Avioero, miten pärjään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pirkko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pirkko"

Vieras
4 lasta, kaksi vanhinta jäisi miehen kanssa ja 2 nuorempaa tulisi minun kanssani. Silloin kukaan ei maksaisi elatusmaksuja? Omakotitalo hankittu yhdessä naimisissa ollessamme, miehen nimissä kuitenkin. Velkaa meillä on 90 000 talolainaa, muuta lainaa 10 000. Mies töissä, ihan kohtuu palkka, minulla ei ole tuloja lainkaan. Olen työttömänä pitkän sairastelun jälkeen, miehen tulot vaikuttavat, etten saa mitään. Kolmesta lapsesta tulee lapsilisät, mutta vuoden päästä enää kahdesta.

Miten pärjään eron tullessa? Mitä pitäisi ottaa huomioon ja osata hoitaa? Lasten tapaamiset ja hoidot ei ole ongelma.

ei se mene automaattisesti niin, että jos toisella kaksi lasta ja toisella kaksi, niin kumpikaan ei maksa elareita. Elatusvastuu menee lain mukaan, niin kumpikin huolehtii elatuksesta kykynsa mukaan. Eli jos miehellä on parempi elatuskyky eli parempi palkka, niin mies maksaa sinulle. Myös lasten ikä vaikuttaa. Vanhemmat lapset tarvitsee enemmän elatusta kuin nuoremmat. Myös muut seikat vaikuttaa esim. asumiskulut. Tosi tyhmästi tehty,jos omakotitalo on vain miehen nimissä. Et kai vain ole osallistunut asuntolainan maksuun ja laina molempien nimissä?? Jos näin on, niin käy todennäköisesti huonosti, eli olet velvollinen maksamaan lainaa, mutta mies saa asunnon. Ota yhteys lastenvalvojaan ja oikeusaputoimistoon. Ensimmäisestä saat apua lasten huolto- elatus-, tapaamis- ja asumisasiohin ja jälkimäisestä mm. avioerosta johtuvaan taloudelliseen ositukseen.

Jos teillä ei ole avioehtoa, niin normaalitapauksessahan laitettaisiin omaisuudet puoliksi, eli saisit puolet tuosta teidän talosta. Jos teillä on avioehto, asia on mutkikkaampi. Siinä on sellaisia kohtuullistamispykäliäkin, ettei avioehtokaan ole aina niin yksioikoinen, riippuu mm. avioliiton pituudesta ja muista seikoista. Kannattaa kysyä oikeusaputoimistosta niinkuin joku tuolla ylempänä ehdottikin.

Yhteistyössä