Bioanalyytikko vai sairaanhoitaja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Hitto kun sitä tietäis mitä elämällään tekis.. :/ Tällä hetkellä opiskelen lähäriksi ja valmistun ensi keväänä sairaanhoidon ja huolenpidon lähihoitajaksi. Nyt havahduin taas siihen, että yhteishaku on käynnissä, ja ajattelin jo nyt syksyllä hakea jatko-opiskelemaan, ihan näin niinkun varmuuden vuoksi. Ja nyt tuleekin se mutta, en osaa ollenkaan päättää kumpaa haluaisin opiskella, sairaanhoitoalaa vai bioanalyytikkaa. Sairaanhoitajaksi olen halunnut jo muutaman vuoden, hakenutkin muutamaan otteeseen kouluun, mutten ole päässyt. Nyt tuo bioanalytiikka on nostanut viime aikoina päätään, se kiinnostaa tosi kovasti myös. Mitä tässä nyt pitäis sitten tehdä? On niin vaikea valita jompi kumpi.

Jos palstalta löytyy bioanalyytikkoja/sairaanhoitajia niin tässä on tilaisuus kehua oma ala maasta taivaaseen asti :D (ja haukkua tietty myös..)

[QUOTE="...";27172176]Hitto kun sitä tietäis mitä elämällään tekis.. :/ Tällä hetkellä opiskelen lähäriksi ja valmistun ensi keväänä sairaanhoidon ja huolenpidon lähihoitajaksi. Nyt havahduin taas siihen, että yhteishaku on käynnissä, ja ajattelin jo nyt syksyllä hakea jatko-opiskelemaan, ihan näin niinkun varmuuden vuoksi. Ja nyt tuleekin se mutta, en osaa ollenkaan päättää kumpaa haluaisin opiskella, sairaanhoitoalaa vai bioanalyytikkaa. Sairaanhoitajaksi olen halunnut jo muutaman vuoden, hakenutkin muutamaan otteeseen kouluun, mutten ole päässyt. Nyt tuo bioanalytiikka on nostanut viime aikoina päätään, se kiinnostaa tosi kovasti myös. Mitä tässä nyt pitäis sitten tehdä? On niin vaikea valita jompi kumpi.

Jos palstalta löytyy bioanalyytikkoja/sairaanhoitajia niin tässä on tilaisuus kehua oma ala maasta taivaaseen asti :D (ja haukkua tietty myös..)[/QUOTE]

bioanalyytikko kyllä tienaa enemmän.

[QUOTE="vieras";27172194]bioanalyytikko kyllä tienaa enemmän.[/QUOTE]

No juu, bioanalyytikko tienaa enemmän, mutten tiedä miten toi käytännössä tapahtuu, eli onko bioanalyytikon työ vuorotyö niinkuin sh:lla, on kaiketi? Hirveästi kiinnostais tuo näytteenotto, nyt kun koulussakin ollaan harjoiteltu näytteenottoja ja ekg:tä sun muuta, mitä labrahoitajat tekee.. :)

Bioanalyytikko voi olla vuoro- tai päivätöissä, riippuu ihan työpaikasta. Mutta niin voi myös sh, riippuu työpaikasta. Ja palkkauskin on toki riipuvainen lisistä. Pystyisitkö käydä tutustumassa tai työkokeilussa bioanalyytikon hommissa?

[QUOTE="saana";27172247]Bioanalyytikko voi olla vuoro- tai päivätöissä, riippuu ihan työpaikasta. Mutta niin voi myös sh, riippuu työpaikasta. Ja palkkauskin on toki riipuvainen lisistä. Pystyisitkö käydä tutustumassa tai työkokeilussa bioanalyytikon hommissa?[/QUOTE]

Nyt syyslukukaudella ei ole mahdollista, mutta keväämmällä valitsen valinnaisopinnoista näytteenoton, jonka suoritan sitten varmaan terveyskeskuksessa.

[QUOTE="saana";27172247]Bioanalyytikko voi olla vuoro- tai päivätöissä, riippuu ihan työpaikasta. Mutta niin voi myös sh, riippuu työpaikasta. Ja palkkauskin on toki riipuvainen lisistä. Pystyisitkö käydä tutustumassa tai työkokeilussa bioanalyytikon hommissa?[/QUOTE]

että alottelija joutus tekemään suurimman osan yö vuoroista. Kukapa niitä haluis tehdä. Joten talossa pitempiä aikoja olleet saa päivä vuorot. Se on vähän kaikissa vuorotöissä.

[QUOTE="vieras";27172300]että alottelija joutus tekemään suurimman osan yö vuoroista. Kukapa niitä haluis tehdä. Joten talossa pitempiä aikoja olleet saa päivä vuorot. Se on vähän kaikissa vuorotöissä.[/QUOTE]

No mulle sopis kyllä yövuorotkin :) Voi että kun olis helppoa jos olis vaan yks ja ainut ala joka kiinnostais... Lähinnä mua mietityttää se että valitsen kumman tahansa, jään harmittelemaan etten valinnutkaan sitä toista alaa.

[QUOTE="...";27172311]No mulle sopis kyllä yövuorotkin :) Voi että kun olis helppoa jos olis vaan yks ja ainut ala joka kiinnostais... Lähinnä mua mietityttää se että valitsen kumman tahansa, jään harmittelemaan etten valinnutkaan sitä toista alaa.[/QUOTE]

Mutta vielä ehdit opiskella myöhemmin siihen toiseenkin. Mukava kun pystyy tekemään sitten toista työnä opiskelun ohella, ja varmaan harjoittelupaikkoja on helppo löytää.

Mutta vielä ehdit opiskella myöhemmin siihen toiseenkin. Mukava kun pystyy tekemään sitten toista työnä opiskelun ohella, ja varmaan harjoittelupaikkoja on helppo löytää.

Ehtiihän sitä toki, mutta mulla on ikää tällä hetkellä 24 vuotta ja sitten AMKin jälkeen oon jo lähemmäs 30 ja olen aina halunnut saada lapset suht nuorena, tuntuu ettei aika riitä kaikkeen. Monethan toki hankkii lapsia kesken opintojen, mutta en tiedä miten se meillä toimisi sitten. Hmmmh :/ Mulla on tapana tehdä kärpäsistä härkäsiä, oon aina tiennyt sen itsekin mutta minkäs teet. Eikä elämää voi täysin etukäteen suunnitellakaan..

No mäpä hieman kehun labrahoitajan hommia :) Olen ollut 15 vuotta labrahoitajana ja tykännyt kovasti. Tällä hetkellä teen pelkkää yövuoroa omasta toiveesta. Olen siis töissä keskussairaalan kliinisen kemian labrassa. Työ on erittäin vaihtelevaa ja monipuolista. Öisin kierrämme näytteenhaussa sairaalan kaikilla osastoilla ja tietenkin analysoimme näytteet. Koneiden kanssa saa olla paljon tekemisissä, myös suurimman osan ongelmatilanteista pystymme selvittämään itse.

Tykkään työstäni myös siksi, ettei mun tarvitse siistiä potilaiden jälkiä ( uloste, virtsa, oksennus ). Sen kun haen sairaanhoitajan paikalle. Bioanalyytikoista on myös jossain päin huutava pula, jos on valmis muuttamaan työn perässä. Palkka voisi toki olla isompikin, mutta lisiä saa ihan mukavasti vuorotyössä.

[QUOTE="vieras";27172386]No mäpä hieman kehun labrahoitajan hommia :) Olen ollut 15 vuotta labrahoitajana ja tykännyt kovasti. Tällä hetkellä teen pelkkää yövuoroa omasta toiveesta. Olen siis töissä keskussairaalan kliinisen kemian labrassa. Työ on erittäin vaihtelevaa ja monipuolista. Öisin kierrämme näytteenhaussa sairaalan kaikilla osastoilla ja tietenkin analysoimme näytteet. Koneiden kanssa saa olla paljon tekemisissä, myös suurimman osan ongelmatilanteista pystymme selvittämään itse.

