avioero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .............
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.............

Vieras
Meillä on sellainen tilanne, että Helmikuun alussa sain laitettua harkinta-ajan jälkeen avioerohakemuksen kakkososan vetämään, vieläkään ei vastausta ole. Noin kuukausi takaperin haastemies oli yhteydessä muiden asioiden tiimoilta (ennen avioeroa mieheni pahoinpiteli minua kahteen otteeseen, oikeusjutuista oli yhteydessä) ja kysyi samalla, että olenko kuullut tulevasta ex-miehestäni mitään, olinpaikkaa tai puhelinnumeroa. En tiedä ihmisestä mitään. Nyt jäin miettimään, että oliko siinä kyse mahdollisesti avioeroon liittyvistä asioista.

Kuvittelin, että pian kaksi kuukautta kun on mennyt, meidät olisi jo tuomittu avioeroon. Kuitenkaan näin ei ole tapahtunut.

Mieleeni juolahti siis, että onko ex jättänyt lähettämättä käräjäoikeuteen tiedoksiannon, jossa siis kertoo saaneensa asian tiedoksi että olen laittanut avioeron jatkokäsittelyyn ja haastemies olisi tästä syystä häntä tavoitellut.

Onko avioeron suhteen olemassa joku määräaika, jolloin jokatapauksessa tuomitaan avioeroon, vaikka toinen osapuoli ei ole tiedoksiantoa heille kirjannut?

t. eroa odottava

Ei asialla olisikaan muuten kiire, mutta olen menossa uudelleen naimisiin kesällä (en kaipaa mitään moraalisaarnoja tai muutakaan vastaavaa).

Harmittaa, jos joutuu kaikki järjestelyt perumaan tämän takia.

Ja mielestäni aloituksessani ei ollut yhtäkään kirjoitusvirhettä, kiitos vain ensimmäinen kommentoija "huomiosta".

Aion Tiistaina soittaa käräjäoikeuden konttoriin ja kysyä, miten asian suhteen voisi toimia, mietin vain aloittaessani keskustelun, josko joku olisi kokenut kenties samaa.

Jos en väärin muista niin jos ei tavota sun eksää tai eksäs ei suostu toimittaa papereita niin saat kyl eron mut siinä menee minimis se 6kk. En muista miten menee tuo juttu mut sun ei tarvii tehdä sit mitää vaan käräjäoikeus alkaa selvittää. 2 vaihe pitäis olla ihan paris viikkos selvä. Eli jos eksäs on vittupää nii voi vitkutella tuota juttua pitempääkin. Ja sillo et pysty menee uusiin naimisiin kesällä. Suomessa kun vaatii sen että käräjäoikeus tuomitsee teidät avioeroon. Mut soita käräjille niin ne osaa selittää paremmin miten saat sen eron vaik eksä ei suostuis

Hmm? Käsittääkseni tuo tiedoksianto pitää olla molemmille selvä ensimmäisen vaiheen alkaessa ja siitä sitten 6kk eteenpäin teidät tuomitaan avioeroon vaikka vain toinen osapuoli sitä kakkosvaihetta hakisi. Näin omalla kohdallani ainakin meni kun mies haki eron ykkösvaiheen, siitä tuli tiedoksianto minulle ja toki vastasin siihen. Sitten menikin se 6 kk ja hän haki yksin kakkosvaiheenkin. Tuomio tuli ja siitä ilmoitus minulle.
Oudolta kuulostaa jos tuossa kakkosvaiheessa vielä voisi vetkutella? Paitsi toki jos toinen on ehtinyt muuttaa ulkomaille niin tällöin ei kai tuomiota voidakaan antaa toisen hakemalla kakkosvaiheen hakemuksella?

Liekö laki sitten muuttunut.. mutta ainakin se on selvä homma jotta kun vähintään 2 vuotta on aviopari asunut erillään niin avioero voidaan tuomita ilman harkinta-aikaa ja sen voi hakea yksin sitten. Tosin tässäkin taas tuo, että pitää molempien olla Suomessa asuvia..

