Basedowin tauti ja suunnitteilla raskaus

  • Viestiketjun aloittaja "Mii"
  • Ensimmäinen viesti
"Mii"
Hei!
Nyt tarvittaisi pikaista tietoa. Mulla on todettu muutama kuukausi sitten kilpirauhasen liiketoiminta (Basedowin tauti) ja nyt olisi iskenyt järjetön vauvakuume. Sisätautilääkärin seuraava tapaaminen vasta kolmen viikon päästä ja haluaisin kovasti saada tietoa jo ennen sitä, että onko mahdollista suunnitella raskautta. Pliis, tahtoisin luotettavaa tietoa, asiantuntijoilta!
 
cieras
[QUOTE="Mii";30575670]Pliis, tahtoisin luotettavaa tietoa, asiantuntijoilta![/QUOTE]

Ja kysyt sitten täältä? Malta nyt vaan mielesi lääkäriin asti, hän tietää tilanteesi ja lääkityksesi ynnä muut tarvittavat jutut. Siihen on kuitenkin vain kolme viikkoa aikaa.
 
vastaus
Riippuu lääkityksestä. Tyrazolin aikana et voi raskautua, jodi hoidon aikana ei. Tietoa on kilpiaikarauhaliitossa jos haluat aiheesta puhua ennen lääkäriin menoa. Millaiset oireet sinulla muuten on?
 
av
Ei niitä kilpirauhasarvoja muuten mitattaisi kaikilta raskaana olevilta, ellei kilpirauhasen toiminnan häiriöt vaurioittaisi sikiötä. Odota lääkärin lupaa raskaudelle!
 
"Minä vain"
Minä olen liikatoiminnan kanssa ja lääkittynä ollut kaksikin kertaa raskaana. Lääke vaihdettiin vain turvallisempaan malliin/rinnakkaislääkkeeseen. Arvoja seurattiin toki tarkkaan sekä minulta että vauvaltakin syntymän jälkeen, mutta kaikki mennyt loppu viimein hyvin. Haastetta toki ko. sairaus toi raskausaikoina...
 
Minulla oli vaikea basedowintauti. Minulla ehti kuivua muutamat sisäelimet, silmät vaurioituivat, sairastuin vitiligoon, painoa minulla oli 38kg. Ja minulla ei hyytynyt veri. Lääkäriltä sain luvan raskautua, ennen en saanut. Pitää hoitaa arvot kuntoon ja ei saa syödä tuota tappolääkettä.
Raskausaika toi paljonkin ongelmia mutta ne eivät johtuneet basedowintaudista paitsi levottomat jalat, joka paheni raskauden aikana. En muista, että olisi ollut muuta kuin, että kävin verikokeissa useasti tarkistuttamassa arvot.
Raskauden jälkeen pitää asennoitua siihen, että kun kroppa alkaa palautua voi tauti puhjeta rajuna. Tai niin minulle kävi. Päivällä olo hyvä ja illalla ambulanssilla sairaalaan kun sydän heitti volttia.
 
kyseleeepi
Booty!!

Mitä tarkoittaa, että sisäelimet ehtivät kuivua? Miten huomasit/saatiin selville, että sinulla on tuo tauti? Mikä tilanne nyt? Anteeksi kysely, ei tietysti tarvitse vastata, jos tuntuu siltä..
 
"Wilhelmiina"
Toivottavasti unelma pienestä toteutuu:) Eikä ole väärin etsiä kohtalontovereita, meitä on mutta ei niin paljoa.Minä olen basedowin tautia sairastava äiti tai tällä hetkellä taudista vapaa.Sairastuin tautiin pari vuotta sitten, terveyskeskuslääkäri varoitteli ettei tyrazol-hoidon aikana saa raskautua, paria kuukautta myöhemmin sisätautilääkäri sanoi että anna ihmeen tapahtua jos on tapahtuakseen.Niinpä emme mieheni kanssa käyttäneet ehkäisyä pikkukakkosen toiveessa. Sisätautilääkäri hoiti tautia vähän niin ja näin, arvot menivät reippaasti vajaatoiminnalle muutamassa kuukaudessa ja sitten ilmeisesti viitearvoihin, koska yllätykseksi tulinkin raskaaksi.Tämä raskaus meni kuitenkin kesken osin ehkä väärän lääkityksen takia.Koska raskaustoive eli pääsin vihdoin osaaviin käsiin endokrinologian polille. Siellä lääkäri totesi että raskaus paransi taudin ja lupa uuteen raskauteen on.Raskaus sujui hyvin, kävin toki ylimääräisessä ultrassa ja kilpirauhasarvoja seurattiin.Raskauden ajan lääkityksenä oli thyroxin ja vieläkin syön thyroxinia. Synnytyksen jälkeen alkuun vauvan kilpirauhasarvoja seurattiin kerran viikossa sitten kerran kuussa ja kun vauva oli kaksi kuukautta oli viimeisen kontrollin aika.Ongelmia ei ollut, hyvät arvot vauvalla.Eli ei basedowin takia tarvitse vauvahaaveita unohtaa mutta ensin on arvot saatava kohdilleen, raskautuminenkin on silloin todennäköisempää. Ja tyrazol pitäisi olla mahdollisimman pienellä annoksella, itsehän en ole sitä keskenmenon jälkeen syönyt.Synnytyksen jälkeen tauti voi puhjeta uudestaan mutta toistaiseksi se on pysynyt poissa lähes vuoden jo.Siispä peukut pystyyn sulle:) Ja jos mahdollista niin endokrinologi on osaavin lääkäri tässä taudissa, ehdottomasti sisätautilääkäriä parempi. ONNEA MATKAAN!
 
