Auttakaa! Mieheni kanssa riita auton bensankulutuksesta ja tyhjäkäynnistä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Hän väittää että auton samutus ja uudelleen käynnistys ei vie juuri tavallista matka-ajoa enempää bensaa. Ja minä taas olen kuullut että käynnistys vie hirveesti bensaa.

Eli jos auto on käynnissä ja jotain unohtuu sisälle kotiin: kannattaako auto jättää tyhjäkäynnille minuutiksi? Vai sammuttaa ja käynnistä myöhemmin uudelleen? Kumpi vie enemmän bensaa?

Lain mukaan tyhjäkäynnillä saa olla vain 1min. Mutta jos nyt siitä ei välitettäis, niin entäs jos auto olis parkissa 5min käynnissä? Kannattaako silloin jo sammuttaa mieluummin kun käy sisällä.

Onko kellään faktoja paljonko 10v vanhan perheauton käynnistys vie bensaa?

Ajoin kortin muutama vuosi sitten, ja autokoulun autossa oli semmonen laite, mikä näytti kulutuksen KOKO ajan kun laite oli päällä. Ja autoa käynnistettäessä polttoaineen kulutus on hetkellisesti monta sataa litraa. Siis tyyliin nanosekunnin ajan. Että kyllä se on taloudellisempaa antaa sen auton olla käynnissä, kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Sit jos alkaa olla useita minuutteja tyhjäkäynnillä, niin sit jo kannattaa sammuttaa.,

Siis totta on etä käynnistys vie enemmän bensaa kuin tyhjäkäynti lyhyen hetken.

MUTTA mun mielestä todella tyhmää käytöstä joutokäyttää autoa ylipäätänsä.

Uton merkki, malli ja moottorin koko? Onko auto just vasta käynnistetty, tullut ajosta vai ollut piuhan päässä? Kesä vai talvi?

Mä sammutan mutta koska kotiavaimet on samassa nipussa, helpompaa. Mies antaa käydä kun sen kotiavain on erikseen.

Kylmäkäynnistys vastaa 1000km ajamista moottorille. Eli talvella ei kannata juuri käynnistettyä autoa sammuttaa ja käynnistää uudestaan. Mutta jos ehtii ajella päiväkodille, niin mä en ymmärrä niitä, jotka jättävät auton käyntiin siksi aikaa kun heittävät muksun sisälle...

Meillä tyhjäkäynti vie uudella autolla bensaa alle 1l tunnissa.

Talvikylmillä kannattaa enemmin tyhjäkäyttää minuutin ajan, varsinkin dieseliä joka lämpenee hitaammin. Lämmetessään auto käyttäää vähemmän polttoainetta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kylmäkäynnistys ainakin on haitallista autolle, kulutuksesta en osaa sanoa. Joten pakkasilla ainakin jättäisin tyhjäkäynille.

Mutta jos kyse on muutamasta minuutista, ja kone tosiaan on jo lämmin, niin kyllä mä sammuttaisin, jos on ruiskuauto, se riippuu siitäkin, ei se sitä soppaa loppaa käynnistyksessä, jos tosiaan on sammuksissa vaan minuutteja, eikä niin kauaa että kone kylmenisi ja laittaisi käynnistyessään ryypyn päälle.
Kun ei se kone tarvitse palaakseen kuin sen tietyn bensailmaseoksen, eikä mitenkään enempää käynnistyshetkellä.
Käynnistyminen kuitenkin hoituu starttimoottorilla ja vauhtipyörään varastoidulla voimalla. Ruiskussa bensapumppu lähtee käynnistyksessä pyörimään niinkuin se pyörii muutenkin, ja ruiskun suuttimet aukeavat samoiksi ajoiksi kuin muutenkin ajon aikana.
Kaasari on eri asia, siitä mä en nyt ole täysin varma, ja mitä nuo bensankulutus mittarit näyttää omiaan käynnistyksen aikana, niin mun autossa esimerkiksi nopeusmittarikin näyttää käynnistyessään 60, ja kiekkamittari 6000 eikä nekään pidä paikkaansa.

Mä oon ihan tyhmä autojen kanssa, mutta eikös auto käytä akkua käynnistykseen, joten tuskin se nyt ylimääräistä bensaa ottaa :/ Mutta tosiaan kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria, joten näin talvella kotoa lähtiessä ainakin jätän auton käyntiin usemmaksikin minuutiksi mielummin kuin sammuttaisin välillä... vaikka johdonpäässä olisi ollutkin ennen ekaa starttausta.

Hän väittää että auton samutus ja uudelleen käynnistys ei vie juuri tavallista matka-ajoa enempää bensaa. Ja minä taas olen kuullut että käynnistys vie hirveesti bensaa.

Eli jos auto on käynnissä ja jotain unohtuu sisälle kotiin: kannattaako auto jättää tyhjäkäynnille minuutiksi? Vai sammuttaa ja käynnistä myöhemmin uudelleen? Kumpi vie enemmän bensaa?

