Avioero ja pesänjakaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihme&Kumma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihme&Kumma

Vieras
Ex-mies ei suostu tekemään ositusta ja myymään yhteistä asuntoamme suosiolla, joten mun pitää kai hakea pesänjakamista. Onko kokemusta, mitä maksaa ja kuinka kauan kestää?

Ex ei suostunut ositusta tekemään joten jouduin hakemaan pesänjakajan. Asianajaja laittoi hakemuksen pesänjakajasta lokakuussa 2010, käräjäoikeus määräsi pesänjakajan helmikuussa 2011, pesänjakaja sai homman valmiiksi toukokuussa 2011. Tietysti vielä exällä on 6kk aikaa nostaa moitekanne joten sitä odotellessa.

Pesänjakajan palkkio oli 4000e ja minun asianajajan palkkio 3300e joten kallistahan se lysti oli.

[QUOTE="Vieras";24183859]

Pesänjakajan palkkio oli 4000e ja minun asianajajan palkkio 3300e joten kallistahan se lysti oli.[/QUOTE]

Tosin pesänjakajan palkkio menee pesän varoista, eli puoliksi.

[QUOTE="sasa";24184039]Tosin pesänjakajan palkkio menee pesän varoista, eli puoliksi.[/QUOTE]

Paitsi kun ei ole varoja vaan pelkkä talo ja velkaa, tulee maksettavaksi ja kun pesänjakajan palkkiosta on molemmat yhteisvastuullisia jouduin minä maksamaan yksin koko osuuden kun ex ei maksanut omaa osuuttaan. Tietysti olen hakenut käräjäoikeudelta päätöksen jolla saan exän puolikkaan ulosoton kautta. Mutta ei nämä niin yksinkertaisesti aina mene.

Kuinka paljon ositukseen haluton pystyy pitkittämään ja tekemään hallaa pesänjakoon?

Meillä meni pesänjakoon aikaa siksi helmikuusta toukokuuhun kun ex ei tullut kokouksiin vaan peruutti tapaamiset viime hetkellä ja sopi uusia. Mutta sen jälkeen on tosiaan se 6kk moitekanteen nosto aika ennen kuin ositus on lainvoimainen.
Minä tiedän exäni nostavan moitekanteen joten minun kohdalla osituksen valmistuminen on pitkässä kuusessa.
En tiedä kauanko menee... Ensi kerran ositusta yritettiin sovussa tehdä kesällä 2010 joten vuosi on nyt ratkaisua odotettu.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä