avioehto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uudet kuviot
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uudet kuviot

Vieras
Olen menossa naimisiin ja mietin vakavasti avioehdon tekemistä, koska meillä on noin kymmenkertainen omaisuusero. Mitenkäs sitten tekisinkö avioehdon vain eron varalta vai myös kuoleman tapaukseen? Mitähän eroa sillä olisi minun lapseni kannalta?

Sinun lapsesi ei muutenkaan peri miestäsi, ellei ole tehty testamenttiä tai ole lapsen biologinen / adoptio vanhempi. Ja toisin päin:hänen lapsensa... jne.

Oma lapsi perii vanhempansa, avioehdollahan sinä rajaat "omaisuutesi" ulkopuolelle puolison perimisoikeuden, ennen liittoa ja sen aikana kerättyyn /hankittuun omaisuuteen.

Avioehdon voi tehdä myös sitten avioliiton aikanakin. Sen voi tosin tehdä vasta avioliiton solmimisen jälkeen, eikä se astu voimaan just heti kun on aamen sanottu, kuten exäni luuli, laittoi jo etukäteen paperit menemään, pelkäsi kait että otan seuraavana päivänä eron tai että häämatkalla delaan ja perin hänet ja sitä' kautta minun lapseni perivät minut jolloin kuvaan astuisi lasten biologinen isä, joka veisi hänen omaisuutensa, talon alta ja rahat tililtä ja niin edelleen... :laugh: :laugh:

Siis tarkoittaako tuo sitä, että jos miehellä olis vaikka jossain vaiheessa omaisuutta enemmän kuin minulla ja kuolisi sitten. Sitten saisin tasinkona vaikka 200000 euroa (yhteisen omaisuutemme puolikkaasta minulta puuttuisi siis tuon verran), niin eikö tuo 200000 tulisi sitten kuitenkaan minun omaisuudeksi sitten niin, että lapseni voisi sen sitten periä?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.03.2006 klo 11:27 uudet kuviot kirjoitti:
Olen menossa naimisiin ja mietin vakavasti avioehdon tekemistä, koska meillä on noin kymmenkertainen omaisuusero. Mitenkäs sitten tekisinkö avioehdon vain eron varalta vai myös kuoleman tapaukseen? Mitähän eroa sillä olisi minun lapseni kannalta?

Kannattaa tehdä avioeron ja kuoleman varalta. Ajatellaan niin päin, että sinulla on isohko omaisuus ja kuolet ensin. Siinä tapauksessa miehesi perii puolet omaisuudestasi ja oma lapsesi vain puolet. Ja kun miehesi myöhemmin kuolisi, hänen osuutensa päätyisi omille lapsilleen, ei sinun lapsellesi. Ymmärsiköhän kukaan..?
Siis ainakin minä tahdon jättää perintöni ainoastaan omille lapsilleni, en kenellekään muulle. Tietysti yhdessä hankittu omaisuus on yhteistä, ja siitä kuuluu puolet miehelle.

Joo, juuri näin ajattelen minäkin kuin edellinen vastaaja. Toisaalta mietin sitäkin, että entä jos mulla on ennestään vaikka yksi lapsi ja miehellä mun kanssa kaksi yhteistä ja mä sitten kuolisin ja miehen pitäis ostaa ulos tän mun edellisen liiton lapsen omaisuus, niin mitenköhän ne pärjäis taloudellisesti, kun mulla on tosiaan enemmän omaisuutta kuin miehellä...

Vaikeita nämä asiat ovat. Lisäksi mietityttää, että miten käy sitten, jos mennään miehen kanssa naimisiin ja mies kuolee ennen kuin meillä on yhteisiä lapsia. Minä ilmeisesti avioehdosta huolimatta perisin miehen?

Puolison kuollessa tehdään "avioero" eli puolisoiden omaisuus jaetaan ja tehdään tasoitus. Avioehto poistaa tasoituksen joko kokonaan tai osittain. Lapset perivät aina kaiken vanhempiensa omaisuudesta, mikäli ei ole testamenttia, kuitenkin aina vähintään puolet. Eli aviopuoliso ei peri senttiäkään mikäli kuolleella puolisolla on lapsia ja testamenttia ei ole tehty, hänelle kuuluu vain avio-oikeuden verran.

Avioehdosta saa lisätietoa esim. www.maistraatti.fi