BBC: 25-vuotias on teiniäiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaikuttaa vähän käännöskukkaselta, kun puhutaan teini-ikäisestä. Suomeksihan on olemassa termi nuoriaikuinen, joka mielestäni tarkoittaa 19-25 vuotiasta. Se että alle 25 vuotiaan ajatusmaailma ja käsitys omasta itsestä vielä kehittyy, ei ole minulle ainakaan mikään uusi tieto. Teiniäitiydestä tuossa ei puhuta mitään.

Teiniäitiydestä en tiedä, mutta kyllähän Suomessakin on monet "nuorille äideille" suunnatut vertaistukiryhmät tarkoitettu 25-vuotiaille ja/tai sitä nuoremmille. Itse sain esikoiseni 25-vuotiaana, en kokenut olevani ihmisenä kaikenkokenut konkari enkä keski-ikää lähestyvä "valmis aikuinen", mutta silti tuntui hassulta ajatus, että olisi nuoren ikäni puolesta oikeutettu johonkin erityiskohteluun/-tukeen. Monta vuotta naimisissa, vakaa talous, ammatti ja työ... vaikka ei ne toki mitään kerro ihmisen kypsyydestä, mutta ei minua viimeisen viiden vuoden aikana ole muu kypsyttänyt kuin lapset, eli olisin varmaan nyt ihan yhtä valmis tai epävalmis äidiksi ensi kertaa kun oli 25-vuotiaana.

Vaikuttaa vähän käännöskukkaselta, kun puhutaan teini-ikäisestä. Suomeksihan on olemassa termi nuoriaikuinen, joka mielestäni tarkoittaa 19-25 vuotiasta. Se että alle 25 vuotiaan ajatusmaailma ja käsitys omasta itsestä vielä kehittyy, ei ole minulle ainakaan mikään uusi tieto. Teiniäitiydestä tuossa ei puhuta mitään.

niinpä, huoh taas ja mammat ottaa tosissaan :D

Keskiverto nainen ON kaikista hedelmällisillään juuri siinä 25 vuotiaana tutkittu fakta. Sen jälkeen se alkaa laskea vuosien mittaan. Jos tuota teinin määritelmää kovin paljon nostellaan, niin kohta alkaa jo lapset loppua kun niiden tekoa nostetaan sinne "aikuisuuteen"..
Ja sitten ihmetellään kunhan tuo teini-iän määritelmä saadaan vuosien saatossa uusiksi niin joskus päälle 40 v hedelmällisyys klinikoilla tms, että menikö juna jo vai onko toivoa?