Auttakaa aloittelijaa kakun leipomisessa jooko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos avusta!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitos avusta!

Vieras
Pitäs pellillä tehdä isoa kakkupohjaa pari kappaletta ja niistä sitten kasata täytekakkua lapsen synttäreille.
Väliin lapsi haluaa kermarahkaa ja mansikoita, ei siis mansikka rahkaa vaan erikseen paksua kermarahkaa kerroksen ja mansikkasurvosta päälle.
Pysyykö se mansikkasurvos hyvin paksun rahkakerroksen päällä valumatta pitkin reunoja vai pitääkö siitä survoksesta valuttaa esim. kaikki mahdollinen irtilähtevä neste pois ensin?

Ja toinen kysymys, onko kukaan käyttänyt geelikyniä millä voi koristella kakkuja? Mulla on dc.oetkerin tms. jotain geelikyniä ostettuna millä voi piirtää kakkuun mieleisiä kuvioita mut kun lapsi haluis punasen kakun mihin päälle piirretään muilla väreillä jotain.. eli voiko sillä geelillä värjätä kermaa vai pitääkö mun vielä erikseen ostaa punasta elintarvikeväriäkin?

VAI: miltä se valmiiksi punainen mansikkakerma maistuu? Maistuuko siinä joku keinotekoinen aromi vai onko se niin herkkua että kannattais sitä ostaa suoraan..?

Sinuna sekoittaisin sitä mansikkasurvosta tai siitä irronnutta mehua kermaan kunnes se on sopivan punaista. Ja mansikkakerma ei todellakaan ole erityisen hyvää.

Ja tee niin, että laita se mansikkasurvos ensin ja kermarahka päälle, näin mansikkasurvos sekoittuu vähemmän kermarahkaan. Kermarahka kannattaa maustaa vaniljalla ja sitruunalla, piristävät.

Geelikynistä en tiedä, minusta ne ovat turhookulunkia. Tuossa vaiheessa ostin erilaisia karkkeja ja niistä tekivät esim. auton ääriviivoja kakun pintaan asettelemalla karkkeja.
vierekkäin kuvioiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Sinuna sekoittaisin sitä mansikkasurvosta tai siitä irronnutta mehua kermaan kunnes se on sopivan punaista. Ja mansikkakerma ei todellakaan ole erityisen hyvää.

Ja tee niin, että laita se mansikkasurvos ensin ja kermarahka päälle, näin mansikkasurvos sekoittuu vähemmän kermarahkaan. Kermarahka kannattaa maustaa vaniljalla ja sitruunalla, piristävät.

Geelikynistä en tiedä, minusta ne ovat turhookulunkia. Tuossa vaiheessa ostin erilaisia karkkeja ja niistä tekivät esim. auton ääriviivoja kakun pintaan asettelemalla karkkeja.
vierekkäin kuvioiksi.

Kiitos! Eli ei mansikkakermaa ainakaan!
Ja hyvä vinkki tuo et enin mansikkasurvosta ja sitten vasta kermarahkaa!
Geelikynät on jo hankittuina joten niitä kokeillaan... ainakin koristelussa.. ja ehkä kokeilen ihan pieneen kermamäärään voiko sillä geelivärillä värjätä kermaa..

Oonkohan mä ihan hakoteillä kun muistelin että se geeliväri leviäis kerman päällä... Että sopis paremmin marsipaani tms päällysten koristeluun...

Muista muuten kostuttaa se pohja hyvin.. Mä vihaan tota pellillistä kun en meinaa ikinä saada sitä kunnolla kosteeks ja on vaikea nostella kun on kostutettu...

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Oonkohan mä ihan hakoteillä kun muistelin että se geeliväri leviäis kerman päällä... Että sopis paremmin marsipaani tms päällysten koristeluun...

Muista muuten kostuttaa se pohja hyvin.. Mä vihaan tota pellillistä kun en meinaa ikinä saada sitä kunnolla kosteeks ja on vaikea nostella kun on kostutettu...

ihan totta? =O vaik pakkauksessa nimenomaan on kuva leivoksista jotka on koristeltu geelikynillä ja siis leivosten päällä on kermaa!
Ja eikö se pohja kannata ensin siirtää pelliltä tarjoilualustalle ennen kun alkaa kostuttaa sitä?

