Avoero asiaa. Löytyiskö neuvoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uussinkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uussinkku

Vieras
tämmöstäkin piti tapahtua kaiken "hyvän" lisäksi.. Tilanne ompi tämä.

1. asuminen. onko jotain uusia vuokra-asunnon haku paikkoja? muuta kuin kaupungin omat vuokratoimistot? onko itse käytännössä ja asumistuessa jokin muuttunut viimeisen 8 vuoden aikana?

2. Miten lapsilisät menee jos laitetaan yhteishuoltajuus ja lapset on vuoroviikoin molempien vanhempien luona? elatustuistahan ei sitte tartte kiistellä..

3. Jos on työtön vanhempi, jolla lapset on joka toinen viikko, mitä muita tuloja voi saada työmarkkinatuen lisäksi ja kuijnka paljon? (toivottavasti vain hyvin lyhytaikainen tilanne)

4. Mistä saa edullisesti huonekaluja? saattaa jopa löytyä halua oppia vähän pintakäsittelyä, mutta sängyt silti haluaisin uusina edullisesti jostain. Patjat ainakin.

5. Halutaan pysyä ystävinä eron jälkeen ja pitää asiat mahdollisimman sivistyneinä ettei lapset nyt ihan suunnattomasti traumatisoituis. Onko tällä mitään mahdollisuuksia onnistua?

6. Onnistuuko tuo vuoro-viikko systeemi oikeasti? kuinka lapset siihen on yleensä reagoinu? huoli on suuri..

7. Miten niistä lapsista osaa olla huolehtimatta ja stressaamatta ittensä kipeäksi silloin kun niistä joutuu olemaan erossa...?

Pari kuukautta sitten mä kans pohdiskelin noita samoja kysymyksiä.

1. Asuntoja kannattaa kattella lehti-imotuksista, laittaa nettiin "vuokra-asunnot ja asuinpaikka" sillä luulisi löytyvän. Eikä ne kaupungin vuokra-asunnot nyt niin pahoja ole.

2. Edellinen kirjoittaja vastasikin tähän.

3. En tiedä,kun itse opiskelen.

4.Sänkyjen runkoja voi katsella lehti-ilmotuksista ja huutiksesta. Patjat osta sitten esim.Jyskistä. Kysele kavereilta ja pyydä kavereita kyselemään omilta kavereiltaan ylimääräsiä huonekaluja.Näin mä tein ja sain meille sohvan.

5. En tiedä onko mahdollista pysyä vilpittömästi ystävinä. Kyllä mä ainakin kärsin vieläkin luottamuspulasta lapseni isää kohtaan ja kiistellään tyhmistä asioista,vaikka asutaan eri osoitteissa. Tuntuu,että ukko ei ymmärrä vaikka rautalangasta yrittäisi vääntää.

6.Riippuu onko kotien välimatka kovin suuri? Meillä se on n.80km Jos jaksatte ajella viikonloppuisin sen välimatkan niin mikäs siinä. Antaisin kyllä lapsen/lapsien ensin tottua uuteen kotiin ja sitten vasta veisin takaisin vanhaan(jos mies jää siis vanhaan asuntoon) Meillä lapsi oli juuri ensimmäisen yön isänsä kanssa kahdestaan ja hyvin se kuuleman mukaan meni.

7.Tämä on hyvä kysymys. Jotenkin sitä pitäisi luottaa siihen,että mieskin osaa hoitaa lapsia. Kannattaa varata aikaa siihen,että kertoo miehelle mitä tapahtuu mihinkin aikaan ja kirjottaa jopa lapulle päivärytmi. Soitellakin varmasti saa. Meidän tilanteessa tosin isä on ollut aika vähän mukana lapsenhoidossa ja hänellä on jonkinlainen alkoholiongelma,joten luottamuspula on suuri.

Tsemppiä sinulle!

1. Netti on hyvä paikka, etuovi.com, oikotie.fi, lisäksi kannattaa kysellä tutuilta ja puolitutuilta tietävätkö vapautuvia/vapaita asuntoja. Asumistuen kahdeksan vuoden takaista tilannetta en tiedä, mutta nykyään pystyy helposti jättämään hakemuksen netissä www.kela.fi (tarvitset pankkitunnukset tai sähköisen henkilökortin) ja viemään sitten liitteet Kelaan.

