Auttakee, mitä opiskelisin?

• Viestiketjun aloittaja apuaa?
  • Ensimmäinen viesti
apuaa?
Aloitan syksyllä todennäköisesti ammattikoulun, minusta tuleepi maalari. Haaveeni on kuitenkin tulevaisuudessa pyrkiä yliopistoon. Ongelma on se, että kiinnostaa liian moni asia. Kirjallisuus, suomen kieli, filosofia, elämänkatsomustieto, sukupuolentutkimus, kasvatustiede, journalistiikka... Aloitin nyt lukemaan avoimessa kirjallisuutta ja aion jatkaa opintoja oman jaksamisen mukaan amiksen ohella.
Olisiko kenelläkään uravalintaehdotuksia? Tai ehdotuksia pää ja sivuaineista. Kuinka paljon yleensäkään saa ottaa sivuaineita?

Ja jos jollain kokemusta, niin olisi mukava kuulla kuinka mahtaa onnistua tuo avoimen ja amiksen käyminen samaan aikaan? Itselläni on puolikas lukio takana ja voisin kuvitella että silloinkin olisi yliopisto-opiskelu 5op per jakso onnistunut helposti. Ajattelin oman jaksamisen mukaan edetä.

No tuosta suomen kieli + kirjallisuus + kasvatustiede= äidinkielen ope, jos pääset aineenopettajakoulutukseen.

Sinänsä yliopisto ei valmenna mihinkään ammattiin, muutamin poikkeuksin, vaan tehtävänä on valmentaa tiedemieheksi/tutkijaksi.

Sivuaineita saa lukea niin paljon kuin sielu sietää, mutta osaan on tasokokeet.

ap.
Tuossa on kyllä järkeä. Tarvitsisi ilmeisesti informaatiotutkimusta opiskella myöskin? Opettajakaan ei olisi kyllä poissuljettu vaihtoehto. Olen vain siitä huono ihminen etten ymmärrä nuoria, en sitä etteivät halua opiskella ja mikään ei kiinnosta, kirjallisuus, filosofia yms on turhaa. Itse olen aina ollut toisenlainen kuin suuri osa kanssaopiskelijoistani joten en vain ymmärrä. Eikä kai ole kivaa jos töissä vain ärsyttää? :D

"vieras"
Ei järkeä ammattikouluun menosta, jos selvä halu on yliopistoon. Mene lukioon!

Miksi olet lukio -opinnot keskeyttänyt? Tuskin pärjäät yliopistossa, jos lukio jäänyt kesken.

Ihan kiva ajatus, mutta sille alalle pääsee kyllä ilman yliopistotutkintoakin. Tuntuu että opiskelu menisi aika lailla hukkaan?
:LOL: informaatikoksi opiskelu menee siis hukkaan, koska kirjastovirkailijat ovat vain merkonomeja? Missä sulla oli se pointti? Sama kuin sanoisit että opettajaksi opiskelu menee hukkaan, kun kouluun pääsee töihin koulunkäyntiavustajaksikin...

Journalistiikka tai viestintä > toimittaja, muu lehtityö, muu viestintä

Suomen kieli > kielenhuoltoa, viestintää, kääntäjän töitä kenties

Ei sitä tulevaa työtä tarvitse tietää vielä siinä vaiheessa kun hakee yliopistoon, siinä on monta vuotta aikaa miettiä ja kokeilla erilaisia töitä vaikka opintojen ohessa.

halipupu harmaana
Ennen kuin haaveilet yliopisto-opinniosta, niin olisi varmaan hyvä suorittaa lukio loppuun, amiksen papereilla sinne tuskin pääsee ja hakijoitakin tuppaa olemaan aika paljon. Avoimessa tuskin voi suorittaa koko tutkintoa.

[QUOTE="vieras";26382362]Ei järkeä ammattikouluun menosta, jos selvä halu on yliopistoon. Mene lukioon!

Miksi olet lukio -opinnot keskeyttänyt? Tuskin pärjäät yliopistossa, jos lukio jäänyt kesken.[/QUOTE]
Ap ei kertonut että missä elämänvaiheessa ja mistä syystä lukio on jäänyt kesken. Iän myötä saattaa olla ihan erilaiset eväät opiskeluun.

Ennen kuin haaveilet yliopisto-opinniosta, niin olisi varmaan hyvä suorittaa lukio loppuun, amiksen papereilla sinne tuskin pääsee ja hakijoitakin tuppaa olemaan aika paljon. Avoimessa tuskin voi suorittaa koko tutkintoa.
Kyllähän amiksen papereilla pääsee, mutta mitä järkeä lukea maalariksi, jos päämääränä on joku huuhaa-humanistinen?

gsgsgs
Suosittelisin kyllä että käyt lukion loppuun. On hyödyllisempää yliopisto-opiskeluille kuin seinien maalaaminen. Mitä järkeä lusia 3 vuotta amiksessa kun ehtisit jo samassa ajassa saada yo-lakin ja käydä vuoden yliopistoa?

dadadada
Unohda ammattikoulu. Itse olen aina haaveillut yliopistoon menemisestä, mutta asia vain jäi ja jäi. Opiskelin itselleni kolme toisen asteen tutkintoa, joista tosin yksi jäi vähän kesken. Vihdoin 33-vuotiaana hain ja pääsin yliopistoon. Jotenkin harmittaa kun ajattelen että olisi kiva kun olisin ollut täällä jo 10 vuotta sitten. Olin turhaan pelännyt etten pärjäisi, saan tenteistä nelosia ja vitosia pääasiassa ja opintoni edistyvät tarpeeksi rivakasti. Pahimmassa tapauksessa sulle käy niin että opintosi jäävät haaveeksi, kun teet jotain hanttihommia vuosikausia. Enkä tarkoita että maalari olisi huono ammatti, mutta jos olet kiinnostunut enemmän teoreettisista asioista niin harkitse vielä!

ap.
Olette oikeassa siinä, että nyt sekoitin kirjastovirkailijan ja kirjastonhoitajan tehtävät toisistaan, saanko anteeksi virheeni?

