Auttakaa miettimään, mikä olisi sopiva korvaus lapsenhoidosta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -äiti-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

-äiti-

Vieras
Olen sopinut meidän lapsen perhepäivähoitajan kanssa, että hän ottaa lapsen yöksi hoitoon. Siis ihan vapaa-ajallaan vapaaehtoisesti ylimääräistä korvausta vastaan. Hoitaja tulee hakemaan lapsen taksilla n. tunti ennen nukutusaikaa (korvaamme taksimatkan kulut erikseen tietenkin) ja haemme lapsen seuraavana aamuna n. tunti hänen normaalin heräämisaikansa jälkeen, eli hoitaja tarjoaa lapselle iltapalan ja aamupalan.

Hoidosta sovittiin, mutta kun kysyin maksusta, niin hoitaja sanoi, että "maksa sen verran kuin mielestäsi on hyvä". En halua maksaa aivan liioitellusti yläkanttiin, mutta vielä nolompaa olisi maksaa liian vähän. Mikä olisi siis sopiva hinta?

Mun mielestä sopiva summa tuosta olisi noin 50 euroa. Silti, vaikka lapsi nukkuu koko yön on toi aika iso palvelus teille vanhemmille.

Olen ihan täsmälleen samaa mieltä, että on tosi iso palvelus. Oikeastaan mietin enemmänkin, että onko tuo 50 euroa liian vähän. Kuitenkin hoitajan pitää olla koko ilta kotona lapsen hoitamista varten vaikka lapsi nukkumassa onkin. Eli ei voi ajatella, että hoitamista on vain tunti illalla ja tunti aamulla.

Mielestäni tuohon vaikuttaa myös perheen oma maksukyky. Itse tarjoaisin 40€.

Aina vaan monimutkasemmaks menee... :D Tästä piti olla apua eikä tuottaa lisää päänvaivaa. :D

Noh, ei olla rikkaita tai suurituloisia, mutta keskiluokkaa varmaan. Meidän tulot on paremmat kuin perhepäivähoitajalla. Ja tosiaankin, en ainakaan halua maksaa liian pientä korvausta. En halua, että tästä jää mitään hampaankoloon hoitajalle.

Meillä ei olisi varaa maksaa lastenhoidosta, joten olisin iloinen jos joku antaisi 40 yhdestä yöstä. (Itse olen tuttavaperheelle tehnyt jonkun vastapalveluksen lastenhoidosta.)

Jos 50 ei laita teitä vararikkoon, niin se on varmastikin riittävä summa.

[QUOTE="Vieras";27807278]Meidän perhepäivähoitaja pyysi aina 25€. Ja veimme hoitoon 15.00 ja haimme seuraavana päivänä 13.00. Nyt jo 10v ja käy hoidossa ilmaiseksi.[/QUOTE]

Ohhoh. Ompas teillä innokas perhepäivähoitaja... Kyllä työstä nyt korvaustakin pitää saada...

[QUOTE="Vieras";27807278]Meidän perhepäivähoitaja pyysi aina 25€. Ja veimme hoitoon 15.00 ja haimme seuraavana päivänä 13.00. Nyt jo 10v ja käy hoidossa ilmaiseksi.[/QUOTE]

Ihana hoitaja teillä :)

[QUOTE="Aapee";27807293]Ohhoh. Ompas teillä innokas perhepäivähoitaja... Kyllä työstä nyt korvaustakin pitää saada...[/QUOTE]

Entisen perhepäivähoitajan poika on jo 17v ja siksi kaipaa seuraa eikä pyydä maksua. On joo tosi ihana muutenkin...

Olin itse miettinyt, että jos maksaisin sen MLL:n taksan mukaan niin, että lasken tuntimäärän ihan siitä kellonlyömästä, kun lapsi saapuu, jatkuen siihen, kun haetaan pois. Siitä tulisi aikalailla satanen. Pari olikin ehdottanut jotain tuon suuntaista, eli ei kai se sitten ihan yliampuvaa ole?

[QUOTE="Aapee";27807328]Olin itse miettinyt, että jos maksaisin sen MLL:n taksan mukaan niin, että lasken tuntimäärän ihan siitä kellonlyömästä, kun lapsi saapuu, jatkuen siihen, kun haetaan pois. Siitä tulisi aikalailla satanen. Pari olikin ehdottanut jotain tuon suuntaista, eli ei kai se sitten ihan yliampuvaa ole?[/QUOTE]

Ei ole yliampuvaa ollenkaan. Itse olen maksanut aina 10e tunti, myös yötunneista.

[QUOTE="Aapee";27807328]Olin itse miettinyt, että jos maksaisin sen MLL:n taksan mukaan niin, että lasken tuntimäärän ihan siitä kellonlyömästä, kun lapsi saapuu, jatkuen siihen, kun haetaan pois. Siitä tulisi aikalailla satanen. Pari olikin ehdottanut jotain tuon suuntaista, eli ei kai se sitten ihan yliampuvaa ole?[/QUOTE]

Osaahan se hoitaja sitten sanoa, että ottaa vaikka vain puolet tarjoamastasi summasta jos se hänen mielestään on liikaa.

Saanko udella, mihin vanhemmat noin kipeästi tarvitsevat tuon yöseudun?

