[b]MUOKKASIN[/b] kun yo-todistuksen tarpeettomuudesta puhuttiin yliopistoon pääsyssä niin kysyn kuinka moni on yliopistossa olematta ylioppilas

Vastaan vähän ohi kysymyksen, mutta vastaan kuitenkin. Kun vuosi takaperin mietittiin junnun tulevaisuuden tavoitteita, mä ehdottelin junnulle ammattikoulua, koska sitäkin kautta voi pyrkiä yliopistoihin ja korkeakouluihin. Junnu itse oli toista mieltä, koska amis ja lukio kestävät yhtä kauan, mutta amiksen jälkeen olisi pitänyt vielä suorittaa amk-tutkinto, jotta voisi pyrkiä sinne, mihin haluaa. Menee siis nyt kymppiluokan jälkeen lukioon ja lukion jälkeen voi pyrkiä suoraan sinne korkeakouluun.

Likka taas aloitti lukion, mutta jätti sen kesken ja meni amikseen. Ensi vuonna aikoo hakea amk:uun. Voi olla, että hakee vielä jonain päivänä Taideteolliseen, mutta koska ei ole siitä ihan varma ja pääsyvaatimuksetkin ovat kovat, niin katsoi itselleen paremmaksi reitiksi tämän amis->amk. Jos ei sitten sinne Taideteolliseen pääse tai mieli muuttuu matkan varrella, onpahan ainakin ammatti.

Ei taida olla koko Suomessa montaa, joka olisi päässyt ammattikoulusta yliopistoon. Ei yliopistotutkintoa ja pääsykokeita voi verratakaan ammattikorkeakoulututkintoon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei taida olla koko Suomessa montaa, joka olisi päässyt ammattikoulusta yliopistoon. Ei yliopistotutkintoa ja pääsykokeita voi verratakaan ammattikorkeakoulututkintoon.
no ei varmaan vielä olekaan koska tuo ei ole ollut mahdollista kuin muutaman vuoden vasta...

Silloin kun opiskelin ekonomiksi 1990-luvun vaihteessa, niin joukossa oli useampi merkonomi ilman yo-tutkintoa. Vähintään yhtä monella oli sekä yo-tutkinto että merkonomitutkinto. Vähän kerrassaan pelkän merkonomitutkinnon suorittaneet katosivat joukosta. Kolmantena vuotena heitä ei ollut enää mukana ollenkaan :(

Faktaa pöytään vaan.. :) Kyllä mä olen vain kuullut, että tämä on yleistynyt.

Ja seuraavaksi voimmekin tapella onko yliopisto parempi kuin amk.. :p

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja KaksiKertaaPienempi:
En tunne yhtäkään joka olisi amiksen papereilla päässyt yliopistoon.
En mäkään. Amk:n papereilla päässeitä kylläkin.

En mäkään. Kovasti tällä palstalla on joillain niitä "tuttuja" jotka ovat heittämällä menneet sisään. En usko.

Mä oon jo valmistunut, perinteistä reittiä yo -yliopisto. Koko opiskeluaikana törmäsin yhteen kaveriin, joka EI ollut tullut lukion kautta. Sitä en muista mitä reittiä tuli.

Sit oli pari tyttöä, jotka oli käyneet steinerlukion ja niillä oli tietyissä aineissa tosi vaikeaa. Steinerissa kun painottavat joitakin aineita ja toiset jää palkon vähemmälle. Näistä toinen oppi vasta yliopistossa mikä on Suomen itsenäisyyspäivä.

Mä oon jo valmistunut, perinteistä reittiä yo -yliopisto. Koko opiskeluaikana törmäsin yhteen kaveriin, joka EI ollut tullut lukion kautta. Sitä en muista mitä reittiä tuli.

Sit oli pari tyttöä, jotka oli käyneet steinerlukion ja niillä oli tietyissä aineissa tosi vaikeaa. Steinerissa kun painottavat joitakin aineita ja toiset jää palkon vähemmälle. Näistä toinen oppi vasta yliopistossa mikä on Suomen itsenäisyyspäivä.

