että meidän perhe ois erikoinen :)
Lähinnä ehkä suvulle se ois, ketkä ei meitä näe kun on välimatkaa..
Blogihan vois olla suljettu, mutta musta tuntuu että se viehätys katoaisi siinä.

Kuvien leviäminen joo on haitta.

Mua hölmösti hurjistaa ajatus, että mitä jos joku mieleltään sairas alkaiskin sitä lukea ja keksis tehdä jotain hullua.

Eikai niin voi käydä. Jostain leffoista kai oon keksinyt :D

No minusta blogiakin voi pitää ihan itselleen, sitten joku muukin lukee jos lukee :) Kuvissa, joissa näkyy ihmisten kasvot on sitten se tunnistamiskysymys. Muutenhan voi pitää blogia anonyyminä, jos haluaa. Itse olen anonyymibloggaaja, eli oikean elämän tutut tai sukulaiset eivät edes tiedä salaisesta harrastuksestani. On ihanan vapauttavaa, kun voi olla täysin oma itsensä, ilman mitään "roolia". En juurikaan kirjoita perheestäni, vaan omia ajatuksistani. Todella terapeuttista!
Jos kirjoittaa omalla nimellään ja tunnistettavuuden helpottamiseksi lataa kuvia perheestään, kannattaa varautua "perskärpäsiin", ja mutenkin kannattaa ehkä harkita, mitä perheestään paljastaa. Että kannattaa miettiä, kuinka avoin haluaa olla. Varsinkin, jos linkittää bloginsa tälle palstalle ;)

No, mä olen vahingossa blogeja selatessani löytänyt yhden puoltutun blogin. Ja jotenkin on aika irvokasta kun kaupassakin törmää siihen, et tietää niin paljon heidän elämästä, mitä on blogista lukenut. Ja juu, tietenkin käyn sitä lukemassa viikottain, ihminen on utelias olento :D
Ja en ikinä jakais omaa elämää missään noin avoimesti.

Mun blogia lukee tuhansia ihmisiä kuukausittain, enkä ole mitään vaaraa havainnut, vaikka se on omalla nimelläni ja kuvallani. Nimeni ja asuinpaikkakuntani tietäen saa osoitteenkin ongittua helposti, sillä se on myös julkisesti internetissä saatavilla

Onko perheeltä kysytty? Syytä olisi, voi nimittäin olla arvaamattomia seuraamuksia jos kerrot ummet ja lammet tuntemattomille perheestäsi. Jonkinasteinen häiriköinti on varmaa, ennemmin tai myöhemmin. Otat riskin. Harkitse!

Laita blogi ensin vaikka harrastuksesta, kokkailuistasi tai muusta harmittomasta, mihin et sekoita perheenjäseniä tai ulkopuolisia ihmisiä. Harjoittele!

Mä suuresti oudoksun ihmisten tarvetta riepotella asioitaan netissä, sanoin ja kuvin. Harkitse!

Mulla on omakohtainen kokemus siitä kuinka blogia ei pidä pitää.
Tarkoitus oli pitää se nimettömänä, niin teinkin, mutta sitten menin kertomaan työkaverille että tämä on mun blogini.
Jos pitää nimettömänä, pitää nimettömänä ja that's it.

Kiitos tosi hyvistä vinkeistä!

Mä ehkä voisin etunimellä sitä kirjoitaa mutta en kyllä aio mitään tarkempia koordinaatteja antaa ettei oikeesti joku härö tuu oven taa kopetteleen. Se mua eniten pelottaa. Hullua!

Jos nyt blogia uskallan aloittaa edes.
Harrastusidea oli kyllä hyvä :)

[QUOTE="aloittaja";23282312]Kiitos tosi hyvistä vinkeistä!

Mä ehkä voisin etunimellä sitä kirjoitaa mutta en kyllä aio mitään tarkempia koordinaatteja antaa ettei oikeesti joku härö tuu oven taa kopetteleen. Se mua eniten pelottaa. Hullua!

Jos nyt blogia uskallan aloittaa edes.
Harrastusidea oli kyllä hyvä :)[/QUOTE]

Aluksi voi kokeilla niin, ettei mihinkään blogilistalle liity, niin ei tule heti hämmentävää lukijaryntäystä. Sitä voi omiin suosikkiblogeihinsa jättää kommentteja ja saada lukijoita sitä kautta. Mä kannustan kokeilemaan, jos siltä tuntuu :) Bloggaus on kivaa, 3 vuoden kokemuksella, ja vain yksi anonyymi nillityskommentti toistaiseksi...

[QUOTE="mä";23282438]kannattaa myös ajatella kirjoituksen sisältöä kun sitä kirjoittaa.. ettei kirjoita ihan mitä sattuu.. jos vaikka joku tuttu sattuu bongaamaan..[/QUOTE]

Hih eli ei kantsi haukkua appiukkoa pystyyn vaikka mieli tekis joskus ;)

Tää taitaa vaatii hetken harjoittelua :)

Kyllähän siellä saattaa jonkinlaisia vainoajia saada peräänsä, vähän kuin tällä palstalla. Tuskin ne niinkään IRL-elämään tunkee, mutta aika hyvin voivat latistaa bloggailun ilon ilkeillä kommenteillaan. Ne on aina niitä "harmaita", rekisteröitymättömiä... Ei reilua, pahimmassa tapauksessa IRL-elämästä tuttuja, joku kateellinen naapuri tms.

