Auttakaa yh-äitiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippävaikeuksissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippävaikeuksissa

Vieras
Apua. Erottiin ennen toukokuuta miehen kanssa.
Asuntotuki hakemus on ollut toukokuun alusta asti Kelassa. Eikä vieläkään päätöstä. Olen kotihoidontuella ja saanut huimat 360euroa kk. Ja vuokrarästejä on nyt 900euroa. Ja tänään tuli kiinteistöltä lappu että lähettävät ensi viikolla käräjäoikeuteen käsittelyyn häätö ja perimistoimia varten.

Pitääkö minun ottaa nyt yhteyttä sosiaalitoimistoon? Oon ihan kujalla näistä asioista.

Ja auttaako sossu minua? Oon ihan paniikissa kun 360eurolla ei todellakaan makseta 800euron vuokraa ja elätetä vauvaa... :(

Olen soitellut kelaan tuloksetta. Eivät osaa sanoa kauan kestää päätöksessä! Argh!

Neuvokaa minua jos osaatte että olenko oikeutettu saaman sosiaalivirastosta apua.

Ja saako kelasta takautuvasti sitä asumistukea....?

Kelasta saa takautuvasti rahat joskus elokuussa varmaan, jos hyvin käy ja jos et joudu jotain lisäselvityksiä antamaan. Kannattaa mennä sossun luukulle, muista ottaa kaikki kuitit, laput, liput, taloyhtiön kirjeet, tiliotteet, asumistodistukset (isännöintitodistus) jne matkaan mukaan. Jos saat isomman pompsin Kelalta, niin sossu voi periä omansa sitten takaisin.

Soitto sosiaalitoimistoon ja varaat sinne ajan ja keskustelet työntekijän kanssa kasvokkain, ei mitään hakemuksia kannata eka kerralla laittaa. kasvokkain on helpompi selittää asia ja päätöksenkin monesti tekevät saman tien.

Ja soitat vuokranantajalle ja sanot että maksat kyllä mutta nyt on eron vuoksi tiukka tilanne ja pyydät lykkäystä, jos ei ole jo liian myöhäistä.

Sun pitää varmaan ensinnäkin muuttaa halvempaan asuntoon mikäli mahdollista.

Kyllä kela antaa takautuvasti asumistukea, mutta noin äkkiseltään katsottuna vuokrasi on joka tapauksessa liian suuri. Noilla tuloilla sossusta saat jotain, mutta todennäköisesti käskevät ensi alkuun sinun muuttaa halvempaan asuntoon (ja sitten etsimään töitä). Et tule saamaan asumistukea noin suurelle summalle, koska sulla vain yksi lapsi.

Ja olethan jo tehnyt elatussopimuksen lapsesta isän kanssa? Sieltä tulet saamaan kuitenkin elarit, riippuen sitten isän tuloista ja vähän muustakin, että mitä ne sitten ovat. pääsääntöisesti ne ovat jotain 100-200 euron väliltä.

Joo pitää mennä sitten sinne sossuun. Varaan ajan heti huomenna aamulla. Tiedän että asunto on nyt liian iso ja vuokra liian korkea. Mutta syksyllä syntyy toinen lapsi. Tuntuu koko elämä niin sekaiselta tällä hetkellä. Entinen mieheni meni just töihin eli kohta saan elareita häneltä. No ehkä tästä tilanteesta selivtään. aina on pärjännyt omillaan niin tuntuu jotenkin oudolta mennä sossuun pyytämään rahaa. :/ No nyt on vähän pakko.

Ja joo jotkut varmaan kirjottaa kohta että ei kannata tehdä lapsia jos ei ole varaa yms..

mutta ikinä ei tiedä mitä elämässä ikävä kyllä tapahtuu :(

Luulee löytävänsä sen oikean ja kaikki on hyvin. Ja yhtäkkiä kaikki vaan särkyy..

Sosiaalitoimistoon vaan yhteys, tilanne vuokranantajan suhteen kuulostaa jo aika pahalta, jos suunnittelevat jo häätöä. :( Kannattaa hakea kaupungin/kunnan vuokra-asuntoa, halvempaa ja pienempää ehdottomasti, ja perusteluiksi tämä erotilanne ja häätöuhka, niin pääset jonossa kärkeen. Kotihoidontukeen kannattaa tosiaan hakea se hoitolisä ja lapsilisään yh-korotus. Miehen pitää alkaa välittömästi maksamaan elatustukea, riippumatta siitä onko hän töissä vai ei. Jos hänellä ei ole varaa maksaa, niin pitää sosiaalitoimistossa tehdä ns. nollasopimus, ja saat sitten elatusmaksut kelalta.

