avopuolisoni kuoli hiljattain ja mä oon ihan lukossa että mitä mun pitää tehdä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leskeksi jäänyt.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

leskeksi jäänyt.

Vieras
kuoli yllättäen alle 30v ja oli tietty shokki mulle meillä on 4 alle 10v lasta mä oon nyt vaan itkenyt ja itkenyt ja itkenyt ja muurautunut vaan tänne kotiin. oma sukuni asuu hyvin kaukana enkä oo pystynyt vielä avopuolisoni sukulaisia kohtaamaan.

nyt oon sitten ihan hukassa noiden hautajaisten kanssa jos täältä edes vähän saisi apua etteivät pidä ihan tyhmänä kun tästä kai huomenna tai ylihuomenna soittelen.

kumpi laskee kukat eka haudalle minä ja lapset vai mun puolison vanhemmat?

mitä ihmettä adressiin voisi kirjoittaa vai onko ne tekstit valmiina (no ei varmaan)

mitä kaikkee mun pitää ottaa huomioon harmittaa että haudataan tänne mutta me muutetaan lasten kanssa jossakin välissä kun suurin suru hellittänyt mun sukulaisia lähelle. ja lasten isän hauta jää 800km päähän :(

Sinun ei tarvitse kirjoittaa adressia. Adressi on osanotto edesmenneen omaisille, ja koska sinä olet edesmenneen omainen, ei sinun tarvitse ilmaista osanottoa omaan suruusi.

Oma perhe, eli sinä ja lapset laskette kukat ensin.

Voitte uudella paikkakunnalla käydä muistelemassa hautuumaan muualle haudattujen muistomerkillä

Otan kovasti osaa suruusi. Koita muistaa syödä ja juoda tarpeeksi ja koita nukkua että jaksat pitää itsestäsi ja lapsista huolta. Olen tosi pahoillani.

ensiksikkin osanottoni valtavaan menetykseen ja voimia surun kengillä talsimiseen.

kysymyksiisi vastaisin, että sinä ja lapset voitte laskea kukat ensin...tehän olitte perhe ja sen jälkeen tietysti tulevat avopuolisosi vanhemmat. Olisi tietysti varmaan helpompaa järjestää niitä hautajaisia, jos voisit toimia yhteistyössä puolisosi vanhempien kanssa. Ehkä voisitte yhdessä käydä hautaustoimistossa jne?

adressiin voit kirjoittaa itse tekemäsi tekstin, tai sitten niitä löytyy kyllä netistäkin. Myös hautaustoimistoilla on sellaisia vihkoja/kansioita joista sopivan tekstin voisi valita.

kiitos.

volloton tässä koko ajan kun kirjoitan tuntuu etten tuu tästä ikinä selviään.

nyt sit tulikin mieleen että kai sinne voi soittaa noista hautajaisista vai pitääkö mennä livenä? mä en oo pystyny reilu viikkoon käymään edes ihmisten ilmoilla (näillä punasen turvonneilla silmilläni)
ja muutenkin koitan vältellä ihmisiä haluan nyt vaan olla lasten kanssa kotona :(

Otan osaa! Kukkakaupoista löytyy yleensä hyvää ja asiantuntevaa palvelua niissä kukkalaiteasioissa ja heillä on myös koottuna sopivia muistovärssyjä kukkalaitteeseen (tarkoitit adressilla ehkä tätä?) .

Alkuperäinen kirjoittaja leskeksi jäänyt.;24369460:
kuoli yllättäen alle 30v ja oli tietty shokki mulle meillä on 4 alle 10v lasta mä oon nyt vaan itkenyt ja itkenyt ja itkenyt ja muurautunut vaan tänne kotiin. oma sukuni asuu hyvin kaukana enkä oo pystynyt vielä avopuolisoni sukulaisia kohtaamaan.

nyt oon sitten ihan hukassa noiden hautajaisten kanssa jos täältä edes vähän saisi apua etteivät pidä ihan tyhmänä kun tästä kai huomenna tai ylihuomenna soittelen.

kumpi laskee kukat eka haudalle minä ja lapset vai mun puolison vanhemmat?

mitä ihmettä adressiin voisi kirjoittaa vai onko ne tekstit valmiina (no ei varmaan)

mitä kaikkee mun pitää ottaa huomioon harmittaa että haudataan tänne mutta me muutetaan lasten kanssa jossakin välissä kun suurin suru hellittänyt mun sukulaisia lähelle. ja lasten isän hauta jää 800km päähän :(

Otan osaa.

