Auttakaapas ideoimaan parasta suomalaista ruokaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Ajankohta, jolloin mulle vieraita tulee, on 9.6-1.7. Saa olla arkiruokaa ja saa olla juhlavampaa ruokaa. Pääruokaa ja jälkiruokaa. Alkuruokiakin, jos jollekin tulee mieleen. Lähtokohta noin 7:lle aterialle on raaka-aineiden kotimaisuus ja tuoreus sekä itse ruuan suomalaisuus. En nyt tarkoita, että pitäisi mitään keskiaikaista utarevelliä alkaa keittelemään vaan tähän päivään sopivaa perinteista suomalaista ruokaa. Saa olla eri maakunnista ja olisi mukavaakin, jos voisi esitellä suomalaista keittiötä eri puolilta Suomea.

*muoks* Lisään vielä, että ei ole mitään erikoisruokavalioita vaan kaikki käy :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Silakkalaatikko
Poro on aika usein se mitä tarjotaan Suomi-ruokana (ehkä siksi ns lappikeittiö on muualla arvostettu)

Mä tarjoaisin varmaan perunaa jossain muodossa, uunijuureksia, poroa, karpaloita tai puolukoita
alkuun järvikalaa tai sitten vaikka metsäsienikeitto
Jälkkäriksi mämmi - vispipuuro - leipäjuusto

Kiitoksia :) Laittakaapa lisää, jos keksitte. Vaikka oman paikkakuntanne perinneruokia. Noita jo laitettuja täytyykin laittaa. Kerään tästä ketjusta listan kesää varten, koska luultavasti silloin pääni on aivan tyhjä ideoista, kun niitä tarvitsisin :D

Uusia perunoita saa jo juhannuksen aikaan, silliä, voipottuja, kesäkeittoa, savustettua ahventa, lohta yms, kalakeittoa, grillattuja tuoreita kasviksia (sipuli, tomaatti, kesäkurpitsa, paprika jne), grillattua kanaa ja lihaa, grillattua makkaraa :) grillattuja herkkusieniä pekonikääreessä, paistettua kuhaa, kermaviilipohjaisia kastikkeita, jäätelöitä, mansikkatäytekakkua, raparperipiirakkaa, raparperimehua...Ihanaa kun tulee kesä! :)

Siikatartar leivät alkuun. Muun osalta sutii nyt tyhjää. Mutta siis se tartar, semmoselle väinämöisen palttoonappi tyyppiselle.

Rieskaahan vois kans jossain muodossa olla.

Mulla tulee vaan semmosia sapas-tyyppisiä juttuja mieleen. Esim pororieskarulla suupaloja, savulohi samanlaisia. Mitäköhän muita mä olinkaan miettiny sapaspöytään... Ei nyt muista :(

Hyviä ideoita :flower: Juhannukseksi - jos ei ole sääennusteessa ihan tajuttoman huono ilma - lähdetään systerin mökille Keski-Suomeen ja siellä kotakeittiössä järven rannalla tulee varmaan grillailtua koko juhannus. Ja täytyykin kysyä, onko sillä mökillä onkivapoja, jos vaikka koitettaisiin itse saada järvikaloja ja tehdä vaikka ahvensoppa. Mun tuurilla saan pari kitukasvuista särkeä tai ruutanaa, mutta jospa Ahti olisi anteliaampi ulkomaalaiselle, jolle jo pelkästään järvi on ennennäkemätön asia :)

• Tykkää
Reactions: DuskyLeDoux
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25743298:
Hyviä ideoita :flower: Juhannukseksi - jos ei ole sääennusteessa ihan tajuttoman huono ilma - lähdetään systerin mökille Keski-Suomeen ja siellä kotakeittiössä järven rannalla tulee varmaan grillailtua koko juhannus. Ja täytyykin kysyä, onko sillä mökillä onkivapoja, jos vaikka koitettaisiin itse saada järvikaloja ja tehdä vaikka ahvensoppa. Mun tuurilla saan pari kitukasvuista särkeä tai ruutanaa, mutta jospa Ahti olisi anteliaampi ulkomaalaiselle, jolle jo pelkästään järvi on ennennäkemätön asia :)

Ja aina kannattaa olla kyläkauppiaan kanssa väleissä, jotta kala-onni olisi taattu, jos järvestä ei nouse ;)

Me loimutetaan lohta paljon mökillä ollessa, joten mie tarjoaisin loimulohta, uusia perunoita kuppikastikkeella ja loimulohelle tekisin vielä kylmän kastikkeen. Jälkiruoaksi leipäjuustoa kermassa haudutettuna, lisukkeeksi kotimaisia marjoja, lorauksella hunajaa höystettynä. Ohrarieskaa + graavilohta tai kylmäsavulohesta tehdä "täyte" rieskalle.

Yhteistyössä