Avoin ductus, kuuluuko aina sivuääni? Vauva hikoilee ja puhisee, missä vika?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuikkanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuikkanen

Vieras
Eli lapsella todettiin avoin ductus noin kuukauden iässä. Parin päivän päästä ultrattiin uudelleen, sivuääni kuului ja dustus oli ihan selvästi auki. Kuukauden päästä uusintaultra ja ductus oli vielä jonkin verran auki, tosin ultran teki eri lääkäri ja sanoi, ettei voi sanoa onko se sulkeutumassa vai ei, kyse on kuitenkin vain milleistä ja kun on eri mittaajat niin ei kuulemma voi sanoa niin tarkkaan. Uusi ultra katsotaan joskus hieman yli vuoden ikäisenä. Totesi, että ei ductus aiheuta mitään oireita, ei ainakaan vielä leikata, tuskin edes sitten isompana.

Nyt ikää on yhdeksän kuukautta, poika on kasvanut ihan hyvin, konttaa, yrittää kävellä puita pitkin. Sivuääntä ei ole enää kuulunut parin kuukauden iän jälkeen neuvolan tarkastuksissa, erikoislääkärillä emme ole käyneet. Minua huolestuttaa vaan vauvan helposti hengästyminen, tuntuu alkavan huohottaa ihan heti puuhaillessaan, mutta touhuaa kuitenkin huohottamisesta huolimatta. Poika myös hikoilee paljon. Neuvolassa kysyin asiasta ja sanoivat, että on vaan sellainen Kuuma-Kalle, että sattuu tosiaan hikoilemaan helposti. Pojalla on pää aina ihan hikikarpaloissa. Keuhkokuvat otettiin, lääkäri totesi, ettei niissä ollut mitään vikaa, astmaakaan ei epäillyt. Kirjoitti kuitenkin epikriisiin lapsen hengästyvän kesken tutkimusta innostuessaan.

Voisiko se ductus sitten olla vielä auki ja aiheuttaa nämä oireet? Ultra on vasta ensi vuoden puolella, lääkäristä ei kannattanut aikaisemmin katsoa sydämen tilannetta. Mistä tuo hengästyminen voi johtua?

En osaa tähän mitään neuvoja antaa. Mutta itselläni oli vauvana tuo sama, itse asiassa käytiin röntgenissä vielä sen ikäisenä että itse muistan sen (eli 3v tai jotain?). No sen jälkeen lopetettiin ja koko reikä unohdettiin.

Kunnes nyt toisesta syystä kävin sydämne EKG:ssä ja lääkäri oli aika vakavana että sydämessä ON häikkää. Näyttäisi olevan reikä. Siihen sitte sanoin että eihän se ole ihme kun pienenäkin minulla oli :D Lääkäri hämmästeli ja oli vähän pahana kun sille ei ollu tehty mitään kun olin vauva.
Sitte vain leikkauspöydälle, helppo pikkuoperaatio oli. Kuulemma niitä leikkauksia tehdään aikuisille Meilahdessa vain noin 1/vuosi. Nytkin oli lastenklinikan puolelta kirurgi valvomassa että toimenpide menee oikein :)

En ole asiaan enempää perehtynyt, mutta lapseni syntyi pikkukeskosena ja hänellä oli tuo avoin ductus. Kun se ei lääkkeellä sulkeutunut, se leikattiin n. viikon ikäisenä. Hengitys/vointi parani ainakin hänellä ja pääsi pois hengityskoneesta. Leikkaus ei ollut mikään kovin iso toimenpide, vaikka tietysti meitä jännitti kovasti.

Meilä on pikkukeskoskaksoset joita tuo ductus on sujettu titaani klipsilla 6vrk:n iässä. Ductussuonen tehtävä on kuljettaa sikiönkehitysaikana isäverta keuhkoihin ja edistää niiden kehitystä. Syntymän jäkeen avoin ductus voi aiheuttaa lisäveranpainetta kauhkoihin ja haitata hengitystä (pikkukeskosilla lisäksi keuhkoverenvuodon riski on suuri).

Tiedän lapsia (täysiaikaisia) joila tuo on ollut mutta normaalin kasvun myötä sivuääni on hävinnyt kouluiässä.

Jos asia mietityttää ja huoestuttaa niin ota yhteyttä lääkäriin ja kysele oikein perusteellisesti. Parempi mennä turhaan , kuin yksin murehtia ja kerätä itselleen (turhaa) huolta.