Tykkään työstäni myös siksi, ettei mun tarvitse siistiä potilaiden jälkiä ( uloste, virtsa, oksennus ). Sen kun haen sairaanhoitajan paikalle. Bioanalyytikoista on myös jossain päin huutava pula, jos on valmis muuttamaan työn perässä. Palkka voisi toki olla isompikin, mutta lisiä saa ihan mukavasti vuorotyössä.[/QUOTE]

Hei miten paljon bioanalyytikolla pitää olla matikkapäätä? Jostain muistan lukeneeni että pääsykokeissakin on matikkaosio. Matsku ei ole aiheuttanut mulle lääkelaskuissa mitään ongelmaa nyt ammattikoulussa, mutta mitenköhän amkissa sitten, kun lukiossa matikka ei kiinnostanut juuri lainkaan ja niistä lukioajoistakin on jo vuosia.

Ja toinen on tuo näkö, että ala vaatii tarkkaa näköä. Mulla on miinusta molemmissa silmissä kakkosen verran, mutta kuvittelisin että lähinäkö on tässä se mikä ratkaisee?

[QUOTE="...";27172416]Hei miten paljon bioanalyytikolla pitää olla matikkapäätä? Jostain muistan lukeneeni että pääsykokeissakin on matikkaosio. Matsku ei ole aiheuttanut mulle lääkelaskuissa mitään ongelmaa nyt ammattikoulussa, mutta mitenköhän amkissa sitten, kun lukiossa matikka ei kiinnostanut juuri lainkaan ja niistä lukioajoistakin on jo vuosia.

Ja toinen on tuo näkö, että ala vaatii tarkkaa näköä. Mulla on miinusta molemmissa silmissä kakkosen verran, mutta kuvittelisin että lähinäkö on tässä se mikä ratkaisee?[/QUOTE]

No mä olen ihan surkea matikassa ja läpi pääsin. Meillä ei kyllä ollut mitään matikkaosiota, mutta onhan ne voineet muuttua vuosien saatossa.

Mulla on myös miinuslasit, ei ole ollut töissä ongelmia.

[QUOTE="vieras";27172430]No mä olen ihan surkea matikassa ja läpi pääsin. Meillä ei kyllä ollut mitään matikkaosiota, mutta onhan ne voineet muuttua vuosien saatossa.

Mulla on myös miinuslasit, ei ole ollut töissä ongelmia.[/QUOTE]

Ok, kiitos vastauksesta :)

Sanoisin, että sh tarvii enemmän matikkaa kuin bioanalyytikko. Ja ehdottomasti sh:n työ on raskaampaa, potilaiden nostelut ym. Mulla on kuule kymppi miinusta molemmissa silmissä, ja olen bioanalyytikko. Eli se mitä silmälääkäri tarkastaa ennen kouluun hyväksyntää on esim. värinäkö ja syvyysnäkö. Meillä on myös parempi palkka, ja ainakin meillä vuorot kyllä jaetaan tasapuolisesti. Kaikki kolmivuorotyötä tekevät ovat samalla viivalla, mikä on todella tärkeä asia työpaikan ilmapiirin kannalta. Ei mitään nokkimisjärjestyksiä! Siispä voin suositella bioanalyytikon uraa. :)

Mä olen myös bioanalyytikko, tosin ite vierastan edelleen sitä sanaa ja esittelen itseni mieluummin laboratoriohoitajaksi :). Se, että bioanalyytikko tienaisi enemmän kuin sairaanhoitaja on musta aika kaukaa haettua. Peruspalkka on kunnallisella puolella suurinpiirtein sama, lisät on ne millä saa palkkaa nostettua. Ja bioanalyytikoilla on vähemmän vuorotöitä kuin sairaanhoitajilla. Esim. Turussa on tasan yksi labra joka tekee kolmivuorotyötä, ilta- ja viikonloppuvuoroja löytyy sitten sekä kunnalliselta että yksityiseltä. Mun kuuleman mukaan palkka on parempi kunnallisella kuin yksityisellä tai esim. yliopistolla.