tee niin että sulatat ne mansikat ja valutat hieman sitä nestettä pois, lisäät tomusokeria (joka sitoo nestettä itteensä ) ja sen jälkeen maustat vielä sokerilla (osta ruokosokeria niin tulee kiva toffeemainen maku) kunnes se on itestäs sopivan makiata. laitat sitä mansikkasurvosta ensin sinne kakkupohjan päälle ja sitten vasta sen kermarahkan, näin se pysyy nättinä eikä se painu sinne kermarahkan päälle ja sisälle.

tarkotatko niillä geelikynillä semmosia geelituubeja? niillä tulee ihan hyvää jälkeä mutta kannattee harjotella ensin johki muualle ku suoraan sen kakun päälle, että saapi tuntuman siihen kirjottamiseen.

voit ostaa ihan normaalista ruokakaupasta nestemäistä punasta elintarvikeväriä jos haluat. jos lisäät sitä mansikoista irronnutta nestettä kermaan niin se löysentää sen kerman. muista: kuohukerma juoksettuu nopiasti mutta flora vispi ei ja siitä tulee jämäkämpi vaahto ja sitä voit mielin määrin värjätä ja muokata iliman että tulee juoksettumisongelmia.

geelivärilläkin voit värjätä kerman, siis jos se on sitä geelimäistä elintarvikeväriä eikä sitä semmosta kakunkuorrutetta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

ihan totta? =O vaik pakkauksessa nimenomaan on kuva leivoksista jotka on koristeltu geelikynillä ja siis leivosten päällä on kermaa!
Ja eikö se pohja kannata ensin siirtää pelliltä tarjoilualustalle ennen kun alkaa kostuttaa sitä?

ehdottomasti siirrät sen pohjan tarjoilualustalle ennen kostuttamista, muuten se hajoaa käsiin. äläkä sitten ylikostuta sitä pohjaa.

onko se siun geeliväri siis tämmönen:

http://www.oetker.fi/fi/Tuotteet/?intProductCategoryID=64&intProductID=115

No ehkä ne sitten toimii :) Me kysyttiin kaupassa, jossa asioitiin, tussien soveltavuudesta kermaan ja meille sanottiin että ainoostaan marsipaanille tai sokerimassalle voi kirjoittaa. Mutta ehkä ne on erilaisia =)

Joo totta kai se eka kerros on siinä tarjoiluastialla mutta ne kaks muuta oli erillään vielä. Kun tykkään kostuttaa kakut edellisenä iltana. Ne kaksi muuta kerrosta oli inhottava nostaa kakun päälle kostutettuina. Pitää ens kerralla koota kuivana ja sitten kostuttaa aina se päälimmäinen.

Kiitos nyynä!

Tomusokeria mansikoihin oli loistava vinkki!

Tarkoitan geelikynillä näitä, paketissa lukee: Dr.Oetker värilliset koristelugeelit, luonnolliset aromit ja värit. Ainekset: sokeri, vesi, kasviöljy, glukoosisiirappi, tärkkelys, emulgointiaine, säilöntäaine, vanilija aromi, sitruunahappo, värit.

Onkohän tämä sitten jotain kakun kuorrutetta enempi kun geeliväriä.. vai?

Ja KIITOS vinkistä kerman suhteen, en olis älynnyt ostaa flora vispiä!!

geelikynät on tosi hyviä, niillä on aika helppo esim kirjottaa mutta kannattaa se koristelu tehdä vasta hetkeä ennen tarjoilua muuten se leviää, pysyy kyllä pari tuntia hyvänä, musta se mansikkakerma on ihan hyvää maistuu mansikka-pehmikseltä.

No ehkä ne sitten toimii :) Me kysyttiin kaupassa, jossa asioitiin, tussien soveltavuudesta kermaan ja meille sanottiin että ainoostaan marsipaanille tai sokerimassalle voi kirjoittaa. Mutta ehkä ne on erilaisia =)

Joo totta kai se eka kerros on siinä tarjoiluastialla mutta ne kaks muuta oli erillään vielä. Kun tykkään kostuttaa kakut edellisenä iltana. Ne kaksi muuta kerrosta oli inhottava nostaa kakun päälle kostutettuina. Pitää ens kerralla koota kuivana ja sitten kostuttaa aina se päälimmäinen.

ne elintarviketussit on marsipaanille/sokerimassalle/mmf:lle tarkotettuja, niillä ei voi kermaan piirtää. mutta luulisin että tuo geelikynä mitä ap tarkottaa on se semmonen tuubi millä voi kirjottaa. siinä on semmosta paksua sokerigeeliä, värillistä. en oo kynänmallisena missään nähny, ainoastaan tuubissa.

