auttakaa tietämätöntä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
Heippa! Tällaista asiaa kyselisin kun poikamme (4kk) on nyt viikko sitten aloittanut kiinteiden maistelun perunalla. Olen aina yhdellä syötöllä antanut perunaa ensin pari lusikallista ja nyt annan jo noin 6-8 lusikallista kerralla. Miten tuota kiinteiden määrää lisätään, siis jos vaikka rupean maistattamaan eri makuja, kuten neuvolassa käskettiin ruveta muutaman viikon päästä kokeilemaan hedelmäsosetta, niin annanko nyt vielä esim. viikon perunaa kasvattaen annoskokoa joka päivä parilla lusikallisella ja sitten jätän perunan pois ja annan hedelmää aloittaen taas ensin parilla luskallisella jne... vai jatkanko perunan antamista hedelmän ohella? Miten nopealla tahdilla yleensä annoskokoa suurennetaan ja mihinkä asti, siis mistä tiedän etten syötä liikaa? Tiedän että olen aivan ääliö, mutta jos viitsisitte kokeneemmat laittaa selkeitä neuvoja tuosta kiinteiden aloittelusta kun itse olen ""vähän"" pihalla tässä asiassa;) kiitos jo etukäteen!!

Voit tehdä juuri niinkuin sinusta tuntuu parhaimmalta ja seuraten vauvan reaktioita näet kyllä mikä on parasta.

Eli anna välillä perunaa ja vaikka välillä hedelmää, ei sen väliä, kyllä ne pienet tottuu.

Itse annoin aina yhden viikon samaa makua. Jos haluat syöttää jo runsaasti kiinteätä niin anna vaikka aamusta uutta makua ja iltapäivällä sitä tuttua jo ennestään maistettua. Siksi aamulla uutta, että jos tulee vaivoja niin eivät tule sitten yöllä. Itse annoin vaan 1 tl päivässä ja vaan yhtä makua/viikko eli en lisännyt määrää vaan maisteltiin pelkästään puolen vuoden ikään asti. Itse kun halusin ""täysimettää"" puolivuotiaaksi. Mä myös annoin aluksi pelkästään kasviksia, jottei totu makeaan. Hedelmää annoin vasta sitten, kun syötiin enemmän, pelkästään jälkiruoaksi. Vauva ei kyllä ilmoittaa sitten, kun on kylläinen eli periaatteessa liikaa et voi syöttää. Jos tosi nopeasti isonnat annosta niin vatsa voi mennä tukkoon. Mutta jos vatsa toimii hyvin niin halutessasi voit lisätä annosta vähän kerrallaan.

Miten annan eri makuja, voinko antaa esim peruna-kukkakaali sekoitusta vai annanko pelkkää kukkakaalia? kaupassa tuntuu melkein kaikissa olevan kaksi makua yhdessä... Neuvolassa sanottiin että määrää saisi aika nopeaan tahtiin lisätä. kaipaisin vielä lisää neuvoja esim. jos joku viittii laittaa määriä ja esimerkkejä soseista miten on nelikuiselle alotellu!!! Meidän poika syö muuten pelkkää korviketta, ja maitoa menee noin 7-9 dl päivässä, 200ml kerralla.. Joten kaipailisin neuvoja varsinkin sellaisilta joiden vauvat syö korviketta..

Mä aloittelin perunalla, sitten porkkanaa, sitten peruna-porkkanaa, sitten maissia, sitten maissi-perunaa jne. Vähän vuorotellen annoin, kun huomasin tuon saman yhdistelmäsosejutun. Siis niin, että uusi maku aina yksinään mutta kun on tottunut, niin yhdistelmänä.

Makeaa en ole vielä antanutkaan. Nelikuisena aloitin.

Yhteistyössä