Asumustukea tulet saamaan siitä kuukaudesta asti kun olet hakemuksen jättänyt.

Viimeksi muokattu:
Yllä olevat ovat jo antaneet hyvät neuvot, mutta Kelasta voin varoittaa.

Itse odottelin sattuneista syistä sosiaaliturvani palauttamista pari vuotta sitten (asuin välissä ulkomailla), odotin lapsilisää, vanhempainpäivärahaa ja sen jälkeen kodinhoidontukea yhteensä reilusti yli puoli vuotta, tulihan sieltä takautuvasti komeat summat mutta ei tosiaan ollut herkkua elää vanhempien tukien varassa, sossukaan ei auttanut edes lainan muodossa. Asia ratkesi vasta kun eteni ministeritasolle ja Kelan pääjohtaja joutui puuttumaan peliin.

Ja nuo elarit sitten vaikuttavat jokaiseen saamaasi tukeen, kuten kaikki muukin. Jos esim saat plussasetelin, niin sekin 5e vaikuttaa sinun tuloihin. Kaikki minkä voi lisätä rahoihin (ja näin vähentää tukea) lasketaan pilkuntarkkaan.

[QUOTE="Piparnakkeli";23984641]Yllä olevat ovat jo antaneet hyvät neuvot, mutta Kelasta voin varoittaa.

Itse odottelin sattuneista syistä sosiaaliturvani palauttamista pari vuotta sitten (asuin välissä ulkomailla), odotin lapsilisää, vanhempainpäivärahaa ja sen jälkeen kodinhoidontukea yhteensä reilusti yli puoli vuotta, tulihan sieltä takautuvasti komeat summat mutta ei tosiaan ollut herkkua elää vanhempien tukien varassa, sossukaan ei auttanut edes lainan muodossa. Asia ratkesi vasta kun eteni ministeritasolle ja Kelan pääjohtaja joutui puuttumaan peliin.[/QUOTE]

Me asuttiin pari vuotta ulkomailla ja saatiin kaikki tuet ihan (siis äitiyspäiväraha, lapsilisät) sinnekin Kelan ulkomaantoimiston puolesta, vaikkei edes EU-maassa asuttu. Kuuluttiin sovelletusti Suomen sosiaaliturvan piiriin koko expatti-aika. Äitiyspäivärahapäätös tuli 3ssa päivässä!!! Suomeen palattuamme ilmoitus Kelaan ja vaihdoimme takaisin Suomen sosiaaliturvan pariin, aloin saamaan kotihoidontukea yms paluupäivästä alkaen ilman mitään taukoja tai valittamisia.

Ensin, kysy Kelasta, onko päätöksen tulemisesta tietoa. Sovi Kelan kanssa että maksavat takautuvat maksut vuokranantajalle JOS hänen kanssaan pääset sopimukseen, että saat maksuaikaa, kunnes rahat Kelasta tulee. Onhan Kelaan ilmoitettu myös yksinhuoltajuudesta tai siis siitä, että lasten isä asuu muualla, jotta saat yh korotuksen lapsilisään? Entä elatusmaksut? Toimentulotukea voit myös saada siten, että ottavat sitten takautuvasta asumistuesta osansa pois, eli auttavat nyt ja saavat sitten takaisin. Mutta ole nyt hyvä ihminen aktiivinen, käy sossussa niin alskevat tulosi ja menosi ja kuulet, oletko oikeutettu tukiin vai et. Älä jää lamaantuneena odottamaan häätöä vaan ala sopia ja selvitellä asiaa heti.

Alkuperäinen kirjoittaja tätä päivää;23984719:
Väärää, valheellista, vanhaa "tietoa" - oikeasti kaikki, ihan kaikki, lasketaan ja joskus se 5e plussaseteli on se viimeinen oljenkorsi, joka ratkaisee, ettei tukea saa.

Ei meidän kunnassa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä Kela osaa!;23984712:
Me asuttiin pari vuotta ulkomailla ja saatiin kaikki tuet ihan (siis äitiyspäiväraha, lapsilisät) sinnekin Kelan ulkomaantoimiston puolesta, vaikkei edes EU-maassa asuttu. Kuuluttiin sovelletusti Suomen sosiaaliturvan piiriin koko expatti-aika. Äitiyspäivärahapäätös tuli 3ssa päivässä!!! Suomeen palattuamme ilmoitus Kelaan ja vaihdoimme takaisin Suomen sosiaaliturvan pariin, aloin saamaan kotihoidontukea yms paluupäivästä alkaen ilman mitään taukoja tai valittamisia.