Haluatko haudat miehesi sinne? Vai onko mahdollista haudata hänet sinne minne muutatte? Anna lapsille yksi ruusu per nenä jotta saavat isille heittää jäähyväisensä. Se on tärkeää pienille, usko pois. Voimia suuressa surussasi.

sinä ja lapset laskette eka. Ei sun tarvi adressia kirjoittaa. Kukkalaitteeseen laitetaan yleensä jotku sanat. Voi etsiä valmiita tekstejä tai kirjoittaa itse. VOIMIA sinulle ja koko perheelle!

Adressia ei sinun tosiaan tarvitse kirjoittaa, mutta joku muistokirjoitus kukkavihkoon ehkä. Tai sitten ihan vaan, että "ikävöiden, X ja lapset".

Ota ihmeessä yhteyttä avopuolison vanhempiin. Yleensä hautajaisia aletaan järjestämään välittömästi ihmisen kuoltua, joten siellä suunnalla saattaa kaikki valmistelut olla jo käynnissä. Eli jos haluat niihin jotenkin vaikuttaa, niin soita jo huomenna.

Juridisesti lapset ovat avomiehesi lähimmät omaiset. Sen jälkeen tulevat hänen vanhempansa. Mutta käytännössä sinä ja lapset olette ne lähimmät, joten mun mielestäni te menette ensin.

Oletko saannut mitään kriisiapua? Se olis paikallaan nyt, että saisit hieman lepoa. Aika usealla paikkakunnalla jo toimii tuollainen automaattisesti jos perhe menettää isän/äidin äkillisesti.

He auttavat ihan tuollaisissakin asioissa - ja ovat juttuseurana. Muista läheisistä ei aina ole auttamaan, ovat yhtä murtuneita hekin. Hae Kriisikeskus-nimellä googlesta ja soita reippaasti. Heidän työ on auttaa kaltaisiasi perheitä alkuun.

fifiia: avopuolison porukat ovat luvanneet kustantaa hautajaiset ym mutta tietysti haluan olla mukana arkun ym valinnassa.

tätäkin oon miettinyt kun meillä on ihan eri uskonnot avopuolison vanhemmat on ordodokseja minä ja avopuoliso evluterilaisia. eli tässä mietin että tuleeko meille kamalasti eri puraa. ordodoksit esim pitävät arkkua auki.

viiru: emme ole naimisissa eikä testamenttia ole tehty mutta eipä tuota omaisuuttakaan kyllä ole.

Hautaustoimistossa saat varmasti hyvää palvelua ja he osaavat neuvoa pitopalvelujen, kukkakauppojen sun muiden suhteen tai jopa hoitaa kaiken sun puolesta. Varmasti saat palvelua ihan puhelimessakin, ainkain ensi alkuun, ellet sitten halua käydä valitsemassa arkkua itse jne. Varmasti kyllä valitsevat sun puolesta jos ajatus tuntuu liian raskaalta.

Onko ketään jolle voisit soittaa, omia sukulaisia vaikka, jotka vois nyt tulla sun luo auttamaan?

Osanottoni suureen suruun.
Minusta avopuolisosi vanhempien pitäisi kunnioittaa hänen uskontoaan. Jolloin hänet haudataan evlut menoin.
Voimia sinulle ja perheellesi.

kauhea tilanne, mutta haustaustoimistoissa ovat varmasti nähneet surevia leskiä ennenkin. autoin vuosi sitte äitiäni isoisäni hautajaisten järjestämisessä, ja yllättävän helposti kaikki sitten sujui. äitini oli soittanut etukäteen ilmeisesti seurakuntaan ja sopinut päivästä ja kappelista. yhdellä hautaustoimiston käynnillä saattin kaikki asiat sovittua( sieltä kautta varattiin ruokailutila, heidän kautaan pitopalvelu, kukat, valittiin uurna, saatiin vihkosia mistä valittiin muistolauseet yms) yksittäisen ihmisen kohdalle hautajaisten järjestämisiä sattuu onneksi harvoin mutta hautaustoimistossa ovat järjestäneet niitä ennenkin, joten siellä kyllä tietävät mitä kaikkea pitää ottaa huomioon.

