auttakaa pois velkakierteestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kukkis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kukkis"

Vieras
Joo mä tiiän että oon tyhmä, saa siis haukkua ihan vapaasti, ei tunnu missään :)

Kaipaisin kuitenkin vertaistukea tai ihan apua ja neuvoja mun tilanteeseen johon liittyy -ylläri ylläri, raha! Mulla on 4900 euroa velkaa. 4 eri firmaan. Pankkiin 1400, pikavippi firmoihin loput. Kuukausi maksut on pankkiin satanen, muihin 92e, 62e ja 150e. Eli kuussa menee lyhennyksiin 434e. Okei ei oosa paha mutta vuokra on 440, (muutin jo halvimpaan mahdolliseen). Ja palkka+työmarkkinatuki on yhteensä kuussa n.1200e.

Eli aika tiukilla ollaan. Sähkö on kuussa 45e, vesi sisältyy tuohon vuokrasummaan. Puhelin n.24e ja netti 12e. Kelalle vielä 2kk ajan menee 40e kuussa, maksan elatusmaksuja 70e kuussa kahdesta lapsesta. Eli en oikeestaan oo tiukilla vaan ihan kusessa. En saa toimeentulotukea saati asumistukia kun lapset ei asu kirjoilla mun luona vaikka ovat täällä puolet kuusta (10-15 pv). Kotivakuutus 4xvuodessa n24e. (pakko olla).

Meillä päin tuo sähkönsiirto on ihan pirun kallista, joten kilpailuttaminen tuntuu turhalta sillä jos luvataan halvempaa niin niihin kuuluu arviolaskutus = kalliimpaa ainakin hetkellisesti.

Töissä olen siis osa-aikaissti, rakastan työtäni. Plus että en varmaan saa muuta paikkaa sillä täällä päin on muutenkin työt kiven takana, olen kyllä hakenut. Mutta lapset alle 4v joten en voisi oikeastaan muuttaa toiselle paikkakunnalle sillä tapaamismaksuihin menisi rahaa älyttömästi. Ja oishan se muutenkin älytöntä.

Tiiän että tää tilanne helpottaa aikanaan mutta nyt ihan helvetin ankeeta. Mitä vittua mä teen? Oon koittanut yhdistää lainoja mutta en saa tuota 5000e velkaa että voisin maksaa esim 200e kuussa, joka helpottaisi tosi paljon. Teen ruokaa moneksi päiväksi ja sellasia halpoja ruokia. Mulla ei oo oikein ketään kelle puhua tästä. Helpottaa jo kun saa kirjottaa tän.

Kesän tullessa tunnit töissä lisääntyy, tosin mun ex toivoo vapaita omiin menoihinsa niin paljon että tunteja tulee vähän, ja tietysti viikonloppuisin jolloin saisin enemmän lisiä töistäni. Mutta sellanen juttu että jos tienaisin enemmän joutuisin maksamaan elareita enemmän, eli ihan plus miinus nolla.

Mulla on poikakaveri jonka kanssa on suunnitteilla muutto yhteen jolloin asumiskustannukset pienentyisi (joutuisinkohan maksamaan enemmän elareita) mutta mä niin haluisin pois tästä loukusta. Sori jos tuli pitkä juttu, ei tarvi lukee jos ei kiinnosta.

[QUOTE="kukkis";30713474]kahdesta on siis elarit. En oo käynyt velkaneuvonnassa, se on kauheen korkee kynnys mennä sellaseen..[/QUOTE]

Eipäs ole! Nyt soitat ja varaat ajan,oikeasti. Sieltä saat apua sun tilanteeseen!

jos laskut menee ulosottoon niin meneekö ne kaikki samaan paikkaan? ja jääkö niistä merkintää mihinkään maksuhäiriö/luottotietorekisteriin? Mä oon nimittäin ollut tässä kusessa ennenkin, meni ulosottoon mutta vain yksi laina jota maksoin minimillä. Tällä hetkellä mulle on ihan sama koroille ja maksuajalle kunhan vaan pystyn elämään. Mä oon niiiiiin tyhmä. Tuli ero ja uuden asunnon vakuusmaksut ja vuokrat ja palkka tuli jäljessä ja aaaaaargh. Mutta ei itteeni mä syytän. Ja tuo vippien saaminen on ihan liian helppoa.

No kaiken a ja o on että et ota lisää velkaa! Jatkossa ostat käteisellä tai et ollenkaan. Ei tuo nyt ihan mahdoton summa ole. Etkö voi yrittää saada kokopäivätyötä? Sun on nyt vaan pakko päästä eroon noista lainoista, priorisoi niitä joissa isoin korko. Etkö voi saada joltain sukulaiselta apua esim.? Ainakin osaan lainoista? Nolompaa kuin sukulaisilta kysyminen on ulosottoon joutuminen, sieltä on vaikea nousta ja et saa edes uutta asuntoa kovin helposti 5 vuoteen. Tee kaikkesi että saat lainat maksettua!

Tsemppiä! Itsekin olen joskus nuorena ja hölmönä (köyhänä opiskelijana) sortunut pikavippeihin ja meinas jäädä vuokrat maksamatta... Siitä aikaa jo lähes 10 vuotta ja nyt on onneksi talous kunnossa. Säästöjäkin on kymppitonnin verran :)

Luuletko, että sun olisi tuossa tilanteessasi mahdollista saada sosiaalista luottoa? Että voisit maksaa velan pois, ja hoitaa sitä yhtä summaa kohtuullisemmilla erillä ja koroilla. Velkaneuvontaan kannattaa kans hakeutua.

