auttakaas tyhmempää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matkaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

matkaaja

Vieras
elikkäs huomanna olisi tarkoitus lähteä viikoksi turkkiin

mitä asioita pitäisi ottaa huomioon/tietää turkista
ja sit mihin kannattaa varautua jne
jos on hyviä ehdotuksia missä käydä niitäkin voisi laittaa

Minnepäin Turkkia menette? Se on suuri maa, vinkkejä käyntikohteista on vaikea antaa ilman tarkempia tietoja kohteesta.

Minä en oo saanut sieltä koskaan lomareissulla ripulia tai oksennustautia, ei myöskään kukaan matkaseuralaisistani. Silti raahasin elokuun reissulle ne Imodiumit mukaan :). Käsihygieniaa, jääpalojen välttelyä ja hiukan pelisilmää niin ei siellä vatsatauti sen hanakammin iske kuin missään muuallakaan.

Turkissa asuessa sairastin kyllä aika ajoin, mutta sairastan minä Suomessa asuessakin.

Aika kuuma siellä varmaan vieläkin on, elokuussa oli 45 c varjossa, eli nestettä tarvittiin. Ei pelkkää vettä. Suolan saaminen on tärkeää myös.

Minnepäin Turkkia menette? Se on suuri maa, vinkkejä käyntikohteista on vaikea antaa ilman tarkempia tietoja kohteesta.

Minä en oo saanut sieltä koskaan lomareissulla ripulia tai oksennustautia, ei myöskään kukaan matkaseuralaisistani. Silti raahasin elokuun reissulle ne Imodiumit mukaan :). Käsihygieniaa, jääpalojen välttelyä ja hiukan pelisilmää niin ei siellä vatsatauti sen hanakammin iske kuin missään muuallakaan.

Turkissa asuessa sairastin kyllä aika ajoin, mutta sairastan minä Suomessa asuessakin.

Aika kuuma siellä varmaan vieläkin on, elokuussa oli 45 c varjossa, eli nestettä tarvittiin. Ei pelkkää vettä. Suolan saaminen on tärkeää myös.

alanyaan olisi tarkoitus... paljon olen kuullut tosiaan tuosta mahataudista
monet jopa pelotellut siitä =(

alanyaan olisi tarkoitus... paljon olen kuullut tosiaan tuosta mahataudista
monet jopa pelotellut siitä =(
Me oltiin juuri Alanyassa. Eikä tosiaan tullut mahatautia aikuisille tai lapsille (7 v, 5 v, 2 v). Se tulee jos on tullakseen, matkakohteesta viis. Mutta tälleen turkkilaisella lääkäriasemalla työskennelleenä voin kertoa mitkä oli lääkärin vinkit: vältä liian kylmiä juomia kuumassa ilmassa, jätä vesimelonin syöminen väliin, älä käytä ruuassa ketsuppia tai majoneesia jos pullo ei ole viileä, tilaa juomasi ilman jäitä, älä juo hanavettä, tuliset mausteet voivat sekoittaa vatsan, vältä epämääräisiä kadunvarsikojuja kun ruokailet.

Ja maitohappobakteerit on ihan jees myös, niitä tosin pitäisi alkaa ottamaan jo noin viikko ennen reissua mielellään. Mulle ne eivät tosin sovi, vaan sekoittavat vatsani :D

Matkavakuutus teillä varmaan on? Jos jotain vatsavaivaa tulee niin heti lääkäriin, lääkärillä on tehokkaat keinot hoitaa vatsavaivoja.

Missä hotellissa majoitutte? Onko teillä lapsia reissussa mukana? :)

Me oltiin juuri Alanyassa. Eikä tosiaan tullut mahatautia aikuisille tai lapsille (7 v, 5 v, 2 v). Se tulee jos on tullakseen, matkakohteesta viis. Mutta tälleen turkkilaisella lääkäriasemalla työskennelleenä voin kertoa mitkä oli lääkärin vinkit: vältä liian kylmiä juomia kuumassa ilmassa, jätä vesimelonin syöminen väliin, älä käytä ruuassa ketsuppia tai majoneesia jos pullo ei ole viileä, tilaa juomasi ilman jäitä, älä juo hanavettä, tuliset mausteet voivat sekoittaa vatsan, vältä epämääräisiä kadunvarsikojuja kun ruokailet.

