Auttakaa, kyse allergisen vauvan ruokavaliosta, en tiedä mitä enää tehdä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja allergisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

allergisen äiti

Vieras
Vauva on 5,5kk. En imetä enää, lapsella todettu maitoallergia, joka oireilee ihottumana (atooppinen ekseema). Nyt lapsemme saa lääkärin määräämää apteekin maidonvastiketta nimeltä Nutrilon Pepti. Aluksi näytti siltä, että ihottuma väheni tällä huomattavasti, mutta nyt on taas palailemassa. Aamuisin vauvan posket ja kaula on ihan ok, mutta aamupäivällä on jo tosi punaiset posket ja kaula, vauva raapii itseään heti tilaisuuden tullen (vartaloa ja jalkojaan, joissa myös karheaa ihottumaa).

Meille lastenlääkäri sanoi, että seuraava aika on vasta syksyllä ja siellä sitten kommentoidaan jos muita allergiaoireita tulee esim. kiinteistä. Ja jos atooppinen ekseema NYT pahenee niin annetaan vauvalle Ataraxia (auttaa kutinaan mutta on erittäin vahva lääke ja rauhoittava). Itse en haluaisi lääkitä vahvoilla lääkkeillä yöuneen vain siksi että kutina poistuu, jos ihottuman aiheuttajaa ei etsitä.

Mutta kun en tiedä tuleeko tuo nykyinen ihottuma nykyisestä maitokorvikkeesta vai kiinteistä?
Ensimmäisen viikon aloittelimme kiinteillä : puolet viikosta päärynäsosetta ja loppuviikosta lisäksi bataattia. Nyt vauva saanut muitakin soseita. En osaa yhdistää kiinteitä ruokia allergiaan sillä oireet eivät ala välittömästi.
Viime viikolla oli maidon jälkeen jopa oksentelua ja pulauttelua, nyt sitä ei esiinny, pelkkä ihottuma vain.

Mitä tehdä?

Meillä oli myös ruoka-allergiaa. Kiinteitä aloittaessa minä kokeilin uutta ruoka-ainetta kyllä pidempään, reilun viikon tai kaksikin ennen uuden mukaan ottamista. Meillä oli vuosikas kun allergisoivat selvisivät. Siihen saakka tosi runsasta takaisinvirtausta sekä vatsavaivoja. Voimia sinulle.

Hei. Onko vauva saanut kaupan purkkisoseita vai itsetehtyjä? Lastenruokasoseissa on tosi usein riisitärkkelystä,ja tiedän parikin allergikkolasta joilla tulee niistä oireita - ja nimenomaan viiveellä,ei heti ruokailun jälkeen.

Oletteko käyneet kunnallisella vai ykstyisellä allergialääkärillä? Me käytiin yksityisellä just siksi kun haluttiin että ihottuman aiheuttaja(t) selvitetään kerralla kunnolla.
Meillä siis löytyi selkeä maitoallergia n 5kk:n iässä,mutta mä jatkoin osittaisimetystä (lisämaitona nutrilon pepti). Vähän myöhemmin varmistuivat myös kananmuna- ja soija-allergiat. Soijaakin on tosi monissa vauvanruoissa..

Soitto hoitavalle lääkärille, tai allergiahoitajien numeroon: ja kerrot tarkat oireet. Nutrilon Pepti on lehmänmaitojohdannainen, joka aiheuttaa herkille maitoallergikoille oireita varsinkin kun määrät lisääntyvät iän mukana. Älä aloita mitään kiinteitä ennen kuin saat korvikkeen vaihdatettua sopivaan. Kunnollinen lääkäri kokeiluttaa teillä liudan korvikkeita, niitä on apteekki pullollaan! Tsemppiä teille, ja lääkäri vaihtoon jollei apua lapselle tule. Atooppinen ekseema on onneksi niin ilmiselvä oire, että saatte apua herkästi.

Mä en antaisi päärynää. Mielummin vaikka mustikka-vadelmaa. Päärynä allergisoi yhtä paljon kuin omena.

Ja onhan lapsen vaatteet pesty hajusteettomilla ja huuhteluainetta ei käytetä? Meillä hajusteeton huuhteluainekin aiheutti oireet koko kroppaan.

vielä sen verran, että nuo korvikkeet ovat niin energiapitoisia että kalorimäärien takia ette niitä kiinteitä vielä tarvitse. Minimoi vaikka vaan yhteen soseeseen tai sormiruokaan tuo puoli, niin pysyy harjoittelu käynnissä mutta ei sotke allergiaselvittelyä!

Sun kannattaa pitää pitempi väli uusien ruokien kokeilussa jos lapsesi reagoi hitaasti. Viikko on liian vähän . 2-3 viikkoa ennenku uutta aletaan kokeilemaan. nyt sun ei auta kuin purkaa ruokavaliota yksi ruoka kerrallaan ja kattoa häviääkö ihottuma. sit alottaa alusta. Niin ja vie lapses kunnon lääkärille. IHmeellistä jos muka vasta syksyllä pääsette seuraavan kerran vastaanotolle.

Mä soitan heti maanantaina sairaalaan. Tosin lääkäriä ja hoitajia ei suoraan tavoita, soittopyyntöä voi kuulemma jättää.

Niin ja soseet oon ite tehny paitsi hedelmäsoseen. Mietinkin että oon liian nopeasti lähteny noita kiinteitä antamaan. Kun ekalla viikolla baatista ja päärynästä ei mitään tullu, niin uskalsin siirtyä jo antamaan muita. Reippaalla tahdilla kehotettiin aloittelemaan soseita. Ehkä myös siksi hätäilin, kun painokin vaan laski.