Hienoa että teillä meni noin sujuvasti. Itse en kuulunut Suomen sos.turvapiiriin kun olin ulkomailla töissä, ikävä kyllä sielläkään en sitten saanut mitään tukia kun ehdin olla liian lyhyen aikaa töissä ennen äitiysloman alkua (ja Suomesta en saanut tukia koska en synnyttänyt Suomessa). Ongelmana meillä oli että itse pyytämällä, hakemalla ei saatu kyseisestä maasta ilmoitusta etten ole saanut siellä tukia, Kela ei saanut sitä ilmoitusta ja kun viikottain asioin Kelalla, olivat aina pistäneet hakemukseni kiinni ja se oli tippunut jonon hännille vaikka oli merkinnät ettei niin saisi sille tehdä. Oli kaiken kaikkiaan niin monimutkainen ongelma ettei siinä tavallisena kaduntallaajana voinut kuin ihmetellä byrokratian rattaita :(

Alkuperäinen kirjoittaja sossuntäti;23984686:
Ja nuo elarit sitten vaikuttavat jokaiseen saamaasi tukeen, kuten kaikki muukin. Jos esim saat plussasetelin, niin sekin 5e vaikuttaa sinun tuloihin. Kaikki minkä voi lisätä rahoihin (ja näin vähentää tukea) lasketaan pilkuntarkkaan.

Mistä sossu tietää jonkun ihmisen plussaseteleleistä tms????

[QUOTE="kerttu";23984430]Kyllä kela antaa takautuvasti asumistukea, mutta noin äkkiseltään katsottuna vuokrasi on joka tapauksessa liian suuri. Noilla tuloilla sossusta saat jotain, mutta todennäköisesti käskevät ensi alkuun sinun muuttaa halvempaan asuntoon (ja sitten etsimään töitä). Et tule saamaan asumistukea noin suurelle summalle, koska sulla vain yksi lapsi.

Ja olethan jo tehnyt elatussopimuksen lapsesta isän kanssa? Sieltä tulet saamaan kuitenkin elarit, riippuen sitten isän tuloista ja vähän muustakin, että mitä ne sitten ovat. pääsääntöisesti ne ovat jotain 100-200 euron väliltä.[/QUOTE]

Eivät käske etsimään töitä jos on kotihoidontuella. Ja kun minä sain tuon summan kotihoidontukea, sain lisäksi vähän toimeentulotukeakin, joten hae sitä!

Alkuperäinen kirjoittaja sossuntäti;23984686:

Tää ei kyllä pidä paikkaansa, mutta voithan sinä toki levittää täysin väärää tietoa.
Elarit vaikuttaa ja lapsilisä kyllä, mutta mitkään pikkutulot ei. Ja plussasetili ja yleensäkin kaupan bonukset ei näy missään :) Tai jos äiti lainaa rahaa suoraan käteen antamalla jne.

Alkuperäinen kirjoittaja äippävaikeuksissa;23984390:
Apua. Erottiin ennen toukokuuta miehen kanssa.
Asuntotuki hakemus on ollut toukokuun alusta asti Kelassa. Eikä vieläkään päätöstä. Olen kotihoidontuella ja saanut huimat 360euroa kk. Ja vuokrarästejä on nyt 900euroa. Ja tänään tuli kiinteistöltä lappu että lähettävät ensi viikolla käräjäoikeuteen käsittelyyn häätö ja perimistoimia varten.

Pitääkö minun ottaa nyt yhteyttä sosiaalitoimistoon? Oon ihan kujalla näistä asioista.

Ja auttaako sossu minua? Oon ihan paniikissa kun 360eurolla ei todellakaan makseta 800euron vuokraa ja elätetä vauvaa... :(

Olen soitellut kelaan tuloksetta. Eivät osaa sanoa kauan kestää päätöksessä! Argh!

Neuvokaa minua jos osaatte että olenko oikeutettu saaman sosiaalivirastosta apua.

Ja saako kelasta takautuvasti sitä asumistukea....?

..."Ja vuokrarästejä on nyt 900euroa". -miltä ajalta tuo on?, pari kk...

Yhteistyössä