Siistiä sisähommaa, ei tosiaan tarvitse siivota kenenkään oksennuksia eikä hoitaa mätiviä haavoja (noin karrikoidusti :) ). Potilaskontaktit on yleensä lyhyitä, joten hiukan epäsosiaalisempikin pärjää. Matikkapäätä ei niin hirveästi ainakaan käytännössä tarvitse. Monet reagenssit tulevat nykyään tehdasvalmiina ja jos jotain tarvitsee laskea, ne on yleensä laimennuslaskuja eli ei mitään tähtitiedettä. Laitteita on jos jonkinlaisia ja toimintaperiaatteet niissä hyvinkin erilaisia, mutta ne on ihan mielenkiintoisia vehkeitä :). Näytteenotto kuuluu olennaisena osana työhön, vaikka monissa kunnissa nykyään yritetäänkin ottaa sitä meiltä pois. Musta se on väärin, koska bioanalyytikko ajattelee näytteenottoa muultakin kantilta kuin vain pistämisen osalta. Huono näkö ei ole ongelma, jos se on laseilla korjattavissa eli ihan niin kuin muissakin ammateissa.

Mä suosittelen :)!

[QUOTE="...";27172230]No juu, bioanalyytikko tienaa enemmän, mutten tiedä miten toi käytännössä tapahtuu, eli onko bioanalyytikon työ vuorotyö niinkuin sh:lla, on kaiketi? Hirveästi kiinnostais tuo näytteenotto, nyt kun koulussakin ollaan harjoiteltu näytteenottoja ja ekg:tä sun muuta, mitä labrahoitajat tekee.. :)[/QUOTE]

Ainakin ennen saivat ihan samaa palkkaa, mutta bioanalyytikko tekee harvemmin vuorotyötä kuin sh.

[QUOTE="joo";27172476]Sanoisin, että sh tarvii enemmän matikkaa kuin bioanalyytikko. Ja ehdottomasti sh:n työ on raskaampaa, potilaiden nostelut ym. Mulla on kuule kymppi miinusta molemmissa silmissä, ja olen bioanalyytikko. Eli se mitä silmälääkäri tarkastaa ennen kouluun hyväksyntää on esim. värinäkö ja syvyysnäkö. Meillä on myös parempi palkka, ja ainakin meillä vuorot kyllä jaetaan tasapuolisesti. Kaikki kolmivuorotyötä tekevät ovat samalla viivalla, mikä on todella tärkeä asia työpaikan ilmapiirin kannalta. Ei mitään nokkimisjärjestyksiä! Siispä voin suositella bioanalyytikon uraa. :)[/QUOTE]

Mä ajattelen tosi väärältä kantilta, mutta mulla on sellanen käsitys että bioanalyytikon työ olis jotenkin aina samaa päivästä toiseen. Mua ei haittaa vaikka työpäivät toistais toisiaan, eikä haittaa sekään ettei ykskään päivä ole samanlainen. Tärkeintä mulle on se, että teen mielestäni mielenkiintoista hommaa. Musta tuntuu että ihmisillä on hirveän suppea kuva bioanalyytikon työstä ja täytyy myöntää etten koskaan ollut ajatellut että tätä koko ammattia on edes olemassa, ennenkun siitä meille koulussa puhuttiin :D Hassua.

Mä olen myös bioanalyytikko, tosin ite vierastan edelleen sitä sanaa ja esittelen itseni mieluummin laboratoriohoitajaksi :). Se, että bioanalyytikko tienaisi enemmän kuin sairaanhoitaja on musta aika kaukaa haettua. Peruspalkka on kunnallisella puolella suurinpiirtein sama, lisät on ne millä saa palkkaa nostettua. Ja bioanalyytikoilla on vähemmän vuorotöitä kuin sairaanhoitajilla. Esim. Turussa on tasan yksi labra joka tekee kolmivuorotyötä, ilta- ja viikonloppuvuoroja löytyy sitten sekä kunnalliselta että yksityiseltä. Mun kuuleman mukaan palkka on parempi kunnallisella kuin yksityisellä tai esim. yliopistolla.

