Auttakaa ekakertalaista kalakeiton kanssa! Perunat kiehumassa nyt, missä järjestyksessä lisään sipulin, kuutioidun seitin ja kuivatun tillin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onneton kokki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onneton kokki

Vieras
Ostin myös ruokakerman, se laitetaan ilmeisesti ihan loppuvaiheessa?

Laitoin pippurit nyt perunoiden kanssa, mutta missäs vaiheessa kalafondin, lisäänkö sitä nyt alku- vai loppuvaiheessa?

laita ne sipulit ja muut kasvikset nyt. Ku ole lisännyt kalan niin anna keiton kiehua 5 min, lisää kerma ja silpppua päälle tilli.

Väitätkö että vasta keksen kokkauksen alat miettimään että mitenköhän sitä ruokaa oikein tehdään?

Mä laittaisin mausteet, paitsi tillin alkuvaiheessa, että potutkin maistuvat jollekin. Ja sipulin laitan aina heti pottujen jälkeen.
Seiti, tilli ja ruokakerma sitten niin että ruokakerma ja seiti ensin, mutta vasta kun potut lähes kypsiä (kiehuvat noin 5-10min) ja tilli ihan vasta sitten kun ruoka on valmista syötäväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
laita ne sipulit ja muut kasvikset nyt. Ku ole lisännyt kalan niin anna keiton kiehua 5 min, lisää kerma ja silpppua päälle tilli.

Noi seitikuution on n.1,5cmx2,5cm ehtivätköhän kypsyä viidessä minuutissa? Perunat varmaan pitää olla hivenen raakoja ennen kuin lisään kalat? Pitäiskö kuivattu tilli laittaa jo nyt perunoiden ja kasvisten kanssa... tuoretta kun ei ollut tossa lähikaupassa.

Juuh, mulla on kannettava kone tässä keittiön pöydällä :P Hyvin sujuu toistaseks ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Noi seitikuution on n.1,5cmx2,5cm ehtivätköhän kypsyä viidessä minuutissa? Perunat varmaan pitää olla hivenen raakoja ennen kuin lisään kalat? Pitäiskö kuivattu tilli laittaa jo nyt perunoiden ja kasvisten kanssa... tuoretta kun ei ollut tossa lähikaupassa.

Onko se pakastekalaa? Jos niin sitten keitä 5 min pidempään, älä sekoita. Perunoiden pitää olla vähän raakoja, niin että kestävät sitä keittämistä vielä sen kalan verran ;) Tilli laitetaan vasta annoksen päälle.

Juuh, mulla on kannettava kone tässä keittiön pöydällä :P Hyvin sujuu toistaseks ;)

No ei ihan siltä vaikuta ;) johan sun perunat on jo kypsät.

Ei ollu kypsät ennen kalan laittoa kun haarukalla kokeilin ;) Heitin tillin samalla joukkoon. En ajatellut ollenkaan keitinvettä kaataa pois, sitä on aika niukanlaisesti, lisään ruokakerman joukkoon kunhan kalat vaikuttaa kypsältä :)

Miksi ei sais sekottaa kun kalan lisää? Mä vähän sekottelin...

No ei ihan siltä vaikuta ;) johan sun perunat on jo kypsät.

Ei ollu kypsät ennen kalan laittoa kun haarukalla kokeilin ;) Heitin tillin samalla joukkoon. En ajatellut ollenkaan keitinvettä kaataa pois, sitä on aika niukanlaisesti, lisään ruokakerman joukkoon kunhan kalat vaikuttaa kypsältä :)

Miksi ei sais sekottaa kun kalan lisää? Mä vähän sekottelin...

Ei keitinvettä kaadeta pois, muutta olis ollut hyvä lisätä ne sipulit ja muut kasvikset joukkoon. Ei kannata kummemmin sekoitella, menee kala murusiks. Jos haluaa niin nostelee varovasti.

Minä laitan kaikki samaan syssyyn, ja herkullista on aina ollut. Tietysti maito vasta lopussa, jos tekee maitoliemen. Mitään kalafondia en käytä, kasvisliemikuution laitan tai pari.. kaikki siis samantien, perunat, sipuli, seiti ja porkkanaakin pilkon yleensä sekaan.. ja tilliä ja pippuria.

Miksi asioista pitää tehdä niin vaikeita.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Minä laitan kaikki samaan syssyyn, ja herkullista on aina ollut. Tietysti maito vasta lopussa, jos tekee maitoliemen. Mitään kalafondia en käytä, kasvisliemikuution laitan tai pari.. kaikki siis samantien, perunat, sipuli, seiti ja porkkanaakin pilkon yleensä sekaan.. ja tilliä ja pippuria.

En mä kyllä kalaa laittaisi alussa kattilaan. Kalahan hajoo siellä ihan kokonaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kotikokki:

En mä kyllä kalaa laittaisi alussa kattilaan. Kalahan hajoo siellä ihan kokonaan.

Ei sen tarviikkaan olla vaikeeta. Kalan minäkin lisäisin vasta lopuks, ei hajoa ja maistuu paremmalta.

Mä laitan kans keittoihin kaikki samantien.

Mä aina freesaan sipulit ihan ens alkuun pienessä rasvamäärässä kattilan pohjalla, ja porkkanatkin, niin tulee paremmin noiden maku esiin. Sipulistakin noin vähän pehmeämpää, ei tartu herkkäkielisten suuhun :D Vesi ja potut ja muut sitten perään. Ja kala viimeiseksi.

Lopputulos oli muuten makean kermaista. En tajua mistä se makea maku tuli. Siitä 15% ruokakermasta vai? No 3v tyttö söi kyllä hyvällä ruokahalulla. Ens kerralla laitan maitoa ruokakerman sijaan kun tuli vähän liian kermaista mun makuun. Mutta just sopivan kypsää oli. Perunat ja kalat pysy nätisti paloina ja silti sain helposti haarukalla muussattua neidille...

Yhteistyössä