Ajattele asiaa niin,et kuinka monta tuntia laspi on siellä hoidossa ja sille ainakin 10e tuntipalkka plus ateriat. Itseasiassa tuo 80e on alakanttiin arvioitu.

OK, kiitos tästä! Laitan ehkä kuitenkin sen MLL:n tuntitaksan mukaan, se on vähän vajaa kymppi... Mutta sanon sitten täsmällisesti, minkä mukaan olen siihen lukuun päätynyt, niin ei tarvi hoitajan ihmetellä tai olla mitenkään nolona. :)

Eikö kannattaisi miettiä, miltä itsestäsi tuntuisi minkäkinlainen summa? Ja jos haluat viedä lapsesi uudelleen samaan paikkaan on paras maksaa yläkanttiin. Liekö lapsesi saa nukuttua yönsä siellä, jolloin hoitaminen voi olla työlästä ikävöivää lasta rauhoittaessa?

MLL:n summa on kuitenkin korkea, koska siinä pelataan lomarahoilla ja muilla pakollisilla korvauksilla. Koska hoitajanne ei joudu pulittamaan ansioistaan mitään mihinkään maksa 80 e. Se vastaa samaa summaa kuin MLL, jos siis jätetään pois ne pakolliset maksut.

En ole riitaa haastamassa, mutta...

jos tiedät perheen rahallisen tilanteen heikoksi ja perheen vanhemmilla olisi joku "pakollinen" iltameno, niin kehtaisitko ottaa heiltä n. 80€ yön yli hoidosta?

Mä en ottaisi tuntemattomia muksuja meille hoitoon, koska en halua tehdä työkseni lastenhoitoa. Mutta meille hoitoon tulevista ystävien lapsista en koskaan ole veloittanut yhtään mitään.

Jos ajatellaan apn kaltainen tilanne jossa olisin sanonut,, että maksa mitä katsot sopivaksi niin ottaisin sen mitä tarjotaan.
Vanhempien tulotaso ei siksi vaikuta mun mielestä, koska lapsesta on ihan yhtä paljon "vaivaa" hoitajalleen tienaavat ne vanhemmat sitten paljon tai vähän. Tämä ei ole tulosidonnainen juttu. Eikä tätä voi verrata myöskään kaupungin tarjoamaan päivähoitoon jossa saa vähennyksiä hoitomaksuista jos on vähätuloinen perhe.

Viimeksi muokattu:
Osaahan se hoitaja sitten sanoa, että ottaa vaikka vain puolet tarjoamastasi summasta jos se hänen mielestään on liikaa.

Saanko udella, mihin vanhemmat noin kipeästi tarvitsevat tuon yöseudun?

Toivon niin!

Mieheni väitöstilaisuuden karonkka ja sinne tulee meidän molempien vanhemmat ja kaikki sisaruksetkin ja parhaat ystävät, niin ei ihan oikeasti ole ketään "normaaleja" hoitajia vapaana. Mutta lapsikin pääsee syömään sinne ja hoitaja hakee hänet sitten ruuan jälkeen pois ja kaikki saa sen jälkeen jatkaa vielä rauhassa juhlimista kahvin ja konjakin merkeissä. :)

En ole ikinä ennen maksanut lapsen hoidosta mitään kenellekään, kun on noita tuttuja ollut aina hoitamassa vapaaehtoisesti, joten on oikeasti vaikea miettiä, mikä olisi hyvä summa. Kiitos avusta kaikille!

Kyseessä on kuitenkin lapsen tuntema, luotettava, ammattitaitoinen hoitaja, joten en nyt ainakaan MLL:n taksan alle kehtaisi tarjota. Mielummin vähän yli.
Taitaisi 100€ olla aika hyvä

Eikö kannattaisi miettiä, miltä itsestäsi tuntuisi minkäkinlainen summa? Ja jos haluat viedä lapsesi uudelleen samaan paikkaan on paras maksaa yläkanttiin. Liekö lapsesi saa nukuttua yönsä siellä, jolloin hoitaminen voi olla työlästä ikävöivää lasta rauhoittaessa?

MLL:n summa on kuitenkin korkea, koska siinä pelataan lomarahoilla ja muilla pakollisilla korvauksilla. Koska hoitajanne ei joudu pulittamaan ansioistaan mitään mihinkään maksa 80 e. Se vastaa samaa summaa kuin MLL, jos siis jätetään pois ne pakolliset maksut.

Kiitos tästäkin ohjeesta. Summan miettiminen omalle kohdalle on niin pirun vaikeaa, kun hoidan vaan sisarusten ja ystävien lapsia jne. ja aina ihan ilmaiseksi. Vuoroin vierailla -periaatteella siis... Oma työni on aivan eri luonteista kuin lastenhoito ja siihenkään ei siis voi verrata.

Mutta kiitos vielä kaikille, eiköhän tämä tästä!

Hoitaja tekee teille valtavan hienon palveluksen, johon hänellä ei TODELLAKAAN ole mitään velvollisuutta. Taitaa olla harvassa hoitajat, jotka tuohon edes suostuisivat. Ja vielä hakee lapsen, jotta te saatte juhlia rauhassa miehesi tärkeänä juhlapäivänä.

Todellakin tarjoaisin sen 100€. Ei ole tilanteeseen nähden ollenkaan ylimitoitettu korvaus.

Yhteistyössä