auttakaa muuttamaan vauvan päivärytmi

• Viestiketjun aloittaja ruusunen
  • Ensimmäinen viesti
ruusunen
Miten minun pitäisi alkaa toimia...

Yöllä vauva syö tai muuten vaan herää koko ajan noin 1,5-2,5h välein. On levoton muutenkin. Päivällä, siis aamulla oikeastaan vetäisee vaunuissa sitten unet klo 8.30-13, noin suunnilleen. Sitten vielä parit pienemmät unipätkät myöhemmin. Nukkumaan käy 22-23 maissa, siitä se heräily sitten alkaa ja klo 6-6.30 ollaan pystyssä lopullisesti. Ikää 5kk ja syö jo soseita komta kertaa päivässä (kooltaan supersuuri), tuttipulloa ei ota millään eli nesteeksi kelpaa vain tissi.

Isommat on 2 ja 4 vuotiaat, nukkuneet aina sekä pitkiä päikkäreitä että pitkät unet yöllä, tai ainakin niin että yksi pitkä (6-10h) pätkä yöaikaan. Silti riittänyt unta päivälläkin 3-5h uniin. Onko tällä nuorimmalla nyt rytmi sekaisin vai muuten vaan levotonta. Eikai hyvistä päiväunista tarvitsisi tinkiä että nukkuu yöllä? Olen vaan aivan kertakaikkisen poikki kun yöllä en saa nukuttua juuri lainkaan :( Haluaisin jo imetyksenkin lopettaa mutta en tiedä miten!???

ruusunen
Alkuperäinen kirjoittaja natasja:
täällä kohta 4kuinen vaavi heräsi viime yönä 10kertaa!!ja esikoinen 6.30 väsyttää :( ja päivisinkin nukkuu sellasia 2-10min tirsoja. eilen yhteensä 30min.
No voi ei, kyllä on teilläkin raskasta :( Meillä tosiaan nukkuu vauva ulkona hyvin, mutta pelkään että liian hyvin? Äsken just vähän herättelin 4,5h jälkeen.... miksei sisällä nuku noin????? Voisikohan auttaa nukuttaa makuupussissa sisällä? Vai laitanko vaunut makkariin?

ruusunen
Alkuperäinen kirjoittaja nora:
auttaisiko jos nukkuisi ne pitkät päiväunet sisällä?
No tota olen miettinyt mutta en oikein saa nukkumaan sisällä, meidän 1v8kk on aikamoisen äänekäs ja kiipeää heti pinnasänkyyn vauvan viereen kun silmä välttää. Eli sisällä vauva nukkuu sitten vain 10min pätkiä, ja sitten vaatii syliä itkuisena koko ajan. Eli menee kamalaksi kaaokseksi lopulta :(

meil herättini yöllä 1-2h välein 6kk ikään saakka, kunnes päätin et yks yötissittely kerta riittää.. (itku raivareita kesti sit 5yötä).. sitten herättiin 2krt/yö, kunnes jäi 10kk iässä tissi pois nyt herää kerran aamuyöstä ja ikää vajaa 11kk.

Se on niin hankala, ku kuitenkaan nuin pientä ei vielä hirveesti "väkisinkään" hereillä pidetä tai käsketä nukkumaan... auttasko jos et anna aamulla nukku kuin esim. 1-2h unet ja sit iltapäivällä toiset saman moiset..
meil on rytminä aamulla herätään n.6:30 syödään puuro ja aamu päikkärin n.1h klo 8 syödään ruoka n. klo 11 ja ulos nukkumaan n.klo 12:30 (nukkuu siellä 3-4h) ja sit tarvittaessa ilta päikkärit (30min) ja klo 22 yöunille!

