Auttakaa mua nyt tekeen vauvalle soseita!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avuton!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Avuton!!

Vieras
Eli sellasia mitä voi laittaa pakkaseen,mä oon niin huono näissä asioissa,mutta halu olis kuitenkin suuri tehdä.

Eli eka lihasoseet.Oon nyt ostanu sika-nautajauhelihaa,possun suikaleita maustamaton,broilersuikaleita nekin maustamattomia.
VOIKO NOISTA TEHÄ?
kuinkas jos teen uunissa niin voinko vaan laittaa liha+peruna+kasvikset+vesi ja antaa muhia sielä vai oisko paree keittää????
Antakaa hyviä vinkkejä jos jotain on????

Ja sit hedelmäsoseet,kuinkas niitä ootte tehny? mitä hedelmiä voi pakastaa?
Ja voiko esim säilykehedelmistä tehä?
Mitäs yhdistelmiä vois tehä???

Kiitos jos joku viittii auttaa tällästä avutonta,olisin tosi kiitollinen! :)

No tuosta jauhelihasta en itse tekisi. Olen tehnyt pelkästä naudan paistijauhelihasta. Toiset ei tee siitäkään.
Hedelmiä en ole itse tehnyt ollenkaan. :)

Niin ja mä teen aina kaikki erikseen. Siis lihat omanaan ja kaikki kasvikset erikseen. Voi sitten tehdä erilaisia sekoituksia kun ottaa pakastimesta. Ja jos vaikka onkin jollekin allerginen, niin ei mee kaikki hukkaan.

Kaikkee muuta voi pakastaa paitsi perunaa, se menee rakeiseksi pakkasessa. Kypsentäisin lihan erikseen kasvisten kanssa, kasviksilla lyhyempi kypsennysaika. Ja uunissa voi ihan hyvin antaa muhia. Kasvikset oon ite kypsentäny höyryttämällä. Kalan, esim. lohen voi myös höyryssä kypsentää. Sitten vaan sauvasekoittimella soseeksi.

Hedelmäsoseita en oo ite tehny joten siitä en tiiä mittään.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Kaikkee muuta voi pakastaa paitsi perunaa, se menee rakeiseksi pakkasessa. Kypsentäisin lihan erikseen kasvisten kanssa, kasviksilla lyhyempi kypsennysaika. Ja uunissa voi ihan hyvin antaa muhia. Kasvikset oon ite kypsentäny höyryttämällä. Kalan, esim. lohen voi myös höyryssä kypsentää. Sitten vaan sauvasekoittimella soseeksi.

Hedelmäsoseita en oo ite tehny joten siitä en tiiä mittään.

Perunaa voi ihan hyvin pakastaa jonkun kanssa. Esim. porkkanaperunasose

Perunaa olen jo pakastanut just ku oon tehny kasvisoseita ja ei oo menny huonoksi.
Meillä on nyt testattu jo aikaa monta kasvista yms ja on todettu että herne vois olla sellanen mikä ei sovi.Posket alkaa pikkasen punottaa,sen takia aattelin tehdä lihasoseet niin että kasvis on valmiina siinä.

Jos teen uunissa niin paljonko vettä laitan,mille asteelle ja kuinka kauan???

kyllä mä perunan pakastin kun sen soseutin ja ei tullu rakeista koskaan.. ja tein sitä suuria määriä aina. Ja jauhelihana käytin kaikkein vähärasvaisinta. keitin sen ja survoin ja laitoin jääpala kuutioihin. Siitä sitten rasiaan kun oli jäätyny. Ja hyvä annos tuli aina kun laittoi yhden kuution perunan sekaan. Samoin tein porkkanalle, kukkakaalille ja parsakaalille

Jos teette lihan erikseen niin paljonko pistätte sitä sit yhteen annokseen.Kun mulla ois jo pilttipurkeis valmista kasvis-perunasosetta että jos kuitenkin tekisin lihat erikseen......**Miettii ja raapii päätään****

Kun mulla ei edes oo jääpalamuotteja oon tehny ennen pilttipurkki keksintöä niin että laittanu vaan nokareita pellille,pakastanu ja sit siirtäny pusseihin....

Riittäskö yhteen pilttipurlkkikasvisoseeseen n puol desiä lihaa?????

Mää tein kasvis- ja lihasoseet erikseen. Pottuja en tehny, ku keitin aina erikseen niitä aterialle. Kasviksista en edes kaikkia muista, mut ainakin parsa- ja kukkakaalia ja porkkanaa muistaakseni tuli tehtyä. Maustamatonta possua, nautaa ja kanaa keittelin myös erikseen. Soseutin ja laitoin pakkaseen jääpalakuutioissa. Niitä oli sitten helppo poimia aterialle perunoiden kanssa.

