Auttakaa/neuvokaa! Imetyksestä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....

Vieras
vauva 5 kk on täysimetyksellä mut illalla olen antanut pullon lisämaitoa.
Vkonloppuna olimme reissussa ja vauva sai kauheita rintaraivareita ja annoin pullosta useamman keran kun en jaksanut siellä taistella. Tulimme kotia ja vauvalle iski nuha. Yöllä huusi ja raivosi, ei suostunut syömään, annoin pullosta. Sama meno jatkuu nyt. En haluais antaa enää pullosta jos hylkää rinnan kokonaan. Mitä mä teen? Annanko huutaa nälkäänsä ja luotan siihen että imee jossain välissä vai luovutanko ja alan pulloruokintaan!?
Haluaisin ehottomasti vielä jatkaa imetystä!

Imettää haluan! saako niitä kumeja tavallisesta kaupasta? Ärsyttää kyllä niiden kanssa alkaa pelaamaan....

Saa ihan tavallisesta kaupasta. Pullosta tulee helpommin kuin rinnasta, siksi vauva protestoi, kun joutuisi taas tekemään enemmän työtä maidon eteen. :) Ja voihan se olla, että kysynnän vähetessä maidon määrä vähän hiipunut ja sekin kiukuttaa.

no mun korvaan kuulostaisi, että itkee sen takia kun on nuha, eli vauva on kipeänä, eikö näin?
jotain sellaista ainakin kerrot. Voi olla kurjaa yrittää saada syötyä rinnasta, jos nenä on tukossa, eli nyt on todella tärkeää saada se nenä puhtaaksi imetystä ennen. Tokihan se suututtaa, kun imetyksessä vauva hengittää yksinomaan nenän kautta. Sitten siis tietty sitä raivosi, kun oli kurjaa, jos nenä tukossa. Vähän pystympi imetysasento voisi jo auttaa ja itse vauva-aikana käytimme nenäfriidaa, jolla sai imettyä räät pois. Auttaisko?

Jos annat vaan pullosta kokoajan, niin oppii pulloon ja siihen, että se on helpompi, joten jos haluat edelleen imettää unohda pullo ja kiinnitä huomiota nenän tukkoisuuteen/imetysasentoon/omaan suhtautumineen. Jos ei nyt onnistu vaan menee raivoamiseksi, rauhoitu itse ja anna vauvankin rauhoittua ja 5 minuutin päästä uudestaan. Kyllä se kohta onnistuu.

Itsellä on paljon kokemusta noista raivareista, mutta niissä täytyy vaan koittaa rauhoittua kunnolla itse ja pitää tauko ja sitten uudestaan.

Itse varmaan toimisin niin, että antaisin aina ensin rintaa ja sitten lopuksi pullosta, jos tuntuu, että imeminen menee pelkäksi raivoamiseksi. Pullosta yrittäisin antaa vain pumpattua maitoa, jotta tuotanto pysyisi yllä. Myös illalla annettavan maidon pumppaisn päivällä. Ihan heti en uskoisi, että 5 kk täysimetety hylkäisi kokonaan rinnan, kunhan vaan tuotanto pysyy yllä.

en usko, että siitä rintakumista on mitään apua, jos tähän asti on sujunut hyvin. Se rintakumi on lähinnä alussa kätevä, jos vauvan on vaikea saada oikeaa imuotetta. Mutta jos ei ennen ole ongelmia ollut, niin kannattais luottaa ja imettää usein, eli ei itse lannistua, vaan toimia rauhallisesti. Toki kipeänä tarvitsee enemmän maitoa, mutta kyllä sitä enemmän alkaa tulemaankin, kunhan imetät usein. Jos olet jo paljon antanut pullosta, etkä ole pumpannut niitä kertoja äidinmaitoa pois, voi se maidon määrä luonnostaan vähentyä. Eli pumppaile (tosin se ei itseltä onnistunut millään...).
Ja voithan käsin aluksi koittaa lypsää, voi olla sekin harmitus vauvalle, jos se maito ei ala siinä saman tien tulemaan kun imetyshetki alkaa. Sitä meillä raivottiin usein, kun välillähän se kestää kauan, mut sit voi vaihtaa rintaa ja vähän lypsää itse alkuun, jotta saa herumisen aikaan.

Maitoa kyllä riittää. Rinnat ihan pinkeät ja kipeät mutta ei vaan ala syömään. Heti ku laitan imetysasentoon niin alkaa raivoamaan....

koita jossain yllättävässä tilanteessa imettää, eli ei ihan sitä perinteistä samaa, jota olette tottuneet käyttämään. Jos teillä on aina sama paikka, jossa imetät, niin jossain ihan muualla sitten kokeilet. Esim. lattialla. Jos ne rinnat on jo kipeät pinkeydestä, niin nyt äkkiä vähän pumppaamaan, jos ei pumppua niin ihan käsin lypsät. Voihan, olla että ku ongelma onkin noin päin, niin se maito tulee vauvan suuhun liiankin lujaa, kerta rinnat ovat "halkeamaisillaan" maidosta. Otat sen pienen alun pois, niin se nännikin vähän pehmenee, kun on varmaan aika kova, kun on täynnä maitoa, joten sekin voi harmittaa. Kokeile näitä. Ota vauva koneelle sun kans ja sit ohimennen koitat saada imetystä alkuun. Ootkos ihan varma että sillä on nälkä? Ettet sit liikaakin kokeillut jo? Meillä olin imetyksen alussa toisinaan liiankin herkkä imettämään, mut vauva kyllä kertoi just raivolla, jos ei ollut tarvetta sillä hetkellä maidolle. Mut jos on kipeäkin, niin kokeilisin kyllä suht tiuhaan, ton pienen pumppauksen jälkeen ja yllättävässä tilanteessa. Ootko kokeillut imettää kävellessäsi? ;) sekin on ihan hauskaa puuhaa, ja vauva saataa siiä hokasta et vois vähän syödäkin, ilman raivoa. Käteen toki sattuu, mut jos sen aloituksen sais niin käyntiin, voithan käydä istumaan jos lähtee hyvin käyntiin.

Yhteistyössä