Ja en aio unohtaa ammattikoulua, koska haluan maalariksi, ihan oikeasti. Ja ei, en aio käydä lukiota loppuun. Lukio oli suht helppo kaiken muun paitsi matematiikan osalta, siitä syystäkö nyt en sitten pärjäisi yliopistossa? Haluan opiskella sitä mikä kiinnostaa, eikä sitä mitä on pakko. Siksi ammattikoulu ja yliopisto on minulle parempia paikkoja kuin lukio. Ja niillä lukion papereilla ei niin kauheaa merkitystä haussa ole, jos pärjää hyvin pääsykokeissa niin kaikki hyvin. Ja se ei taida olla muusta kuin motivaatiosta kiinni. Että kiitoksia vain kannustuksesta :)
Ja niille jotka eivät tiedä, on mahdollista hakea myös väylän kautta yliopistoon. Se on minulle yksi vaihtoehto, nythän avoimen opintoja jo teenkin ja tulen tekemään tässä ammattiin opiskelu ohella. Ainahan sitä puhutaan kuinka valmistuu liikaa huuhaa-humanisteja suoraan kortistoon, niin kai se on hyvä että on toinen ammatti jossa voisi jopa työllistyä?

Tämä nyt ei ollut viestini pointti, mutta selvensin nyt kuitenkin.

juuri siksi
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26382418:
Kyllähän amiksen papereilla pääsee, mutta mitä järkeä lukea maalariksi, jos päämääränä on joku huuhaa-humanistinen?
Varmaan siksi, että on sentään työpaikka, humanistisilta aloilta valmistuminen on työllistymisen kannalta niin epävarmaa?

Minusta suunnitelmasi kuulostavat ihan hyvältä. Jos tosiaan aikoo huuhaahumanistiksi, on todella hyvä, että on järkevä ammatti pohjalla. Onpahan jotain, jonka avulla tienata leipänsä, jos ei huuhaatöitä löydy. :)

t: huuhaahumanisti, joka hankki jälkikäteen järjellisen ammatin

• Tykkää
Reactions: HuutoYössä
ap.
Heh, kiitos edellisille :) Maalarin ammatti myös on sellainen jota voin kuvitella tekeväni ihan mielelläni, fyysistä työtä jossa oma käden jälki näkyy. Ajatella ei ihan hirveästi tarvitse, mutta kyllä siitä elannon itselleen saa. En aio tosiaan opiskella filosofian maisteriksi ja sitten etsiä kymmenen vuotta työtä jota en tule koskaan saamaan. Sen Siwan kassalla olemisen sijaan voin tehdä työtä, johon itseni olen lukenut.

Yliopistosta olen miettinyt sellaista, että lueskelisin sellaisia aineita jotka kiinnostaa ja jos pääsee opettajan pedagogisiin niin niistä olisi varmaan paljon hyötyä työllisyysnäkymiä katsellen. Ongelma on kai se, että jos lukisin äikän opeksi, niin voinko saada pätevyyden myös filan ja elämänkatsomustiedon opettamiseen jos luesn näitä aineita?

"vieras"
Pystyykö teillä suorittamaan kaksoistutkinnon maalarilinjalla eli siinä maaliopintojen ohella opiskelisit luki-opintoja ja kirjoittaisit ylioppillaaksi. Yliopisto-opinnoissakin on paljon yleisopintoja, joten lukio-opinnoista saisi pohjaa niiden suorittamiseen.

ap.
Onko ihmiset täällä nyt oikeasti sitä mieltä, että se lukio on pakko käydä että voi pärjätä yliopistossa? Olen motivoitunut, kiinnostunut aloista joita haluan opiskella jne. Mikä siinä lukiossa on niin ihmeellistä, että se olisi pakko käydä? Ihan suoraan sanottuna mieluiten valitsen amiksen ja sen ohessa avoimen yliopiston opinnot. Luulisi sen valmistavan yliopisto-opintoihin aika hyvin kun se periaatteessa juuri sitä onkin?

Se riippuu paljolti siitä mitä opiskelee. Pakollisena on ainakin kaikilla virkamiesruotsi ja muutama englannin kurssi.
... paitsi jos on ruotsinkielinen, jolloin on pakollinen suomen kurssi :) Meillä ei tarvinnut käydä enkun kurssia, jos oli kirjoittanut siitä L:n. Tosin esim. Helsingin yliopisto taitaa nykyään vaatia enkun lisäksi jonkun toisenkin vieraan kielen kurssin. Itse kävin islannin peruskurssin, se riitti.

Yhteistyössä