3. Työtön vanhempi voi saada työttömyyspäivärahan lisäksi asumistukea. Jos on toimeentulotuen asiakas/oikeus toimeentulotukeen, voidaan lasten perusosat puolelta kuukaudelta huomioida menona. Mahdollisesti maksettavaan summaan vaikuttaa muut tulot ja menot, ei voi sanoa valmiiksi tarkkaa summaa.

4. Tosiaan kierrätyskeskukset ja kirpparit on aika hyviä huonekalupaikkoja. Patjoja saa esim. Jyskistä melko halvalla.

Muihin kysymyksiisi en osaa vastata..

1. Ainahan on yksityiset.
2. Sille kellä lapset on kirjoilla.
3. toimeentulotukea jos työttömyyspäiväraha ei kata perheelle kuuluvaa ns. perusosaa
4. jos olet oikeutettu toimeentulotukeen, voit saada sossusta rahaa hankintoihin. kannattaa varata aikaa heti. tulevat kotikäynnille. ja itse esim nukuin hetekalla parin kuukauden ajan. mutta sen jälkeen sainkin maksusitoumuksen sänkyyn :)
5. voi onnistua, riippuu niin monesta tekijästä. tsemppiä. meillä sopuun meni useita vuosia, mutta nyt ihan hyvin.
6. tämä on vain ja ainoastaan minun kokemuksiin pohjautuvaa tietoa! ei ole lapselle hyväksi. työssäni olen törmännyt usein näihin perheisiin. lapsillla esiintyy monenlaista hankaluutta välillä levottumuus -> valikoiva puhumattomuus. Suostuisitko itse asumaan viikko viikko periaatteella?
7. alkuun se on rankkaa, mutta eiköhän se siitä ajan kanssa. kaipa se toinen on lapsiaan hoitanut aiemminkin?

Jaksamista eron keskellä!

1. asuminen. onko jotain uusia vuokra-asunnon haku paikkoja? muuta kuin kaupungin omat vuokratoimistot? onko itse käytännössä ja asumistuessa jokin muuttunut viimeisen 8 vuoden aikana?

Kannattaa kattoa myös VVO ja Saton kämpät. Ei taidettu noita vielä mainita?

2. Miten lapsilisät menee jos laitetaan yhteishuoltajuus ja lapset on vuoroviikoin molempien vanhempien luona? elatustuistahan ei sitte tartte kiistellä..

Joo se kumman luona kirjoilla saa lapsilisät. Meil on toinen lapsi miehellä kirjoilla ja toinen minulla.

5. Halutaan pysyä ystävinä eron jälkeen ja pitää asiat mahdollisimman sivistyneinä ettei lapset nyt ihan suunnattomasti traumatisoituis. Onko tällä mitään mahdollisuuksia onnistua?

Meillä nuorempi poika on jossain määrin käytöshäiriöinen nykyään (erosta kohta 8 v), ei osaa käsitellä tunteitaan ja käy terapiassa. Toinen vanhempi lapsi porskuttaa menemään. Ystäviä ei kyllä exän kanssa olla kun on uudet kumppanit ja kaikkea, erottiin riitaisasti.. mutta asiat hoidetaan tietenkin ja on hyvin asialliset välit.

6. Onnistuuko tuo vuoro-viikko systeemi oikeasti? kuinka lapset siihen on yleensä reagoinu? huoli on suuri..

Edellä vähän jo vastasin.. En tiedä vaikuttaako nuorempaan lapseen negatiivisesti tää vuoroviikkosysteemi, kun on vähän sellanen arka.. Mutta kumpikin lapsi ainakin on sanonut, että tää on hyvä systeemi, viihtyvät molemmissa kodeissa. Meillä välimatkaa on vain 2 km, joten ei ongelmia kavereiden ja muiden välimatkojen kanssa.

7. Miten niistä lapsista osaa olla huolehtimatta ja stressaamatta ittensä kipeäksi silloin kun niistä joutuu olemaan erossa...?

