Auttakaa epätietoista...pelottaa!

Elikkäs sain keskenmenon 12.4(6+1)...tai siis silloin alkoi vuoto...14.4 tuli sitten pari hyytymää..sen jälkeen on tullut vaan kirkasta veristä vuotoa, joka siis jatkuu edelleen:confused: Viime viikolla kävin hcg:n mittauksessa...ja tänä aamuna soitin tuloksia...täti puhelimessa ei olisi kertonut niitä jos minulla ei huomenna olisi heti ollut aika jälkitarkastukseen, koska hcg oli 121 ja on kuulema aivan liian korkea...nyt mä oon täällä ihan paniikissa, että joudun kaavintaan tms. Osaisko joku kertoa mulle noist hcg arvoista...kun en niistä yhtään mitään itse ymmärrä..paljonkohan se pitäis noin kaksi viikkoa keskenmenon jälkeen olla...nollako?:(
 
Ensiksi..suuri pahoitteluni keskeytyneen raskauden vuoksi:hug: - Jaksuja kovasti:heart:
..Itsellänikin niitä 3 takana reilun 10kk:n sisään(8+3/5+4/4+3)

HCG on raskaushormooni.
Niin pitkään kun kohdussa on jotain raskausmateriaalia, on HCG:kin koholla.
Riippuu paljon HCG:n lähtötilanteestakin, kuinka korkealla se vielä 2vko:n päästä on?

Keskenmenon hoito

Uhkaavan varhaisen keskenmenon ainoa hoito on lepo, lääkkeistä ei ole hyötyä. Verisen vuodon aikana on yhdynnästä hyvä neuvoa pidättäytymään. Jos keskenmeno on käynnissä ja kohtu tyhjenemässä voidaan valita joko seurantalinja, kohdun tyhjenemisen tehostaminen lääkkein (Raskauden keskeytys) tai kaavinta.

Seurantalinja on yleensä riittävä, jos keskenmeno tapahtuu ennen 7. raskausviikkoa ja jos S-hCG laskee hyvin. Tutkimusten mukaan jopa 80 % potilaista selviäisi ilman kaavintaa, kun keskenmeno on käynnissä: noin 50 % abortoi ensimmäisen viikon aikana ja loputkin 3 viikon seurannassa. Edellytys tähän on motivoitunut potilas.

Mikäli vuoto on runsasta, ei kaavintaa voida välttää. Kaavinta tehdään yleisanestesiassa, ja on muistettava ottaa kaapeesta histopatologinen näyte. Tuulimunaraskaudessa tai tilanteessa, jossa sikiö on kuollut ja keskenmeno ei vielä ole itsestään käynnistynyt ja suunnitellaan kaavintaa, voidaan kohdunkaula pehmentää prostaglandiinilla.

:attn:Keskenmenon jälkeen on Rh-negatiiviselle naiselle muistettava antaa anti-D-immunoglobuliini. Jälkitarkastus tehdään neljän viikon kuluttua avoterveydenhuollossa. Tällöin tarkistetaan kohdun koko, jälkivuodon määrä ja infektio-oireet. Jälkitarkastuksen tärkein tehtävä on keskustella potilaan kanssa keskenmenon syistä ja seurauksista, mm. seuraavan raskauden ajankohdasta (ei mitään estettä yrittää uutta raskautta välittömästi) ja ennusteesta (hyvä, yli 80 % onnistuu). Keskenmenoon liittyy aina surutyö ja konkreettinen lapsen menetys. Surun voimakkuus ei riipu raskausviikoista.

Jos keskenmenon taustalla on kohdunkaulan rakenteellinen heikkous, voidaan seuraavassa raskaudessa laittaa tukiommel (Shirodkar tai McDonald) 12-14. raskausviikolla. Lanka poistetaan synnytyksen käynnistyttyä.


Itselläni lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen(lähtötilanne n. 6000) oli HCG 18
Lääkkeellinen tyhjennys 2.2.2010 ja labrakontrolli 19.2.2010 - eli n 2.5vko.

Hyvä, että siulla huomenna jälkitarkastus, lääkäri varmaankin ultraa kohdun..ja voi olla, että seurailee vielä kohdun tyhjenemistä labrakokein - esim. 1vko:n päästä uusi koe.
Siis..jos vuoto on kohtuullista (kuukautisvuodon kaltaista) eikä kovia kipuja ole, voidaan tilannetta jäädä seuraamaan verikokeiden ja tarvittaessa ultraäänitutkimuksen avulla.


Älä suotta pelkää kaavintaa, silloin kohtu ainakin(yleensä)tyhjenee sitten kerralla kunnolla.
http://www.vaasankeskussairaala.fi/WebRoot/1013451/Potilasohjeet.aspx?id=1042196



Aurinkoisia kevätpäiviä ja pikaista uutta, 9kk kestävää tärppiä!:heart:
 
Viimeksi muokattu:
kiitos vastauksestasi!=) ehkä mä tässä nyt yritän olla sekoamatta ennen huomista...ja huomenna siis ainakin vähän viisaampi tämän asian suhteen: / Mullakin tämä oli jo kolmas keskenmeno sitten viime kesän, mutta koskaan aikasemmin ei tuo hcg ole ollut koholla enää tässä vaiheessa, kai...
 

Yhteistyössä