Auttakaa valitsemaan KUMPI LIESI?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HoitoonVaan

Aktiivinen jäsen
01.12.2006
8 566
0
36
Kymenlaakso
Olen päässyt nyt näihin vaihtoehtoihin, molemmat valurautalevyillä.

Rosenlew RML507
• Kiertoilmauuni rengasvastuksella
• Haudutustoiminto
• Grilli
• Kolme uunipeltiä
• Lapsilukko uuninluukussa
• A-energialuokka.
• Tilava uuni 60 litraa.
• Kampanjatarjouksena nyt takuu 5 vuotta.

vaiko tämä turvaliesi:
UPO C330T
• Turvakytkin. Ajastin estää levyjen ja uunin käytön ja lisää uunin käyttöturvallisuutta.
• Lapsilukko uunin luukussa ja keittotasonkytkimissä.
• Grilli
• AquaClean-uuninpuhdistus
• A-energialuokka
• Kolme uunipeltiä
• Kolme salamalevyä
• Uunin tilavuus 43 litraa
• Takuu 24 kk

Turvaliesi on kalliimpi, eikä ole kiertoilmaa, ja sen uuni on pienempi. Ja lyhyempi takuu. Mutta... oishan se turvallisempi. Onkohan tuo AquaClean-ominaisuus hyvä? Kumman mä valitsisin.. mielipiteitä :) Tänään tilaan.

Rosenlew. On monipuolisempi. Ainut mikä puoltaisi Upoa tässä tapauksessa, on uuninpuhdistusohjelma. Mut kiertoilmauuniakin tarvii useammin kuin uunin puhdistusta.

[QUOTE="vieras";29051595]Rosenlew. On monipuolisempi. Ainut mikä puoltaisi Upoa tässä tapauksessa, on uuninpuhdistusohjelma. Mut kiertoilmauuniakin tarvii useammin kuin uunin puhdistusta.[/QUOTE]

No sen puoleen mäkin olen koko ajan kallistunut, mutta tuo turvaominaisuus olis ainoo joka houkuttelis. Meillä on taloudessa yli 80 v ruoanlaittaja eikä oma pääkään ole kaikessa kiireessä aina ihan skarpein. Mutta jos lieden päällä ei säilytä mitään, niin ei kai se riski paloon ole kuitenkaan kovin suuri, ja keittiössä on palohälytin.

Miksi valurautalevyt? Ihan mielenkiinosta kysyn.

Juuri tuon yli 80 v. asukkaan takia ei nyt ryhdytä niin isoon ympäristönmuutokseen :) Mummolla on välillä vaikeuksia uusien asioiden sisäistämisessä. Täysin uuden näköinen liesi ja vielä uudet kattilatkin voisi olla se viimeinen niitti siihen että hän sanoo ettei osaa enää käyttää hellaakaan. Tärkeintä aivojen virkeänä pysymiselle on, että pysyy monella tapaa toimeliaana.

Lisäksi mulla on käytössä valurautapannuja jotka ei käy keraamiselle. Otan seuraavassa liedenvaihdossa sitten induktion.

[QUOTE="vieras";29051628]En ole ap, mutta itsekin suosin ehdottomasti valurautalevyjä. Nuo keraamiset tasot hipaisunäppäimineen ovat niiiiiiiiiiiiiin huonoja.[/QUOTE]

Luulenpa, että tässä ihmeteltiin pikemminkin sitä, miksi ei induktiota. Se kun säästäisi aikaa ja sähköä ja olisi kaupan päälle vielä turvallisempikin, koska induktioliesi ei "lämpene" ilman kattilaa. Lämpeäminen lainausmerkeissä siksi, että induktiossahan kattilan kuumeneminen perustuu magnetismiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29051654:
Luulenpa, että tässä ihmeteltiin pikemminkin sitä, miksi ei induktiota. Se kun säästäisi aikaa ja sähköä ja olisi kaupan päälle vielä turvallisempikin, koska induktioliesi ei "lämpene" ilman kattilaa. Lämpeäminen lainausmerkeissä siksi, että induktiossahan kattilan kuumeneminen perustuu magnetismiin.

Ihan mielenkiinnosta, ja vaikka nyt jää ostamatta, niin voiko valurautaa käyttää induktiolla? Mä en haluis ikinä luopua mun maailmanparhaasta lettupannusta :heart:

Juuri tuon yli 80 v. asukkaan takia ei nyt ryhdytä niin isoon ympäristönmuutokseen :) Mummolla on välillä vaikeuksia uusien asioiden sisäistämisessä. Täysin uuden näköinen liesi ja vielä uudet kattilatkin voisi olla se viimeinen niitti siihen että hän sanoo ettei osaa enää käyttää hellaakaan. Tärkeintä aivojen virkeänä pysymiselle on, että pysyy monella tapaa toimeliaana.