nora
Alkuperäinen kirjoittaja ruusunen:
Alkuperäinen kirjoittaja nora:
auttaisiko jos nukkuisi ne pitkät päiväunet sisällä?
No tota olen miettinyt mutta en oikein saa nukkumaan sisällä, meidän 1v8kk on aikamoisen äänekäs ja kiipeää heti pinnasänkyyn vauvan viereen kun silmä välttää. Eli sisällä vauva nukkuu sitten vain 10min pätkiä, ja sitten vaatii syliä itkuisena koko ajan. Eli menee kamalaksi kaaokseksi lopulta :(
nukkuisko sisällä vaunuissa..Isompi kattois vaikka samaan aikaan muumeja tms kunnes vauva nukahtaa.Näin minä ainakin tein aikoinaan,lapsillani ikäeroa 1,5v.

vieras
Minä tein näin omalla kohdallani. Yöllä vauvan herätessä en laittanut valoja vaan mahdollisimman pimeässä vaihdoin vaipan. Tätä varten ostin puhdistusliinoja. Sitten sokkona pyyhin pyllyn ja laitoin uuden vaipan. :D Sen jälkeen syötin lämpimän peiton suojassa jonka jälkeen vauva takaisin sänkyyn. Jos vauva ei suostunut nukkumaan ja oli ärtynyt niin otin syliin, puhumatta ja liikkumatta istuin sängyllä vauva sylissä. Aina kun rauhoittui laitoin takaisin sänkyyn. Tällä tekniikalla kolme yötä ja minun vauva alkoi nukkumaan yöt.

ruusunen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä tein näin omalla kohdallani. Yöllä vauvan herätessä en laittanut valoja vaan mahdollisimman pimeässä vaihdoin vaipan. Tätä varten ostin puhdistusliinoja. Sitten sokkona pyyhin pyllyn ja laitoin uuden vaipan. :D Sen jälkeen syötin lämpimän peiton suojassa jonka jälkeen vauva takaisin sänkyyn. Jos vauva ei suostunut nukkumaan ja oli ärtynyt niin otin syliin, puhumatta ja liikkumatta istuin sängyllä vauva sylissä. Aina kun rauhoittui laitoin takaisin sänkyyn. Tällä tekniikalla kolme yötä ja minun vauva alkoi nukkumaan yöt.
No juuri noin olen tehnyt, siis että en edes katso silmiin. Meillä ei ole kuin himmeä yövalo jonka avulla syötän. Vaippoja ei öisin ole tarvinut vaihtaa koskaan :/

Taija

Yöllä vauva syö tai muuten vaan herää koko ajan noin 1,5-2,5h välein. On levoton muutenkin. Päivällä, siis aamulla oikeastaan vetäisee vaunuissa sitten unet klo 8.30-13, noin suunnilleen. Sitten vielä parit pienemmät unipätkät myöhemmin. Nukkumaan käy 22-23 maissa, siitä se heräily sitten alkaa ja klo 6-6.30 ollaan pystyssä lopullisesti. Ikää 5kk ja syö jo soseita komta kertaa päivässä (kooltaan supersuuri), tuttipulloa ei ota millään eli nesteeksi kelpaa vain tissi.

Kuullostaapa niin tutulle,melkein kuin minä oisin tuon kirjoittanut..tosin meillä vain tämä yksi 5kk ikäinen tyttö.Meillä 2-3h välein herätään yöllä syömään,joskus nukkuu jopa 6h!mutta tuo aamu..herää klo.06 ja valvoo siitä 3h,sitten nukkuu 3h..myöhemmin päivällä parit unet nukkuu myös.Illasta nukahtaa yöunille 22-23.Silmiin ei myöskään meillä voi katsoa.Soseita menee kerran päivässä(ollaan vasta aloitteltu soseet)Aamulla asiaa on niin kauheasti että siihen pälpätykseen herää varmasti kaikki :) olen myös miettinyt rytmin kääntämistä,mutta säälittää pitää väkisellä toista hereillä kun nukkuu nii lyhyet yöunet.Ennen meillä mentiin nukkumaan klo.02,että pikkuisen on niinku rytmit kääntyny.Otan mielellään myös ideoita vastaan,miten kääntää rytmi.

Yhteistyössä