BABYBJÖRN Miracle rintareppu testissä

"minä vaan"
"minä vain" kirjottaa että kantorepussa lapsi saa liikaa virikkeitä kun katsoo eteenpäin eikä pysty kääntämään päätään pois. Mietin vain mitenkäs asia muuttuu jos lapsi on ergo repussa selässä.. Silloinkin näkee ihan yhtä paljon maailmaa kun kantorepussa naama eteenpäin istuen.. Ja myös kantorepussa kasvot eteenpäin lapsi näkee samat asiat kun äitinsä. Ymmärrän, että ergossa ja manducassa lapsella on varmasti parempi asento, mutta jos lasta ei ole tarkoitus kanniskella kokoaikaa vaan lähinnä käyttää kantoreppua silloin tällöin on BB ym on ihan yhtä hyvä vaihtoehto. Toki jos kantoreppua käyttää enemmän kun esim vaunuja miettisin asiaa.. Kuitenkin voisin harkita esim. manducaa oman selkäni takia koska on mahdotonta kantaa yli neljä kiloista lasta siten että paino roikkuu vain selässä.. Mutta miten on testaajat onko miraclen käytössä selkä rasittunut?
Selässä kantaessa lapsi voi painaa päänsä vanhemman selkää vasten, jos ei halua katsella eteenpäin. Edessä kannettaessa tämä ei ole mahdollista. Selässä ollessaan lapsi voi myös nukkua samalla lailla, ja esim. Manducassa on pääntukikin sitä varten, että sillä saa tuettua nukkuvan lapsen pään. Kunnon kantorepussa ei muuten ole tarkoitus kantaa lasta edessä naama menosuuntaan, kuten tuossa viestissä kirjoitat.

En oikein ymmärrä tuollaista, että jos kantaa vain pieniä aikoja, niin voi käyttää huonompaa vaihtoehtoa. Huono asento on huono asento, oli siinä sitten 10min tai tunnin. Ja kun nämä BB:t maksavatkin yhtä paljon, kuin kunnon reput, niin en voi ymmärtää, miksi näitä ostetaan.
 
"minä vaan"
Vielä tuohon BABY BJÖRNin viestiin. Pastetaanko siellä vaan "ylhäältä annettua" propagandaa uudestaan ja uudestaan? Tuossa pari viestiä aiemmin oli samaa tekstiä. :LOL:
 
pienen_aiti
Itse kannan edelleen silloin tällöin 2,5-vuotiasta 14-kiloista lastani selässä kunnon kantorepulla. Ei taitaisi BB:llä onnistua :p Mikä järki on tuhlata tuollaiseen surkeuteen, jonka mukava käyttö on mahdollista vain sen vartin kerrallaan muutaman kuukauden ajan? Kunnon kantorepussa lapsi voi huoletta nukkua vaikka tunnin päiväunet ilman, että se on kummallekaan epämiellyttävää. BabyBjörnillä on rahaa mainostaa joka hemmetin paikassa, mutta ei se siitä tuotteesta sen parempaa tee. Olisi mukava kuulla ihan suomalaisten lääketieteen, fysioterapian ja psykologian ammattilaisten mielipiteitä tuosta BB:n kantoasennosta.
 
Ei herätä
Eipä herätä paljoa luottamusta tuotteeseen, jos lääkäritkin ja tuotteen valmistaja kehottaa käyttään vaan maksimissaan 15 minuuttia putkeen eli lyhyissä pätkissä. Varmaan on joo mukava ja turvallinen lapsille. Miksi tyytyä huonompaan kun voi samalla rahalla saada parempaa? Sellaisen repun missä lapsen asento ihan oikeasti on se mitä BB:n sivuillakin painotetaan, leveä sammakkoasento ja lonkat hyvin.
Silloin kun etin meille kantoreppua niin BB:n sivuilla ainakin oli se 15 minuuttia kerrallaan-sääntö. En voisi valita lapselleni jotain näin kyseenalaista tuotetta, kun kerran parempiakin on markkinoilla.

BB:lle ergonomia tuntuu tarkoittavan vaan kantajan mukavuutta, kun kunnollisissa kantorepuissa on sekä kantajalla että lapsella mukava olla.
 
Minä haluaisin nähdä kuvia isommista lapsista baby björnissä, ja tuloksia että jaksaako siinä kantaa hyvin esim 1vtä vai sanooko selkä sopimuksen irti.
Kyllähän nyt sellaista alle 6kg vauvaa kantaa ihan miten vain, mutta oikeasti se hyödyllisyys tulee vasta kun lapsi kasvaa pidemmäksi+painoa tulee, että miltä se tuntuu sitten.
Ihan uteliaisuudesta, minä olen ekan kerran liinan sitonut päälleni kohta 9v sitten ja kantoliinatukihenkilönäkin toiminut :) Enkä manducaa+muita liinojani pois vaihtaisi kyllä..
 