Siistiä sisähommaa, ei tosiaan tarvitse siivota kenenkään oksennuksia eikä hoitaa mätiviä haavoja (noin karrikoidusti :) ). Potilaskontaktit on yleensä lyhyitä, joten hiukan epäsosiaalisempikin pärjää. Matikkapäätä ei niin hirveästi ainakaan käytännössä tarvitse. Monet reagenssit tulevat nykyään tehdasvalmiina ja jos jotain tarvitsee laskea, ne on yleensä laimennuslaskuja eli ei mitään tähtitiedettä. Laitteita on jos jonkinlaisia ja toimintaperiaatteet niissä hyvinkin erilaisia, mutta ne on ihan mielenkiintoisia vehkeitä :). Näytteenotto kuuluu olennaisena osana työhön, vaikka monissa kunnissa nykyään yritetäänkin ottaa sitä meiltä pois. Musta se on väärin, koska bioanalyytikko ajattelee näytteenottoa muultakin kantilta kuin vain pistämisen osalta. Huono näkö ei ole ongelma, jos se on laseilla korjattavissa eli ihan niin kuin muissakin ammateissa.

Mitä olet opiskellut ennen labrahoitajan uraa? Mua ei kyllä niinkään ne laitteet sitten kiinnosta, tosin en tiedä edes minkälaisia masiinoita käytetään joten sekin kiinnostus voi muuttua. Oon tässä lukenut kuvauksia bioanalyytikon työstä eri ammattikorkeiden sivuilta, mutta pintaraapaisuahan toi kaikki on. Löytyisköhän jostain vaikka joku kiva dokkari bioanalyytikoista, jonka vois kattoa. Täytyy etsiä :)

[QUOTE="...";27172631]Mitä olet opiskellut ennen labrahoitajan uraa? Mua ei kyllä niinkään ne laitteet sitten kiinnosta, tosin en tiedä edes minkälaisia masiinoita käytetään joten sekin kiinnostus voi muuttua. Oon tässä lukenut kuvauksia bioanalyytikon työstä eri ammattikorkeiden sivuilta, mutta pintaraapaisuahan toi kaikki on. Löytyisköhän jostain vaikka joku kiva dokkari bioanalyytikoista, jonka vois kattoa. Täytyy etsiä :)[/QUOTE]

Mä aloi opiskella bioanalyytikoksi ihan lukiopohjalla :).

Itse en yhtään tykkää kun sen piikin kanssa otatte verta. Siks käännän katseen pois kun kirpasee. Onko käynyt niin että potilas vetäsee käen pois ja ei osunut suoneen?

[QUOTE="vieras";27172723]Itse en yhtään tykkää kun sen piikin kanssa otatte verta. Siks käännän katseen pois kun kirpasee. Onko käynyt niin että potilas vetäsee käen pois ja ei osunut suoneen?[/QUOTE]

Eiköhän niitäkin satu suht usein, vaarallistahan se ei ole :)

[QUOTE="vieras";27172723]Itse en yhtään tykkää kun sen piikin kanssa otatte verta. Siks käännän katseen pois kun kirpasee. Onko käynyt niin että potilas vetäsee käen pois ja ei osunut suoneen?[/QUOTE]

Montakin kertaa. Mutta jos potilas kertoo, että pelkää, niin sitä osaa vähän varautua tuollaiseenkin temppuun. Lasten kanssa sitä sattuu useammin, jos ei kädestä pidetä kunnolla kiinni. Veri kyllä kuuluu meidän jokapäiväiseen elämäämme. Paitsi jos erikoistuu sellaiseen alaan, missä veren kanssa ei olla tekemisissä, kuten kliiniseen fysiologiaan, neurofysiologiaan tai sytologiaan.

