bartholin rauhanen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja m
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

m

Vieras
Alapäässä on huolestuttava patti, lueskelin vanhoja keskusteluja, ja luulen että se on bartholin rauhanen. onko tulehtuneen rauhasen hoitoon kotikonsteja, ja kuinka kauan uskallan odotella tulehtuneen patin paranemista ennen kuin menen lääkäriin? en ole ikinä käynyt gynellä ja jännittäisi kovasti.

Minulla oli ko. vaiva vuosia sitten. Tosin en silloin ollut varma mikä minua vaivasi. Olin ulkomailla ja kuukautisten aikaan ei ollut mahdollisuutta riittävään hygieniaan. Sitten tuli tuo patti, kävely kävi hankalaksi, ja olo oli epämukava. Rauhanen puhkesi/parani sitten itsestään. Olin kyllä aika huolissani silloin, lääkäriin en kuitenkaan mennyt. Nyt vanhempana ja viisaampana olisin kyllä käynyt lääkärissä, kyllä se aika vaiva oli. Ei ole uusinut.

Voit mennä ihan tavalliselle terveyskeskuslääkärillekin, ei siinä gyneä tarvita.

Ja kannattaa mennä pian, tulehduksen alkuvaiheessa riittää antibioottikuuri suun kautta, pahemmaksi päästyä tulehtunutta pattia joudutaan avaamaan kirurgisesti.

Suosittelen todellakin heti lääkärille menoa että saat antibioottikuurin ja rauhanen rauhottuu. Itsellä äityi bartholinin rauhasen tulehdus krooniseksi, se jouduttiin leikkaamaan kokonaan pois (avattiin ensin kirurgisesti noin 15 kertaa 2-3 vuoden aikana). ei mikään mukava vaiva, tsemppiä!!! Tämä on todella yleistä naisilla, joten no panic.

Hei,
kertokaa rakkaat ellit tästä asiasta lisää. Yritin etsiä netistä aiheesta tietoa, mutten löytänyt.
Itselläni on muutama kova ja välillä kipeä patti melkein nivusissa, voiko olla kyse tästä? Kiitos etukäteen!

Bartholinin rauhanen on ihan siellä ""alapäässä"", suunnilleen emätinaukon ja peräaukon välissä. Ei nivusissa. Molemmilla puolilla on yksi rauhanen, ja kun se tulehtuu, se paisuu ja tulee kipeäksi. Kävely ja istuminen on tosi tuskallista.

Nivusissa oleva kova patti voi olla joku tulehtunut imusolmuke tms. Kyllä sekin kannattaisi käydä näyttämässä lääkärillä.

Liittykö tohon rauhasen tulehtumiseen kutina? Mulla on on nyt toista kertaa sellainen pieni, kivulias, kova ja hemmetisti kutiava patti peräaukosta hieman sivuun. Ihan kuin olisi itikanpurema... mutta ei sinne kyllä itikka yletä ja kahdesti vielä... Se ei ole rakkula, joten kyse ei ole herpeksestä.

Tulehtunut rauhanen ei mielestäni kutia (ei ainakaan tehnyt sitä kertaakaan minulla!) vaan pahasti tulehtuessaan aiheuttaa suunnatonta kipua ja tykytystä, niin ettei istuminen, nukkuminen, mikään onnistu. Jos ei itse painelemalla tyhjene, suosittelen pikaista lääkärillä käyntiä ihan reippaasti vaan! Sieltä saa antibiootit ja rauhanen aukaistaan pienellä viillolla. Sattuu kyllä pirusti, mutta heti alkaa helpottamaan.

Minulla oli paha bartholinin rauhasen tulehdus useita kertoja eli antibiootit ja rauhasen tyhjennys lääkärillä. Se on emättimen aukon vieressä ja jos se oikein tulehtuu, ei auta muu kuin lääkkeet. Itseltäni rauhanen leikattiin pois, vasta sitten helpotti. Käy rohkeasti gynellä niin hän katsoo. Kannattaa hoitaa tulehdus pois lääkkeillä ajoissa, ettei pääse liian pahaksi. Rohkeasti vain.