Ja maitohappobakteerit on ihan jees myös, niitä tosin pitäisi alkaa ottamaan jo noin viikko ennen reissua mielellään. Mulle ne eivät tosin sovi, vaan sekoittavat vatsani :D

Matkavakuutus teillä varmaan on? Jos jotain vatsavaivaa tulee niin heti lääkäriin, lääkärillä on tehokkaat keinot hoitaa vatsavaivoja.

Missä hotellissa majoitutte? Onko teillä lapsia reissussa mukana? :)

joku noita maitohappobakteereja suositteli mut en vain saanut aikaiseksi hakea enkä kyllä nähnyt siihen syytäkään. matkavakuutus on ja sit hiilitapletteja jne

nyt en millään muista hotellin nimeä mutta lapsia ei oteta mukaan mennään tuttavapariskunnan kanssa eli 4 aikuista

Jos aikuisporukassa menette, niin käykää ihmeessä veneretkellä. Lastenkin kanssa se on kivaa, mutta aikuisten kesken huomattavasti huolettomampaa... :). Retkiä voi ostaa vaikka mistä, me ostettiin suoraan satamasta yhdestä laivasta.

Dimcay on myös kokemisen arvoinen paikka.

Sitten on tietty linna, Punainen torni ja tippukiviluola, itse en jaksanut niistä nyt innostua kun ne on jo nähty.

Vaateostoksia tein hirmu paljon, Alanyasta saa laadukasta vaatetta tosi halvalla.

missä on järkevin vaihtaa rahaa sitä olen paljonkin miettinyt
enkä ole oikein saanut mistään siihen vastausta

Euroillakin pärjää, mutta liiroilla maksaminen on kannattavampaa nyt kun euron kurssi on niin hyvä.

Pääkadulla ja muuallakin on change officeja vaikka kuinka, ne kaikki on hyviä paikkoja, eivät ota komissiota ja antavat kuitin. Hotellissa jos vaihtaa niin kurssi on usein hiukan huonompi.

Euroja ei kannata kamalaa määrää kantaa mukana, koska niitä saa nostettua pankkiautomaateista paikan päällä.

Kortillakin voi maksaa monessa paikassa, mutta itse en uskalla käyttää korttia ihan joka mestassa Turkissa, vaan käytän mielummin käteistä. Lentokentällä ja esim. ATM:ssa (Alanya tekstil market) maksoin kortilla ja se on turvallista.

kiitos kovasti anatolia!!
onkos vielä jotain mitä olisi hyvä tietää tai varoa?

Maalaisjärki mukaan matkaan niin hyvin menee :). Ei kannata levitellä rahoja näkyvästi tai nostaa rahaa jos joku vieras hengittää niskaan, eikä tietenkään kannata yksin pimeällä kävellä pikkukujia pitkin, mutta nuo on ihan perusjuttuja joihin tuskin olisitte syyllistymässäkään :D

Tinkiminen kannattaa.

Liikenne ei ole ihan kuten Suomessa, eli vaikka jalankulkijalle palaa vihreä valo niin silti varovaisesti kadun yli. Lastenkin kanssa pärjäsi kyllä hyvin, eikä liikenne nyt NIIN kaoottinen ollut enää mitä joskus aikaisemmin.

Kuuma siellä varmaan on, joten sitä juomaa sitten vaan...ja aurinkovoidetta.

Kauppiaat huutelee perään mutta eivät siksi että haluaisivat kiusata, vaan siksi että pitää yrittää myydä ja saada elanto perheelle. Kyllä niistä eroon helposti pääsee kun sanoo että ei kiitos, tai ei sano mitään.

Ruoka siellä on hyvää :p

Älä luota vaatteiden kokomerkintään, vaan arvioi silmämääräisesti ja jos itsellesi ostat niin sovita. Terveisin se joka osti itselleen huppareita kokohaarukassa M ja XXXL :D ja jonka 128 cm pitkä poika sai mm. t-paitoja joissa kokomerkintänä 164...

Siinä kai ne tärkeimmät. Hauskaa lomaa! :)

Yhteistyössä