En oo 100 varma. Kun erosta on aikaa. Mut 2 vaihees piti olla molempien nimet jos eroa yhdessä haki. Ja jos ei ollu niin muistaakseni sillon ei voinu tuomita eroon. Ja sit tulee kaikki haastemiehet yms yms kuvioihin. Mut mulla hyvin hatarat muistikuvat ja on voinnu muuttuakin tämän. Mut mulle sillo käräjäoikeus selitti miten menee laissa

Viimeistään siinä vaiheessa kun olette todistettavasti asuneet erillään 2 vuotta voidaan tuomita suoraan eroon.

Toivottavasti tuo 1-vaihe on löytänyt tiensä miehen luo.

En oo 100 varma. Kun erosta on aikaa. Mut 2 vaihees piti olla molempien nimet jos eroa yhdessä haki. Ja jos ei ollu niin muistaakseni sillon ei voinu tuomita eroon. Ja sit tulee kaikki haastemiehet yms yms kuvioihin. Mut mulla hyvin hatarat muistikuvat ja on voinnu muuttuakin tämän. Mut mulle sillo käräjäoikeus selitti miten menee laissa

Ei mene näin. Ja tässä tapauksessahan toinen osapuoli haki eroa yksin. Toinen osapuoli ei voi estää eroa, mutta voi viivästyttää sitä nimenomaan tuon 1-vaiheen tiedoksiannon/-saannin venyttämisellä.

Kiitoksia kaikille asiallisista vastauksista.

Ykkösvaiheessa me siis haimme eroa yhdessä, molempien nimet oli paperissa ja homma lähtikin rullaamaan todella nopeasti. Mutta tuolloinkin mies "kiristi", että ei allekirjoita jos sitä ja tätä... Tiesin kyllä, että siinä olisi mennyt ties kuinka kauan, jos en olisi nimeä paperiin saanut. Mutta siis sieltä tuli tuolloin vastaus ihan reilussa viikossa ja harkinta-aika meillä siis umpeutuikin jo tuossa 9.2.

Nyt hain avioeroa kakkoshakemuksella yksin, olen tietoinen että tiedoksianto pitää saada suoritettua ennen kuin ero astuu voimaan ja ilmeisesti, kun näin kauan on mennyt, tiedoksiantoa ei ole saatu suoritettua. Jotain mätäähän tässä on oltava, jos haastemieskään ei saa exääni yhteyttä.

Uusin naimisiin ei toki pääsekään, jos ei ole eronnut... Sitä tässä hieman mietin. Lueskelin aikani kuluksi muiden kokemuksia mm. Vantaalla tämä koko rumba (jos toisen osapuolen tiedoksiantoa ei saada syystä tai toisesta suoritettua) kestää keskimäärin 3kk, me asumme pienellä paikkakunnalla, joten vaikea arvioida kauanko täällä siihen lopulliseen päätökseen sitten menee. Aion kyllä huomenna soittaa käräjäoikeuteen ja kysyä, miten tässä edetään.

Exäni kyllä on harvinaisen vittumainen tapaus, että sinäänsä ei olisi ihme vaikka pistäisi viimeiseen asti kampoihinsa. En vain ymmärrä, miksi väen väkisin haluaisi olla edelleen kanssani naimisissa, kun asumuserokin on ollut jo pitkän aikaa. Väkivaltaisuuden takia siis lähdin ja harkinta-aika oli meidän kohdalla melkoisen turha ylipäätään! Hyvähän se on olla, JOS avioeroa harkitaan hetken mielijohteesta, ilman "kunnollista" syytä, minä itse henk.koht. haluan vain päästä jatkamaan elämääni ilman turhaa stressiä.

Nyt luin osan kommenteista tarkemmin, siis kuuluuko kakkosvaiheessa olla toisen tiedoksianto vaiko ei? Käsittääkseni tämä etenee aivan kuten muutkin käräjäoikeudelliset asiat, eli ensin annetaan tiedoksianto ja mahdollisesti myös oikeus tulla kuulluksi (mitä en kyllä ymmärrä, kun taas laki sanoo, että avioeron saa ilman mitään varsinaista syytä), vai eikö siihen sitä tarvita?