No niinpä.. kyllä se siitä, kun lapset kasvaa. Itse olin alussa ihan ihmeissäni, kun 5 ja 7 vuotiaat olivat yhtäkkiä VIIKON poissa minun luota, eivät siihen mennessä olleet olleet paria yötä pidempään. Mutta kyllä ne pärjäs. Mieheen on luotettava kuin kiveen. Nyt on jo helpompaa, kun lapset on teinejä, voin halutessani soittaa heidän kännyköihin jne :)

Vastaan niihin kohtiin, joista on omakohtaista kokemusta

- Minä saan lapsilisät, olen lapsien virallinen lähivanhempi. Lisäksi ex kustantaa isompia hankintoja, kuten harrastusvälineet, ulkovaatteet, esikoisen silmälasit jne. (Olen opiskelija ja ex käy töissä)

4. Mistä saa edullisesti huonekaluja? saattaa jopa löytyä halua oppia vähän pintakäsittelyä, mutta sängyt silti haluaisin uusina edullisesti jostain. Patjat ainakin.
- Huutikseen turvauduin ja sieltä ostin melkein kaikki huonekalut kotiini (keittiön ruokaryhmä, kerrossänky, lasten kirjoituspöydät, sohva, tv-taso jne)

- En suhdettamme ystävyydeksi kutsuisi, mutta kunnioitamme toisiamme ja haluamme lasten parasta. Lasten asioiden hoitaminen onnistuu siis melko kivuttomasti. Uskon sen auttaneen lasten sopeutumisessa eroon.

- Meillä on siitä kokemusta kesäkuusta lähtien ja hyvin on toiminut (lapset 3, 5 ja 7v). Välimatkaa on pari km, joten esikoinen pystyy kulkemaan kouluun ja kavereilleen molemmista kodeista. Toki lapsille tulee ikävä toista vanhempaa aina välillä, mutta se menee yleensä nopeasti ohi.

- Luotan exään ja tiedän, että hän ottaa yhteyttä heti jos jotain sattuu. En siis stressaa sitä pärjäävätkö lapset. Ikävä tulee toki välillä :)

Musta ois ihan kamalaa tollanen viikko-viikko-systeemi. Sekä vanhemmille että lapselle. Mielummin muutama päivä kerrallaan yhdessä kodissa ja sit vaihto, en kestäis olla viikkoa erossa lapsestani :(

Tutulla oli hyvä systeemi: Lapset kirjoilla äidin luona ja yötä isän luona joka toinen viikonloppu, mutta kävivät monta kertaa viikossa isän luona ja menivät kuitenkin äidin luo yöksi. Tämä edellyttää tietysti että asutte lähekkäin.

Moni vastasikin jo, ja kiitos munkin puolesta vastauksista. Meillä on nimittäin nyt sellainen harkinta-aika menossa. Ei vielä virallisesti erottu mutta ollaan toisistamme erossa. Tää tapahtuu niin että mä asun viikot lasten kanssa kotona, mies tulee viikonlopuiksi ja mä muutan siksi aikaa äitin ja isän luo.
Tällainen järjestely tässä tilanteessa on paras, kun se käy molemmille. Meillä kun mies olisi muutenkin viikot poissa.
Mä vilpittömästi toivon että meillä olisi mahdollisuus pysyä ystävinä. Tietty tää on vain mun mielipide koska mä tässä alkuunpaneva voima olen. Mies voi tietty olla eri mieltä. Itsellä on vaan ollut miestä kohtaan vissiin liian isot odotukset niin sitten kun ei oltais yhdessä niin ei olis niitä odotuksiakaan. Ja ystävyys voisi olla aitoa... (I wish)
Kohta 7 meillä menee kyllä ok. Mä luotan täysin että mies osaa hoitaa näitä epeleitä. On jo aikaisemminkin ollut viikonloppuisin vastuussa hoidosta ettei mistään uudesta asiasta ole kyse. Ja kun kumpainenkin kuitenkin lasten parasta haluaa ajatella.

Tsemppiä ap:lle. Kaipa tästä selvitään, onhan ne muutkin selvinneet.
Mä just laskin että kaiken pakollisen jälkeen mulla jää 15 e kuussa esim. terveydenhuoltoon tai muihin kuluihin joita ei voi ennakoida. Jes, helppoa varsinkin kun asutaan samassa osoitteessa niin yhteiset tulot on eikä sossu voi auttaa!! No, taloudellinen tilanne ei mua saa perääntymään tässä asiassa. Harkinta-aika on ja pysyy!!

Yhteistyössä