Auttakaa mua. Lääkäriin vai ei..? (2v ollut viikon kipeänä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Yleensä osaan päätellä että tarviiko lääkäriin viedä vai ei. Mutta nyt mulla harkintakyky pettää...
2v ollut viime viikonlopusta kipeänä. Sunnuntaina iski vatsavaivat (kipu, ripuli, ilmavaivat..) Maanantaina tuli lämpöä, tiistaina ei lämpöä mutta maha kipee ja löysällä, keskiviikkona myös vähän lämpöä ja maha kipee/löysällä, eilen aamulla valitti että mahaan sattuu ja oksensi, päiväunien jälkeen oli ihan ok. Illalla taas oksensi. Viime yönä tuli meidän väliin nukkumaan, joi paljon vettä. Aamulla herättyään joi vellin. Ja oksensi taas... Kakka on usein ihan liejua, mutta pari kertaa tullu oikein kova harmahtava kakka.
Mitä mä teen? Mitä tää voi olla??

Taitaa olla joku vatsatauti, rota- tai norovirus. Tuo voi kestää viikon tai kaksikin mutta jos nestettä (ei vettä vaan maitoa tai mehua) saa tarpeeksi eikä kuivu niin turha viedä lääkäriin tartuttamaan muita. Jos lapsi on kovin voipunut eikä juo tarpeeksi nestettä niin sitten lääkäriin.

No mä varmaan veisin jos yli viikon ollut kipeänä... Voihan se olla jotain sitkeää mahatautia, sitä on ainakin liikkeellä, mutta ei kai sen noin kauan kuulu kestää...

Koita juottaa apteekin ripulinhoitojuomia, Floridral esimerkiksi, ja lisäksi tai jos tuo ei mene niin mehua ja jotain suolaisempaa syötävää lisäksi, että saa myös suoloja. Jos lapsi näyttää voipuneelta tai pissaa ei tule niin sitten lääkäriin.

Meillä ei oo koskaan mahatauti kestänyt kuin sen pari päivää... Eikä yleensä oo ollu sahaavaa lämpöä mahataudissa.
Se piti vielä sanoa, että ainoot kerrat kun lapsi on oksentanu, niin on juonut ennen sitä muksun neljän viljan vellin..

[QUOTE="Merja";25636581]Taitaa olla joku vatsatauti, rota- tai norovirus. Tuo voi kestää viikon tai kaksikin mutta jos nestettä (ei vettä vaan maitoa tai mehua) saa tarpeeksi eikä kuivu niin turha viedä lääkäriin tartuttamaan muita. Jos lapsi on kovin voipunut eikä juo tarpeeksi nestettä niin sitten lääkäriin.[/QUOTE]

aijaa, käsittääkseni norovirus on hyvin ärhäkkä, mutta lyhytkestoinen tauti. Kestää tavallisesti 1-3 päivää. Ja rotavirus kestää tavallisesti 5 vrk mutta ripuli voi kestää 7 vrk.

Kyllä voi kestää viikon ja ylikin. Meillä poika oli 4 kuukauden ikäinen kun oli yli viikon ripulilla, ei tosin oksentanut. Mutta koska oli muuten kohtuu vointinen eikä kuivunut niin emme menneet lääkäriin. Hae apteekista maitohappobakteereita ja ripulijuomia.

Valitettavasti tuollaiset taudit voivat kestää n. 10 päivää, eikä siihen lääkärissä käynti auta. Jos lapsi on suht virkeä ja juo, niin ei ole hätää. Jos menee veltoksi eikä saa juomista menemään, niin sitten lääkäriin. Voithan ap soittaa varuiksi terveysneuvontaan jos asia vielä mietityttää.

Jaksaako leikkiä? Meneekö juotavaa, entä ruokaa?
Viikko mahataudissa on pienelle pitkä aika ja kuivuu helposti. Osta heti tänään apteekista Osmosalia tai vastaavaa. Se korjaa nestevajausta.

Jos siis lapsi ei näytä nyt jo alkavan toipua, soittelisin aikaa, mutta jos jo toipumassa, niin nestelääkitystä vain.

Minä olen aina miettinyt näitä aloituksia lukiessa että ettekö te ihmiset osaa soittaa omaan terveyskeskukseen tai yht.päivystykseen ja kysyä sieltä ALAN IHMISILTÄ????

[QUOTE="vieras";25636656]Jaksaako leikkiä? Meneekö juotavaa, entä ruokaa?
Viikko mahataudissa on pienelle pitkä aika ja kuivuu helposti. Osta heti tänään apteekista Osmosalia tai vastaavaa. Se korjaa nestevajausta.

