Auttakaa!! Kokemuksia Citalopramista???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Voiko kamala puristuksen tunne rinnassa (jatkuva sellainen) johtua tästä lääkkeestä?? Voiko myös rytmihäiriöt??
Tää olo on melko karmea...
Olen raskaana ja aloittanut vasta tuon lääkkeen syönnin.
Tarttis varmaan mennä tohtoriin...

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
voi johtua niistäkin. onko mimmonen annostus?
ja toki ite soittasin päivystykseen, koska kuitenkin raskaus on mukana..

Syön vasta puolta tabl./pvä, 20mg:sta...kohta pitäis siirtyä koko tablettiin.

Cipramil voi aiheuttaa impulsiivisuutta; itsetuhoisissa ihmisissä usein lisää riskiä itsariin yms. Enpä ihmettelis jos siitä tulis esim verenpaineen nousua joka voi aiheuttaa tuommoisen puristuksen tunteen rinnassa. En oikein tykkää koko lääkkeestä.

Mun mies on tota käyttänyt paniikkihäiriöön.Ekan kuukauden oli kuulemma paljon paskempi olo mitä ilman niitä.Siitä se olo sitten alkoi tasoittumaan ja lääke puremaan paniikkihäiriöön

Sivuoireina voi tulla vähän aikaa tietynlaisia oireita. Pitäs mennä ohi, kun on käyttäny jonkun aikaa. Jos huolestuttaa, niin kannattee käydä lääkärissä.
Itse kans käytän ko. lääkettä, mulla ei ongelmaa, koska siirryin toisesta lääkkeestä. Nyt olen lopettamassa lääkitystä hyvissä ajoin ennen synnytystä.

Paniikkihäiriöön syön ja olen syönyt kohta 2vkoa.
Raskaana olen herkkä muutenkin saamaan rytmihäiriöitä (jotka on todettu vaarattomiksi), mutta nyt tämä on ihan kamalaa...
Ajattelin, voisinkohan ehdottaa lääkärille, että tämä Citalopram vaihdettaisiin Propraliin, joka ei sinänsä ole mikään mielialalääke, mutta sillä saisi nämä rytmikset pois.
Olen syönyt sitä aiemmissa raskauksissa. Se ei vaikuta taas suoraan paniikkihäriöön se lääke, mut jollain tapaa sekin rauhoittaa kuitenkin. Vaikeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:
Sivuoireina voi tulla vähän aikaa tietynlaisia oireita. Pitäs mennä ohi, kun on käyttäny jonkun aikaa. Jos huolestuttaa, niin kannattee käydä lääkärissä.
Itse kans käytän ko. lääkettä, mulla ei ongelmaa, koska siirryin toisesta lääkkeestä. Nyt olen lopettamassa lääkitystä hyvissä ajoin ennen synnytystä.

Miksi se täytyy lopettaa ennen synnytystä?

Tosiaan lääkäri sano, että saattaa vauvalle tulla vierotusoireita ja synnytyksessä saattaa ilmetä joitain vaikeuksia. Sen takia on turvallisempaa alkaa vähentämään lääkitystä hyvissä ajoin ennen synnytystä.

Raskaus ja imetys:

Raskaus:
Sitalopraamin käytöstä raskauden aikana ei ole riittävästi tietoa. Eläimillä tehdyissä tutkimuksissa on havaittu lisääntymistoksisuutta (ks. kohta Prekliiniset tiedot turvallisuudesta). Ihmisille mahdollisesti koituvaa riskiä ei tunneta. Vieroitusoireita on ilmoitettu vastasyntyneillä, joiden äidit ovat käyttäneet selektiivisiä serotoniinin takaisinoton estäjiä raskauden aikana. Sitalopraamia ei tule käyttää raskauden aikana, ellei se ole selvästi tarpeellista. Käytettäessä raskauden aikana annosta tulee pienentää ja jos mahdollista, käyttö tulee lopettaa viimeisten raskausviikkojen aikana.

Imetys:
Pieniä määriä sitalopraamia erittyy äidinmaitoon. Imettämisestä koituvan hyödyn tulee olla suurempi kuin lapseen mahdollisesti kohdistuvat haittavaikutukset

Lähde: Pharmaca Fennica

Tosiaan lääkäri sano, että saattaa vauvalle tulla vierotusoireita ja synnytyksessä saattaa ilmetä joitain vaikeuksia. Sen takia on turvallisempaa alkaa vähentämään lääkitystä hyvissä ajoin ennen synnytystä.

Raskaus ja imetys:

Raskaus:
Sitalopraamin käytöstä raskauden aikana ei ole riittävästi tietoa. Eläimillä tehdyissä tutkimuksissa on havaittu lisääntymistoksisuutta (ks. kohta Prekliiniset tiedot turvallisuudesta). Ihmisille mahdollisesti koituvaa riskiä ei tunneta. Vieroitusoireita on ilmoitettu vastasyntyneillä, joiden äidit ovat käyttäneet selektiivisiä serotoniinin takaisinoton estäjiä raskauden aikana. Sitalopraamia ei tule käyttää raskauden aikana, ellei se ole selvästi tarpeellista. Käytettäessä raskauden aikana annosta tulee pienentää ja jos mahdollista, käyttö tulee lopettaa viimeisten raskausviikkojen aikana.

Imetys:
Pieniä määriä sitalopraamia erittyy äidinmaitoon. Imettämisestä koituvan hyödyn tulee olla suurempi kuin lapseen mahdollisesti kohdistuvat haittavaikutukset

Lähde: Pharmaca Fennica

Kiitos! Onkohan tuo ihan hullu ajatus, että jättäisin tämän Citalopramin pois kokonaan ja käyttäisin sitten vaikka tuota Propralia...? Kyllä minua paniikkihäiriö kiusaa ja ehkä masennuksen poikastakin voi olla ilmassa, mutta mielestäni kuitenkin voisin pärjätä ilman Citalopramia, jos vaan saan nämä rytmihäiriöt pois...tuntuu, et tuota lääkkeestä on enemmän haittaa kuin hyötyä, en tiedä sitten.

Pharmaca Fennica Propralista:

Raskaus ja imetys:

Äidin raskaudenaikaiseen propranololilääkitykseen on liittynyt vastasyntyneen alipainoisuuden, hypoglykemian ja hengitysvaikeuden lisääntynyt riski. Propranololin raskaudenaikaiseen käyttöön on syytä suhtautua erityistä harkintaa noudattaen. Propranololi erittyy äidinmaitoon, mutta maidon propranololipitoisuuksien aiheuttamat mahdolliset vaikutukset lapsessa ovat hyvin epätodennäköisiä.

Pharmaca Fennica Propralista:

Raskaus ja imetys:

Äidin raskaudenaikaiseen propranololilääkitykseen on liittynyt vastasyntyneen alipainoisuuden, hypoglykemian ja hengitysvaikeuden lisääntynyt riski. Propranololin raskaudenaikaiseen käyttöön on syytä suhtautua erityistä harkintaa noudattaen. Propranololi erittyy äidinmaitoon, mutta maidon propranololipitoisuuksien aiheuttamat mahdolliset vaikutukset lapsessa ovat hyvin epätodennäköisiä.

Nämä riskit tiesinkin. Käytännössä ainakin tähän asti kuitenkin kaikki mennyt ihan hyvin. (silloin kun tuota söin siis)