hei Molla, ihan mielenkiinnosta kysyn tuosta leikkauksesta, itseltäni on myös leikattu toinen rauhasista. Kuinka kauan sinulla kesti parantuminen? Saitko sairaalasta särkylääkkeitä reseptillä? Tuntuu että oma kokemukseni oli järkyttävä, leikkaus tehtiin nukutuksen aikana (vaadin sitä), mutta pääsin samana iltana kotiin omalla vastuulla. Särkylääkkeitä en saanut, siinä sitten rahaa paloi oikein kunnolla apteekin ""tavallisia"" särkylääkkeitä syödessä. Vuodepotilaana olin 2 viikkoa, ja leikkausarpi oli kipeä vielä 6kk leikkauksen jälkeen, istuminen mm. vaikeaa, seksistä puhumattakaan. Millainen sinun kokemuksesi oli?? Jokatapauksessa olen iloinen että leikkaus tehtiin, loppuipahan ne jatkuvat tulehdukset ja rauhasen tyhjennykset puhkaisemalla. :/

Kyllä se bartholin rauhasen tulehdus kannattaa hoitaa antibiooteilla. Itselläni on nyt neljäs kerta kun se tulehdus on. Avattu ei ole rauhasta koskaan, aina lääkkeet ja voidetta. Mutta istuminen on aina todella hankalaa, ja kipua ja kirvelyä siinä kyllä on ja paisunut ""mollukka"" alapäässä. Ja joskus siihen samaan kipumylläkkään tulevat kuukautisetkin kaiken lisäksi! Olen joskus antanut se itsekseenkin parantua, mutta se kestää kauan jos ei heti hae lääkkeitä.
Lämpimällä ja viileällä vedellä olen sitä suihkutellut.

Itselläni kipu ja tulehdus tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta toissapäivän illalla. Alaosasto oli kumman kipeä, samoin saman puolen imusolmukkeet ja kuume nousu yhtäkkiä. Seuraavana aamuna eli eilen sain antibiootit, vaan ei nyt vielä ole ennättäneet alkaa puremaan. Jännityksellä odotan, pureeko lääke vai pitääkö taas lähteä päivystykseen huomenna. Ison luumun tai pienehkön tomaatin kokoinen pallukka on niin kiepä, ettei istuminen onnistu, kävelen kotona jalat harallaan ja kipulääkkeitä menee kun leipää! Kauhulla ajattelen, ellen olisi saanut nopeasti kuuria, kuinka paha tilanne sitten olisikaan jo, kun nytkin on tuskaista. Eli neuvoksi, että HETI lääkäriin!

Mulla nyt ilmestyi heti kuukautisten alkamisesta tokana päivänä pallukka emättimen aukon suulle, aluksi vaikutti isolta ihon sisällä olevalta finniltä. Mutta kolmantena päivänä se suureni ja tuli todella kipeäksi. Neljännen ja viidennen päivän välisenä yönä en nukkunu ja viidentenä päivänä istuminen sattui. Patti on siis emättimen aukon vieressä oikealla puolella ja kooltaan aikalailla viinirypäleen kokoinen. Muodoltaan pyöreä kun pystyn emättimen sisältä myös tunnustelemaan sitä. Onko kyseessä Bartholin rauhanen? En tiedä yhtään mitä tehdä, voinko soittaa terveyskeskukseen ja mennä omalääkäriin vai pitääkö soittaa gynekologille aika ja odottaa jopa viikkoja et pääsee sinne? Ilmestyi samanlainen patti pari kk sitten samaan paikkaan, en ole varma ilmestyikö sekin kuukautisten aikana, ihmetyttää kovin tämä tällainen.. Ja on helvetin kipeä!

Mulla nyt ilmestyi heti kuukautisten alkamisesta tokana päivänä pallukka emättimen aukon suulle, aluksi vaikutti isolta ihon sisällä olevalta finniltä. Mutta kolmantena päivänä se suureni ja tuli todella kipeäksi. Neljännen ja viidennen päivän välisenä yönä en nukkunu ja viidentenä päivänä istuminen sattui. Patti on siis emättimen aukon vieressä oikealla puolella ja kooltaan aikalailla viinirypäleen kokoinen. Muodoltaan pyöreä kun pystyn emättimen sisältä myös tunnustelemaan sitä. Onko kyseessä Bartholin rauhanen? En tiedä yhtään mitä tehdä, voinko soittaa terveyskeskukseen ja mennä omalääkäriin vai pitääkö soittaa gynekologille aika ja odottaa jopa viikkoja et pääsee sinne? Ilmestyi samanlainen patti pari kk sitten samaan paikkaan, en ole varma ilmestyikö sekin kuukautisten aikana, ihmetyttää kovin tämä tällainen.. Ja on helvetin kipeä!