Jos siis lapsi ei näytä nyt jo alkavan toipua, soittelisin aikaa, mutta jos jo toipumassa, niin nestelääkitystä vain.[/QUOTE]

Jaksaa suurimman osan ajasta leikkiä, mutta välillä on veto niin pois että makaa vaan sohvalla. Juo hyvin mehua ja vettä. Kylmiä nakkeja syö ja jugurttia..

Oon pari kertaa luullu että nyt ollaa voiton puolella, mut sit alkaa uudestaan menemään huonompaan kuntoon ja ripuloimaan.

[QUOTE="vieras";25636671]Minä olen aina miettinyt näitä aloituksia lukiessa että ettekö te ihmiset osaa soittaa omaan terveyskeskukseen tai yht.päivystykseen ja kysyä sieltä ALAN IHMISILTÄ????[/QUOTE]

Mä soitin jo, eikä ne oikein osannut sanoa muuta ku että pitää seuata ja jos itsestä tuntuu, ni sit päivystykseen...

Siis periaatteessa eihän ne lääkärissä voi korkeintaan kuin nesteyttää, ripullille tuskin voidaan tehdä mitään. Ja jos lapsi kuitenkin juo hyvin ja syökin jotain niin tuskin tarttee läheteä lääkäriin. Voi viedä pitkänkin aikaa, että maha normalisoituu jos on ollut sitkeässä ripulitaudissa.

[QUOTE="a p";25636692]Jaksaa suurimman osan ajasta leikkiä, mutta välillä on veto niin pois että makaa vaan sohvalla. Juo hyvin mehua ja vettä. Kylmiä nakkeja syö ja jugurttia..

Oon pari kertaa luullu että nyt ollaa voiton puolella, mut sit alkaa uudestaan menemään huonompaan kuntoon ja ripuloimaan.[/QUOTE]

Mä en ehkä veisi, vaan seuraisin tilannetta kotona ja ehdottomasti pakottaisin tai lahjoisin juomaan lasten ripulijuomia. Niillä usein vointi paranee tosi paljon. Lääkäriin menisi jos yhtään epäilisi että lapsi kuivunut. Lääkäri ei paljoa muuta voi tehdä kuin käskeä ripulijuomaa ottamaan tai ottaa lapsen tippaan osastolle.

Niin, lääkärissähän ei oikein voi muuta kun nesteyttää ja siihen ei tarvetta ole..
Sh sanoi että ei osaa sanoa onko jotain virusta vai voisiko olla elimellistä, kun muilla ei näin phoja oireita meidän perheessä ole. Mitähän toi tarkotti?

[QUOTE="a p";25636776]Niin, lääkärissähän ei oikein voi muuta kun nesteyttää ja siihen ei tarvetta ole..
Sh sanoi että ei osaa sanoa onko jotain virusta vai voisiko olla elimellistä, kun muilla ei näin phoja oireita meidän perheessä ole. Mitähän toi tarkotti?[/QUOTE]

kokeile niitä ripulijuomia ja maitohappobakteereja ja jos ei sitten auta, niin lääkäriin.

Kokeiles antaa suolaa. Kun tulee juotua paljon niin suolot lähtee kropasta ja ihan varmasti oksettaa ja on huono olo. Vitamiineja myös, jos vaikka hedelmiä saisi menemään kunnolla niin ois hyvä. D-vitamiinia purkista vähän reilummin ja maitohappobakteereja.

Meillä kesti kans viikon ja mentiin lekuriin jossa otettiin verikokeet ja katotiin crp, suola-arvot sun muut. Ne oli ok. Tosin meillä ei ollu kuumetta. Ihan ton sahaavan kuumeen takia menisin käyttämään lääkärissä. Jos ei julkiselle pääse niin yksityiselle.

Jos ei ole kuivuneen oloinen ja jaksaa leikkiä yms. niin en veisi lääkäriin. Juotavaa juotavaa jos ruoka ei maistu, netistä löytyy ohjeet siihen "mahatutiliuokseen" mitä voi itsekin kotona valmistaa. Rota voi kestää viikonkin ja just siitä tossa vois olla kysekin jos muu perhe ei kerran oireile. Aikuiset ja isommat on sen jo läpi käyneet ja ovat "immuuneja" oireita ei tule ollenkaan tai sitten oireilee hyvin lievästi juuri pienellä mahan väännöllä ja löysyydellä mitä ei varsinaisesti mahataudiksi voi sanoa. Meillä sai viime syksynä 2 viikkoinen vauva tuon rota-tartunnan jostain ja muulla perheellä ei ollut mitään. Isosiskonsa on sitä vastaan rokotettuja ja niin piti vauuvakin rokottaa mutta ehti tarttumaan ennen sitä. Ja tämähän voi tulla ihan mistä vaan, kaupan oven kahvasta tmv. koska aikuinen tai isompi lapsi voi tosiaan kantaa virusta ilman mitään oireita.