Pienille lapsille ei mitään haittavaikutuksia varmaankaan tule, mutta jos siellä on läjäpäin kuvia koulu/teini-ikäisistä lapsista ja tarkkaa selostusta heidän elämästään, niin ainahan heidän kaverit/vähemmän kaverit tutut voi löytää blogiin ja käyttää sitä aseena jollain tapaa...

Itse kyllä varoilen pistämästä kovin paljoa ja kovin tunnistettavia kuvia lapsistani blogiin. Kyllä meidät blogin perusteella tunnistaa jos on oikeasti kunnolla tuttu, mutta en usko että joku puolituttu ihan heti tunnistaisi, ellei sitten ole joku vakilukija tms.

Kyllä blogista saa paljon iloa, voi toteuttaa luovuuttaan ja siellä tutustuu ihmisiin ja voi jakaa kiinnostusten kohteitaan, onhan se kivaa.

Meidän muksu on nyt vielä pieni, alle vuoden, eli kuvia varmaan vielä tosiaan uslkaltaa laittaa. Sitten iän karttuessa voikin olla fiksumpaa jättää ne tunnistettavimmat omalle koneelle. Ihan totta mitä sanoitte.

Muiden blogeista oonkin huomannut näitä harmaita mollaajia. Tosi tylsää!

[QUOTE="aloittaja";23282464]Hih eli ei kantsi haukkua appiukkoa pystyyn vaikka mieli tekis joskus ;)

Tää taitaa vaatii hetken harjoittelua :)[/QUOTE]

Juu ei kannata kertoa mitään mikä voi haitata omaa tai toisten eloa. :) Ja lupa tulee aina kysyä.
Joskus törmää blogeihin joissa hehkutetaan sitä kuinka itse ollaan niin hienoja ihmisiä ja unohdetaan seuraukset.

Kerrotaan miten autetaan Virtasen Anni mummoparkaan ja tuodaan sille kaupasta Tenaa, kun se ei itse tienny et sellasia on, ja nyt se mummo on niin kiitollinen, ja tässä mummon kuva edestä ja tässä takaa. Ja veljen vaimolla Möttösen Stiinalla (kuva) on niin paha vyöruusu (kuva) et kyllä sillä ihmisellä on kestämistä, mut niin upee ihminen se on köyhyydestä huolimatta ja minä käyn sillä siivoamassa (kuva). Niemiset (perhekuva) lähti lomalle kahdeksi viikoksi, kastelen heidän kukat ma ja to, avain on maton alla (kuva).
Ja nuorimmaisen pojan Matin (kuva) ope (kuva) on kyllä ihan kummallinen. Niin sanoo myös Matin kaverin Pekan (kuva) äiti Maija (kuva). Tässä kuva mun kaalilaatikosta ja tässä Mimmun 4v (kuva) oksennus (kuva) kun oli vatsataudissa, tuli raukalle pissat housuun (kuva), eiks ole söpöä.

[/QUOTE]
Kerrotaan miten autetaan Virtasen Anni mummoparkaan ja tuodaan sille kaupasta Tenaa, kun se ei itse tienny et sellasia on, ja nyt se mummo on niin kiitollinen, ja tässä mummon kuva edestä ja tässä takaa. Ja veljen vaimolla Möttösen Stiinalla (kuva) on niin paha vyöruusu (kuva) et kyllä sillä ihmisellä on kestämistä, mut niin upee ihminen se on köyhyydestä huolimatta ja minä käyn sillä siivoamassa (kuva). Niemiset (perhekuva) lähti lomalle kahdeksi viikoksi, kastelen heidän kukat ma ja to, avain on maton alla (kuva).
Ja nuorimmaisen pojan Matin (kuva) ope (kuva) on kyllä ihan kummallinen. Niin sanoo myös Matin kaverin Pekan (kuva) äiti Maija (kuva). Tässä kuva mun kaalilaatikosta ja tässä Mimmun 4v (kuva) oksennus (kuva) kun oli vatsataudissa, tuli raukalle pissat housuun (kuva), eiks ole söpöä.[/QUOTE]

Äää! :D

[QUOTE="vieras";23282614]
Ja nuorimmaisen pojan Matin (kuva) ope (kuva) on kyllä ihan kummallinen. Niin sanoo myös Matin kaverin Pekan (kuva) äiti Maija (kuva). Tässä kuva mun kaalilaatikosta ja tässä Mimmun 4v (kuva) oksennus (kuva) kun oli vatsataudissa, tuli raukalle pissat housuun (kuva), eiks ole söpöä.[/QUOTE]

:D:D:D:D:D aika hyvä :D:D:D:D:D

Yhteistyössä