auttakaa tolloa.. modeemi, langaton netti jne...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imbesilli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

imbesilli

Vieras
Eli mulla on langaton nettiyhteys joka pitäis saada suojattua. Mutta homma ei onnistu. Ja kyllä olen lukenut käyttöoppaan mutta en sen kummemin viisastunut.
Eli koneen ip osoite on 85 alkuinen.. käyttöoppaassa neuvotaan menemään 192 alkuiseen osoitteeseen.. mutta se ei onnistu. Pitääkö mun nyt sitten resetoida tuo modeemi ja sitten kun olen sen tehnyt mitä sitten teen? Eikai modeemin resetoiminen kuitenkaan muuta koneen ip osoitetta? vai mikä tässä on niinku se ongelma mikä pitää fiksata? pitääkö koneella ja modeemilla olla sama ip vai mitä?

Tarkennetaanpa ensin terminologiaa hieman. Jos sinulla on modeemi (ADSL, WDSL tms) josta on piuha törkätty seinään (puhelinpistorasiaan) niin sinulla ei ole langatonta nettiä. Kun tietokone yhdistetään langattomasti siihen modeemiin niin kyseessä on langaton lähiverkko.

Okei, se viisastelusta. Modeemi päälle, piuhat seinään ja sitten, kuten jo sanottiin, verkkopiuha koneen ja modeemin väliin. Surffaat selaimella modeemiin (esim 192.168.100.1) ja kirjaudut sisään admin-tunnuksilla kuten ohjeessa sanotaan. Ja sitten loput ohjeen mukaan.
Modeemin resetointi ei muuta ulkoista ip-osoitettasi. Ulkoinen ip-osoite ei ole sama kuin koneesi ip-osoite lähiverkossa.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25664514:
Tarkennetaanpa ensin terminologiaa hieman. Jos sinulla on modeemi (ADSL, WDSL tms) josta on piuha törkätty seinään (puhelinpistorasiaan) niin sinulla ei ole langatonta nettiä. Kun tietokone yhdistetään langattomasti siihen modeemiin niin kyseessä on langaton lähiverkko.

Okei, se viisastelusta. Modeemi päälle, piuhat seinään ja sitten, kuten jo sanottiin, verkkopiuha koneen ja modeemin väliin. Surffaat selaimella modeemiin (esim 192.168.100.1) ja kirjaudut sisään admin-tunnuksilla kuten ohjeessa sanotaan. Ja sitten loput ohjeen mukaan.
Modeemin resetointi ei muuta ulkoista ip-osoitettasi. Ulkoinen ip-osoite ei ole sama kuin koneesi ip-osoite lähiverkossa.

No mut siis mä en osaa näitä oikea oppisia termejä näille jutuille. :D
Eli siis oon yhdistämässä tietokonetta langattomasti siihen modeemiin ja oon siinä onnistunut ennenkin mutta nyt en onnistu muodostamaan yhteyttä siihen edes..
ja se ei hyväksy tota 192... osoitetta vaikka se on tuolla ohjekirjassa että siihen pitää mennä.

Sä kyselit tästä jo eilen, eiks? Mä neuvoin silloin että yleensä aina tuossa tapauksessa pitää hedä niin että mutta sun koneen asetuksia tilapäisesti niin että otat automaattisen ip-osoitteen haun pois päältä ja laitat käsin sen koneen osoitteeksi vaikka 192.168.0.2. Vasta sitten sä pääset tuohon modeemin osoitteeseen.sittenvoit tehdä nuo muutokset. Mutta et pääse ehkä nettiin silloin, mutbei tarvikaan. Kannattaa laittaa salauksen lisäksi myös NAT- toiminto päälle, sekin lisää tietoturvaa. Sitten voit vaihtaa taas koneen asetukset niin että Ip-osoite haetaan automaattisesti.

Sä kyselit tästä jo eilen, eiks? Mä neuvoin silloin että yleensä aina tuossa tapauksessa pitää hedä niin että mutta sun koneen asetuksia tilapäisesti niin että otat automaattisen ip-osoitteen haun pois päältä ja laitat käsin sen koneen osoitteeksi vaikka 192.168.0.2. Vasta sitten sä pääset tuohon modeemin osoitteeseen.sittenvoit tehdä nuo muutokset. Mutta et pääse ehkä nettiin silloin, mutbei tarvikaan. Kannattaa laittaa salauksen lisäksi myös NAT- toiminto päälle, sekin lisää tietoturvaa. Sitten voit vaihtaa taas koneen asetukset niin että Ip-osoite haetaan automaattisesti.
No ei kyllä tarvitse DHCP:tä ottaa pois päältä!
Jos ap on jonkun tällaisen ohjeen mukaan tehnyt ja naputellut itselleen eri osoiteavaruuden kuin modeemilla on niin ei ihmekään ettei mikään toimi.

Eli DHCP (automaattinen ip-osoitteen haku) päälle jos ei ole ja piuhalla ensin modeemiin kiinni. Sitten modeemin asetukset kuntoon ja vasta sitten koneen yhdistäminen langattomasti.

Jos modeemin kofiguroi langattomasti ja muuttaa esimerkiksi salauskäytäntöä, yhteys katkeaa koska modeemi ja kone "puhuvat eri kieltä".

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25664514:

Ja alkuun terminologiaa.. WDSL yhteyksiä ei olekkaan. VDSL yhteyksiä on.
Toi oli viilausta.
Tietokoneesta siis johto modeemiinn, selain auki ja osoiteriville se modeemin"osoite" eli 192. jne (ohjekirjassa on) sitten tulee kysymys salasanasta ja käyttäjätunnuksesta niin molempiin admin. Sen jälkeen pääset modeemin asetuksiin ja voit edetä ohjekirjan mukaan joka ei pitäisi enää olla vaikea juttu.