Lain mukaan tyhjäkäynnillä saa olla vain 1min. Mutta jos nyt siitä ei välitettäis, niin entäs jos auto olis parkissa 5min käynnissä? Kannattaako silloin jo sammuttaa mieluummin kun käy sisällä.

Onko kellään faktoja paljonko 10v vanhan perheauton käynnistys vie bensaa?

mitähän ukkos sanois siihen jos teidän autossa olis polttoainelämmitin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mä oon ihan tyhmä autojen kanssa, mutta eikös auto käytä akkua käynnistykseen, joten tuskin se nyt ylimääräistä bensaa ottaa :/ Mutta tosiaan kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria, joten näin talvella kotoa lähtiessä ainakin jätän auton käyntiin usemmaksikin minuutiksi mielummin kuin sammuttaisin välillä... vaikka johdonpäässä olisi ollutkin ennen ekaa starttausta.

hehehehe, tota kyllähän se sitä bensaakin hörppäsee ja sekin vielä sit riippuu onko ruisku yms...

piina Juu, akusta se loppaa aika hyvin käynnistymishetkellä. Akusta virtaa startille, joka pyöräyttää vauhtipyörää samoten kun akusta lähtee virtaa bensapumpulle, ellei oo mekaaninen (lisäks kaikki ruiskusuuttimet jos on sähköset), plus sitten kaikki mukavuusjärjestelmän systeemit. Kun moottori käynnistyy, alkaa myös laturi lataamaan sitä akkua taasen.

ja riitelemme siis siitä tilanteesta että silloin kun auto on ollut käynnissä jo kaummin, eli sillä on jo ajeltu. Onko taloudellisempaa jättää auto tyhjäkäynnille,kun esim hakee ne lapset jostain hoidosta :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja riitelemme siis siitä tilanteesta että silloin kun auto on ollut käynnissä jo kaummin, eli sillä on jo ajeltu. Onko taloudellisempaa jättää auto tyhjäkäynnille,kun esim hakee ne lapset jostain hoidosta :)

Jos auto varastetaan hoitopaikan pihasta kun se on käynnissä ja avaimet sisällä, vakuutus ei sitten korvaa :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
piina Juu, akusta se loppaa aika hyvin käynnistymishetkellä. Akusta virtaa startille, joka pyöräyttää vauhtipyörää samoten kun akusta lähtee virtaa bensapumpulle, ellei oo mekaaninen (lisäks kaikki ruiskusuuttimet jos on sähköset), plus sitten kaikki mukavuusjärjestelmän systeemit. Kun moottori käynnistyy, alkaa myös laturi lataamaan sitä akkua taasen.

Silti käynnistys vie bensaa enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja nolo:

Jos ei oo ryyppyä päällä, siis kone lämmin, ja ruiskukone, niin käynnistyminen ei vie bensaa sen enempää, kuin se että ajon aikana luukuttais vaikka musiikkia. (laturia tarvii enemmän jne..)
Jos se loppais sitä bensaa hirveestikin enemmän, niin bensahappiseos menis viturallee eikä kone kävis oikein...
Käynnistäminen vie siis bensaa, siinä missä käyttäminenkin..

Pitää paikkansa, tuossa Zoe-F selitti auton virtapuolen toiminnan mutta polttoainetoiminnot jäi pimentoon.

Käynnistys vie enemmän kuin esim 2 min tasainen käynti, mutta silti mä sammutan hoidosta hakemisen ym vuoksi jo siksi että saan auton lukkoon. Kun mä kuitenkin jätän käsilaukun, läppärin ym sinne ja poistun nurkan taakse, joskus sisäänkin.

Kylmäkäynnistys ainakin on haitallista autolle, kulutuksesta en osaa sanoa. Joten pakkasilla ainakin jättäisin tyhjäkäynille.

Minuutissa ei määttori ehdi jäähtyä, eikä viidessäkään, ellei nyt sitten ole 40 astetta pakkasta....

Menee varmaan jotenkin niin, että minuutiksi ei välttämättä "kannata" sammuttaa mutta viideksi kannattaa ehdottomasti.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Olet oikeassa siinä, että olet ihan tyhmä autojen kanssa, tai ainakin tietämätön...

Pitää paikkansa, tuossa Zoe-F selitti auton virtapuolen toiminnan mutta polttoainetoiminnot jäi pimentoon.

Käynnistys vie enemmän kuin esim 2 min tasainen käynti, mutta silti mä sammutan hoidosta hakemisen ym vuoksi jo siksi että saan auton lukkoon. Kun mä kuitenkin jätän käsilaukun, läppärin ym sinne ja poistun nurkan taakse, joskus sisäänkin.

Juu, siis en alkanutkaan sitä bensa puolta tossa selvittämään, kun vastasin sille joka ihmetteli akku osuutta.
Käynnistys hetkellähän (siis niin kauan kun pitää avainta siellä startti kohdassa) lisäsuuttimet ovat auki koko ajan, mutta jos kaikki laitteet on kunnossa yms. niin avainta ei tarvitse kauaa siellä pitää, ja se kulutus vastaa suunnilleen samaa kuin akun enempi lataus rankan musiikinkuuntelun aikana.

Yhteistyössä