No, ehkä olen asian suhteen huomenna viisaampi.

Nyt luin osan kommenteista tarkemmin, siis kuuluuko kakkosvaiheessa olla toisen tiedoksianto vaiko ei? Käsittääkseni tämä etenee aivan kuten muutkin käräjäoikeudelliset asiat, eli ensin annetaan tiedoksianto ja mahdollisesti myös oikeus tulla kuulluksi (mitä en kyllä ymmärrä, kun taas laki sanoo, että avioeron saa ilman mitään varsinaista syytä), vai eikö siihen sitä tarvita?

No, ehkä olen asian suhteen huomenna viisaampi.

Minusta se menee niin, että kun kakkosvaiheen hakemus tulee (kummalta vaan tai molemmilta) niin silloin tuomitaan suoraan eroon, ilman mitään kuulemisia jne. Siitä päätöksestä lähtee sitten tieto molemmille.

Mutta tuu kertomaan huomenna miten asia on, niin saadaan muutin oikea tieto.

Soitin tänään käräjäoikeuteen ja tässä oli käynyt juuri niinkuin epäilinkin, eli exä ei ole toimittanut tiedoksiantoa käräjille. Ilmoitin tilanteen, että eroprosessilla on hieman kiire, sanoi ilmoittavansa asiasta haastemiehelle. Sain myös exän perhetuttavalta tämän puhelinnumeron tietooni jonka myös ilmoitin heille, haastemiehellä ei siis ollut mitään tietoja miehestä saatavilla.

Eroa ei voida myöntää, ennenkuin tiedoksianto on saatu suoritettua, eli juurikin tämä tehdään joko kirjeitse (jota on jo yritetty mutta turhaan) tai puhelimitse joka EHKÄ nyt onnistuu, jos exä vastaa puhelimeen ja jos numero on edelleen voimassaoleva, kyseessä prepaid-liittymä.

Hain myös avioeron yhteydessä yksinhuoltajuutta kahdelle yhteiselle lapsellemme vedoten heidän turvallisuuteen ja hyvinvointiin, mies ei ole tämänkään johdosta lähtenyt toimimaan, kertoo ihmisestä varmaan aika paljon.

Käräjäoikeudessa minun kanssa puhunut henkilö pahoitteli suuresti tilannetta, vaikkei se heidän vikansa todellakaan olekaan. Ymmärsi kyllä, että hyvin harmillista jos minä en pääse exäni uppiniskaisuuden vuoksi jatkamaan elämääni. Melko sairasta ja mielivaltaista käytöstä, katkeruudesta puhumattakaan.

Se piti vielä lisätä, että avioeroon voidaan tuomita ilman toiselle suoritettua tiedoksiantoa, jos haastemies katsoo tiedotettavan henkilön välttelevän tiedoksiantoa. Tällöin avioero astuu voimaan häntä kuulematta ja asiakirjat on haluttaessa noudettavissa poliisilaitokselta.

Onko teillä miten yhteistä omaisuutta? Tuli vain mieleen miten ositus mahtaa mennä.
Ja tapaamiset ja elatusmaksut (tai niiden sopimusten tekeminen).
Jos eksä on noin hankala.

Ei ole omaisuutta, tapaamisia ei ole ollut sitten sen jälkeen kun minä lähdin. Kävin sopimassa tapaamisista jo lastenvalvojalla heti elokuussa, mutta mies ei ole tikkua ristiin laittanut asian suhteen, eli ilmeisesti hänelle yksi ja sama.

Ihmettelen jos "myöntää" yksinhuoltajuuden minulle ilman taistelua, vaikka onkin jo tuhannesti osoittanut olevansa itse kyvytön minkäänlaiseen järkikeskusteluun. Viimeksi kun vaadin tapaamisista kirjallista sopimusta, jouduin sairaalaan kun hän potkaisi mahaan täysillä. Että sellainen "mies".

Uusimmat

Yhteistyössä