"Mii"
Kiitos Wilhelmiina aivan ihanasta ja toivoa herättävästä viestistä! Minun arvoni eiväriä ole vielä tällähetkellä täysin viitearvoissaan, mutta kontrolli on joka kuukausi jotwn tilannetta seurataan tiiviisti. Onneksi olen saanut tautia hoitamaan oikean Endokrinologin, jonka ammattitaitoon luotan. Nyt tuntuu vain, että vauvakuume nostaa niin kovasti päätään, niin miehellä kuin minullakin ja lapsi olisi meidän pitkän parisuhteen ihana täydennys. Ehkä meillekin vielä nyytti suodaan, vaikka tämä odottaminen on niin vaikeaa.

Toivoisin vielä lisää kommentteja Basedowin taudista ja raskaudesta. Ja jos Wilhelmiinalle tai bootylle tulee jotain mieleen niin olen enemmän kuin tyytyväinen. Olen tällähetkellä kovin tiedonnälkäinen!
 
Booty!!

Mitä tarkoittaa, että sisäelimet ehtivät kuivua? Miten huomasit/saatiin selville, että sinulla on tuo tauti? Mikä tilanne nyt? Anteeksi kysely, ei tietysti tarvitse vastata, jos tuntuu siltä..
Ehdin kuihtua. Minun tilanteen huomasi eräs kaveri joka on sairaanhoitaja. Lepopulssi 130 ja olin laihtunut lyhyessä ajassa roimasti. Painoin siis sen 38kg. Suoraan lääkäriin ja siellä todettiin. Katsottiin sydänkäyrät, silmät, verinäytteet. Kotiin sain lääkkeet, niin beetasalpaajan kuin tyrazolin. Kannattaa tutustua Etusivu tuohon linkkiin. Saat paljon lisätietoa. Jokainen sairastaa tätä tautia eri tavoin. Minulta se meinasi viedä hengen ja jollekkin se ei tee oikein mitään.
 
Viimeksi muokattu:
"Wilhelmiina"
Mukavaa kun olet endokrinologin hoidossa.Uskoisin että saat häneltä luvan raskauteen kunhan arvosi saadaan kuntoon ja tyrazol minimiin.En usko että joutuisit odottamaan 18kk lääkehoidon loppumista.Itse tulin onnistuneesti raskaaksi 9kk hoidon aloituksesta, tosin keskenmenon ja jonkinlaisen lääkärin hoitovirheen vuoksi en enää syönyt tyrazolia.Hän tiesi että olen raskaana mutta ei halunnut kontrolloida arvojani ja syötti minulle samanaikaisesti sekä tyrazolia että thyroxinia Jälkeenpäin kuulin ettei näitä saisi syödä yhdessä raskauden aikana ja muutenkin lääkärin olisi ollut hyvä konsultoida endokrinologia raskaudesta.Hyviäkin sisätautilääkäreitä on ja nää kilpirauhasjutut on kinkkisiä.Itselläni ei siis homma mennyt ihan odotetulla kaavalla vaan basedowista huolimatta terveen vauvan saimme.Tsh-rab eli ne vasta-aineet oli minulla koko raskauden hiukan koholla mutta siitä ei ollut vauvalle haittaa.Jos niitä on runsaasti voi ongelmia tulla.Mutta kaikenkaikkiaan raskaudella on yleensä positiivinen ja basedowia parantava vaikutus ja yleensä raskaus helpottaa oireita ja monesti tyrazolin voi jättää raskauden edetessä pois.Synnytyksen jälkeen tauti voi uusia tai pysyä poissa.Joten peukut pystyyn sulle:) Ja usein raskaaksi tuleekin vasta kun arvot kohdillaan.
 
"Mii"
Kiitos paljon BootyBetty ja Wilhemiina. Toivottavasti saisin seuraavalla lääkärikäynnillä hyviä uutisia. Viimeksi kuukausi sitten arvot olivat T4-V 30 pmol/l ja TSH alle 0,01 mU/l, TSH vasta-aineita ei otettu viimekerralla. Tämä sairaus tuli niin yllättäen, että on vaatinut totuttelua uuteen elämäntilanteeseen. Suunnitelmat on mennyt aika uusiksi, kun sairaus syyskuussa todettiin. Toivotaan, että meillekin annettaisiin lupa alkaa yrittää vauvaa <3
 
Mii (ap)
Nyt kun muistin tämän ketjun niin ajattelin kertoa taudin viimeiset käänteet. Lääkäri antoi muutama päivä sitten luvan raskautua ja oli erittäin positiivisella mielellä :) Arvot on lähes viitearvoissaan, TSH vielä <0,01, mutta se ei vaikuta lapsihaaveisiin. Olen niin onnellinen tällähetkellä <3
 
"nanna"
Mulla todettiin Basedowin tauti viime raskaudessa (odotin kaksosia), lääkitys aloitettiin viikon 14 jälkeen. Liikatoiminta meni vajaan puolelle ja molempia lääkkeitä söin jonkun aikaa samaan aikaan. Kävin äitipolilla raskauden seurannassa koska odotin kaksosia, ja endogrinologilla tuon Basedowin takia. Raskauden jälkeen kilpirauhasarvoja on seurailtu, arvot nyt lievän liikatoiminnan puolella, mutta kukaan ei ota kantaa mihinkään ja tällä nyt mennään. Vauvojen synnyttyä heidän sykettään seurattiin pari-kolme viikkoa ja paristi otettiin kilpirauhasarvot.

Nyt oon taas raskaana, joten kun pääsen neuvolaan niin otan tuon kilpirauhasasian puheeksi. Ainakin arvot tulee katsoa. Ja mulla jäi loppujenlopuksi epäselväksi, oliko mulla sittenkään Basedowin tauti vai pelkästään raskauteen liittyvä kilpirauhasen liikatoiminta.
 

Yhteistyössä