Auttakaapa mua tässä (lasten päivähoito asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ajatuksissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ajatuksissa

Vieras
Tilanne siis se, että vanhin 4-v lapseni on päiväkodissa virikepaikalla neuvolan suosituksesta (minun huolestumisestani). Hoitopäiviä 2pv/viikko. Kaksi muuta lasta on kotihoidossa (2,5v ja 7kk). Syksyksi hain kaikille paikka pph:lle, koska lähden jatkamaan koulua. Nyt kuitenkin tuli ilmi päiväkodissa, että vanhimmalla lapsellani on ongelmia mm. sosiaalisissa taidoissa, leikkimisessä, keskittymiskyvyssä ja ilmenee levottomuutta, kaavamaista käytöstä jne (joitain noista olen huomannut kotonakin ja halusin "ulkopuolisen" havainnointia, ja siksi virikepaikka hommattiin).
No päiväkodista suosittelivat, että lapsemme jatkaisi siellä myös syksyllä, koska voi olla että tarvitaan erityistukea ja on nyt päässyt mukaan ryhmään jne. Onhan päiväkodissa pedagoginen osaaminen useimmiten parempaa ..
Itselläni on tosi ristiriitanen olo. Onko pph parempi lapseni kannalta kuin iso lapsiryhmä (jossa kuitenkin sosiaalistentaitojen harjoittaminen on helpompaa ja virikkeitä enemmän) parempi kuin kodinomainen pph..?

Nyt sitten mietityttää, mitä minä oikein tehdään. Jos lapsi jatkaa päiväkodissa, jouduttas kuljettaan kahteen paikkaan, koska tuohon esikoisen käymään päiväkotiin ei oteta alle 3-vuotiaita. Ennen ensi keskiviikkoa pitäisi päättää, pidetäänkö päiväkotipaikka vai ei.

Mä en alkas heitteleen lasta paikasta toiseen, kun on kerran jo ollut hyvän tovin siellä päiväkodissa. On aika isokin lapsi jo laitettavaks kesken kaiken pph:lle.

LAittaisin sinuna vanhimman sinne päiväkotiin. Ehdottomasti! Toki siinä tulee kaks vienti ja noutokeikkaa aamulle ja illalle, mutta se on aika arkista monelle. Voi etukäteen kuulostaa kauheelle, mutta kun käytäntö rutinoituu, niin ei se sen kamalampaa oo.
Tsemppiä :)

• Tykkää
Reactions: säpäle
[QUOTE="mammuli";26157085]LAittaisin sinuna vanhimman sinne päiväkotiin. Ehdottomasti! Toki siinä tulee kaks vienti ja noutokeikkaa aamulle ja illalle, mutta se on aika arkista monelle. Voi etukäteen kuulostaa kauheelle, mutta kun käytäntö rutinoituu, niin ei se sen kamalampaa oo.
Tsemppiä :)[/QUOTE]

SAmaa mieltä! Isoimmalle on varmasti paras olla pk:ssa.

Mä oon samaa mieltä kuin muut. Tossa tilanteessa lapsen on parempi olla päiväkodissa. Siellä osataan paremmin auttaa ja opastaa lastasi ja "välineitä" auttamiseen on enemmän kuin pph:lla. Ja lapsi on jo valmiiksi tuttu hoitajille ja he tuntevat lapsesi tilanteet. Jos siirrät toiseen hoitopaikkaan, tutustumiseen ym. menee taas aikaa.

Päiväkotiin, pph:llahan omasi täyttävät lähes koko ryhmän, joten lapsesi saisi kunnolla oman ikäistään seuraa vain mahdollisesti ulkoillessa tai kerhoillessa. Jos lapsesi katsotaan sitä erityistukea tarvitsevan, niin ryhmäkokoakin voi saada pienennettyä, jos hän tarvitsee parin lapsen paikan.

Kahteen paikkaan kuljettaminen ei ole paha ongelma (jos eivät sijaitse monenkymmennen kilometrin päässä toistaan ja aivan eri suunnassa kuin koulusi). Lisäät vaan hoitoaikoihin riittävästi aikaa matka-ajoiksi, aina ei lähtö suju ensimmäisessä paikassa niin äkkiä kuin kuvittelisi ja se viivästyttää toiseen ehtimistä. Ja jos teitä on kaksi vanhempaa perheessä, kannattaa miettiä sitäkin, että toinen hoitaisi kuskausksen toiseen paikkaan ja toinen toiseen.

Yksimielinen kanta teillä asiaan :) Päiväkodista iha soittivat tuosta asiasta, ku olivat kuulleet että mietin pph:ta. Varmasti tosiaanki on parempi, et näkee vähä enemmän vaivaa ja kuljettaa kahteen paikkaan, nii säilyy tuttu paikka ja kaverit isommalla, sekä saa helpommin apua jos erityiseen tukeen on tarvetta. Aiemmat kokemukset pph:sta on tosi hyvät ja siksikin epäröin nii tän kanssa. Mutta kiitos vastauksistanne :)

[QUOTE="vieras";26157427]Veisin kaikki lapset päiväkotiin.[/QUOTE]

Hoitopaikka vaihtus isommalla, ku tuonne ei alle 3-vuotiaita oteta. En usko, että tekis hyvää sekään. Ja pienimmälle pph tuntu lempeimmältä vaihtoehdolta.

Yhteistyössä