Auttakaa, miten saisin 8 kk ikäisen syömään!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ¨¨¨¨
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
¨

¨¨¨¨

Vieras
Meidän vesseli ei suostu oikein kiinteitä syömään. Ottaa kyllä ekan ja tokankin lusikallisen, mutta sitten suu pysyy kiinni ha väkisin saa tunkea sinne huulten väliin ruokaa. Eikä ole väliä, onko kaupan ruokia tai itse tehtyjä, sama juttu aina. Nälkäinen on, miatoa menee pari desiä ihan heittämällä. Kuinka paljon teidän 8 kk lapset syövät kerralla? Meneekö koko purkillinen ruokaa?

Meillä oli tuossa iässä vaihe, että piti olla kädessä jotain tutkittavaa että suu aukesi paria lusikallista enemmän. Oma lusikka, mainoksia revittäväksi, jotain muovista keittiövälinettä jne... Oli vaan niin paljon menohaluja, että ei olisi malttanut istua pöydässä syömässä. SItten myöhemmin ei tarvinnut mitään, söi reippaasti ilman härpäkkeitä.

Anna oma lusikka käteen. Odota, että on nälkä.
Ja tosiaa, noin pienen kanssa voi mielestäni tilapäisesti pyörtää "ei leluja ruokapöytään"-periaatteen. Tv aukikin voi jollekulle maistua ruoka paremmin..

Sitäkin voi kokeilla, että jos ei ota ruokaa, lapsi nostetaan pois pöydästä ja sanotaan "loppu, kiitos!". 8 kk ymmärtää jo aika paljon.. Jos tuntuu, että lapsella vielä nälkä, takaisin pöytään.

Kannatan myös sormiruokailun kokeilua.

Meillä alkoi myös tuossa 8kk kohdalla ruokailu tökkimään. Parhaiten uppoaa kun saa itse napsia sormipaloja tai jyrsiä leipää. Minä samalla tuikkailen ruokaa lusikalla aukenevaan suuhun. Pieni huijaus on ihan ok ;)

Meillä keskimmäinen ei tuossa iässä syönyt edes sitä kahta lusikkaa kuin todella harvoin. Maidolla eli. Neuvolassa asiaan suhtauduttiin rauhallisesti, vaikka tyttö oli myös pienikokoinen. Vuoden iässä alkoi sitten syömään selvästi paremmin. Esikoinen veteli 8-kuisena jo viisi tuhtia ateriaa, joten kieltämättä olin itsekin aivan ymmällä tilanteesta. Mutta aika korjannee teilläkin ongelman.

Mä olen antanut saman ikäiselle nokkamukin, jossa vettä. Siinä on niin paljon ihmettelemistä, ettei huomaa kun samalla lusikoin suuhun soseet. Ollaan kokeiltu myös sormiruokailua, mutta tuo meidän vesseli ei vielä oikein tajunnut koko hommaa.

Yhteistyössä