Banaanikärpäset eivät menneet etikkavesi- ansaan. Mikä neuvoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä parveilee ihan uskomaton määrä banaanikärpäsiä. Meillä kyllä siivotaan säännöllisesti, mutta noita kärpäsiä on aivan saat... no, niin. Viritin isoon kulhoon niille ansan, johon laitoin vettä ja kaadoin etikkaa. Yksikään ei sinne osunut. Terästin myöhemmin vettä hunajalla, mutta edelleenkään ne ovelat pirulaiset eivät langenneet ko. ansaan. Kupin ympärillä pyörivät kyllä, vaan veteen eivät menneet.... Miten mä pääsen noista tympimyksistä eroon, tuntuu jo hieman inhottavalta kun koko keittiö pullollaan banaanikärpäsiä.

Mä laitoin vettä, etikkaa ja fairya purkkiin ja kelmun päälle. Kelmuun muutama reikä. Parin päivän päästä oikeestaan alko kärpäsiä menemään sinne enemmän. Ne on kyllä inhottavia ötököitä..

Ei ne meilläkään mihinkään ansoihin menneet. Raidilla lähtivät kun suihkutteli sitä roskikseen ja viemäriin vähän väliä muutaman päivän ajan. Ja kaikki hedelmät sekä muu syötävä jemmaan.

Juu, ei ole pakko olla just Fairya, muukin käsitiskiaine käy. :D
Ja seoksen tarvii olla tarpeeksi makeaa, itse en laita enää etikkaa ollenkaan vaan teen seoksen vaan mehutiivisteeseen.

Laita pöydältä hedelmät jää- tai viileäkaapiin pariksi viikoksi ja visko kaikki biojäte heti ulos, etteivät ne viihdy roskiksessa. Viikko-pari ja ne ovat vain muisto.

Vaativat viherpeukaloa
Osa lihiksistä vaatii aikaa ja vaivaa kasvattajaltaan. Kärpäsloukku on suokasvi ja se tarvitsee sen mukaiset olosuhteet. Tasainen kasvualustan kosteus on tärkeää ja kasvi pitää suihkuttamisesta. Se ei menesty mullassa vaan viihtyy turpeessa.
Kärpäsloukun eräs ominaispiirre on talvilepo: syksyllä kasvi täytyy siirtää noin kolmeksi kuukaudeksi talvehtimaan joko jääkaapin vihanneslokeroon tai kylmäkellariin. Ilman talvilepoa kasvi kuihtuu eittämättä pois.
Lihansyöjät ovat trooppisia kasveja, joten osa niistä menestyy ainoastaan kosteissa ja lämpimissä terraarioissa. Tämä riippuu lajista.
- Joku saattaa pärjätä ikkunalaudallakin, mutta erikoisemmat lajit ovat tosi nirsoja.
Kasvia ei saa lannoittaa, mutta sitä voi varovasti ruokkia kärpäsillä tai muilla pienillä hyönteisillä. Liikaa ei kannata kuitenkaan antaa ja kärpästen on ehdottomasti oltava tuoreita.
Lihis on hauska, eksoottinen lisä kodin huonekasveihin. Kotiin tuotu pieni kärpäsloukku sai heti samana iltana pienen saaliin yhteen kituseensa. Eikä hoitajan tarvitse pelätä puremaa, koska jättikokoisia, riehaantuneita lihansyöjäkasveja mellastaa vain elokuvissa ja sarjakuvissa.

Onko se imuri tosiaan niin vaikea kaivaa esille? Minustakin sillä on paljon helpompi ja nopeampi eliminoida banaanikärpäset kuin tehdä kaiken maailman ansoja ja viritelmiä.

mulla banaanikärpäset meni avoimeen amerikansuolakurkkuviipalepurkkiin, ei ollut faireja tai muuta, pelkkä kurkkupurkin liemi ja sinne upposivat..kokeilin alkuun kaikki etikat,viinit yms. mut ei menneet niihin.

Kärpäsansa pitkähköstä muovipussista, leipäpussi toimii hyvin. Pohjalle tomaattia tai hedelmää, banaaninkuoret tms. Ne menee pussiin yöllä, aamulla nopeasti pussi kiinni ja ulos roskiin. Toista kunnes loppuvat. Ja tosiaan kaikki hedelmät pois pöydiltä jääkaappiin.

ratkaisu on punkku. Ensinnäkin ne kärväset tykkää punkusta. Toisekseen, et edes huomaa niitä, kun olet itse vetänyt sen pullon tyhjäksi.

Nehän on hitaita ja tyhmiä. Mä ihan perinteisesti läiskin ne kuåliaaksi - paljain käsin. Ei hedelmiä esillä, ja biojäteastia pidettävä tyhjänä, niin eipä niitä sitten nin paljoa ole. Ja kunhan yöpakkaset alkaa, niin ne häviää lopullisesti (tältä vuodelta).

Mulla ei kans noi litkut tehonneet mihin fairya tippa sekaan.

Mutta kun jätin muumilimua pullon pohjalle ja jätin pöydälle niin päivän jälkeen oli kymmenen kärpästä jo.

Yhteistyössä