Biojätteen kerääjät!!! Miten ihmeessä te onnistutte ( vai onnistutteko) lajittelemaan biojätteet ILMAN niitä prkleen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en kestä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en kestä

Vieras
pikkukärpäsiä?!

Astia tyhjennetään päivittäin kompostiin, pesen sen joka tyhjennyskerran jälkeen kiehuvalla vedellä ja astianpesuaineella, pidän kantta päällä kun astiassa on biojätettä. Mut ei. Niitä stanan pörriäisiä parveilee keittiössä ja isoin lehahdus tulee kun avaa sen biojäteastian kannen!!

Mitä mä en oo tajunnut? :(

Mahtaako teillä olla esim. banaaneja pöydällä tarjolla (siis ihan syömättömiä)? Jos näin, ei ne ötökät tiedä tehdä eroa kompostijätteen & sen pöydällä olevan banaanin välillä. Eli kaikki hedelmät pois pöydiltä + kunnon pesu noille astioille & olemassa olevat kärpiäiset tempaise vaikka imuriin.

Meillä biojätteet viedään parin päivän välein pois eikä ötököitä kyllä ole. Joskus syksyllä, jos saamme omenoita, niitä saattaa tulla, mutta kun omenat on syöty, ei pöriäisiäkään ole enää. Oletko varma, että teillä ei ole kukkasta, johon lentelevätovatpesiytyneet?

Ei mulla ole koskaan ollut mitään pikkukärpäsiä ja ikää 37 että en mikään ihan teini ole :)
Ja biojäteastiakin on ihan avonainen, toki kaapissa mutta ei kantta. Vien ne ehkä kaksi kertaa viikossa roskiin. Kesällä useammin kun herneenkuoria tulee paljon :D

Meillä ei ole koskaan ollut biojätteeseen liittyvää kärpäsongelmaa. Kärpäsiä muuten kyllä ollut ja niistä päästy eroon käyttämällä kärpäsloukkua ja pitämällä hedelmät jääkaapissa. Meillä ei bioo tyhjätä joka päivä, eikä oo ees kannen alla vaan ihan kaapissa roskisvaunussa. Kärpäsloukun voi tehdä lasipurkkiin sekoittamalla vettä ja etikkaa ja sinne hieman sokeria ja tippa tiskiainetta ja kipon päälle kelmu johon muutama reikä. Meillä ainakin keräsi tehokkaasti kärpäset ja saatiin ne hävitettyä.

Kokeile laittaa sokerivettä kulhoon pöydälle, ja lorauta sinne hieman fairya. Makea tuoksu houkuttelee kärpäset kulhoon, ja fairy rikkoo veden pintajännityksen niin kärpäset hukkuvat.

Mulla toimi hyvin tämmönen kikkakolmonen pikkukärpästen suhteen aikoinaan :)

Plus etikka. Se unohtu :)

Viimeksi muokattu:
Kaikki hedelmät, sipulit yms on kaapeissa, ei pöydillä. Mulla oli kerran noita biojätepusseja, mutta sehän alkoi "sulamaan" samantien sinne astiaan kun vähänkin kosteutta oli biojätteen joukossa? (Esim suodatinpussit, teepussit).

On mulla noita ansojakin ollut, mutta ei niihin mene kuin muutama hassu kärpänen.

Kyllä meillä biojätepussit kestää parikin päivää hyvänä, vaikka niissä kosteita jätteitä onkin! Ja pikkukärpäsiä ei ole ja joskus jos yrittää tulla, laitan etikkaa lasissa työpöydälle keittiöön :)

Meillä pikkukärpäsiä tulee vain loppukesästä bioastiaan, mutta kylmien säiden tullessa kärpäset häviävät. Meillä biojäteastia on avonainen, mutta biojätteet kääräisen aina kokkailun/ruokailun jälkeen sanomalehteen ja vasta sitten sujautan sinne astiaan.

Minäkin kääräisen kosteat biojätteet sanomalehteen ja sitten vasta biopussiin (käytän paperisia) ja tee- ja kahvisuodattimet kannattaa antaa kuivahtaa ennen kuin laittaa ne biojätteeseen. Jätemäärästä ja kosteudesta riippuen vien bioroskikseen kerran päivässä tai joka toinen päivä eikä ole ongelmaa kärpäsistä.

Meillä ei muuten nykyään ole noita! Viime kesänä olivat jatkuva riesa. Roskisten pesu ja pussien kiinni pitäminen auttoi jonkin verran.

En tiedä mihin oikein katosivat, JEEEEEEE!

Meillä ei ole kärpäsiä vaikka biojäteastia on ilman kantta (biologinen jäte, sis. myös siis vaipat), hedelmätkin (niin omput kuin banaanitkin sekä muut) on pöydällä avonaisessa kulhossa.
Astia tyhjennetään muutaman kerran viikossa. (kun on täynnä)

Sipulit on kyllä jääkaapissa.

Joskus kun noita on ollut on asunnossa ollut kosteutta ja/tai kukkia joiden mullassa tykkäävät myös olla.

Yhteistyössä