Tein erikseen keittämällä lihaa, kalaa, porkkanaa, kukkakaalia ja sipuliakin. Keitin ison määrän ja soseutin sauvasekottimella, soseen laitoin jääpalamuotteihin ja pakkaseen. Kun ne olivat jäätyneet, irrotin muoteista ja siirsin pussiin. Näin mulla oli pakkasessa pussillinen porkkanakuutioita, pussillinen lihakuutioita, kalakuutioita jne. Oli helppo ottaa sulamaan vaihtelevasti erilaisia aterioita. Perunaa en pakastanut mutta yhden perunan voi kätevästi kypsentää mikrossakin. Painaa pari reikää haarukalla, käärii talouspaperiin (toiset kastaa paperin, toiset ei) ja mikroon ilman kantta täydelle teholle pari minuuttia. Välillä voi koittaa onko kypsä. Kätevää tehdä juuri vauvalle yksi pottu kerrallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Tein erikseen keittämällä lihaa, kalaa, porkkanaa, kukkakaalia ja sipuliakin. Keitin ison määrän ja soseutin sauvasekottimella, soseen laitoin jääpalamuotteihin ja pakkaseen. Kun ne olivat jäätyneet, irrotin muoteista ja siirsin pussiin. Näin mulla oli pakkasessa pussillinen porkkanakuutioita, pussillinen lihakuutioita, kalakuutioita jne. Oli helppo ottaa sulamaan vaihtelevasti erilaisia aterioita.

Noin minäkin tein. Perunaa otin aina syrjään silloin kun keitettiin meillekin perunoita, ja sitä sitten muussasin.

Lihan aina keitin, oli sitten kyse naudan, possun tai kanan fileistä tai kalasta. SItten kypsänä leikkasin aina suikaleiksi, esim jos oli 100 g file, laitoin sen 10 osaan ja sitten tiesin että minulla on 10 g suikaleita. Ne suikaleet oli taas jäisinä tosi helppo pienentää.

Helpoin on tehdä kaikki samalla esim. peruna-porkkana-possu, keittää samassa kattilassa ja soseuttaa. Piltti purkkeihin ja pakkaseen...
Edellyttäen ettei mitään allergioita. Heti valmista, ei tarvitse enää soseutella tai yhdistellä monesta kiposta...

Minä tein silleen, että keitin broilerin maustamattomat filesuilakeet kypsiksi, hienonsin sauvaskoittimella ne mössöksi (tarvittaessa jatkoin keitinliemellä ) ja tein elmu-kelmuun pieniä kerta-annos-nökkösiä, mitkä sitten pakastin.
Kasvissoseet tein silleen, että maissit, kukkakaalin ja parsakaalin höyrytin höyryritilällä, porkkanat keitin vedessä ja kesäkurpitsat keitin vähässä vedessä. Sit vaan kaikki kypsinä yhteen isoon kattilaan, ja soseeksi sauvasekoittimella. Pakastin pilttipurkeissa (kesti pakastamisen ihan hyvin ) ja sieltä oli sit helppo ottaa sulamaan niitä. Perunan keitin joka ruokakerraksi eriksieen.

Alkuperäinen kirjoittaja Avuton!!:
Perunaa olen jo pakastanut just ku oon tehny kasvisoseita ja ei oo menny huonoksi.
Meillä on nyt testattu jo aikaa monta kasvista yms ja on todettu että herne vois olla sellanen mikä ei sovi.Posket alkaa pikkasen punottaa,sen takia aattelin tehdä lihasoseet niin että kasvis on valmiina siinä.

Jos teen uunissa niin paljonko vettä laitan,mille asteelle ja kuinka kauan???

Poskien punoitus johtuu siitä että hampaita alkaa puhjeta, jos poskien punoitus merkitsisi allergiaa, moni vauva kuolisi soseisiin. Ne kun ikenet alkaa turvota ja soseita annetaan yleenä juuri smaoihin aikoihin kun soseita aletaan antamaan.

Hedelmäsoseita olen valmistanut höyryttämällä kypsäksi päärynää, omenaa, mangoa, luumuja jne ja sitten soseeksi. Sekoituksia sitten maun mukaan. Kypsästä päärynästä saa ihan lusikalla raaputtamalla hyvää tuoresosetta, samoin tietysti banaanista jne.
Itsetehdyissä hedelmäsoseissa on enemmän makua eikä lisättyä sokeria. Olen kyllä itsekin ostanut myös valmiita, jaksamisen ja tarpeen mukaan.

Pakastemarjat keitän pienessä tilkassa vettä ja soseutan veden kanssa. Ei kannata pakastaa uudelleen, vitamiinit katoaa.

Vauvalle ei saa antaa säilykehedelmiä!

Naudanjauhelihasta tein sosetta keittämällä ensin pienessä vesimäärässä porkkanasuikaleita, sipulia (lohkona), laakerinlehteä, maustepippureita ja kuivattuja yrttejä. Laitoin sitten palan jauhelihaa päälle niin että melkein peittyi veteen. Kansi päälle tai vaikka kostutetttu leivinpaperi, ja pienellä lämmöllä kypsäksi. (Käännä lihaa tarvittaessa.) Lihan ollessa kypsää poistin laakerinlehden, pippurit ja sipulin ja soseutin lihan keitinliemineen (yrtit ja porkkana saa jäädä tietysti sekaan.) Samalla tyylillä voi valmistaa muitakin lihoja. 100g lihaa tulee vauvalle jo monta annosta.

Yhteistyössä