Me menimme sairaalaan vauvan kanssa kahden päivän ripulin ja oksentelun jälkeen kun veti tajun kankaalle yllättäen. mutta vauvoilla noi nyt tuleekin nopeammin sitten pahasta tosi pahaksi, että en leikkivästä ja juovasta 2-vuotiaasta olis kyllä yhtään huolissani.

[QUOTE="vieras";25636589]No mä varmaan veisin jos yli viikon ollut kipeänä... Voihan se olla jotain sitkeää mahatautia, sitä on ainakin liikkeellä, mutta ei kai sen noin kauan kuulu kestää...[/QUOTE]

Mun laskuopin mukaan sunnuntaista on vasta viisi päivää, joten se on paljon vähemmän kuin yli viikko!! Normaali noro- tai rotavirus infektio vie sen viikon toipuessa. Suoloja tarvis kans saada meneen, ettei kuivu. Jos on ihan pirteä ja jaksaa olla välillä hereillä ja leikkiä niin sitten voit ihan huoletta katsella maanantaihin. Jos yhtään huolettaa vie näytille. Luulen, että mitään muuta kuin nesteytys suoraan suoneen on tarpeen tuollaisessa taudissa, jos lapsi siis alkaa kuivumaan.

[QUOTE="mä";25637115]Mun laskuopin mukaan sunnuntaista on vasta viisi päivää, joten se on paljon vähemmän kuin yli viikko!! Normaali noro- tai rotavirus infektio vie sen viikon toipuessa. Suoloja tarvis kans saada meneen, ettei kuivu. Jos on ihan pirteä ja jaksaa olla välillä hereillä ja leikkiä niin sitten voit ihan huoletta katsella maanantaihin. Jos yhtään huolettaa vie näytille. Luulen, että mitään muuta kuin nesteytys suoraan suoneen on tarpeen tuollaisessa taudissa, jos lapsi siis alkaa kuivumaan.[/QUOTE]

niin ja lisään vielä, että ripuloiva tai oksenteleva lapsi kuivuu, jos nesteiden menetys on suurempi kuin se, minkä hän pystyy juomaan. Alle vuoden ikäiset vauvat tarvitsevat normaalisti noin 1000 ml - 1200 ml nestettä vuorokaudessa ja isommat lapset selvästi enemmän, koosta riippuen. Esim. 20 kg painavan lapsen normaali nestemäärä vuorokaudessa on noin 1500 - 1700 ml. Määrä nousee, kun nestettä menetetään oksentelun tai ripulin kautta.

Lapset eivät siedä niin hyvin nestehukkaa kuin aikuiset. Alle 3-vuotiailla lapsilla elimistö voi kuivua muutaman tunnin sisällä, erityisesti jos lapsi oksentelee ja ripuloi. Pelkkä kuume lisää nestehukkaa ihon kautta ja myös kohottaa elimistön kuivumisriskiä.

Elimistön kuivumisesta kärsivä lapsi on tavallisesti apaattinen, haluton ja kalpea. Hän ei halua leikkiä, ei ole aktiivinen ja haluaa vain nukkua, vaikka uni olisikin levotonta. Keskittymiskyky on puutteellista, hän voi olla levoton ja taipuvainen itkemään. Lapsi voi näyttää janoiselta ja huulten, kielen ja suun limakalvot voivat näyttää kuivilta. Äärimmäisissä tapauksissa elimistön kuivumisesta kärsivät lapset voivat kuitenkin menettää janontunteen eivätkä halua lainkaan juoda. Parissa päivässä kuivumistilassa olevan lapsen iho alkaa näyttää kuivalta ja hänelle ilmaantuu tummat silmänaluset. Silmät voivat myös näyttää olevan lievästi sisäänpainuneet. Lapsi myös virtsaa vähemmän. Jos lapsen tuottaman virtsan määrä on normaalia pienempi ja virtsa on tummaa ja vahvalta tuoksuvaa, se voi olla merkki nestehukasta

Yhteistyössä