Auttakaa nyt joku, liittyen mun palkkaan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tilituli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tilituli

Vieras
Oon ihan ulalla näissä loma-asioissa ja palkanmaksuissa, lomarahoissa tai lomaltapaluu rahoissa.. voisko joku nyt auttaa ja selventää asiaa mulle?

Mun työsopimus alkoi 1.1.2010 ja päättyy 30.6.2010.
* Paljonko mulle kertyy kesälomaa?
* Minkä verran mulle maksetaan jälkikäteen, lopputilin jälkeen lomarahoja kun en kuulema saa niitä lopputilin yhteydessä 30.6 vaan 15.7 maksetaan "loput tunnit ja lomarahat" voisko joku auttaa ystävällisesti kun tää kaikki on mulle ihan utopiaa vielä?

KIIIIITOOOOS =)

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen:
Sulle kertyy lomaa neljältä kuukaudelta. Luultavasti 2 pävää per kuukausi. Eli lomaa kahdeksan päivää ja lomaraha olisi silloin neljän päivän palkka

Kiitos, tuo oli se tieto mitä mä kaipasin!
Ja ammuvainaa, kiitos, mä käyn vielä verkkopankissa lukemassa palkkakuittini tarkasti läpi mut en ole huomannut aiemmin sellaista mainintaa palkkanauhastani..

Sulle kertyy lomaa 6 kuukaudelta, koska määräaikainen sopimus. Lomanmääräytymiskausi on 1.4.-31.3. Eli periaatteessa saisit pitää tänä vuonna lomaa 6 pv (2 pv lomaa kertyy kuukaudelta). Ensi vuodelle sinulle ehtii kertyä toiset 6 pv. Mutta jos ja kun työsuhteesi päättyy määräaikaisuuden päätyttyä on sovittavissa työnantajan kanssa pidätkö kertyneet lomat ennen työsuhteen päättymistä vai maksetaanko sinulle kaikki 12 pv.

Sulle kertyy lomaa neljältä kuukaudelta. Luultavasti 2 pävää per kuukausi. Eli lomaa kahdeksan päivää ja lomaraha olisi silloin neljän päivän palkka

Miksi ihmeessä vaan neljältä?

Mä en saa pitää lomia työsuhteeni aikana vaan olen töissä sinne 30.6 asti ja saan lomat rahana. Siksi mietin minkä verran saan rahaa sitten heinäkuussa kun mun työ uudessa paikassa alkaa 2.8 ja saan siis kesäkuun jälkeen seuraavan palkan vasta elokuun lopussa uudesta työpaikasta.. eli pitäs tietää mitä heinäkuussa on tulossa tilille jotta tiedän laittaa jotain sukanvarteen kesää odotellessa..

Alkuperäinen kirjoittaja Impi:

Oli puhe KESÄlomasta. Kesälomaa kertyy loka-huhtikuulta. Siis meidän sopimikuksen mukaan, muistahan en tiedä. Ja onko määräaikaisissa eri lait?

Katsoin juuri ajatuksen kanssa tarkasti läpi maaliskuun tilinauhan. Kertyneet lomapäivät oli maaliskuuhun mennessä 5päivää mut lomaraha kohta oli tyhjä. Sieltä en löytänyt mitään mainintaa liittyen siihen minkä verran tulen lomarahaa saamaan heinäkuussa...

Oli puhe KESÄlomasta. Kesälomaa kertyy loka-huhtikuulta. Siis meidän sopimikuksen mukaan, muistahan en tiedä. Ja onko määräaikaisissa eri lait?

"Kesäloma" ei ole virallinen termi vaan vuosiloma. Vuosilomaa kerrytetään huhtikuusta seuraavan vuoden maaliskuuhun.

Koska kyse on määräaikaisesta työstä, maksetaan myös seuraavan lomakauden päivät pois.

Alkuperäinen kirjoittaja ööö:

"Kesäloma" ei ole virallinen termi vaan vuosiloma. Vuosilomaa kerrytetään huhtikuusta seuraavan vuoden maaliskuuhun.

Koska kyse on määräaikaisesta työstä, maksetaan myös seuraavan lomakauden päivät pois.

Näin juuri. Ja samat lait on määrä- ja kokoaikaisissa, mutta tosiaan määräaikaisuuden loppuessa maksetaan kaikki kertyneet lomat pois.

vuosilomasta 24 päivää suositellaan annettavaksi lomakaudella joka on 2. toukokuuta- 30 syyskuuta. mahdollisesti ylijäävä osuus voidaan antaa talvilomana kaudella 1. lokakuuta - 30. huhtikuuta. näin sanoo vuosilomalaki
tästä voidaan tietysti tes.llä poiketa. lomarahaa ei vuosilomalaki tunne, vaan se on useimmissa tes.ssä käytössä. yleensä lomarahan määrä on 50% vuosilomapalkasta.

Kuukausipalkkalla työskentelevä saa saman palkkansa myös lomansa ajalta.

kuukausipalkka kerrotaan lomapäivien määrällä ja jaetaan lomakuukaudessa olevien työpäivien määrällä. Tästä saadaan lomapalkka (josta 50% on lomarahaa)

Tässä tapauksessa lomat maksetaan rahana.
Tällöin käytetään termiä lomakorvaus työsuhteen päättyessä.

Tästä lomakorvauksesta ei makseta lomarahaa = ent.lomaltapaluuraha.

Tässä tapauksessa lomaa kertyy 2 pv jokaiselta kuukaudelta, joten lomakorvausta maksetaan 12 päivältä.

Pääsääntöisesti lomakorvaus lasketaan kuukausipalkkalaisella ; kk-palkka/25*lomapv lkm.

Lomakorvaus on siis 1900 / 25 * 12 = 912,00 euroa.

Tämä laskentasääntö toki on tulkinnallinen koska tes voi määrätä toisin. Mutta ainakin suuntaa antava.

Yhteistyössä