Ja alkuun terminologiaa.. WDSL yhteyksiä ei olekkaan. VDSL yhteyksiä on.
Toi oli viilausta.
Tietokoneesta siis johto modeemiinn, selain auki ja osoiteriville se modeemin"osoite" eli 192. jne (ohjekirjassa on) sitten tulee kysymys salasanasta ja käyttäjätunnuksesta niin molempiin admin. Sen jälkeen pääset modeemin asetuksiin ja voit edetä ohjekirjan mukaan joka ei pitäisi enää olla vaikea juttu.

sitten nettiselain ilmoittaa ettei sellaista kuin 192.... ole olemassa... ettei niin helppoa olekaan..

Triplaisä on nyt väärässä. Kaikissa modeemeissa ei ole nat päällä oletuksena. Se näkyy siitä että kone saa julkisenip:n. Tässä tapauksessa on siis pakko ensin laittaa koneelle sisäverkon ip käsin. Muuten modeemiin ei pääse käsiksi. En nyt osaa kädestä pitäen neuvoa miyen tuo windows 7 ssa tehdään mut ohjauspaneeli kautta mennään verkon asetuksiin ja sieltä.

en laitakaan vaan http://192........ tulee aina vaan hups google chrome ei saa yhteyttä osoitteeseen
Pääsetkö muualle nettiin? Pääset kai kun kerran täälläkin olet. :D

Onko osoite varmasti oikein? Tarkista ensin konesi lähiverkko-osoite. Mene komentoriville (Käynnistä -> Suorita: cmd) ja kirjoita ipconfig.
listaus näyttää ip-osoitteesi joka on 192-alkuinen.
Kokeile modeemin osoitteeksi muuten täsmälleen samaa osoitetta mutta muuta viimeisen pisteen jälkeinen numero ykköseksi.

Oletko kokeillut sitä että yhdistät koneen piuhalla modeemiin?

Triplaisä on nyt väärässä. Kaikissa modeemeissa ei ole nat päällä oletuksena. Se näkyy siitä että kone saa julkisenip:n. Tässä tapauksessa on siis pakko ensin laittaa koneelle sisäverkon ip käsin. Muuten modeemiin ei pääse käsiksi. En nyt osaa kädestä pitäen neuvoa miyen tuo windows 7 ssa tehdään mut ohjauspaneeli kautta mennään verkon asetuksiin ja sieltä.
No joo, mutta itse en ainakaan ole törmännyt modeemiin jossa NAT ei olisi ollut oletuksena päällä. Tietenkään se ei tarkoita sitä etteikö jossain voisi olla toisin :D

Tämä selviää kun ap antaa komentoriville komennon ipconfig. Jos osoite alkaa 192 niin NAT on päällä.

Usko nyt tripalisä hyvä, etä apn modeemissa ei ole nat päällä. Hänen koneensa saa julkisen ipn jolloin modeemiin ei pääse käsiksi ennenkuin määrittelee jtse sisäverkon ipn koneelle.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25665220:
No joo, mutta itse en ainakaan ole törmännyt modeemiin jossa NAT ei olisi ollut oletuksena päällä. Tietenkään se ei tarkoita sitä etteikö jossain voisi olla toisin :D

Tämä selviää kun ap antaa komentoriville komennon ipconfig. Jos osoite alkaa 192 niin NAT on päällä.

Ap kertoo jo ekassa viestissään et koneen ip on85-alkuinen.

nettiin pääsee jos piuhan laittaa kiinni koneeseen mutta en kyllä siltikään pääse tohon 192 osoitteeseen

ja toi ipconfig kertoo että mun ip osoite on 85 alkuinen

löysin sen paikan mistä voi muuttaa omin käsin tuon ip osoitteen.. mutta siellä kysytään myös jotain dns juttuja mistä löytää oikeet numbat niihin?

Usko nyt tripalisä hyvä, etä apn modeemissa ei ole nat päällä. Hänen koneensa saa julkisen ipn jolloin modeemiin ei pääse käsiksi ennenkuin määrittelee jtse sisäverkon ipn koneelle.
Jos NAT ei ole päällä niin kyllä näin on tehtävä kuten sanoit.

Joissain modeemeissa yksi tai osa porteista ovat aina sillatussa tilassa eli sellaisen kautta piuhalla mentäessä ollaan aina sisäverkossa. Kannattaa kokeilla sitä niin ei ainakaan tarvitse alkaa räpläämään ip-asetuksia.

Jos modeemissa on oletuksena NAT niin resetointi palauttaa nämä oletusarvot ja modeemin asetuksiin pääsee ilman fiksaamista.

nettiin pääsee jos piuhan laittaa kiinni koneeseen mutta en kyllä siltikään pääse tohon 192 osoitteeseen

löysin sen paikan mistä voi muuttaa omin käsin tuon ip osoitteen.. mutta siellä kysytään myös jotain dns juttuja mistä löytää oikeet numbat niihin?

Ei niihin tarvi laittaa mitään. Laitat vaan ton ipn ja sit käyt siellä modeemin osoitteessa. älä säikähdä, sillä aikaa et sit pääse nettiin. Ja sit kun oot tehnyt sen salauksen niin muutat takas sen automaattisen ipn haun.

Onko joku modeemi porteista eri värinen tai merkitty jotenkin eri tavalla. Sellainen voi tarkoittaa että se kyseinen portti on sillattu ja sitä kauttaa pääsee nykyisillä asetuksilla.

Yhteistyössä