Ilman tuota kotivakuutusta sulle siis jää alle 250 euroa kuukaudessa elämiseen ja lapset on sulla puolet ajasta. Ei ole mahdollista.

On mahdollista. Kun ne velat on itse aiheutettuja niin ei niitä missään katsota pakollisiksi menoiksi. En ees omista autoo (en ees korttia). Työmatkan 4km kuljen kävellen/pyörällä). Ei tule mitään maksullisia lehtiä. En käy parturissa, ainut paha on tää tupakin poltto (15kpl päivässä maksimi). Ja niin piilareita tilaan, niihin menee 20e kuussa. Nehän ku lopettas niin säästäs jo paljon..

meidän kunnassa ei oo vielä sosiaalista luottoa, paitsi tietty se takuu säätiön homma, mutta sen pitäis kuulema alkaa nyt maaliskuussa. Että ootte ihania, voisko tullu ees yks haukkumaviesti niin ei tuntus niin oudolle kirjotella tälle palstalle XD Mä oon hakenut kokoaika työtä, mutta silloin noi elarit nousis 1400e tuloilla 260e. Kahesta muksusta siis. Ja haluisin olla niiden kaa kun ne on tärkeintä mulle mun elämässä. Mä oon hirveen positiivinen ihminen eli en mitään ranteita oo tässä viiltämässä mutta kyllähän tämä tilanne sylettää. Mun vanhemmat on sairaseläkkeellä ja ne sanoi suhteensa muhun irti kun erosin lasten isästä:( Ja sukulaisia on tosi vähän, tai siis niitä on nähnyt viimek 10 vee sitten

ja mä maksan ensin kaikki laskut ja sitten mietin että mitä sieltä ruokakupasta ostetaan. Ja eihän 4900 oo ees nykypäivänä paljon jos lukee muiden samassa tilanteessa olevien kertomuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja vinkkejä;30713495:
Nolompaa kuin sukulaisilta kysyminen on ulosottoon joutuminen, sieltä on vaikea nousta ja et saa edes uutta asuntoa kovin helposti 5 vuoteen. Tee kaikkesi että saat lainat maksettua!

Tsemppiä! Itsekin olen joskus nuorena ja hölmönä (köyhänä opiskelijana) sortunut pikavippeihin ja meinas jäädä vuokrat maksamatta... Siitä aikaa jo lähes 10 vuotta ja nyt on onneksi talous kunnossa. Säästöjäkin on kymppitonnin verran :)

Itse olin vuosia ulosotossa ja nousin sieltä, kovasti säästän. Kuten toki jo aiemmin, säästöt vain kuluivat.

Ei tartte olla nuori sortuakseen pikavippeihin. Itse olin jotain 35 kun otin ekan vippini. Elämiseen. Ei juhlimiseen, en juhli. Eläkeläisetkin niihin haksahtaa hätätilas.

Toi velkaneuvoja tn. ehdottaa lainojen yhdistämistä yhdeksi pankkilainaksi, jolloin korko ehkä on inhimillisempi ja maksuja vaan yhteen suuntaan. Ulosottoon meno on ihan hölmö ajatus 5000 lainojen takia työtä tekevälle ihmiselle.

Nyt kipinkapin velkaneuvontaan. Toi velka ei ole iso, mutta niin kun sanoit ei sun tulotkaan. Ex:lle sanot "menojen" suhteen että tarvitset tehdä töitä josta saa rahaa. Käyppäs myös seurakunnalla. Käsittääkseni myös heillä on neuvontaa/avustusta jossain määrin. Nyt rohkeasti nielet ylpeytesi ja toimit. Kerran se kirpasee aluksi. Toimi ennen kun tilanteesi pahenee ja näin varmasti käy, jos et nyt nöyrry. Onnea!

Ootko varma ettet saisi asumistukea yhtään? Ootko hakenut?

Onko elareista tehty luonapitovähennys?

Paska tilanne kaikkineen... Koska noi lainojen maksut loppuu? Ja joku niistä varmaan loppuu ennemmin ku toiset?

Tuo on niin älyttömän pieni summa että etkö tosiaan sais sukulailta tai kavereilta jeesiä sen verran että maksaisit ees yhen noista vipeistä pois, sekin jo helpottais jotain. Maksat sukulaisellle takas sotte ku oot saanu nuo muut vipit maksettua.
Ja lopeta se tupakointi..
Leipäjonossa kannattaa käydä, niin saa ruokalaskua alemmas
Facebookissa on noita hyväntekeväisyysryhmiä esim 'auta lapsiperheitä ympäri vuoden' . Laita sellaiseen haketa niin voit saada jotain apua.

oon hakenut ja en saa asumistukea. elarit ois 90e per lapsi joista luonapitovähennyt eli n.35e per muksu. JOtkut loppuu aijemmin mutta nyt se tilanne että pitäis saada nuita kk maksuja yhteen tai kuolen XD

ja tiedän että se on pieni summa mutta se silti kaataa mun talouden, ja sukulaisilta en saa, veljeltä pyydän 20-40e loppu kuusta kun pystyn maksamaan palkasta takaisin mutta ei mulla oo ns.rikkaita sukulaisia joilta pyytää.

sekin jos laitan kelan laskureihin palkkatuloiksi 1800e niin niiden mukaan pitäis saada 150e asumistukea. Mutta kun hakemuksen laittaa niin ei mitään. Vaikka niissä kysytään samass taloudessa asuvien määrää. Vittu menee hermot. Ja mun tulot ei ees bruttona oo 1800e kuussa. Eli johtuuko se siitä kun ne ei virallissesti asu mun kaa, siis lapset, vaikka ovat puolet kuusta.

Yhteistyössä