Osaanottoni todella suureen suruunne!!

Ystäväni menetti avopuolisonsa täysin yllättäen tässä keväällä ja jälkeen jäi kaksi alle kouluikäistä lasta. Ystäväni sai paljon tukea paikkakunnan sosiaali- ja kriisipäivystykseltä. Myös sekä edesmenneen miehen vanhemmat sekä ystäväni omat vanhemmat ja muu suku ovat olleen suurena tukena. Me ystävät olemme tehneet sen, minkä olemme pystyneet.

Olet nyt shokkivaiheessa. Sun ei pitäisi osata tehdä nyt yhtään mitään, sinun tulisi saada apua itsellesi. Ota ihmeessä vastaan kaikki apu läheisiltäsi, myös miehen vanhemmilta jne. Toki suru on varmasti suuri heillekin. Et ole yksin surusi kanssa. Jos ei muuta, niin alueesi sos.- ja kriisipäivystykseen voit aina soittaa ja purkaa sydäntäsi. Ei tämmöisiä asioita tarvitse tietää etukäteen eikä näihin tarvitse osata varautua.

Sulla on oikeus surra ja olla palasina nyt. Toivon todella, että saat apua itsellesi ja lapsillesi ihan arkipäivän toimintaan, mutta myös jonkun, jolle voit itkeä ja raivota tai vaan olla hiljaa, jos siltä tuntuu. Voimia!!!

Kirkkoherranvirastoon voi ihan soittaa ja varata hautajaisajan ym, ei tarvitse mennä paikan päälle jos et halua. Toisaalta he ovat kyllä nähneet surevia omaisia ennenkin, joten osaavat suhtautua itkeväänkin ihmiseen, ei se ole mikään häpeä surra poismennyttä läheistä.

jos vain mitenkään pääsisit sinne hautaustoimistoon...He ovat todellakin nähneet surevia ihmisiä, joten olemustasi tai tunteitasi ei tarvitse hävetä. Itse hautasin isäni 4 v sitten, ja hautaustoimisto hoiti aivan kaiken!! En edes muista koko hässäkästä muuta kuin sen tiskin jonka edessä istuin, ja kohteliaan lempeän naisen joka kyseli kaikenlaista. Kysyi ilmeisesti kaiken tarpeellisen, sillä mitään en muuta järjestänyt itse! He ovat varmasti myös etikettiasiantuntijoita, joten voisit nekin asiat kysellä.

Voimia!!

Osanottoni. Suret sitä, että miehesi haudataan kauaksi teidän tulevasta kodistanne. Yksi vaihtoehto voisi olla polttohautaus nykyisellä paikkakunnalla ja sitten veisitte uurnan tulevan kotinne uurnan laskupaikalle hautausmaalle.

Alkuperäinen kirjoittaja leskeksi jäänyt;24369605:
fifiia: avopuolison porukat ovat luvanneet kustantaa hautajaiset ym mutta tietysti haluan olla mukana arkun ym valinnassa.

tätäkin oon miettinyt kun meillä on ihan eri uskonnot avopuolison vanhemmat on ordodokseja minä ja avopuoliso evluterilaisia. eli tässä mietin että tuleeko meille kamalasti eri puraa. ordodoksit esim pitävät arkkua auki.

viiru: emme ole naimisissa eikä testamenttia ole tehty mutta eipä tuota omaisuuttakaan kyllä ole.

Ensinnäkin lämmin osannottoni suuressa surussa! Voimia kovasti!

Sitten noista uskonnoista... Tässä tapauksessa jos ja kun hautajaiset suoritetaan ev.lut. menoin, on arkku kiinni. Ja lisäyksenä vielä, ei kaikissa ortodoksissakaan hautajaisissa ole arkku auki; yleensä kunnioitetaan vainajan tahtoa mikäli se on ollut tiedossa, muussa tapauksessa siitä päättävät lähiomaiset.

Yhteistyössä