Buenosta tardesta vaan!

Olimme juuri lomamatkalla Espanjassa ja totta ihmeessä meillä oli Miracle rintareppu reissussa mukana. Lämmintä piisasi sen verran, että rintareppua käytimme lähinnä vain lentokentillä ja muutoin neitimme 3½kk matkasi matkarattaissa. Eli +35 asteen helteessä rintareppu on turhan lämmin kapistus, kuten myöskin muut vastaavat kantohurvelit, joissa ollaan iho ihoa vasten. Matkustimme ystäväperheemme kanssa ja heillä oli matkassa Manduca ja hiki oli myös siinä sekä äidillä että vauvalla.

Mutta tosiaan lentokentällä Miracle toimi hyvin! Neitimme otti siinä pikkutirsat odottaessamme koneeseen pääsyä. Rintareppu toimi myös väliaikaisena "turvalaitteena" taksissa, kun muuta kulkuneuvoa ei ollut käytettävissä. Espanjassa emme löytäneet turvakaukalolla varustettua taksia, joten neitokaisemme matkusti sylissäni, niin että turvavyö kulki minun ja rintarepun välistä. Onnettomuuden sattuessa turvavyö turvaa ja pysäyttää minut ja rintareppu ja sen päätuki suojaa puolestaan vauvaa. Tärkeintä tässä tosiaan on, että turvavyö ei saa kulkea vauvan päältä ja meillä tyttö oli kasvot minuun päin.

Ja kommenttina edellä käytyyn ehkä jopa melko kiihkeänkin sävyn saaneeseen keskusteluun...: Minä ainakin uskon, että BabyBjörnin asiantuntijat ovat tehneet laadukasta tutkimustyötä ja, että BB:n rintareput ovat turvallisia oikein käytettyinä vauvoille :)

Palaamisiin taas!
 
Hei HP ja muut lukijat!

Vielä lisäyksenä rintarepun käyttöön lentokoneessa, mikä tuli nyt mieleeni... Rintareppua ei lueta käsimatkatavaraksi vaan se kulkee lentokoneessa ns. kantovälineenä eli ei tarvii jännittää mitä lentoyhtiöt tuumivat rintarepusta :)

Ja meillä ainakin neiti kulki turvatarkastuksen läpi rintarepussa eli ei tarvinnu kesken kaiken nostella tyttöä siitä pois.

Meillä on ainakin hyvin positiiviset kokemukset vauvan kanssa ulkomaille matkustamisesta. Tyttäremme oli kuin mikäkin maailmanmatkaaja :) Eli ei muuta kuin matkasuunnitelmia tekemään!
 
Onpa mukava kuulla matkakokemuksia rintarepun kanssa! Meillä olisi suunnitelmissa loppuvuodesta pidennetty viikonloppuloma jonnekin päin eurooppaa ja olen miettinyt että kaupunkilomalle reppu olisi paljon käytännöllisempi pienelle kuin isot vaunut.
Nyt vaan treenausta meidän pikkuiselle, että viihtyy sitten reissussa repussa pidempiäkin aikoja:)
 
Enpä kyllä 8kk ikäistä kantaisi minkään näköisessä rintarepussa, meillä on kunnollinen lastenkantorinkka ja se on kyllä huippuväline :) Just lomareissulla tehtiin pitkiä lenkkejä koiran ja vauvan kanssa, kantorinkassa muksu istuu ylhäällä ja näkee kauas, joten viihtyy hyvin vaikka useamman tunnin.

Meillä oli liina käytössä ekat kuukaudet, en tosin käyttänyt kovin paljon kun talvella se on vähän hankala pienen vauvan kanssa kun ei ollut mitään kantotakkia. Toki jossain messuilla tuli käytettyä ja kotona jonkun verran. Ja sitten kun muksu alkoi käydä turhan painavaksi trikooliinaan eikä muutenkaan enää niin viihtynyt kasvot kantajaan päin, niin voikin ottaa käyttöön rinkan.

Meillä on Osprey poco plus ja on tosi hyväksi todettu :) Ja tämä toimii 20kg asti, eli hyvin voi isompaakin lasta kantaa selässä jos väsyy itse kävelemään.
 
Muro1986
Voi pyhä kristus. Miten te ja teidän omat vanhempanne ovat ikinä tulleet toimeen vauvoina, kun teitä aivan varmasti on kannettu väärin, roikotettu väärin ja tehty kaikkea muutakin väärin niin, että toiminta on ollut "haitallista" kehittymisellenne? Paljonko 20-50 vuotta sitten pohdittiin jalkojen ja selkärangan välistä kulmaa?

Näistä vouhottavista viesteistä saa sen käsityksen, että kaikki viittä vuotta vanhemmat tuotteet (puhumattakaan 50 vuotta vanhoista) tappavat lapsen välittömästi, tai vähintään vammauttavat vakavasti.