Kiitos vastauksista! Aina välillä huolestuttaa tuo puhina ja välillä ei. Verenpaineissa ym. pojalla ei ole mitään merkkejä ductuksen avonaisuudesta ollutkaan, sivuääni huomattiin flunssan yhteydessä kuukauden ikäisenä, ultrassa sitten näkyi reikä. Keuhkot tosiaan kuvattiin parikin kertaa, mutta mitään kummallista ei näkynyt. Kai poika sitten vaan on huohottaja luonteeltaan.

Meidän tytöllä kuultiin ductuksen aiheuttama sivuääni ensimmäisen kerran vasta 4,5 kuukauden iässä. Päästiin heti ultraan, jossa saimme aluksi virhediagnoosiksi lievän läppävian, jonka ei pitänyt aiheuttaa mitään oireita. Kertomukseni hikoilusta ja siitä, että tyttö ei jaksanut kunnolla imeä rintaa kuitattiin olankohautuksella: "en tiedä mistä johtuu, mutta läppävika ei sellaista aiheuta". Seuraava kontrolliaika tuli 3,5 kuukauden päähän ja koko sen ajan ihmettelin, hirmuista hikoilua, pulloruokintaan siirryimme kun imeminen oli niin vaikeaa. Kontrollin teki lastenkardiologi, joka löysi suuren ductuksen, totesi sydämen vajaatoiminnan, antoi nesteenpoistolääkkeen ja laittoi meidät saman tien operointijonoon. Ductus suljettiin onnistuneesti katetroimalla parin kuukauden päästä, jonka jälkeen myös kaikki oireet hävisivät ja lääkitys lopetettiin ja tällä hetkellä meillä on terve, reipas neitinen:)

Tarkoitukseni ei ole pelotella, mutta itse olen tuosta virhediagnoosista lähtien paasannut ahkerasti sen puolesta, että omaan mutu-tuntumaan kannattaa luottaa. Eli jos itsestä tuntuu siltä, että kaikki ei ole kohdallaan, kannattaa vaatia tarkempia tutkimuksia. Ultraus on kuitenkin helppo toimenpide tarkistaa asia. Mitä sivuäänen kuulumiseen tulee, niin kuulumattomuus voi tietenkin johtua siitä, että ductusta ei enää ole, mutta usein on myös niin, että mitä pienempänä sivuääni kuuluu, sitä suurempi reikä saattaa olla (ts. jos veri menee kovalla paineella läpi isosta aukosta, siitä kuuluu pienempi ääni kuin jos aukko olisi aivan pieni). Minä siis varmaankin teidän tilanteessa pyytäisin päästä ultraan aiemmin kuin mitä nyt on suunniteltu, eipä siitä ainakaan haittaa voi olla:)

Ja sen verran on pakko viilata pilkkua (antanette anteeksi, aihe on sattuneesta syystä kirjaimellisestikin lähellä sydäntämme), että ductus on siis keuhkovaltimon ja aortan välissä oleva tiehyt, jonka tehtävä on sikiöaikana nimenomaan ohittaa keuhkoverenkierto (osa verestä menee keuhkovaltimosta ductuksen kautta suoraan aorttaan ja sitä kautta muualle elimistöön eikä lainkaan keuhkoihin). Syntymän jälkeen paine aortassa kasvaa niin paljon, että jos ductus jää auki, veri alkaa kiertää päinvastaiseen suuntaan eli aortasta takaisin keuhkovaltimoon ja keuhkoihin ja taas sydämen vasemman puolen kautta aorttaan, jolloin sydämen vasen puoli kierrättää koko ajan osan verestä ylimääräisen kerran ja rasittuu. Näin. Pääsinpäs -kerrankin- pätemään;)

niin kyllä minä ainakin vaatisin, että sydäntilanne katsottaisiin jo nyt uudelleen.
Ja jos olette käyneet tk:ssa lääkärissä, niin ei kaikilla lekureilla ole tietoa/taitoa näistä asioista, eikä terveydenhoitajillakaan. Ja avoin ductus ei välttämättä vaikutakaan verenpaineeseen, mutta voi vaikuttaa hapettumiseen ja jaksamiseen.

Hikoileminen ja hengästyminen on merkit siitä, että sydänpolille pitää ottaa yhteyttä! Jos vauvaa ei ole tutkinut erikoislääkäri niin vaatisin lähetteen sydänpolille noiden oireiden perusteella. Nuo ovat juuri ne oireet, joita pitää tarkkailla ja jotka kertovat sydänongelman puolesta.

Yhteistyössä