Auttakkee nyt tyhymää omakotitalon aita-asiassa

• Viestiketjun aloittaja omaan kotiin
  • Ensimmäinen viesti
omaan kotiin
Elikkäs nyt olis kärkyssä yksi ihana omakotitalo. Se vaan on sen verran uusi, ettei mitään aitoja, ei lautaisia eikä kasvavia :D , ole siihen laitettu.
Mä haluaisin kuitenkin tehdä selvän rajan naapuritonttiin sekä tiehen. Ja kyssäri kuuluukin, että onko mitään suhteellisen nopeasti kasvavaa aita"materiaalia" ? Ehkä mieluummin tosiaan se jonkun sortin pensasaita kun lauta-aita.

vieras
On joo... mutta kysäsepä naapuriltakii asiasta, hällä saattaa olla painava sana sanottavana.... Meille laitettiin viime keväänä koristearonia, ei niin älyttömän nopsaan kasvava aita, mutta peittävä ja kaunis aikanaan eli muutaman vuoden päästä....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On joo... mutta kysäsepä naapuriltakii asiasta, hällä saattaa olla painava sana sanottavana.... Meille laitettiin viime keväänä koristearonia, ei niin älyttömän nopsaan kasvava aita, mutta peittävä ja kaunis aikanaan eli muutaman vuoden päästä....
Ei naapurilla ole sanottavaa aita-asiaan jos laittaa aidan omalle puolelle. Jos tekee yhteisen niin tietty sitten ja kulutkin menee sitten puoliksi.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Kannattaa myös varmistaa, ettei siihen tarvita mitään virallisia lupia...
Juu, tuota minäkin mietin, täytyypi kysäistä kaupungin kantaa. Näyttää siinä ympärillä kaikilla muilla kuitenkin jotkut pensasaidat kasvavan.

Meillä ainakin piti kysyä naapurilta lupa vaikka sen pykäskin omalle puolelle. Piti ottaa kirjallisena, joten ei pysty valittamaan jälkikäteen. Muussa tapauksessa olisi voinut sanoa, että hän ei tykkää ja jouduttu purkamaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
Ei naapurilla ole sanottavaa aita-asiaan jos laittaa aidan omalle puolelle. Jos tekee yhteisen niin tietty sitten ja kulutkin menee sitten puoliksi.
Joo, Mutta yleisesti on reilua, että neuvottelee naapurinkin kanssa asiasta, vaikka mite omalle puolelleen aidan laittaakin!

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
Joo, Mutta yleisesti on reilua, että neuvottelee naapurinkin kanssa asiasta, vaikka mite omalle puolelleen aidan laittaakin!
Oikeastaan siinä on tärkeimmät aidat tielle päin, välttämättä ei naapuritalon viereen tarvi edes aitaa.

onko se siis suht uus okt uudella alueella? meillä oli ainakin jo kaavassa määrätty asia. sivut ja taakse lauta-aitaa, eteen sit pitää olla pensasaita. me oltas haluttu tohon eteenkin puusta tehty perusaita, eikä pensasta mutta pakkohan se on totella :saint:

Tuomipihlaja.. Terijoen salava. Onhan niitä, nopeakasvuisia. Tosin paras tulee kuulemma ku vetasee reilulla kädellä kasvua lyhemmäksi, tiheämpi tulee. Tommosia mä oon harkinnu meijän pihalle, näkö-, tuuli- ja pölysuojaksi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Tuomipihlaja.. Terijoen salava. Onhan niitä, nopeakasvuisia. Tosin paras tulee kuulemma ku vetasee reilulla kädellä kasvua lyhemmäksi, tiheämpi tulee. Tommosia mä oon harkinnu meijän pihalle, näkö-, tuuli- ja pölysuojaksi.
Meillä kokemuksia molemmista... Tuomipihlaja kasvaa tosi isoksi, joten sopii toki isolle pihalla, mut ei esim. meidän 800 neliön pihalle.... Teijoensalavasta en tykkää, sillä vanhemmiten on ruma.... puumainen... ei minun makuun

hinta
No ei se sitten niin hirmuisen kallista oo, mä kun oon pelännyt että yksikin taimi voi maksaa maltaita. Mistä sellasii taimii muuten voi ostaa? Siis onko joku tietty paikka mis vois olla tosi halpoja? satakunnassa asutaan, mutta liikutaan vähän muuallakin kyllä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hinta:
No ei se sitten niin hirmuisen kallista oo, mä kun oon pelännyt että yksikin taimi voi maksaa maltaita. Mistä sellasii taimii muuten voi ostaa? Siis onko joku tietty paikka mis vois olla tosi halpoja? satakunnassa asutaan, mutta liikutaan vähän muuallakin kyllä.
Niin siis, on sellasia paakkutaimia, jotka on isompia ja maksaakin 5-6 euroo kappale. Myö siis ostettiin piiskataimia, jotka oli sen noin 12 euroo 10 kpl... sellaisia "yksivartisia" , joita leikellään muutama kevät ahkeraan ja sit ne kasvaa normaalisti...

Yhteistyössä