Vaikuttaa kuitenkin siltä, että vammoja on syntynyt vain korvien väliin.
 
Mulla
Moi, hyvä kysymys. Mua on kannettu pienenä tosi paljon rintarepussa, äiti sanoi että ihan koko ajan oon ollut siinä kun oon ollut koliikkivauva. Lisäksi oon roikkunut hyppykiikussa jos en oo olllut rintarepussa.. Ja mulla on pahoja selkä/lantiovaivoja, joskus ne yltyy ja joskus on taas vähemmän.

Nyt myöhemmin kun oon lukenut BB:n (uusia) suosituksia et rintarepussa ei saisikaan olla kun maks. 15 minuuttia kerralla jne. niin vähän surettaa et vanhemmat joskus aikanaan uskoi ihan kaiken mitä siihen aikaan BB mainosti.. Mulla on aika pahoja selkäongelmia ja lievä skolioosi, fyssari sanoi että se voi juontaa juurensa siihen että lapsena on päässyt lantio työntymään liian eteen ja selkärankaan kohdistunut liikaa painetta sillon kun en oo viä ollut valmis "nousemaan seisomaan" mutta on kannettu naama menosuuntaan niin että koko yläkropan paino on ollut selkärangan ja haaruksien varassa.

Tän tiedon pohjalta oon päättänyt valita sellaisen kantovälineen millä ei oo kyseenalaista mainetta. :) En halua että lapseni sit aikanaan miettii että MIKSI vanhemmat käytti välinettä, josta tulee koko ajan enemmän ja enemmän tietoa että olis mahdollisesti haitalllinen lapselle. Eli toisin sanoen en ota edes riskiä, kun kerta on saatavilla sellaisiakin kantovälineitä mistä ei oo tutkitusti löydetty haittaa tai edes pientä mahdollisuutta siihen että se vahingoittais mun lastani.

Ajat muuttuu, ehkä sillon 80-luvulla tosiaan uskottiin että BB on taivaan lahja vanhemmille ja lapsille, nykyään sitäkin aihetta on tutkittu enemmän. Niin ja onhan ne ekat BB:t ollu ihan kunnollisia kantovälineitä, lapsi on ollut leveässä asennossa siinä jne. Vasta myöhemmin tuli naama eteenpäin-vekottimet ja samalla se haaraosa pienentyi ja pienentyi, ollen koko ajan vahingollisempi lapselle. Se täytyy BB:n puolesta sanoa, että onhan nekin nyt pikkuhiljaa jo alkaneet leventää sitä haaraosaa taas kun siitä roikottamisesta on koitunut niin paljon ongelmia. Tosin eihän noin iso firma sitä yhtäkkiä voi tehdä, siis (lapselle) ergonomista kantoreppua, sehän olis sen myöntämistä että ne on valmistaneet lapselle haitallisia kantovälineitä! Mutta pikkuhiljaa BB:kin näemmä on sitä paneelia taas alkanut leventää, miksiköhän..
 
  • Tykkää
Reactions: Salla07
"Jep"
Lonkkadysplasiayhdistyksen sivuilla ei luulis olevan ketään reppuvalmistajaa puoltavaa tekstiä vaan ihan puolueetonta tekstiä jonka tarkoituksena on suojella lapsia vääränlaiselta kantoasennolta. Rintareput ihan todella on pahasta. Niillä saattaa pahimmassa tapauksessa saada paljon vahinkoa aikaan. Pyydän; tutkikaa tätä asiaa hieman enemmän (jossain palstalla anonyyminä huudettu "kyllä minuakin on kannettu roikottimessa ja hyvin osaan kävellä!!!11" ei ole se luotettavin mahdollinen lausunto rintarepun puolesta...).

Nykyaikana kun tietoa tulee lisää, niin jotkut lastenhoitotarvikkeet millä on hyvässä uskossa ja rakastaen lasta ennen kannettu (=rintareppu), todetaankin vaaralliseksi lapsen lonkkien ja selkärangan kehitykselle, puhumattakaan siitä viriketulvasta minkä lapsi joutuu kohtaamaan kasvot menosuuntaan kannettuna. Rintarepun vaarat on nykyään niin paljon esillä että jos joku vielä nämä luettuaankin on valmis riskeeraamaan lapsensa ja kuljettaa tätä rintarepussa, se on tasan henkilön omaa tyhmyyttä.

Rintareppu ja kantoreppu on taas eri asioita. Kantorepun tunnistaa siitä että siinä lapsi on oikeaoppisessa, ergonomisessa kantoasennossa (ns. sammakkoasento). Repun ergonomia ei aina tarkoita mukavuutta vain kantajan kannalta, ergonominen reppu on hyvä sekä kantajalle että kannettavalle.
 

Yhteistyössä