AUTTAKAA! MORSIAN pulassa. Miten pyydän nätisti?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hermie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hermie

Vieras
Auttakaa mua kiusallisessa ongelmassa. Meillä on toukokuun alussa häät. Aika pienet ja intiimit sellaiset, vieraita tulee alle 50. Ongelmana on mun ystäväni vauva. Voiko mitenkään hienovaraisesti ehdottaa/pyytää ystävää jättää vauvan hoitoon juhlien tai edes kirkkovihkimisen ajaksi, ilman että asiasta tulee loukkaantumisia?

Vauva on nyt 2 kuukautinen, eli on häiden aikaan alle 5 kk vanha. Tämä vauva on nyt HUUTANUT suoraa huutoa kahden kuukauden ajan. Kärsii ilmeisesti jostain refluksiviasta yhdistettynä pahaan koliikkiin tms. En todellakaan haluaisi, että erityinen päivöni menisi vauvan huutoa kuunnellessa. Huuto meinaan repii korviani ja hermojani joka kerta kun heidät tapaan. Häihin tulee kyllä muita lapsia, omamme mukaanlukien eikä tule kysymykseen, että pitäisimme kokonaan lapsettomat häät.

Voi toki olla, että huuto on rauhoittunut toukokuuhun mennessä, mutta silti ahdistaa. Miten voisin pyytää ystävääni jättämään vauvan hoitoon? Hän jo innoissaan miettii, minkälaisen mekon ostaa huutopussille juhlavaatteeksi ym. AAAARGH!

Jos kyseessä on hyvä ystäväsi, uskallat varmaan ottaa asian puheeksi suoraankin, ilman kirjelappuja?
Jos kyseessä on hyvä ystäväsi, hän varmaan ymmärtää, että hääsi ovat sinulle tärkeä ja ainutkertainen tilaisuus. Jos ystävälläsi on yhtään tapoja, hän ymmärtää olla tuomatta huutoherkkää vauvaa vihkitilaisuuteen ja joko jättää lapsen isänsä hoiviin tai jättäytyy itsekin pois.
Älä sinä ole tökerö kirjelappuinesi.

Jos vauvalla on koliikki, niin tuskin huutaa enää ihan Yhtä paljon 5 kk iässä kuin nyt. Itse luottaisin ystävän harkintakykyyn. Kai hän ymmärtää itsekin ettei huutavan vauvan kans olla kirkossa. En sanoisi siis mitään.

Eikö se itse tajua olla tulematta jos vauva vielä 5kk vanhana "vain huutaa"???
Eikös tuossa vaiheessa koliikit ole yleensä jo ohi, josko uskoo siihen ja siksi on tulossa?

Jos vauvalla on koliikki, niin tuskin huutaa enää ihan Yhtä paljon 5 kk iässä kuin nyt. Itse luottaisin ystävän harkintakykyyn. Kai hän ymmärtää itsekin ettei huutavan vauvan kans olla kirkossa. En sanoisi siis mitään.

Voi kun voisikin luottaa ystäväni harkintakykyyn. Järjestin mm. menneellä viikolla partylite-kutsut, kutsuttuina oli monta AIKUISTA ystävääni. Omat lapseni olin järjestänyt hoitoon kutsujen ajaksi, eikä kenelläkään ollut vauvoja/lapsia mukanaan lukuunottamatta tätä ystävääni, joka tuli huutavan vauvan kanssa. Emme kukaan kuulleet MITÄÄN esittelijän puheesta. :(

Voi kun voisikin luottaa ystäväni harkintakykyyn. Järjestin mm. menneellä viikolla partylite-kutsut, kutsuttuina oli monta AIKUISTA ystävääni. Omat lapseni olin järjestänyt hoitoon kutsujen ajaksi, eikä kenelläkään ollut vauvoja/lapsia mukanaan lukuunottamatta tätä ystävääni, joka tuli huutavan vauvan kanssa. Emme kukaan kuulleet MITÄÄN esittelijän puheesta. :(

:O varmaan....nautinnollista..

Siinä tapauksessa sano hänelle suoraan asiasta. Jos kyseessä on oikea ystävä niin luulisi ettei loukkaannu jos ihan asiallisesti kuitenkin puhut. Mutta en nyt menisi vielä mitään sanomaan kun tosiaan ei ole vielä tietoa huutaako se vauva edes enää silloin.