miksi muuten teet noin vaikeesti ton kakun kostuttamisen kanssa? :o mikset tee näin:

eka pohja alustalle (kelmut ristikkäin asetettu alustalle ensin) => kostutus => hetken päästä täyte=> toinen pohja päälle => kostutus => hetken päästä täyte => kolmas pohja (se kansi) päälle => kostutus = kääräset kelmuun koko komeuden ja jääkaappiin odottamaan seuraavaa päivää ja lopullista päällystämistä ja koristelua.

tolla konstilla se kakku kostuu ja maustuu tosi maukkaaksi ja ihanaksi jääkaapissa ja sen saa ihan helposti nostettua sitten ensin siitä alustalta, ottaa ne kelmut ympäriltä pois ja sitten vaan takasin alustalle, kuorrutus ja koristelu ja that's it. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
onko se siun geeliväri siis tämmönen:

ei ole kun ne on tämmöset:

http://www.oetker.fi/fi/Tuotteet/?intProductCategoryID=64&intProductID=202

no tuo oli se toinen vaihtoehto joka minulla kävi mielessä :D

*muoks* joo, ja tuo on nimenomaan koristeluun tarkotettu, ei värjäämiseen.

ne elintarviketussit on marsipaanille/sokerimassalle/mmf:lle tarkotettuja, niillä ei voi kermaan piirtää. mutta luulisin että tuo geelikynä mitä ap tarkottaa on se semmonen tuubi millä voi kirjottaa. siinä on semmosta paksua sokerigeeliä, värillistä. en oo kynänmallisena missään nähny, ainoastaan tuubissa.

miksi muuten teet noin vaikeesti ton kakun kostuttamisen kanssa? :o mikset tee näin:

eka pohja alustalle (kelmut ristikkäin asetettu alustalle ensin) => kostutus => hetken päästä täyte=> toinen pohja päälle => kostutus => hetken päästä täyte => kolmas pohja (se kansi) päälle => kostutus = kääräset kelmuun koko komeuden ja jääkaappiin odottamaan seuraavaa päivää ja lopullista päällystämistä ja koristelua.

tolla konstilla se kakku kostuu ja maustuu tosi maukkaaksi ja ihanaksi jääkaapissa ja sen saa ihan helposti nostettua sitten ensin siitä alustalta, ottaa ne kelmut ympäriltä pois ja sitten vaan takasin alustalle, kuorrutus ja koristelu ja that's it. :)

Sen takia oon aina tehny näin kun haluan kostuttaa sen kakun edellisenä iltana (saa yön yli kostua) mutta en halua täyttää sitä vielä silloin. Varsinkin jos täytteessä on kermaa...

Ei nuo värjää kermaa, eli koristelussa toimivat hyvin! Mä oon erimieltä tuosta mansikkakermasta, musta se maistui Valion mansikkajädelle...Eli ainakin itse tykkäsin.
Kasaa kakku valmiiksi tajoilualustalle, niin ei tule siirtelyssä ongelmia.
Jos laitat mansikkasurvoksen ennen rahkaa, niin sipaise kakun pintaan ennen survoksen laittoa esim. mansikkamarmeladia ta hilloa (siis vain vähän). Näin mansikoista irtoava mehu ei värjää kakkupohjaa...

Leipomisen iloa :)

Sen takia oon aina tehny näin kun haluan kostuttaa sen kakun edellisenä iltana (saa yön yli kostua) mutta en halua täyttää sitä vielä silloin. Varsinkin jos täytteessä on kermaa...

saanko mie kysyä että miksi? mitä lisäarvoa sie saat sille kakulle? ja varsinkin jos täytteessä on kermaa?

sori, mutta mie yritän löytää tästä nyt sitä punasta lankaa :ashamed:

no höh.. meneeköhän pilalle jos koitan sit vaan vatkata flora vispiä ja laitan sekaan vähän mansikoista irtoavaa mehua? Voiko sitä laittaa sen verran et kerma saa väriä, ilman et kerma on sit jo liian löysää kun siihen on lisätty nestettä..?
Vai pitäskö vaan ostaa sitä punasta elintarvikeväriä jolle ei juurikaan muuten ole käyttöä kun tän yhden kakun verran..?

ja sit älyttömän typerä kysymys nyynälle, jos kakun allekin tulee kelmua niin miten sen kelmun saa kakun alta pois kun on siirtänyt kakun tarjoilualustalle? Hyvä siirtää varmasti mun mun looginen ajattelu ei taas pelaa kun mietin miten kelmu lähtee sit kakun alta hajottamatta koko komeutta?

saanko mie kysyä että miksi? mitä lisäarvoa sie saat sille kakulle? ja varsinkin jos täytteessä on kermaa?