Kun ei tiedä mitä tehdä, kannattaa soittaa terveyskeskukseen.

sillä aikaa kun odottelet lääkäriä, jätä se patti rauhaan. Se vaan ärsyyntyy tunnusteluista.

Viimeksi muokattu:
Tänään sit kävin lääkärissä ja jep. Tulehtunut Bartholin rauhanen. Lääkäri kirjoitti antibioottikuurin (tosin jotain se sekoili siinä koska oli väärän henkilön tiedot reseptissä enkä saanut lääkkeitä apteekista ja kun apteekista yritin soittaa niin oli terveyskeskus mennyt jo kiinni.) lääkäri käski huomenna muutenkin mennä takaisin kun terveyskeskuksen gynekologi ei ollut enää paikalla ja yritetään saada mut huomenna sinne ja rauhanen tyhjennettyä. Kipu ja tuska on vaan niin järkyttävää että tekisi mieli soittaa ambulanssi ja vaan huutaa tuskasta, jota kyllä teen kotona muutenkin! Tuskaa tuskaa tuskaa. En toivo tätä kenellekkään.

Tänään sit kävin lääkärissä ja jep. Tulehtunut Bartholin rauhanen. Lääkäri kirjoitti antibioottikuurin (tosin jotain se sekoili siinä koska oli väärän henkilön tiedot reseptissä enkä saanut lääkkeitä apteekista ja kun apteekista yritin soittaa niin oli terveyskeskus mennyt jo kiinni.) lääkäri käski huomenna muutenkin mennä takaisin kun terveyskeskuksen gynekologi ei ollut enää paikalla ja yritetään saada mut huomenna sinne ja rauhanen tyhjennettyä. Kipu ja tuska on vaan niin järkyttävää että tekisi mieli soittaa ambulanssi ja vaan huutaa tuskasta, jota kyllä teen kotona muutenkin! Tuskaa tuskaa tuskaa. En toivo tätä kenellekkään.

Hienoa, että menit lääkäriin!

Viimeksi muokattu:
Yöllä sain antibiootit kun soitettiin apteekkiin mulle lääkemääräys. Heti otin ja muutaman tunnin päästä helpotti. Aamulla lähdin takas lääkäriin joka soitteli pitkin poikin ja nyt sit odotetaan soittoa koska lähdetään tyhjennettäväksi. 7vrk sisään tulee soitto. Aika kauan joudun tuskaileen vielä, mutta onneks on lääkkeitä nyt jotka helpottaa oloa!

Viime yön aikana patti puhkesi itsestään. Oli sotkuista aamulla mutta luoja kun kipu helpotti! Kävin sit lääkärissä varmuudeksi joka tarkisti ja sanoi että näyttää hyvin tyhjenevän itsekseen. Jos ei tuu mitään jälkihäppeningiä, niin kuukauden päästä kontrollikäynnille. Päivän aikana patti lähes kokonaan tyhjentynyt mädästä ja lähes olematon kooltaan. Luoja mikä helpotus! Pystyy taas tekemään vaikka mitä kun kipu on poissa!

Itseltäni poistettiin Bartholinin rauhanen leikkauksessa eilen. Tulehtui sitä ennen vuoden sisään 7 kertaa, joista rauhanen puhkaistiin kolmasti, tikattiin auki kahdesti ja asetettiin dreeni kahdesti. Vointi on yllättävän ok, jomottavaa kipua kuitenkin aika ajoin. Saikkua viisi päivää.

Hei kaikki, nyt tarvisi apua. itselläni ensimmäinen bartholin tulehdus oli puolivuotta sitten, sen jälkeen tulehdus uusi kaksi kertaa, aina puhkesi itsestään ja jäljelle jäi vain elämää haittaamaton kivuton pieni neste pallukka, nyt tämä kyseinen pallukka on kovettunut ja kipeytynyt aika lailla mihin kannattaisi soittaa, olisikohan mahiksia leikkaukseen päästä? pallo on nyt 2vk aikana suurentunut luumun kokoiseksi ja olen toivonut sen puhkeamista mutta mitään ei tapahdu.. huomena meen kouluterveydenhoitajalle ja ajattelin nostaa asian esiin, en tiedä sitten onko oikea paikka.. psyykkistä vaivaa enemmän tuottanut tämä asia.. olen vain niin lääkärikammoinen ihminen että lääkärille menoon on kova kynnys. Paljonko yksityisellä puhkaisu/rauhasen poisto maksaa, onko kokemuksia?

Yhteistyössä