Odota rauhassa pari kk, rauhoittuuko vauva. Yleensähän koliikki menee 3,5-kuiseksi mennessä ohi. Jos vauva on edelleen 4-5 viikkoa ennen häitä kärtyinen, minusta on ok sanoa että toivot että ystävä hankkii vauvalle hoitajan häiden ajaksi. Voit esittää asian niin, että haluat hänen nauttivan juhlastasi. Voit jopa tarjoutua maksamaan lystin. Voit ehdottaa, että hankkii hoitajan vihkimstilaisuuden ajaksi. Hääjuhla on ehkä sen verran väljempi tilojen ja ohjelman puolesta, ettei siellä vauva niinkään haittaa.

Minusta on tökeröä sanoa, ettei vauva voi tulla häihin. Voisit sanoa ystävällesi, että jos vauva huutaa vihkitilaisuudessa/ hääjuhlassa koko ajan, voisi ystäväsi poistua vauvan kanssa esim. ulos rauhoittumaan. En usko, että vauva koko aikaa huutaa ja kuten muutkin sanoivat, koliikki luultavasti on helpottunut tuohon mennessä. Itse siis tuossa tilanteessa ottaisin puheeksi huolen siitä, että huutava vauva pilaa juhlat. Ja voisin sitten ystävän kanssa miettiä, mikä olisi paras ratkaisu - ottaakko vauva mukaan ja poistua huudon ajaksi, jättää vauva hoitoon (jos ystäväsi sitä haluaa, voi olla, että imetyksen takia mahdotonta) vai olla kokonaan tulematta häihin.

[QUOTE="olli";25842227]Ei syrjintää pidä ymmärtää. On aivan luonnollista että imettävä äiti on tiiviisti kiinni lapsessaan.[/QUOTE]

Totta ihmeessä on luonnollista ja ymmärrettävää että imettävä äiti on tiiviisti kiinni lapsessaan. Mutta pitäisi olla myös luonnollista ja ymmärrettävää että jos juhlissa tämä äiti lapsineen vie kaiken huomion niin silloin imettävä äiti lapsineen pysyy poissa ja ottaa muut huomioon.

Toiset siis syrjii ja toiset ovat itsekkäitä....

Ei kukaan äiti halua kuulla että voisitko jättää kakarasi kotiin, muiden kakarat saa toki tulla. Sitähän tuo on. Eli en sanoisi mitään. Yleensä ihmiset tajuaa poistua ainakin kirkossa sivummalle, jos muksu alkaa huutamaan. Ja voihan olla ettei tuo lapsi huuda enään, koliikki menee tuohon ikään mennessä ohi.

Poikani kastetilauiuudessa kukaan ei kuullut edes mikä tuli nimeksi kun kaverin lapsi veti hirveetä huuto konserttia. Silloin 3v tyttö sai itku-potku-raivarit ja huusi koko seremonian et äiti on tyhmä. Ja koska äiti oli tyhmä,hän ei älynnyt poistua minnekkään,vaan istua jökötti paikallaan. Myöhemmin oli ylpeä itsestään miten ei hyppää lapsen joka kiukun mukaan,vaan istui paikallaan kuten juhlissa kuuluukin.. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikkea sitä kuulee!;25842468:
Poikani kastetilauiuudessa kukaan ei kuullut edes mikä tuli nimeksi kun kaverin lapsi veti hirveetä huuto konserttia. Silloin 3v tyttö sai itku-potku-raivarit ja huusi koko seremonian et äiti on tyhmä. Ja koska äiti oli tyhmä,hän ei älynnyt poistua minnekkään,vaan istua jökötti paikallaan. Myöhemmin oli ylpeä itsestään miten ei hyppää lapsen joka kiukun mukaan,vaan istui paikallaan kuten juhlissa kuuluukin.. :kieh:

Voi luoja! Ja sit nää on niitä ylpeitä kasvattajia :D :D

Ap. Ehkä tämä vauvan koliikki ehtii mennä siinä vaiheessa ohitse, ja kyllä minä ystävänä loukkaantuisin jos joku tulis sanomaan että voitko sinä (ainoastaan sinä..) jättää lapsesi kotiin... Jos olette hyviä ystäviä niin, varmasti hän tahtoo olla juhlissa läsnä ja vauvakin nyt vaan kuuluu perheeseen.

Yhteistyössä