Auttakaa! Mikä minusta tulee "isona", nykyinen ammatti lastentarhanope...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hukassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hukassa

Vieras
Olen hoitovapaalla, ja paluu entiseen työhön ei innosta. Rakastan kyllä lapsia ja työtä heidän kanssaan, ja olen ihan mukava, ammattitaitoinen ope, mutta samalla koen ko. työn liian kuluttavaksi mm. isojen ryhmien, metelin ja suuren vastuun takia. Jännitän myös kovasti lasten vanhempien kanssa keskustelua, en oikein osaa olla luonteva; sekin vie voimat. Ulospäin olen kyllä iloinen ja reipas, mutta oikeasti hyvinkin epävarma itsestäni kommunikointitilanteissa. Tuntuu, että en ole riittävän hyvä omana itsenäni tähän työhön. Olen vuosia paininut näiden tunteiden kanssa, ja nyt tuntuu, että ehkäpä alan vaihto olisi oikea ratkaisu. Mutta mutta... mikähän työ/koulutus olisi minua varten...? Olen kasv.tiet.maisteri koulutukseltani. Antaako työvoimatoimisto tai jokin muu taho ammatinvalintaohjausta tms tällaiselle jo melkein kolmikymppiselle? Kertokaa ajatuksianne tästä tilanteestani, myös kokemuksia ammatinvaihdosta aikuisiässä ja kokemuksia riittämättämyydentunteesta työelämässä. Kiitän : )

Ei mulla ole neuvoja sori :snotty: Mutta kuulosti ihan mun tuntemuksilta sun kirjoitus! Olen kyllä ajatellut joskus palata päiväkotiin, mutta vasta sitten kun omat lapset on reilusti isompia. Olen sosionomi (amk) ja työskennellyt vain päiväkodissa, muu sosiaalialan työ ei kiinnosta. Mutta olen kovasti koittanut miettiä, mitä sitä tekis kun töihin palaa. Mihin mut otettais töihin ja mikä työ antais itellekin jotain?

Mutta ota ihmeessä yhteyttä työkkäriin, eiköhän ne osaa neuvoa eteenpäin. Tsemppiä uuden ammatin etsintään!

Oletko siis kasvatustieteiden kandidaatti? Mitä jos jatkaisit opiskelua maisteriksi asti, kun sinulla on jo hyvä pohjakoulutus ja työkokemusta? Olen itse aikuisopiskelija ja yksi opettajistamme on koulutukseltaan lastentarhanopettaja/kasvatustieteiden maisteri. Mielestäni hänellä on tosi luova ja hauska tapa opettaa, mikä saattaa johtua lastentarhanopettajataustasta.

Ammatinvalintapsykologit työskentelevät työvoimatoimistoissa. Kannattaa siis soitella työkkäriin ja varata sitä kautta aika ohjaukseen. Valmiita ratkaisuja psykologi ei tarjoa, mutta ainakin omalla kohdalla ajatukset selkenivät ja päätöksiä oli helpompi tehdä.

Yhteistyössä