AUTTAKAA!! Alkoholi+antibioottikuuri?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wikis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

wikis

Vieras
Homman nimi, mulla on antibiootti kuuri vielä paripäivää päällä (zeclar 500mg), aamulla otettu päivän tabletti. Nyt sitten pitäis kävästä mutka kaverin synttäreillä, ja voisin haluta ottaa muutaman siiderin.
Tuleeko näiden yhdistelmstä se joku antabus vaikutus? Vai heikkeneekö vaan anttibiootin teho?
Lisäks aamulla on otettu prednisolon kortisoonia 20mg.

Ja en halua nyt kuulla sitä että pakkoko on lähteä ryyppäämään ku on lääkekuuri :D

Ei tule antabus-vaikutusta eikä heikennä sanottavasti antibiootin tehoa. Kuulemma alkoholin käyttöä ei suositella antibioottikuurin aikana sen takia, ettei lääkkeen ottaminen unohtuisi tai ettei tulisi annettua lääkettä ylen. Varsinkin jos sulla on se lääkekuuri jo loppupuolella, niin IHAN hyvin voit pari sidukkaa ottaa. Kunhan muistat ottaa ne lääkkeesi sitten ajallaan. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja wikis:
Ja en halua nyt kuulla sitä että pakkoko on lähteä ryyppäämään ku on lääkekuuri :D

Mutku ei voi ymmärtää sitä et miksi just sen lääkekuurin aikana täytyy ottaa??? Varmasti ihan hyvästä syystä niissä on maininta et ei alkoholia lääkekuurin aikana.

mä en ottais yhtään sidukkaa, mutta sä teet niin kuin haluat. mulla on periaate etten yhdistä mitään lääkettä ja alkoholia, oli se sitten turvallista tai ei. ehdin kyllä sen sidukan tai drinksun ottaa sitten myöhemminkin, kun ei ole enää lääkekuuria päällä.

No mulle lääkäri sanoi ettei haittaa vaikka joisin itseni humalaan, nykyajan kuurit ei heikenny vaikka ottaa alkoholia. Tosin en muista minkämerkkinen antibioottikuuri mulla oli, mutta tämä oli kesällä angiinaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
se antibioottikuuri katkeaa siihen kun otat viinaa eli sen jälkeen on ihan sama otetko niitä loppuja tabuja ollenkaan...

höpö höpö..

saa ottaa alkoholia kunhan vaan muistaa ottaa antibiootin.

http://www.tohtori.fi/?id=8438593&page=5994274
Useimpien hengitystietulehduksissa käytettyjen antibioottien ja alkoholin samanaikaisesta käytöstä ei ole haittaa. Tiettyjen antibioottien kanssa alkoholia ei tule kuitenkaan käyttää lainkaan. Tällaisia lääkkeitä ovat suoliston ja emättimen tulehduksiin käytetyt antibiootit, jotka sisältävät metronidatsolia (esim. Flagyl, Trikozol). Yhteisvaikutuksena syntyy voimakas pahanolon tunne, niin sanottu antabus-reaktio. Antabus-reaktion pääoireita ovat päänsärky, ihon kuumotus ja punoitus, hengenahdistus sekä verenpaineen aleneminen. Reaktion laukaisemiseksi riittää hyvin pieni määrä alkoholia. Yhteisvaikutuksesta hankalan tekee se, että kyseisen lääkeaineen vaikutus säilyy elimistössä pari päivää kuurin loppumisen jälkeen. Myös tällöin täytyy välttää alkoholin käyttöä.

Sitä mie tuossa vaan ihmettelin että miks missään lääkkeissä mitä meidän perheeseen on määrätty viime aikoina ei ole enää mainintaa että onko mitä vaikutusta alkoholin kanssa? Enne oli ihan burana paketeissaki muistaakseni :0

Alkuperäinen kirjoittaja ei heikkene:
Ei tule antabus-vaikutusta eikä heikennä sanottavasti antibiootin tehoa. Kuulemma alkoholin käyttöä ei suositella antibioottikuurin aikana sen takia, ettei lääkkeen ottaminen unohtuisi tai ettei tulisi annettua lääkettä ylen. Varsinkin jos sulla on se lääkekuuri jo loppupuolella, niin IHAN hyvin voit pari sidukkaa ottaa. Kunhan muistat ottaa ne lääkkeesi sitten ajallaan. ;)

Näin mulle kanssa farmakologian luennolla lääkäri sanoi.

soita apteekkiin ja kysy sieltä voiko juuri sen kyseisen kanssa käyttää alkoholia. Mulla esim tetrasykliiniä ja sen kanssa voi ottaa alkoa normaalisti, kunhan ei oksentele... Mä kysyin apteekista itse.

Enpä mie menis ottamaan, kun on kyse melkoisesta myrkystä. Klaritromysiiniä (ap:n antibiootti siis) ei saa käyttää samanaikaisesti esim. ototoksisten lääkkeiden kanssa. Ja koska se vaikuttaa maksaan, niin maksan kuormitus alkoholilla on ihan turhaa.

Ja mitäs tekemistä nikittömän mainitsemalla ototoksisuudella on alkoholin ja klaritromysiinin kanssa? Ototoksinenhan tarkoittaa korville/kuulolle myrkyllistä. Toki kännissä moni huutaa niin lujaa, että ehkä se viinakin ototoksista on...
Minä en usko pätkän sekunnin puolikastakaan että parilla siiderillä olisi mitään vaikutusta mihinkään allekirjoittaneen tilanteessa.

Immeiset on yksilöitä. Jollain toisella tuo yhdistelmä voi aiheuttaa yhtä sun toista ja jollain taas ei yhtikäs nii mittää.
Mut eipä sitä yleensäkkää suositella minkään lääkkeen kans alkoholia otettavaksi.

Ototoksisuus on terapeuttisen tai kemiallisen aineen taipumus aiheuttaa toiminnanvajausta tai soludegeneraatiota kahdeksannen aivohermon pääte-elimissä tai sen koklea- tai vestibulaarineuroneissa. Aineita, jotka vaikuttavat kuuloon ja tasapainoaistiin vahingoittamalla primaaristi aivorunkoa tai sentraalisia kuuloratoja, kutsutaan neurotoksisiksi.

No niin, soitin päivystävään apteekkiin ja kysyin asiasta niin sanottiin että ei mitään yheisvaikutusta ole, teho saattaa heiketä jos oksentaa aamulla otetun tabletin tai unohtaa seuraavan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ei heikkene:

Kyllä, juuri näin. Ja tämän kertoi minulle lääkäri mieheni, sekä farmaseutti anoppini.

Kyllä antibioottien ja alkoholin yhteiskäytöstä varoteltais tuoteselosteessa jos vaaraa olisi. Kyllä kaikista muista aineista varotellaan.
Lääkärikaverit sanoo että kippis vaan,, jos muistat vaan napit napaa kun pitää

Yhteistyössä