Herranen aika, lieneekö tuo totta ollenkaan? Jos on, niin kuulostaa TOSI pahalta.

Itse tiesin yhden yo-merkonomin, joka tuli ilman yo-tutkintoa lukemaan kauppatieteitä. Mutta hän on kyllä ainut tietämäni.

Haa...nyt muistan. Tiedän yhden, mutten häntä tunne. Naapurin poika opiskelee Otaniemessä ja taannoin kertoi, että hänellä on amiksesta Teknilliseen korkeakouluun tullut opiskelukaveri. Tämän kaverin isä on lukion matematiikan ja fysiikan opettaja ja kaveri oli kotiopetuksena opiskellut lukion pitkän matikan ja fysiikan samalla, kun opiskeli amiksessa sähköasentajaksi. Oli sanonut, että pelkällä amis-pohjalla ei olisi selvinnyt pääsykokeista.

Opiskelen kulttuurihistoriaa ja olen yo-vuosimallia 04. Yo-tokari oli melko huono joten pääsin sisään pääsykokeen kautta. Amk-puolelta tunnen useita jotka ovat siiryneet sinne ammattikoulun kautta ilman yo-tutkintoa, yliopistopuolelta en tunne ketään vaikka varmasti heitäkin on.

ei pääse todellakaan helposti amiksesta (huom amiksesta, ei amk:sta) yliopistoon sillä esim mulla, joka haen opiskelemaan yhteiskuntatieteitä, on ylioppilastutkinnossa väärät aineet kirjotettuna ja se heikentää mahdollisuuksia niin et mulle laskettiin että pääsykokeessa pitää olla kaikki oikeen parii pistettä vaille että pääsen sisään.
Joten tietyissä aloissa sitä yo tutkintoa todella painotetaan! En usko että juuri kukaan voi amiksesta päästä yliopistoon, ilman mitään lukiopohjaa. Onko se muka nyt tehty mahdolliseksi? ennen se ei ollut edes mahdollista vaan amiksesta pääsi vain ammattikorkeaan.

Tiedän. Ja tiedän myös niitäkin, jotka ovat ylioppilaita alkujaan, mutta ovat hakeneet yliopistoon opiskelemaan ammattitutkintotodistuksella ja ovat päässeet sisään.

jonka koulutushistoria on lähihoitaja, bioanalyytikko ja nyt siis opiskelee lääkiksessä (hoitajien kiintiöstä sisään, valmistuu nopesti, olikohan noin 4 vuodessa). Pitkän tien kulkija siis ja kertoo opiskelun olevan paljon helpompaa kuin lukiosta suoraan tulleilla.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
ei pääse todellakaan helposti amiksesta (huom amiksesta, ei amk:sta) yliopistoon sillä esim mulla, joka haen opiskelemaan yhteiskuntatieteitä, on ylioppilastutkinnossa väärät aineet kirjotettuna ja se heikentää mahdollisuuksia niin et mulle laskettiin että pääsykokeessa pitää olla kaikki oikeen parii pistettä vaille että pääsen sisään.
Joten tietyissä aloissa sitä yo tutkintoa todella painotetaan! En usko että juuri kukaan voi amiksesta päästä yliopistoon, ilman mitään lukiopohjaa. Onko se muka nyt tehty mahdolliseksi? ennen se ei ollut edes mahdollista vaan amiksesta pääsi vain ammattikorkeaan.

No kiva kuulla, että painotetaan! Itsellä yhteiskuntatieteellinen maisteritutkinto vm. 2002. En ole erityisen lahjakas, mutta sitkeä ja hyvät perslihakset omaava. Kyllä ois v-tuttanu jos E:n papereista ja 9,06 ka:sta ei ois saanu hyötyä sisällepääsyssä. Menin siis omaan maakuntayliopistooni puhtaasti papereilla sisälle.

Yhteistyössä