Auttakaas leipomistaitoiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hiivaton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hiivaton

Vieras
Meille olisi sukulaisia tulossa käymäännoin 10-15 henkeä. Ja lihaisan voileipäkakus (kalaa ei pystytä itse syömään) ja suklaa/valkosuklaa juustokakun lupas äitini tehdä. Nyt sitten pohdin mitä itse teen?? Apuja siis siihen

Täytekakku (samalla on lapsen nimpparit)?
Pullaa?
Keksejä?
Juustolautanen + suolakeksit ja piparit jne.?
Mitä?

Tee joku suolainen piirakka, esim. kinkkupiirakka ja makea piirakka myös. Keksejä ostat sitten lisäksi... Ja karjalanpiirakat munavoin kanssa maistuvat useimmille. :p

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tekisin täytekakun ja pullaa, ja laittasin pieniä kaupan keksejä tarjolle lapsia varten (esim nen ABC-täysjyväkeksit on vähän terveellisiäkin ;) )

Täyskäri on kyllä hyvää! Ja sais lapsikin puhaltaa kynttilän (on ainut lapsi juhlissa).

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Tee joku suolainen piirakka, esim. kinkkupiirakka ja makea piirakka myös. Keksejä ostat sitten lisäksi... Ja karjalanpiirakat munavoin kanssa maistuvat useimmille. :p

Mä en ehkä kinkkupiirakkaa, kun äiti tosiaan tekee sen lihavoileipäkakun, mut joku marjaisapiiras vois olla hyvää :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Kaupan pakastehyllystä löytyy ihania pikkuherkkuja :p

mä vähän harkitsin sitä vaihtoehtona.. kun tuppaa tuo aikapula iskeä.. Mut täytynee kattoa kuin myöhään jaksaa perjantian valvoa ja leipoa :)

Pasteijoita ja coctailpiirakoita vaikkapa suolaiseksi. Tai mitenkäs esim. esipaistettu patonki ja tuorejuustoa? Helpoin ratkaisuhan se olisi ostaa nuo valmiina, kun äitisi kerran jo tekee voileipäkakun ja hyydykekakun. :xmas:

Miten olis hillamustikkarahka-piirakka? Tai sitten vaan jompaa kumpaa, mustikkaa tai hillaa ja rahkaa :) Helppo tehdä ja tulee kerralla se pellillinen niin riittää kaikille. Mutta on kyllä niin hyvää kaikki menee ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tekisin täytekakun ja pullaa, ja laittasin pieniä kaupan keksejä tarjolle lapsia varten (esim nen ABC-täysjyväkeksit on vähän terveellisiäkin ;) )

Täyskäri on kyllä hyvää! Ja sais lapsikin puhaltaa kynttilän (on ainut lapsi juhlissa).

Mutta eikö tuo kynttilähomma kuulu synttäreille? B)

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Kaupan pakastehyllystä löytyy ihania pikkuherkkuja :p

mä vähän harkitsin sitä vaihtoehtona.. kun tuppaa tuo aikapula iskeä.. Mut täytynee kattoa kuin myöhään jaksaa perjantian valvoa ja leipoa :)

Pasteijoita ja coctailpiirakoita vaikkapa suolaiseksi. Tai mitenkäs esim. esipaistettu patonki ja tuorejuustoa? Helpoin ratkaisuhan se olisi ostaa nuo valmiina, kun äitisi kerran jo tekee voileipäkakun ja hyydykekakun. :xmas:

Tässä arvon ja ruoskin itseäni et sallinko itselleni olla laiska :) joku valmis juttu ois kyl niin helppo jos marjapiirakan ja täytekakun teksi ite ja sit ne valmis lisä suolaset :) Kiitos vinkeistä!

Alkuperäinen kirjoittaja Kiira:
Miten olis hillamustikkarahka-piirakka? Tai sitten vaan jompaa kumpaa, mustikkaa tai hillaa ja rahkaa :) Helppo tehdä ja tulee kerralla se pellillinen niin riittää kaikille. Mutta on kyllä niin hyvää kaikki menee ;)

Kuullostaa kyllä herkulliselta!

Onko sulla semmosta yleiskonetta? Siis että voisit vaan kaikki taikina- aineet nakata koneeseen ja tadaa, sulla on taikina :D? Tämä marjapiirakka on helppo tehdä jos semmonen löytyy, mutta onnistuu toki ilmankin :D

300g margariinia
2½ sokeria
3 kananmunaa yksitellen
6dl jauhoja
3tl leivinjauhoja

Sekoita ensin margariini ja sokeria. Lisää munat yksitellen. Sekoita leivinjauhot vehnäjauhoihin ja lisää pikkuhiljaa taikinan sekaan.

Täyte:
1tlk rahkaa
1tlk kermaviiliä
1 muna
1 - 2dl sokeria

Sekoita täytteen ainekset keskenään.
levitä taikina pellille, nakkaa sekaan mustikat ja hillat (tai jompikumpi :D) ja kaada täyteseos päälle. Paista 200C puoli tuntia.

Mustikan ja hillan määrää en osaa sanoa, kun itse laitan aina summanmutikassa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kiira:
Onko sulla semmosta yleiskonetta? Siis että voisit vaan kaikki taikina- aineet nakata koneeseen ja tadaa, sulla on taikina :D? Tämä marjapiirakka on helppo tehdä jos semmonen löytyy, mutta onnistuu toki ilmankin :D

300g margariinia
2½ sokeria
3 kananmunaa yksitellen
6dl jauhoja
3tl leivinjauhoja

Sekoita ensin margariini ja sokeria. Lisää munat yksitellen. Sekoita leivinjauhot vehnäjauhoihin ja lisää pikkuhiljaa taikinan sekaan.

Täyte:
1tlk rahkaa
1tlk kermaviiliä
1 muna
1 - 2dl sokeria

Sekoita täytteen ainekset keskenään.
levitä taikina pellille, nakkaa sekaan mustikat ja hillat (tai jompikumpi :D) ja kaada täyteseos päälle. Paista 200C puoli tuntia.

Mustikan ja hillan määrää en osaa sanoa, kun itse laitan aina summanmutikassa :)

Oi kiitos ohjeesta!! Mun yleiskone sano sopimuksensa irti (kerkesin käyttää vain pari kertaa ja alko heti savutaa.. toki takuun ummettua). Mut kyllähän tuon jaksaa vatkailla sekottimellakin :)

Ainiinjuu, mie oon tuossa kun taikina on just melkein valmis niin lirauttanu ihan vähän maitoa joukkoon niin se on helpompi levittää pellille, ei ole niin jäykkistä.

Minun yleiskone on äidin perintöä, ostettu vuonna -87.. Toimii toistaiseksi, mutta kovan ryminän kera :D

On helppo, kunhan vaan malttaa odottaa että jähtyy :P Yleensä me ei malteta ja menee räpimiseksi :D Toki helpottaa leikkaamista, kun ei laita ihan älytöntä kasaa marjoja. Siinäkin mie teen juuri päinvastoin, eli marjoja on tajuton kasa ja sitten ei meinaa pysyä kasassa :D Mutta jos pitää järjen päässä ja tosiaan antaa jähtyä niin on helppoa :) Jos tuntuu että rahka tarttuu veitseen kiinni, niin kun veistä kastaa kuumassa vedessä niin ei enää tartu.

Ja jos laittaa tuon maidon tuohon loppuun, niin kannattaa oikeasti laittaa vain se liraus. Kerran laitoin liikaa, ja silloin taikinasta ei tullut niin hyvä, mureni ihan kokonaan!