Lisäksi mulla on käytössä valurautapannuja jotka ei käy keraamiselle. Otan seuraavassa liedenvaihdossa sitten induktion.

Miksei valurautapannut kävisi keraamiselle? Loistavasti toimii, mulla on paljon sekä pannuja että patoja.

Ehdottomasti kiertoilmauuni, itse ottaisin kyllä ehdottomasti keraamisen lieden enkä valurautalevyjä.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29051731:
itse ottaisin kyllä ehdottomasti keraamisen lieden enkä valurautalevyjä.

Joo, mutta ne on yllättävän pienet asiat jotka saa stopin päälle yli 80-vuotiaan mielessä. En ota nyt sitä riskiä vaan pidetään muutokset pieninä :)

Joku myyjä sanoi että keraaminen naarmuuntuu valurautaisista pannuista? En sitten tiedä sen kummempaa. Meille on tulossa ne valurautalevyt.

Kyllä on ihana kuulla miten huomioit mummon tuossa liesiasiassa.
Ne on pienet asiat jotka voivat saada ikäihmisen "tolaltaan" ja sitten myös pienet asiat jotka ilahduttaa:)

Mielipiteitähän tämäkin aihe tosiaan jakaa,itsellä nuo valurautalevyt ja jos/kun liedenvaihto joskus on ajankohtaista niin tulee olemaan myös jatkossa.Olkoon sit miten vanhanaikaista hyvänsä.

Joku myyjä sanoi että keraaminen naarmuuntuu valurautaisista pannuista? En sitten tiedä sen kummempaa. Meille on tulossa ne valurautalevyt.

Ei meillä ole naarmuja tuossa 12½ vuotta vanhassa keraamisessa liedessä ja käytössä on neljä valurautapannua. Tosin en hinkkaa ja vetele niitä pitkin tasoa ja pidän huolen, että levyt ovat puhtaat, kun laitan niille jotain.

eka on minusta parempi. meillä uunissa puhdistustoiminto se on ihan ok mutta pesuaineet ihan hyviä tänä päivänä.. jos useammelle tekee ruokaa on uunin tilavuus ja kiertoilma ehdoton.

No sen puoleen mäkin olen koko ajan kallistunut, mutta tuo turvaominaisuus olis ainoo joka houkuttelis. Meillä on taloudessa yli 80 v ruoanlaittaja eikä oma pääkään ole kaikessa kiireessä aina ihan skarpein. Mutta jos lieden päällä ei säilytä mitään, niin ei kai se riski paloon ole kuitenkaan kovin suuri, ja keittiössä on palohälytin.

Ahaa. No tää saattaa muuttaa asiaa. Onko 80-vuotias paljon yksin kotona? Jos on edes alkavaa dementiaa, sitten tuo turvaliesi ehdottomasti. Meillä yksinasuvalta mammalta piti ottaa hellan sulakkeet kokonaan pois, kun alkoi unohdella liettä päälle.

Induktiokaan ei paljon auta, kun käsittääkseni se kuumenee, vaikka kattila olisi tyhjä`? Toinen minkä vasta kuulin niin jos on sydänmentahdistin, liesi voi vaikuttaa siihen. Ja eikö kuulolaitteisiinkin vaikuta induktio?

[QUOTE="vieras";29051908]Ahaa. No tää saattaa muuttaa asiaa. Onko 80-vuotias paljon yksin kotona? Jos on edes alkavaa dementiaa, sitten tuo turvaliesi ehdottomasti. Meillä yksinasuvalta mammalta piti ottaa hellan sulakkeet kokonaan pois, kun alkoi unohdella liettä päälle.

Induktiokaan ei paljon auta, kun käsittääkseni se kuumenee, vaikka kattila olisi tyhjä`? Toinen minkä vasta kuulin niin jos on sydänmentahdistin, liesi voi vaikuttaa siihen. Ja eikö kuulolaitteisiinkin vaikuta induktio?[/QUOTE]

Meillä ei ole mummolla onneksi sydämentahdistinta eikä muitakaan vempeleitä. Kotonakaan ei ole yksin juuri koskaan, ei tykkää olla (alkaa tulla sydämentykytyksiä, paniikkikohtauksia vissiin) ja ollaan järjestetty ettei tartte olla. Joten pärjännemme palohälyttimellä ja voin ostaa sen Rosenlewin, joka vaikuttaa just sopivalta mun ruoanlaittoon. Just se, että sais isommankin satsin kerralla tehtyä!

Yhteistyössä