Meillä ainut korvike joka auttoi oli neocate (aminohappopohjainen). Oletteko julkisella puolella hoidossa? Siellä ei nimittäin hirveän helposti määrätä ko. korviketta koska LÄHES kaikille halvemmat korvikkeet sopovat ja Neocate tulee liian kalliiksi yhteiskunnalle. kannattaa miettiä sitäkin vaihtoehtoa ettei nykyinen korvike sovi vauvalle.

Minä lopettaisin kaikki kiinteät samantien, jotta selviää mistä ihottuma tulee. Allergiat voivat pahimmillaan olla aika vaikeita ja monimutkaisia. Kaiken a ja o on oikea maito, jos kyse siis vauvasta.

Jep, mulla on itselläni vaan sellanen tunne että allergia johtuu maidosta. Että on herkistyny tuolle Nutrilon Peptillekin. Ihoa raapii päivittäin ja öisin niin hankala sanoa että tuleeko mistä..
julkisella puolella ollaan..

Älä kiirehdi niiden soseiden kanssa. Etsi ensin VARMASTI sopiva korvike. Sen kanssa voi sitten alkaa kokeilemaan uusia ruoka-aineita yksi per viikko. Jotkut vauvat reagoi hitaasti, toiset taas hetkessä. Mikäli lapsesi kuuluu hitaasti reagoiviin, pitää tahtia hiljentää, muuten huomaat pian olevasi tilanteessa, että joku "varmoista ja jo testatuista" ruoka-aineista allergisoi, ja joudut pakittamaan ja kokeilemaan ne kaikki uudelleen. Se on tosi turhauttavaa (nim. kokemusta on)

Ja paras neuvo minkä ikinä sain, kun esikoisen kanssa painin tuollaisten asioiden kanssa, oli suosittelu mennä YKSITYISELLE.

Vois olla tosiaan et toi nutrilon pepti ei sovi. Niitä on tosiaan apteekissa muitakin korvikkeita ja saa myös reseptittä (tosin kalliimpaa tietty), jos haluat jo ominpäin viikonloppuna kokeilla.

Valitettavasti tuttavapiissä on yllättävän huonoja kokemuksia vauvojen allergioiden hoidosta julkisella puolella. Valitettavasti kaikki yksityisenkään puolen allergologit eivät ole ihan mukana vaikeimpien allergioiden hoidossa. Aina se siedätys ei vaan onnistu.. Mekin jouduimme vaihtamaan lääkäriä ennen kuin apu löytyi.

Meillä on laajat ruoka-aineallergiat ja tiedän kuinka vaikeaa salapoliisin työ on. Itse imetin pitkään niukalla dieetillä. Meillä allergiaa aiheuttavat mm. maito, muna, kotim.viljat, maissi, soija, rypsi ja rapsi jne. Näillä ei korviketta sitten löytynyt. Onneksi maitoa tuli. Tuo rypsi on kai suht yleinen atooppisilla lapsilla. Mutta takana voi olla mikä vain, yksilöllistä kuten joku jo sanoi. VAADI uutta korviketta. Ei siitä mitään tule, että lapsi nukutetaan joka ilta ataraxilla ja samlla ollaan kortisonikierteessä. Julkisella tosiaan joudut kunnasta rippuen pitämään ääntä itsestäsi. Ja niitä kiinteitä ihan rauhassa hitaalla tahdilla, vaikka tiedän kuinka rasittavaa se voi olla. Meillä lapsi nyt 1½v. ja koossa kymmenen sopivaa. Tässä matkan varrella on tippunut jo muutavia sopivaksi luultuja poiskin. Hanki vertaistukea, histamiini.com on yksi hyvä foorumi. Jaksamista ja tsemppiä. Kyllä allergioista selviää. Muistan, että alku oli hankalinta ja välillä tuntui ihan loputtomalta suolta. Nyt jo kevätaurinko paistaa meidänkin ikkunoista.

Mä en antaisi päärynää. Mielummin vaikka mustikka-vadelmaa. Päärynä allergisoi yhtä paljon kuin omena.

Ja onhan lapsen vaatteet pesty hajusteettomilla ja huuhteluainetta ei käytetä? Meillä hajusteeton huuhteluainekin aiheutti oireet koko kroppaan.

Meillä ainakin just vadelma saa lapsen oksentamaan ja omena myös saa vattan ihan sekaisin. Päärynää voi syödä huoletta. Vadelma ja omena saa myös atooppisen ihottuman kukoistamaan.. ja jos paljon ruoka-aineallergioita ja vatsa menee helposti sekaisin niin en kyllä itse hirveästi mustikkaakaan antaisi, mut tämä viimeinen vaan ihan omasta kokemuksesta "viite".

Koska lapsesi vasta noin pieni niin kiinteitä ruokia ei vielä vaan ensin täytyy löytyä korvike joka VARMASTI sopii, en muista monesko meillä oli mikä sopi.
Ja aika lääkärille pitää löytyä paljon nopeammin kuin vasta kuukausien päästä, oliko ap:n tapauksessa että jopa vasta syksyllä! Jos Teillä vakuutus niin yksityiselle ja vaikka ei vakuutustakaan jos julkiselta puolelta ei apua niin yksityiselle.
Me meninn julkisen puolen kautta ja hyvin homma toimi. Nyt lapsi tosin jo 7 v, mutta muistan ne hankalat ajat.

Yhteistyössä