Mun mielestä se kerma menee vaan niin nopeeta huonoks :X Siis siihen tulee semmonen sivumaku.. Ja yks yö vaikuttaa paljon asiaan joten siks oon täyttäny kakun vasta vähän ennen vieraiden tuloa. Rääppiäisissä kakkua voi vielä syödä sitä seuraavana päivänä mutta sitte kakku lentää mäkeen jos ei oo menny :D

en lisäis mansikkamehua kermavaahtoon , sitä pitäis lisätä kummiski sen verran paljon ettei olis enään kermavaahtoa, elintarvikeväri maksaa noin 3e ja säilyy useamman vuoden

Mun mielestä se kerma menee vaan niin nopeeta huonoks :X Siis siihen tulee semmonen sivumaku.. Ja yks yö vaikuttaa paljon asiaan joten siks oon täyttäny kakun vasta vähän ennen vieraiden tuloa. Rääppiäisissä kakkua voi vielä syödä sitä seuraavana päivänä mutta sitte kakku lentää mäkeen jos ei oo menny :D

ahaa.. okei, ymmärrän. sie tarkotat että se kerma rupiaa maistumaan "jääkaapille" :D sillon siun kannattee ehottomasti peittää se kakku jollain tosin helpommin sanottu kun tehty kun kyseessä on pellillinen, mutta muuten :)

Alkuperäinen kirjoittaja gg:
en lisäis mansikkamehua kermavaahtoon , sitä pitäis lisätä kummiski sen verran paljon ettei olis enään kermavaahtoa, elintarvikeväri maksaa noin 3e ja säilyy useamman vuoden

kiitos! En jahkaile asiaa enempää vaan ostan sen värin. Noi geelikynät ei säily näköjään kun pari hassua kuukautta joten luulin et elintarvikeväreissä on sama homma. Nää ostin tammikuussa ja niissä on parastaennen päivä 1.4.2010 =O

no höh.. meneeköhän pilalle jos koitan sit vaan vatkata flora vispiä ja laitan sekaan vähän mansikoista irtoavaa mehua? Voiko sitä laittaa sen verran et kerma saa väriä, ilman et kerma on sit jo liian löysää kun siihen on lisätty nestettä..?
Vai pitäskö vaan ostaa sitä punasta elintarvikeväriä jolle ei juurikaan muuten ole käyttöä kun tän yhden kakun verran..?

ja sit älyttömän typerä kysymys nyynälle, jos kakun allekin tulee kelmua niin miten sen kelmun saa kakun alta pois kun on siirtänyt kakun tarjoilualustalle? Hyvä siirtää varmasti mun mun looginen ajattelu ei taas pelaa kun mietin miten kelmu lähtee sit kakun alta hajottamatta koko komeutta?

osta vaan sitä elintarvikeväriä koska se on nimenomaan siihen tarkotettu. tuota mansikkamehua jos laitat niin se vaan lössöyttää sitä kermaa lisää. flora vispiä jämäköittämään voit myös vispausvaiheessa käyttää tomusokeria :D

ja siihen kelmuttamiseen, kokoan sen siihen kelmujen päälle ylösalasin. eli ensin se kansi (minkä päälle se kakun kuorrutus tulee sitten kun kakku on kuorrutusvaiheessa) joka on kostutettu, sen päälle kermarahka ja sitten siihen päälle se toinen levy joka on kostutettu ja johon olet jo laittanu päälle sen mansikkasurvoksen tai hillon ja näin jatkaen kunnes laitat siihen päälle sen pohjan. sitten vaan kelmut kiinni tiukasti ja voit kääntää sen kakun ihan oikeinpäin alustalle (näin tehtynä se mansikkasurvos ei ehi sekottua siihen kermarahkaan) ja laittaa jääkaappiin. sitten seuraavana päivänä vaan käännäytät sitä kakkua sen verran että saat ne kelmut irti sieltä pohjasta ja laitat takasin alustalle ja nostat vaan loput kelmut pois.

kauheen vaikia selittää... hitto ku ois joku videopätkä tästä niin ois helppo havainnollistaa :ashamed: tarviskohan oikiasti tehä semmonen? ja lisätä juutuubiin? =)

Yhteistyössä