No tämä palkka-asia on täällä Pirkanmaalla ainakin niin, että bioanalyytikot tienaa enemmän kuin sh keskimäärin. Meitä työllistääkin täällä yksityinen työnantaja, Fimlab Oy. Kuntatyönantajalla ero ei varmaan olekaan suuri.

Täällä kans yks labrahoitaja, valmistunut v-98 ja siitä lähtien töissä. Tosin kolme lasta tehnyt siinä välissä.
Mut vähän meidän työstä, kahta samanlaista päivää ei tosiaankaan ole, kaikki päivät on ihan erilaisia. Ja voi tehdä joko pelkkää päivätyötä tai kolmivuorotyötä tai jotain siltä väliltä. itse teen vuorotyötä, poislukien yöt. Ja se johtuu ihan siitä että en ossaa vielä kaikkia hommia meidän labrassa, yössä on kaks hoitajaa joiden molempien täytyy osata kaikki. Kyse keskussairaalan kemian labrasta. Ja itse tykkään just nimenomaan tästä hommasta. Näytteidenottoa vauvasta vaariin, mun potilaista nuorin on ollut puolen tunnin ikäinen, vanhin reilustu yli 100v, pienin n. 600g, painavin yli 200kg.

Terveykeskuslabrassa tehdään vaan päivätyötä, sairaaloissa vuorotyötä. Ja riippuen vielä labrasta miten paljon vuorotyötä on. Meillä patologia on päivätyötä, kemia kolmivuoro, mikrobiologia ja fysiologia osittain vuorotyötä (ei öitä). Terkkarissa nykyään aika paljon vaan näytteenottoa, isommissa paikoissa analytiikka. Ja mä tykkään työssäni siitä että potilaskontaktit on lyhyitä, mutta sosiaalinen täytyy silti olla. Mut jos nyt ei oiein huvita jutella niin voi puhua vaan pakolliset eikä tarvi alkaa jaarittelemaan. Tykkään työstäni ihan hirveästi, se on monipuolista, vaihtelevaa, vaatii ongelmanratkaisukykyä, kiiretilanteissa asioiden tärkeys järjestykseen laittamista... Riippuu niin paljon labrasta minkälaista se työ on, jossain patologialla on ihan erilaista kun päivystyslabrassa.

Eiks bioanalyytikon ja sh:n peruspalkka ole aika samoissa? Vuorotyö vaikuttaa tietty palkkaan. Ja tosiaan ihmiset ei oikein bioanalyytikon hommasta kauheasti tiedä. Niin monet on kysynyt että teetkö sä yövuoroakin? (sitäkin olen joskus tehnyt, vaikka nyt en tee, vielä). Mutta joo kyllä sairaalan labrassa ollaan yölläkin. Potilaat tarvii verta, onnettomuus potilaat tutkimuksia ja vastauksia, sairaaloissa synnytetään, labran apua saatetaan tarvita silloin. Mun mielstä me tehdään hiton tärkeää työtä, koska ilman labraa lääkärit joutuis tekemään diagnooseja aika hataralta pohjalta. Ja bioanalyytikoista on pulaa että voin suositella tätä hommaa. Ja musta ei olis sairaanhoitajaksi, mä en vois siivota niitä potilaiden paskoja, oksennuksia, märkiviä haavoja tms. Ja aika moni työkaveri sanoo tätä samaa.

Itse olen sh ja olisin valmis (ainakin tällä hetkellä) vaihtamaan ilomielin hommat bioanalyytikon hommiin. Olen täysin kypsä omaan työpaikkaani tk:n päivystyksessä, pienellä porukalla paahdetaan töitä, sijaisia ei saada ja haukkuja sataa niskaan. Meillä periaatteessa 2-vuorotyö (7.30- 15:30 ja 10-18) mutta olen nyt viimeset kolme viikkoa tehnyt pelkkiä iltavuoroja eli joka helvetin työvuoro on ollut tuonne klo 18 asti. Joko 10-18 tai sit tuplavuoro 8-18. Pikkasen alkanut suoraan sanoen v...umaan.

Yhteistyössä