AUTTAKAAHAN! Kitukasvuinen marja-aronia-aita...

  • Viestiketjun aloittaja vihervarvas
  • Ensimmäinen viesti
vihervarvas
Meillä on marja-aroniasta istutettu aita, joka ei kasva lainkaan... Luulen että ne on istutettu yli 10v. sitten ja "aita" on n. 40-50cm korkea. Naapurin aita taas on tosi tuuhea ja yli metrin korkuinen, vaikka on ihan samalla viivalla kuin meidänkin. Millä ihmeellä saisin meidänkin aidanpätkän kasvamaan? Haluaisin siitä korkeamman ja tuuheamman, mutten tiedä miten.
 
Meidän aronia kärsi suunnattomasti kun myyrät söivät siltä juuret... tai näin mulle sanottiin. Lannoitus?

Oma mielipiteeni on, että hyvä vaan kun ei kasvanut eikä tenyt marjojakaan... tästä pihasta olen kaivanut kaikki marja-aroniat ylös ja laittanut muuta tilalle.
 
vihervarvas
Mä haluaisin että noi olisi vähän näköesteenä ja rajaamassa meidän aluetta, että lapsetkin ymmärtäisi että piha on tässä ja loppuu tuohon. :) Katselin noita "pensaita" ja voi voi... Ei ne ole EDES puolimetrisiä ja niitä "pensaita" on 6-7 ja jokaisessa van pari oksaa. Luulen että edellinen asukas on leikannut niitä. Huomasin että siellä oli paksumpia oksanpätkiä. :( Äh kun ne on niin rumia ja niiden tyvessä kasvaa hirveät määrät rikkaruohoa. :(

Auttaisiko jos kitken rikkaruohot, laitan kunnon multaa kanankakalla ja mullan päälle kuorikatetta?

Pitäisikö noita oksia hieman leikata ja millon? Pieniä silmuja näkyy jo...
 
Sateenkaaren väärässä päässä
Marja-aronia kestää hyvin leikkausta. Sitä aitaa on ilmeisesti nuorennettu aiemmin. Yleensä kyllä silloin lähtee innolla versomaan. Just viime keväänä leikattiin anopin marja-aroniat alas asti ja hurjasti versoivat jo viime keväänä.

Tuo myyräteoria voi olla paikkansa pitävä. Ap:n kannattaisi nyt leikata aita, sitten perata rikkaruohot, laittaa kunnon multaa lannoitteella. Kovin hiekkaisessa tai savisessa maassa marja-aronia ei viihdy.

Googlettelin vielä ja löysin kotipuutarhurin sivuilta hyvän ohjeen:

"Ensin kannattaa tarkistaa onko kasvuolosuhteet marja-aronialle hyvät. Pensas viihtyy parhaiten sellaisessa maassa joka pysyy mieluummin vähän kosteampana (ei märkä!) kuin että menee rutikuivaksi. Paikka saisi olla aurinkoinen vaikka pensas kyllä käy varjoisammassakin paikassa vaikkei se silloin tee niin paljon marjaa. Maan on hyvä olla kuohkea. Liian tiivis ja kova maa ei ole pensaalle hyvä.

Tarkistakaa myös ettei nurmi tai heinä kasva pensaan juurelle. Alussa, pensaan alkuvuosina, ruohokasvit vievät helposti pensaalta ravinteet ja veden. Sen takia heinä/nurmi on hyvä poistaa pensaalta alta juurineen ja peittää paljas maa esim kuorikatteella. Kate pitää myös maan tasaisen kosteana ja siemenrikkaruohot eivät pääse itämään pensaan alle. Nurmi lähtee parhaiten kun pistää esim pistolapiolla nurmialue lohkoihin ja nostaa lohkot perunakuokalla tai puutarhatalikolla. Näin heinien juuretkin tulevat mukaan katkeilematta. Katettu alue pensasaidan alla voi olla noin 0,5 m pensaan tyveltä sivulle aidan molemmin puolin.

Monesti marja-aronia voi olla harvan näköinen nuorempana mutta tuuheutuu iän myötä. Jos ei tiedä onko aita saanut lannoitusta pitkään aikaan sille voi myös antaa lannoitusta keväällä heti kun lumi on sulannut. Aronia ei kuitenkaan vaadi runsaasti lannoitusta joten sitä ei tarvitse antaa joka vuosi."
 

Yhteistyössä